Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

MVMVML schreef: za 1 oktober 2022, 10:44
maverick76 schreef: za 1 oktober 2022, 10:29

Het maakt niet uit hoe je iets brengt, men leest toch wat ze willen lezen.
Eens. Het is natuurlijk heel goed bedoeld dat kinderen krijgen een strafbare misdaad zou moeten zijn. Dat mensen daarin lezen wat ze willen lezen, staat daar los van.
Om dan toch nog even de persoon erbij te betrekken; We weten nu onderhand wel dat Lars de dingen iets scherper aanzet dan dat het vaak is.
En daar kun je dan weer 2 pagina's aan gaan weiden maar maar dat heeft voor mij geen zin.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mario070 schreef: za 1 oktober 2022, 10:44
maverick76 schreef: za 1 oktober 2022, 10:29 Het maakt niet uit hoe je iets brengt, men leest toch wat ze willen lezen.
1= dat het wel degelijk uit maakt
2= dat ik afgelopen week een ander forum lid (nog een goed bekende ook) in een totaal onpersoonlijk topic, er van langs kreeg, omdat deze het geposte info niet juist geformuleerd zou hebben :~
3= gelden zelfde regels
4= dit is een onsmakelijk topic, omdat er niet iets bestaat zoals milieu vs kinderen
5= wanneer je kinderen hebt, draag je veel verantwoordelijkheid en je maakt binnen ieder zijn kunnen er het beste van als ouder :-q
Graag haal ik punt 4 en 5 even aan.

De start van het topic was de vraag. Wat je tegen je kinderen zegt over 20/30 jaar mocht de aarde zo rap achteruit zijn gegaan en levensonderhoud alleen nog voor de echt rijke betaalbaar zijn geworden (een beetje zoals nu, lol) Als deze met de vraag komen. :

Waarom heb jij toen niet alles gedaan om onze toekomst schoner/beter te maken? Terwijl je wist wat er allemaal aan de hand was.

En dan heb ik het niet over dagjes uit met de kinderen of lekker een vakantie fietsen.
Dan praat ik over de vaak hoogopgeleide 2 verdieners met 3 kinderen die elk jaar veelvuldig de wereld over vliegen voor werk en vermaak.
Op deze groep ben ik kritisch.

Bekend is ook dat de hoogopgeleide de grootste footprint hebben. Waarvan je in eerste instantie zou verwachten dat deze het verstand hebben om over de toekomst en aarde van hun kinderen na te denken.

Maar geld moet rollen en de VVD is niet voor niets de grootste. Dus het blijft een beetje bij :

Afbeelding

De weet is er, de wil al een stuk minder, de discipline niet.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Lars TB schreef: vr 30 september 2022, 21:49
JoopO schreef: vr 30 september 2022, 10:20 Duidelijk mag zijn dat wat we nu onder deugdzaam gedrag verstaan, zonnepanelen en warmtepompen installeren, elektrische auto's rijden, boodschappen doen op de fiets, wel/geen kinderen nemen, op vakantie in eigen land etc, etc, geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Om een voorbeeld te noemen: er zijn 9 miljoen auto's in Nederland waarvan het overgrote deel brandstofauto's zijn. Vervanging van dit hele wagenpark door elektrische varianten betekent een gigantisch beslag op grondstoffen, gesleep met materialen over de hele wereld, energievretende produktie van accu's, staal, carbon en kunststoffen. Lijkt me niet echt bijdragen aan een "groene wereld". Alleen het verbruik bij daadwerkelijk gebruik zal iets groener zijn. Maar zolang de stroom voor het opladen uit kolen en gas komt, is het voordeel zeer gering. Er zijn meer dan 1 miljard auto's op de hele wereld...........
Het zijn dit soort misstanden waardoor het mis gaat... Halve waarheden die verspreid worden.

Je bedoelt dat brandstofauto's niet vervangen hoeven te worden?



Er is 1 probleem: we stoten teveel uit. Daar moeten we eerst mee stoppen. Dat is gewoon onomstotelijk bewezen, alleen proberen allerlei commerciële partijen zoveel mogelijk twijfel te zaaien. Shell ontkent het niet eens en je zag het alweer bij de boerenprotesten: de lobby van de 'diervoeders'(Huh, gras groeit toch gewoon zelf?) gooide het grote geld er tegenaan om leugens te verspreiden. Helaas horen mensen dus graag dat het meevalt en voelen zich dan gesteund door niet eens onaardig klinkende onzinverhalen.


Het andere probleem is dat we met minstens 5 miljard personen teveel zijn. Dus ja, kinderen krijgen zou je misschien zelfs als misdaad kunnen zien. Tegen die kinderen zelf!


En ja, ik ben wat uitgesproken. Omdat ik er niet bij kan dat er zoveel van die onzin verspreid wordt en vooral dat die gewoon als zoete koek geslikt wordt. Dan kun je zeggen dat je 'open minded' bent, maar dat maakt nog niet dat je dan weet wat de waarheid is.
Het is net zo als met die personen die roepen dat je met een trailbike de bocht niet om komt. Klinkt aannemelijk en het is zelfs een half geaccepteerde waarheid. En ook daar schop ik tegenaan, omdat de waarheid gewoon is dat je er harder mee de bocht door kunt. Zoals iedere ervaringsdeskundige keer op keer bevestigt.


Het grootste probleem is dat het gewoon niet in 3.798 forumpagina's samen te vatten is en dat we hier ook dus eigenlijk niet eens een halve poging moeten doen het hier neer te zetten. Maar als we het er niet constant over hebben en niet proberen het juiste verhaal te brengen, dan gaat het per definitie mis.

Voor iedereen: het klimaat verandert in rap tempo en het milieu gaat eraan: het hoeft niet eens echt geld te kosten om het tegen te gaan, achteraf (vanaf nu ongeveer...) oplossen is vele malen duurder! Dus waar is die grote groep ontkenners eigenlijk bang voor?
Misstanden, halve waarheden? Ja, brandstofauto's zullen vervangen gaan worden. De vraag is alleen waardoor en hoeveel van die auto's. Vervangen van al die auto's door elektrische varianten gaat in ieder geval niets oplossen. Daar is niks groen aan, hoogstens wat minder grijs. Er blijft immers nog steeds een enorme uitstoot, in ieder geval nog de komende 10-tallen jaren. De produktie van alle benodigde grondstoffen en materialen geschiedt nog geruime tijd met fossiele brandstoffen en het laden geschiedt ook grotendeels op fossiele basis (immers kolen-en gascentrales). Daar is geen halve waarheid aan.

Aan het probleem van te veel mensen valt niet veel te doen, dus moet je je aandacht ergens op gaan richten. Met windmolens en zonnepanelen gecombineerd met waterstof gaan we het voorlopig ook niet redden. Ook bij zon en wind heb je immers een basisvoorziening nodig (lees: kolen/gas/kerncentrales), in de winter zijn er dagen waarop het niet waait en de zon amper schijnt.

Het is gewoon onmogelijk de uitstoot op korte of middellange termijn fors naar beneden te brengen als we onze leefwijze niet veranderen. En dat zal (bijna) niemand uit zichzelf doen. Dus gaat dat worden afgedwongen, al dan niet met het prijsmechanisme. We zien nu hoe goed dat werkt met de huidige hoge energieprijzen. Ineens is iedereen bezig met besparen, isoleren en zonnepanelen laten installeren. Helaas overkomt het ons nu in plaats van dit gecontroleerd te laten plaatsvinden. En dat is jammer.

Om onze koning nog eens te citeren:
"Maar het zal anders zijn, want onze huidige manier van leven stuit op economische, sociale en ecologische grenzen."
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

maverick76 schreef: za 1 oktober 2022, 11:28
Mario070 schreef: za 1 oktober 2022, 10:44

1= dat het wel degelijk uit maakt
2= dat ik afgelopen week een ander forum lid (nog een goed bekende ook) in een totaal onpersoonlijk topic, er van langs kreeg, omdat deze het geposte info niet juist geformuleerd zou hebben :~
3= gelden zelfde regels
4= dit is een onsmakelijk topic, omdat er niet iets bestaat zoals milieu vs kinderen
5= wanneer je kinderen hebt, draag je veel verantwoordelijkheid en je maakt binnen ieder zijn kunnen er het beste van als ouder :-q
Graag haal ik punt 4 en 5 even aan.

De start van het topic was de vraag. Wat je tegen je kinderen zegt over 20/30 jaar mocht de aarde zo rap achteruit zijn gegaan en levensonderhoud alleen nog voor de echt rijke betaalbaar zijn geworden (een beetje zoals nu, lol) Als deze met de vraag komen. :

Waarom heb jij toen niet alles gedaan om onze toekomst schoner/beter te maken? Terwijl je wist wat er allemaal aan de hand was.

En dan heb ik het niet over dagjes uit met de kinderen of lekker een vakantie fietsen.
Dan praat ik over de vaak hoogopgeleide 2 verdieners met 3 kinderen die elk jaar veelvuldig de wereld over vliegen voor werk en vermaak.
Op deze groep ben ik kritisch.

Bekend is ook dat de hoogopgeleide de grootste footprint hebben. Waarvan je in eerste instantie zou verwachten dat deze het verstand hebben om over de toekomst en aarde van hun kinderen na te denken.

Maar geld moet rollen en de VVD is niet voor niets de grootste. Dus het blijft een beetje bij :

Afbeelding

De weet is er, de wil al een stuk minder, de discipline niet.
Een ander wordt helemaal de smoor ingedrukt....omdat de gene iets niet weet.... het niet goed doet....of het niet goed begrijpt....enz, enz...en jij maakt een stelling dat geen stelling is....omdat je daar niets van af weet blijkbaar :roll:
Even voor de duidelijkheid dit is dus punt 4 en 5 tegelijk :-q
Of je daar nu iets aan zou kunnen doen/veranderen, daar weet ik dan weer niets van af.... :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Stel dat deze stelling een echte stelling zou zijn :roll:

Dan zou je de ouders niet eerst moeten benaderen, maar de mening van de 20/30 jarige kinderen dus dan ook volwassenen eerst moeten vragen.....

Zie je nu wat een slap gel*l dit onderwerp is :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De strip tekening is bekend....dus ook niets nieuws, in de zin..... van wel of dan niet verantwoordelijke ouders in TS zijn belevenis natuurlijk :roll:
De echte ouders die weten het wel :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En tot slot voor mij.

Ouder/s of niet....heb ik hier op het forum alleen zeer goede en verantwoordelijke mensen ontmoet :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

maverick76 schreef: za 1 oktober 2022, 11:28

Afbeelding
Ja hier zie ik D66 en hun kliek. Do as I say don't do as I do.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MVMVML schreef: za 1 oktober 2022, 12:41
maverick76 schreef: za 1 oktober 2022, 11:28

Afbeelding
Ja hier zie ik D66 en hun kliek. Do as I say don't do as I do.
Ja de overheid lijken soms net mensen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

maverick76 schreef: za 1 oktober 2022, 12:44
MVMVML schreef: za 1 oktober 2022, 12:41
Ja hier zie ik D66 en hun kliek. Do as I say don't do as I do.
Ja de overheid lijken soms net mensen.
Nou nou zeg, niet gelijk met overleden mensen strooien. Tenzij het VVD is dan vindt je het wel leuk uiteraard
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MVMVML schreef: za 1 oktober 2022, 12:46
maverick76 schreef: za 1 oktober 2022, 12:44

Ja de overheid lijken soms net mensen.
Nou nou zeg, niet gelijk met overleden mensen strooien. Tenzij het VVD is dan vindt je het wel leuk uiteraard
:-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat dit het gezelligste topic van het forum is geworden én omdat de link met mountainbiken overduidelijk aanwezig, is heb ik besloten het te sluiten.
Zoveel gezelligheid kan ik niet aan.
Jullie misschien wel, maar ik trek het niet meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten