Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: do 29 september 2022, 12:27 Zijn theorie in het kort:
- NASA bewijsvoering klopt (het is geen ontkenner van klimaatverandering)
- NASA bewijsvoering is niet volledig (ze gaan slechts 10.000 jaar terug in de tijd)
- Enkele millenia verder terug in de tijd steeg de temperatuur op vergelijkbare maar onbekende wijze, het zou mooi zijn als daar onderzoek naar gedaan wordt, wellicht maken we nu exact dezelfde fout als toen.
Ik volg die websites al 25 jaar (bladerde zelfs daarvoor nog wel eens een tijdschrift door over dezelfde onderwerpen). Dat ging in het begin over de wekelijkse lijst met wie er allemaal ontvoert was door aliens. En over tijdreizigers.
Daarna volgde de complete ontkenning van klimaatverandering, inclusief gefabriceerde grafieken. Toen dat niet meer te handhaven was werden de juiste grafieken bewust verkeerd geïnterpreteerd. En vooral als doel aan te tonen dat het klimaat nauwelijks aan het veranderen was.
Toen dat niet meer te handhaven was (het klimaat verandert te snel) werden de gevolgen afgezwakt ("er groeit ijs bij op de Noordpool!"). En daarna was het duidelijk dat het klimaat echt aan het veranderen was en werd echt alles erbij gehaald om de mensen die nog niet door aliens gekidnapt waren maar te overtuigen dat de mens er echt niets aan kan doen... .


Prima dat je het geloofd. Maar toevalligerwijs zou iedere maatregel die we moeten nemen om klimaatverandering tegen te gaan ook goed zijn voor het milieu. Dus wil je nu beweren dat je tegen een gezond milieu bent? Je mag best voor de invloed van de zon zijn, als je maar braaf stopt met vervuilen! En wie weet heeft het klimaat er ook baat bij. Zo hebben we ook de ozonlaag gered!


Overigens zijn er nog wat meer wetenschappers dan alleen de NASA. En die gaan wat langer terug. Heel wat langer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

maverick76 schreef: do 29 september 2022, 11:22
rokl schreef: do 29 september 2022, 11:15

Je probeert hier met verwijs naar de wetenschapp de waarheidsgehalte van je uitspraak te verhogen. Je zit er geweldig naast. Veranderingen in de hoeveelheid energie, die de zon afgeeft, hebben geen meetbare effect op de opwarming van de aarde, los van dat deze veranderingen op geologische tijdschalen gebeuren (lees: miljoenen van jaren), die voor een mens (lees: niet-geoloog) moeilijk te bevatten zijn.
Klopt, een gemiddelde ijstijd duurt zo'n 100.000 jaar. Net als een “warmere periode”. Dit heeft wel degelijk te maken met de afstand van zon tov aarde.

Alleen lijkt me het wel HEEL toevallig dat een “warmere periode” nu ineens binnen 100 jaar volledig tot stand komt NET gelijk aan de industriële revolutie.

Maar goed, sinds Facebook kan alles.
Nee, de warmere periode is al in de 17e eeuw ingezet tijdens het einde van de 'kleine ijstijd'.

Die toename in de grafiek aan het begin van de industriële revolutie neem ik met een korrel zout. Ik werk zelf dagelijks veel met data, grafieken en dikke Excel bestanden en weet hoe makkelijk dergelijke grafieken te manipuleren zijn. Shit in, is shit out. En al zou de data niet zijn gemanipuleerd, dan is het hooguit een accelaratie van het proces waar de mens een zetje heeft gegeven. Maar dat proces was al in gang gezet.

Inderdaad, @rokl, de afstand van de zon naar de aarde heeft wel degelijk invloed op de temperatuur hier. Die wisselt nog wel eens. Dat is wat anders dan de energie van de zon. De energie van de zon is puur straling en heeft geen invloed op de temperatuur op aarde.

De mens maakt maar 2% uit van het wereldwijde ecosysteem. Toch is het typisch de mens met zijn arrogante denken dat wij opwarming van de aarde veroorzaken.
Qprs schreef: do 29 september 2022, 16:03
suravida schreef: do 29 september 2022, 15:28

Ik weet niet wat je rookt/slikt/drinkt, maar lijkt me puik spul :-q Ben wel benieuwd welke bouwwerken er 12.000 jaar geleden gebouwd zijn die we nu niet meer kúnnen nabootsen.
Ik ben open-minded, vandaar dat ik af en toe vreemd of raar overkom :-q

We komen niet eens in de buurt van de toleranties die ze in andere tijden konden hanteren bij het plaatsen van steenwerk, en dat bij een klein schaalmodel, laat staan bij iets ter grootte van een stad. En dat zijn slechts toleranties bij het samenstellen, de geometrie en locatie van de bouwwerken zijn een heel ander hoofdstuk. In de podcast waar ik naar linkte komen voldoende voorbeelden voorbij.
Huh, aliens ?

Nee joh, er zijn geen aliens en als er wel aliens zijn, dan is de reikwijdte van het heelal dusdanig groot dat wiskundig gezien wij nooit met ze in contact zouden gaan komen.

Daar zijn diverse vergelijkingen en paradoxen over uitgewerkt. Zeg nooit nooit natuurlijk, maar de grote wens van de wetenschap dat we voor 2050 buitenaards leven hebben ontdekt, daar ga ik wel van giechelen :wink:

Blijft het wel machtig interessant hoe bepaalde bouwwerken zoals pyramides met zulke kleine toleranties tijdens het bouwen tot stand zijn gekomen. Maar met de komst van de hedendaagse technologie is de mens alleen maar dommer geworden, ik acht de kans groot dat die pyramides gewoon door de mensheid is neer geplempt, met technieken die helaas verloren zijn gegaan.


Maar ja, het geboortecijfer is dusdanig laag aan het worden (ook in ontwikkelingslanden), het schijnt dat de wereldbevolking nog tot aan het einde van deze eeuw tot zo'n 10 miljard doorgroeit en daarna rap achteruit gaat. Het is niet voor niets dat ze angstvallig zoveel 'vluchtelingen' binnen het vergrijzende Europa laten binnen komen. Er wordt hier niet genoeg meer gereproduceerd in Europa, zeker niet door onze community, waar wij vealal lijden aan onvruchtbaarheid door te lang op onze hardtails door te blijven rijden. Wellicht dat de hogere verkoop van de fully een oplossing gaat bieden... :-q
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

suravida schreef: do 29 september 2022, 16:26 Open minded en naief liggen af en toe eng dicht bij elkaar.... Maar goed, 3.5u luisteren naar Joe Rogan is niet zo'n mijn ding, en bij het er even doorheen zappen hoorde ik vooral veel anekdotisch bewijs, wishful thinking, cherry picking en veel fantaseren. (Zoek trouwens voor de grap ook eens de aflevering van Joe Rogan met Bill Burr) En dan durf ik te stellen dat ik ook enorm open minded ben en open sta voor nieuwe inzichten, maar dan wel met een zekere wetenschappelijke basis.
Qua toleranties zijn we alle voorgaande beschavingen ver voorbij, maar gelukkig een stuk beter geworden in bepalen welke tolerantie waar relevant is. Check voor de grap eens de toleranties waar ASML mee werkt, of de toleranties in de lagerpassingen van je full suspension.
Ik snap je punt. Als Joe Rogan je niet aanstaat moet je er vooral niet naar kijken. Zo lees ik geen wetenschappelijke artikelen, lettertype bevalt me niet :lol:
Er komt een zekere wetenschappelijke basis voorbij. Het staat je vrij om grafieken te vergelijken met de originelen, ik geloof dat de bronnen te achterhalen zijn. Ik ben bekend met bekende toleranties en vind onbekende toleranties dus interessant.
Lars TB schreef: do 29 september 2022, 21:40 Ik volg die websites al 25 jaar (bladerde zelfs daarvoor nog wel eens een tijdschrift door over dezelfde onderwerpen). Dat ging in het begin over de wekelijkse lijst met wie er allemaal ontvoert was door aliens. En over tijdreizigers.
Daarna volgde de complete ontkenning van klimaatverandering, inclusief gefabriceerde grafieken. Toen dat niet meer te handhaven was werden de juiste grafieken bewust verkeerd geïnterpreteerd. En vooral als doel aan te tonen dat het klimaat nauwelijks aan het veranderen was.
Toen dat niet meer te handhaven was (het klimaat verandert te snel) werden de gevolgen afgezwakt ("er groeit ijs bij op de Noordpool!"). En daarna was het duidelijk dat het klimaat echt aan het veranderen was en werd echt alles erbij gehaald om de mensen die nog niet door aliens gekidnapt waren maar te overtuigen dat de mens er echt niets aan kan doen... .
Ik heb zijn website nooit bekeken, maar moet dat toch maar eens doen nu ik dit lees. Ik weet niet beter als dat wetenschappers achterhaalde (vaak zelf gemaakte) websites hebben waar ze hun boeken proberen te verkopen. Heb je daar net als bij Youtube duizenden comments vol repliek? Dat is onmisbaar bij dit soort dingen...
Wat vind je van zijn lezingen over getallen? Zijn theorie daar over kun je met een enkele zin van tafel vegen, maar het is een erg pakkend verhaal. Maar ik heb dyscalculie, dus dan is het snel hogere toverkunst als iemand het over getallen heeft. Ik riep ergens iets over 12.000, dat was een riskante manouvre..

Ik ben wel bij de website van een van zijn kornuiten terecht gekomen, die heeft allerlei vage theorieren en schrijft boeken vol theologisch en myhologisch gezwam. Ook dat vind ik mega interessant, maakt mij niet uit wat anderen daar van denken.
Lars TB schreef: do 29 september 2022, 21:40 Prima dat je het geloofd. Maar toevalligerwijs zou iedere maatregel die we moeten nemen om klimaatverandering tegen te gaan ook goed zijn voor het milieu. Dus wil je nu beweren dat je tegen een gezond milieu bent? Je mag best voor de invloed van de zon zijn, als je maar braaf stopt met vervuilen! En wie weet heeft het klimaat er ook baat bij. Zo hebben we ook de ozonlaag gered!

Overigens zijn er nog wat meer wetenschappers dan alleen de NASA. En die gaan wat langer terug. Heel wat langer.
Huh? Ik doe mijn best, maar snap niet wat je wil zeggen. Het enige dat ik beweerd heb is dat ik open-minded ben. Dat is iets waar ik mijn geld mee verdien, dat is al 20 jaar geen vermoeden meer.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Maakt me wel nieuwsgierig wat je doet voor de kost.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik gok parttime tangoleraar...

Maar goed, tussen QPRS zijn liefde voor Egyptische steenhouwers en Stunning die zijn kennis van Excel gebruikt om de NASA voor een stel prutsers uit te maken terwijl ze beiden dit typen op apparaten die aantonen dat het wetenschappelijk proces niet alleen werkt, maar ook nog eens enorme technologische innovatie mogelijk maakt ben ik er wel klaar mee.
https://www.youtube.com/watch?v=8rh6qqs ... l=Mentat99
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Het klimaat verandert, das duidelijk. Dat is immers al zo vanaf het ontstaan van de aarde. De vraag is of menselijk ingrijpen structureel bijdraagt aan deze verandering. Als het antwoord ja is, is de volgende vraag of we in staat zijn de vermeende oorzaken van die verandering weg te nemen. En of dat op afzienbare termijn gaat lukken.

Uit de troonrede 2022:
"Niemand kan voorspellen hoe de wereld eruitziet als de kinderen van nu zelf kinderen hebben. Maar het zal anders zijn, want onze huidige manier van leven stuit op economische, sociale en ecologische grenzen. Dat vergt een andere economie en arbeidsmarkt. Een andere omgang met ruimte en natuur. Andere manieren van wonen, werken, ondernemen en reizen. En andere vormen van samenleven."

Helaas is het bij deze enigszins dystopische benadering gebleven. De troonrede is geschreven door het kabinet, niet door de koning. Het mag duidelijk zijn dat er rigoreuze oplossingen zullen moeten komen als je alle doelen wil halen. Maar er is geen politicus die gaat benoemen hoe bijvoorbeeld die andere manier van wonen of reizen er uit gaat zien. Betekent dat dat reizen alleen nog maar mogelijk is voor welgestelden? Of dat vliegen gaat worden verboden? Of auto's voor individueel vervoer straks niet meer bestaan?

Duidelijk mag zijn dat wat we nu onder deugdzaam gedrag verstaan, zonnepanelen en warmtepompen installeren, elektrische auto's rijden, boodschappen doen op de fiets, wel/geen kinderen nemen, op vakantie in eigen land etc, etc, geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Om een voorbeeld te noemen: er zijn 9 miljoen auto's in Nederland waarvan het overgrote deel brandstofauto's zijn. Vervanging van dit hele wagenpark door elektrische varianten betekent een gigantisch beslag op grondstoffen, gesleep met materialen over de hele wereld, energievretende produktie van accu's, staal, carbon en kunststoffen. Lijkt me niet echt bijdragen aan een "groene wereld". Alleen het verbruik bij daadwerkelijk gebruik zal iets groener zijn. Maar zolang de stroom voor het opladen uit kolen en gas komt, is het voordeel zeer gering. Er zijn meer dan 1 miljard auto's op de hele wereld...........

"Maar het zal anders zijn, want onze huidige manier van leven stuit op economische, sociale en ecologische grenzen."
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: vr 30 september 2022, 08:10 Ik gok parttime tangoleraar...
...
Salsa, toch ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 september 2022, 10:31
suravida schreef: vr 30 september 2022, 08:10 Ik gok parttime tangoleraar...
...
Salsa, toch ?
Zei er iemand Salsa?? Ik doe al 10 jaar met mijn huidige Salsa frame, dus ik ben wat dat betreft wel zuinig, frame is ook nog eens staal, dus beter voor het milieu tov carbon :winkie: .
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Of aluminium... :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

suravida schreef: vr 30 september 2022, 11:05 Of aluminium... :roll:
T blijft gevoelig liggen he? :lol:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

JoopO schreef: vr 30 september 2022, 10:20 Het klimaat verandert, das duidelijk. Dat is immers al zo vanaf het ontstaan van de aarde. De vraag is of menselijk ingrijpen structureel bijdraagt aan deze verandering. Als het antwoord ja is, is de volgende vraag of we in staat zijn de vermeende oorzaken van die verandering weg te nemen. En of dat op afzienbare termijn gaat lukken.

Uit de troonrede 2022:
"Niemand kan voorspellen hoe de wereld eruitziet als de kinderen van nu zelf kinderen hebben. Maar het zal anders zijn, want onze huidige manier van leven stuit op economische, sociale en ecologische grenzen. Dat vergt een andere economie en arbeidsmarkt. Een andere omgang met ruimte en natuur. Andere manieren van wonen, werken, ondernemen en reizen. En andere vormen van samenleven."

Helaas is het bij deze enigszins dystopische benadering gebleven. De troonrede is geschreven door het kabinet, niet door de koning. Het mag duidelijk zijn dat er rigoreuze oplossingen zullen moeten komen als je alle doelen wil halen. Maar er is geen politicus die gaat benoemen hoe bijvoorbeeld die andere manier van wonen of reizen er uit gaat zien. Betekent dat dat reizen alleen nog maar mogelijk is voor welgestelden? Of dat vliegen gaat worden verboden? Of auto's voor individueel vervoer straks niet meer bestaan?

Duidelijk mag zijn dat wat we nu onder deugdzaam gedrag verstaan, zonnepanelen en warmtepompen installeren, elektrische auto's rijden, boodschappen doen op de fiets, wel/geen kinderen nemen, op vakantie in eigen land etc, etc, geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Om een voorbeeld te noemen: er zijn 9 miljoen auto's in Nederland waarvan het overgrote deel brandstofauto's zijn. Vervanging van dit hele wagenpark door elektrische varianten betekent een gigantisch beslag op grondstoffen, gesleep met materialen over de hele wereld, energievretende produktie van accu's, staal, carbon en kunststoffen. Lijkt me niet echt bijdragen aan een "groene wereld". Alleen het verbruik bij daadwerkelijk gebruik zal iets groener zijn. Maar zolang de stroom voor het opladen uit kolen en gas komt, is het voordeel zeer gering. Er zijn meer dan 1 miljard auto's op de hele wereld...........

"Maar het zal anders zijn, want onze huidige manier van leven stuit op economische, sociale en ecologische grenzen."
Gelukkig denken we er niet allemaal zo over. Ik heb nog best hoop dat er nog wat te rekken valt. Gezond gaan we onze wereld nooit meer krijgen zolang wij er wonen maar het kan wel beter worden dan dat het nu gaat is mijn idee.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

maverick76 schreef: vr 30 september 2022, 14:36
JoopO schreef: vr 30 september 2022, 10:20

"Maar het zal anders zijn, want onze huidige manier van leven stuit op economische, sociale en ecologische grenzen."
Gelukkig denken we er niet allemaal zo over. Ik heb nog best hoop dat er nog wat te rekken valt. Gezond gaan we onze wereld nooit meer krijgen zolang wij er wonen maar het kan wel beter worden dan dat het nu gaat is mijn idee.
Naar verwachting groeit de wereldbevolking van 8 naar 10 miljard. In Nederland worden de komende 10 jaar 1 miljoen extra inwoners verwacht.
Kan me niet voorstellen dat dit een verbetering gaat opleveren. Rekken zal nog wel een tijdje gaan. Maar zonder verandering van onze leefwijze gaan we nooit klimaatdoelen halen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nee zeker niet als we geen hoop meer hebben en de boel lekker de boel laten
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Jongens....ga toch lekker mountainbiken en geniet, have fun, en als je kinderen hebt: ga lekker met je kinderen mountainbiken en geniet van de tijd dat je met ze hebt. Is zeker ook ontzettend leuk om te doen en je bent met z'n allen lekker in beweging. Have fun!
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 30 september 2022, 15:19 Jongens....ga toch lekker mountainbiken en geniet, have fun, en als je kinderen hebt: ga lekker met je kinderen mountainbiken en geniet van de tijd dat je met ze hebt. Is zeker ook ontzettend leuk om te doen en je bent met z'n allen lekker in beweging. Have fun!
Dat doen we er ook allemaal naast natuurlijk. Maar een beetje discussiëren over spelende onderwerpen is voor sommige ook belangrijk.

En een soms wat verhitte discussie over verschil van meningen betekend niet dat we ruzie hebben.
Dat is discussiëren en vergt wat van iemands intellect wat gewoon leuk en interessant kan zijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gesloten