Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 14:34 De lange tenen van een houtstoker :kiss: 10% is inderdaad een open haard, maar voor 75% rendement moet je een hele moderne kachel hebben en erg je best doen. Hoe weet jij dat je dat makkelijk haalt met een oude kachel? Meten is weten, maar bij een houtkachel gaat dat nog niet zo makkelijk, zelfs bij een CV-ketel is dat een hele wetenschap en ik kan het weten.
Waarom lange tenen? Wij stoken af en toe de houtkachel voor de gezelligheid, net als een kampvuurtje in de tuin. Ik corrigeer je alleen op de 10%
Volgens mij is de consensus dat we allemaal "schijnheilig" zijn, de één doet wat meer zijn best dan de ander. De klimaatontkenners even buiten beschouwing gelaten. :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 15:03 Je geeft zo een beest een schop onder zijn hol het veld in en als die groot is eet je 'm op.
Ah de Zuid Amerikaanse en Australische methode, dat levert per kilo vlees ongeveer 6x 3x zoveel CO2/methaan op als de dieronvriendelijke maar snelle, efficiënte en hoogproductieve methode met daarvoor speciaal gefokte vleesbeesten.

Ofwel het is steeds maar net waar je de nadruk op legt en wat je belangrijk vindt.

Edit: correctie op van 6x naar 3x toegevoegd.

Sjit toch weer niet in kunnen houden
Laatst gewijzigd door Elvander op wo 11 maart 2020, 17:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 15:03
Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 13:38

Ook als je niet bijvoert blijft het eiwit rendement maar 10%, of zelfs lager bij biologisch. Vlees is hoe je het ook bekijkt een ongelofelijk inefficiënte bron van voedsel. Stel je voor dat je je huis verwarmt en de CV ketel slechts 10% rendement heeft... Oh ja dat heet een houtkachel.
Uhm, ik heb niet de indruk dat je er over nagedacht hebt... .

Je geeft zo een beest een schop onder zijn hol het veld in en als die groot is eet je 'm op.

Efficiënter is natuurlijk een Ikea-vestiging op die plek neer te zetten, dan heb je een hoog rendement!
En dat beest produceert geen methaan en ammoniak?

En als je op datzelfde veld plantaardige gewassen had geplant dan had je een 10x zo hoge eiwitopbrengst gehad. Had je 10x zoveel mensen te eten kunnen geven, en geen dierenleed
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Vleesch en zuivel consumptie mag zeker een héééél stuk minder'maar om in het wild lopende dieren schuin aan te gaan kijken op hun scheetjes slaat natuurlijk ook heel erg door. Er zijn al miljoenen bizons etc uitgeroeid de afgelopen 100-en jaren.

Denk dat we eerder moeten denken aan:

- Duurzamere energiebronnen
- Minder vlees/zuivel
- meer lokaal produceren.
- minder "consumeren" aan (plastic) zooi, kleding, fietsen etc
- Duurzaam produceren én gebruik van goederen en eten
- minder suiker (groot deel vd wereld bestaat uit "verslaafden")


...... nogal wat dus, de wereld zal alles wel overleven, over de mensheid ben ik soms ninder zeker.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:o
Jemig je mist wat als je ff een rondje bent fietsen (zonder filmpjes of mooi verhaal sorry Maverick :wink: ).
Mijn logica was achter minder vlees en biologisch+scharrel was:
Ik vind vlees erg lekker maar minder is waarschijnlijk gezonder en minder belastend voor het milieu.
Biologisch: Dierenleed voorkom je niet, maar hoop wel dat als we soms wat andere keuzes maken het iets meer te beperken valt vandaar bio+scharrel. Mij smaakt dat beter want minder nare puur emotionele bijsmaak.
Ik ga eens in de paar jaar naar Ierland wat we een supergaaf land vinden. Als je daar tussen de lammetjes, schapen en koeien doorfietst die redelijk vrij op de heuvels lopen en echt een prima leven hebben, dan heb ik er geen enkel probleem mee als hij/zij na een leuk leventje een keer savonds op mijn bord in de pub eindigt. :winkie: :winkie:
Ik heb ook niet het idee dat die dieren zoveel worden bijgevoederd, misschien swinters, maar in het weideseizoen heb ik dat niet gezien en wel regelmatig bij boeren op het erf lodges gehuurd.

Verder ben ik absoluut niet roomser dan de paus maar hoe er in de bio industrie met dieren word omgegaan klopt voor mij emotioneel niet dus die producten vermijd ik waar het gaat.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dit topic is 3 maanden niets gepost :roll:
Ik post 3 dagen geleden, een link over legen vliegtuigen, die toch gaan of moeten vliegen :-? en we zijn nu 3 pagina's verder :lol: dat is een gemiddelde van 15 post per 24 uur en dat is dan weer 1,6 post per uur :lol: lang nog niet zo slecht, voor een betere aardbol en goede gespreksstof :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Weet je hoeveel energie dat gekost heeft? En wat de milieubelasting daarvan is?
Lekker fietsen!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 15:26
Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 15:03

Uhm, ik heb niet de indruk dat je er over nagedacht hebt... .

Je geeft zo een beest een schop onder zijn hol het veld in en als die groot is eet je 'm op.

Efficiënter is natuurlijk een Ikea-vestiging op die plek neer te zetten, dan heb je een hoog rendement!
En dat beest produceert geen methaan en ammoniak?

En als je op datzelfde veld plantaardige gewassen had geplant dan had je een 10x zo hoge eiwitopbrengst gehad. Had je 10x zoveel mensen te eten kunnen geven, en geen dierenleed
Plantaardige gewassen? Wat zijn dan de niet-plantaardige gewassen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

plantonaardige gewassen
Lekker fietsen!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Plantonaardige ongewassen planten.

Maar we dwalen af :)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: wo 11 maart 2020, 15:26 En als je op datzelfde veld plantaardige gewassen had geplant dan had je een 10x zo hoge eiwitopbrengst gehad. Had je 10x zoveel mensen te eten kunnen geven, en geen dierenleed
Geen dierenleed? Volgens mij begrijp jij echt niet hoe het werkt... .

Natuurvernietiging met je beplanting!

Je stort miljoenen beestjes in het verderf :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: wo 11 maart 2020, 15:25
Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 15:03 Je geeft zo een beest een schop onder zijn hol het veld in en als die groot is eet je 'm op.
Ah de Zuid Amerikaanse en Australische methode, dat levert per kilo vlees ongeveer 6x 3x zoveel CO2/methaan op als de dieronvriendelijke maar snelle, efficiënte en hoogproductieve methode met daarvoor speciaal gefokte vleesbeesten.

Ofwel het is steeds maar net waar je de nadruk op legt en wat je belangrijk vindt.

Edit: correctie op van 6x naar 3x toegevoegd.

Sjit toch weer niet in kunnen houden
Je vergelijking klopt niet. Je bekijkt alleen het beest, niet de omstandigheden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 20:08
Elvander schreef: wo 11 maart 2020, 15:25

Ah de Zuid Amerikaanse en Australische methode, dat levert per kilo vlees ongeveer 6x 3x zoveel CO2/methaan op als de dieronvriendelijke maar snelle, efficiënte en hoogproductieve methode met daarvoor speciaal gefokte vleesbeesten.

Ofwel het is steeds maar net waar je de nadruk op legt en wat je belangrijk vindt.

Edit: correctie op van 6x naar 3x toegevoegd.

Sjit toch weer niet in kunnen houden
Je vergelijking klopt niet. Je bekijkt alleen het beest, niet de omstandigheden.
Lars, je bent dan misschien geen klimaatontkenner, maar wel een “impact van vlees op het klimaat” ontkenner😜
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Maar zullen dan maar ook stoppen met het shoppen en winkelen in Azie?, natuurlijk wordt veel daar geproduceerd , en zolang hun een veel grotere bijdrage hebben in het " milieu , zullen wij het niet gaan redden .Weer hoe " groot" een klein landje in is ,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Lars TB schreef: wo 11 maart 2020, 12:08
Kapitein Iglo schreef: wo 11 maart 2020, 11:23 Ik hoop altijd maar dat er tussen al die verrekte kinderen één of twee zitten die een baanbrekende ontdekking doen op het gebied van mobiliteit en milieu en zo, en die ook succesvol weten te vermarkten, zodat iedereen zonder (terechte of onterechte, dat laat ik in het midden) schaamte overal heen kan gaan.
Precies, als we allemaal nu 10 kinderen maken zit er vast 1 tussen die een oplossing voor de overbevolking heeft :bier:
Hmmm je kan dat op een positieve manier opvatten of negatieve manier.
Ik geloof dat die negatieve manier al in de vorige eeuw is geprobeerd. Sommige oosterburen hebben daar nu nog steeds het schaamrood van op de lippen staan.
Inmiddels vieren we al wel 75 jaar vrijheid sinds die negatieve manier van overbevolking verminderen...
Gesloten