Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 14:48 LarsTB, graag een lijstje van uitdagendste routes in Nederland als je wil. Ik ben echt een leek in Nederlandse mtb routes dus ik hoor graag de tips. Hoe meer wortels, drops, stijle afdalingen hoe beter.
Dat probeer ik juist te zeggen: ga gewoon naar het buitenland. En dan niet Denemarken of zo, maar Zuid-Frankrijk. We zoeken hier iets dat er niet of nauwelijks is en ook niet of nauwelijks gerealiseerd kan worden.

En alles dat hier uitdagend is, dat wordt in no-time aan gort gereden. Ja, ook de plekken die eerder genoemd zijn.


Maar zie het positief in: voor flowtrails hoef je in ieder geval niet naar het buitenland!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Flowtrails zijn leuk en tegelijk ook heel saai. Ik mis de factor ‘angst’. Het is allemaal zo veilig aangelegd. Zo weinig verrassend. En weinig technisch uitdagend. Als je kunt fietsen kun je een flowtrail rijden. Ze worden wel leuker als je technisch goed rijdt maar dwingen je nauwelijks om dat ook echt te doen. Een beginner die alles verkeerd doet kan heel de heuvelrug over fietsen zonder daar ook maar iets van te merken. Van mij zou er wat meer aan toegevoegd mogen worden dat dat element weer wat meer terugbrengt. Een beetje meer ruigheid en risico. Alles is al zo veilig en verstandig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Iedere keer komen diezelfde 3 voorbeelden weer naar boven van "hoe gaaf het daar was". Drie. Meer niet.

Dus wil ik het omdraaien: wat willen jullie dan en hoe en waar te realiseren?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 14:48 LarsTB, graag een lijstje van uitdagendste routes in Nederland als je wil. Ik ben echt een leek in Nederlandse mtb routes dus ik hoor graag de tips. Hoe meer wortels, drops, stijle afdalingen hoe beter.
Rondom Groesbeek en Berg en Dal is best veel te vinden buiten de route om technisch te rijden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nee zeker respect naar wat men nu voor elkaar heeft gekregen en natuurlijk zou ik nooit eigenhandig gaan lopen scheppen. Het is al leuk om te kijken wat je kan doen met de huidige trails. Een creatief oog ziet overal wel wat leuks in.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jamis Diablo schreef: ma 27 januari 2020, 15:28
maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 14:48 LarsTB, graag een lijstje van uitdagendste routes in Nederland als je wil. Ik ben echt een leek in Nederlandse mtb routes dus ik hoor graag de tips. Hoe meer wortels, drops, stijle afdalingen hoe beter.
Rondom Groesbeek en Berg en Dal is best veel te vinden buiten de route om technisch te rijden.
Ja maar kan je een beetje aangeven waar precies, want dat gebied is ook geen vierkante km.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 14:04
Giant-E schreef: ma 27 januari 2020, 13:50 Ik ben persoonlijk een groot fan van snelle flowtrails, maar wél met een technische karakter. Veelzijdigheid, zoals momenteel op de UHR, daar moeten we landelijk naartoe.
Dat betekent dus wél dat we ervoor moeten waken dat ook die paar oldskool ruige routes, dus met de lange zware klimmen en bloedsnelle afdalingen, niet kompleet verdwijnen.
Welke veelzijdigheid bedoel je dan precies? Misschien heb ik niet de juiste routes gereden op de UHR maar het zijn knikkerbaantjes waar iedereen van 7 tot 70 uit de voeten kan (mits je fit bent). Maar ik denk ook dat technisch voor iedereen een andere betekenis heeft net als wat hier Enduro of trail is is in de rest van de wereld XC.
Dus je hebt niet alle routes op de UHR gereden, maar hebt wel een mening over al die routes ... :~
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nouja, ik heb er een paar gereden en de rest is natuurlijk wel te zien op tientallen youtube filmpjes.

Misschien zit ik inderdaad wel helemaal fout hoor maar ik vermoed dat als je 1 route zoals LV hebt gereden dat je niet ineens een eye opener krijgt op andere UHR routes. Conditioneel zal er wel een groot verschil tussen zitten maar daar gaat het hier nu niet om.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 15:31
Jamis Diablo schreef: ma 27 januari 2020, 15:28

Rondom Groesbeek en Berg en Dal is best veel te vinden buiten de route om technisch te rijden.
Ja maar kan je een beetje aangeven waar precies, want dat gebied is ook geen vierkante km.
Kwestie van naar het hoogste punt rijden in bijv. Berg en Dal en daar random het bos induiken, zo doe ik dat ook.
Ik heb er geen exacte locatie van, ontdek zelf ook vaak nieuwe stukjes.
Op Forktrails staan 2 stukken die leuk zijn, en daar omheen kan je zelf stukken zoeken.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 15:34 Nouja, ik heb er een paar gereden en de rest is natuurlijk wel te zien op tientallen youtube filmpjes.
Ok. En wat vond je van Hoge Ginkel en Kwintelooijen?
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 15:26 Iedere keer komen diezelfde 3 voorbeelden weer naar boven van "hoe gaaf het daar was". Drie. Meer niet.

Dus wil ik het omdraaien: wat willen jullie dan en hoe en waar te realiseren?
Laat eens een trail (liefst afdaling) natuurlijk eroderen, komen er vanzelf allemaal mooie dingen tevoorschijn.
niet alle trails zijn hiervoor geschikt maar eentje zoals afdaling Hoge Ginkel moet dat zeker kunnen en gebeurt dat gelukkig tot nu toe ook.
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op ma 27 januari 2020, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 15:31

Ja maar kan je een beetje aangeven waar precies, want dat gebied is ook geen vierkante km.
Check t instagram kanaal van Robbert Crommentuyn maar s.
Die rijdt daar ook in de buurt rond en al een aantal keren gevraagd om specifieke locaties van kleine stukjes.

https://www.instagram.com/mtbflowclinic/

Ook bij de Wijchense Skiberg kun je prima het bos in om leuke stukjes te vinden ;)

Deze ligt daar b.v. ook in de buurt:

https://www.instagram.com/p/BxsY8eAIevc/
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jamis, ga ik eens doen, dank voor de tip.

Kwintelooien en Hoge ginkel nog niet gedaan, ik laat het je weten. Vast bedankt voor de tip.

Mark-v :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Linc schreef: ma 27 januari 2020, 15:39
maverick76 schreef: ma 27 januari 2020, 15:34 Nouja, ik heb er een paar gereden en de rest is natuurlijk wel te zien op tientallen youtube filmpjes.
Ok. En wat vond je van Hoge Ginkel en Kwintelooijen?
Die zijn best wel anders dan HV en LV, maar de moeilijkheidsgraad daar moet je ook niet overdrijven (ik mag het argument dat een klein kind deze routes zonder noemenswaardige problemen in de rondte rijdt niet meer gebruiken geloof ik, maar toch...).
Persoonlijk ben ik superblij met wat er in Nederland de afgelopen jaren gerealiseerd is. "Natural trails" zijn in Nederland niet de juiste benaming denk ik, want de echt natuurlijke bestaande paadjes zijn vrij saai en/of binnen de kortste keren uitgesleten tot vrij saai. En dus zullen die ook aangelegd moeten worden.
Zonder rekening te houden met alle (m.i. legitieme) argumenten die er nu zijn tegen de aanleg van moeilijkere/meer technische stukken: wat zou er potentieel mogelijk zijn in een plat land als Nederland?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Singletrack Sundays schreef: ma 27 januari 2020, 15:41
Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 15:26 Iedere keer komen diezelfde 3 voorbeelden weer naar boven van "hoe gaaf het daar was". Drie. Meer niet.

Dus wil ik het omdraaien: wat willen jullie dan en hoe en waar te realiseren?
Laat eens een trail (liefst afdaling) natuurlijk eroderen, komen er vanzelf allemaal mooie dingen tevoorschijn.
niet alle trails zijn hiervoor geschikt maar eentje zoals afdaling Hoge Ginkel moet dat zeker kunnen en gebeurt dat gelukkig tot nu toe ook.
Nou, dan is toch alles in orde?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie