Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Brul78 schreef: ma 12 oktober 2020, 10:15 Fuck the Kids
Grapje he, jongens
NOFX, altijd +1.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En dan schijnt een oorlog in de toekomst ook nog onvermijdelijk te zijn. Die zijn er ook altijd geweest dus het zou erg optimistisch zijn om er van uit te gaan dat Wo2 de laatste was.
"This species has amused itself to death"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is gezien de toekomst van onze aarde zeker niet uit te sluiten;

- grotere verschillen tussen rijk en arm
- afname van essentiële grondstoffen
- toename energie behoefte tov tekort
- alsmaar groeiende economie > meer vraag dan aanbod

En ga maar door. De mens is als specie een vreemd fenomeen. Veel diersoorten zijn tevreden met hun leven van eten, slapen, voortplanten en weer hetzelfde cirkeltje. Wij willen altijd maar doorontwikkeling tot een hoger doel/rendement/levensstandaard ...

In dat opzicht kan ik mij goed vinden in Maverick. Werk zodanig dat je kan voorzien in je dagelijks onderhoud. En leef bij de dag. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen zorgen ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: ma 12 oktober 2020, 20:27 In dat opzicht kan ik mij goed vinden in Maverick. Werk zodanig dat je kan voorzien in je dagelijks onderhoud. En leef bij de dag. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen zorgen ..
Amen :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

hanjovdberg schreef: ma 12 oktober 2020, 20:27 De mens is als specie een vreemd fenomeen. Veel diersoorten zijn tevreden met hun leven van eten, slapen, voortplanten en weer hetzelfde cirkeltje. Wij willen altijd maar doorontwikkeling tot een hoger doel/rendement/levensstandaard ...
Licht off-topic maar op dit gebied zijn de boeken van Yuval Noah Harari een aanrader:

Sapiens: A Brief History of Humankind
Homo Deus: A Brief History of Tomorrow
21 Lessons for the 21st Century

Ik heb de eerste twee gelezen en ben nu met de derde bezig. Super interessant en veel stof tot nadenken. O.a. ook over de impact van de mens op de natuur.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nielsvk schreef: di 13 oktober 2020, 15:55
hanjovdberg schreef: ma 12 oktober 2020, 20:27 De mens is als specie een vreemd fenomeen. Veel diersoorten zijn tevreden met hun leven van eten, slapen, voortplanten en weer hetzelfde cirkeltje. Wij willen altijd maar doorontwikkeling tot een hoger doel/rendement/levensstandaard ...
Licht off-topic maar op dit gebied zijn de boeken van Yuval Noah Harari een aanrader:

Sapiens: A Brief History of Humankind
Homo Deus: A Brief History of Tomorrow
21 Lessons for the 21st Century

Ik heb de eerste twee gelezen en ben nu met de derde bezig. Super interessant en veel stof tot nadenken. O.a. ook over de impact van de mens op de natuur.
ook zijn lezingen en podcasts zijn erg boeiend, zeden iemand gehoord of gelezen met zo'n holistische visie op ons bestaan :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik kom uit een erg goed milieu telt dat ook ? :winkie:

Gisteren de docu op Netflix gekeken:
“A life on our planet “van David Attenborough

Erg indrukwekkend en het zet je wel aan het denken ( zelfs zonder kinderen).
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Heb niet alle pagina's in dit topic gelezen, maar Planet of the Humans van Michael Moore is ook een interessante docu. In het kort schetst de docu dat biomassa, groene energie en elektrische auto's het klimaatprobleem niet gaat oplossen. Hier moet zo veel voor worden geproduceerd, waardoor we alleen nog maar meer vervuilen. Kern van het probleem ligt voornamelijk bij consumeren en overbevolking.

Voor diegene die hem willen zien: https://youtu.be/Zk11vI-7czE
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

JLWE schreef: wo 14 oktober 2020, 21:36 Heb niet alle pagina's in dit topic gelezen, maar Planet of the Humans van Michael Moore is ook een interessante docu. In het kort schetst de docu dat biomassa, groene energie en elektrische auto's het klimaatprobleem niet gaat oplossen. Hier moet zo veel voor worden geproduceerd, waardoor we alleen nog maar meer vervuilen. Kern van het probleem ligt voornamelijk bij consumeren en overbevolking.

Voor diegene die hem willen zien: https://youtu.be/Zk11vI-7czE
helaas is die docu gebaseerd op onwaarheden en enorm oude data, dus ik zou deze eigenlijk niet als kijktip noemen. Sterker nog, er wordt gevraagd om een boycot/verbod omdat er zoveel onzin in zit. Kijk hem dus alleen als je zelf actuele kennis en data hebt.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

JLWE schreef: wo 14 oktober 2020, 21:36 Kern van het probleem ligt voornamelijk bij consumeren en overbevolking.
Heb de documentaire die je noemde niet gezien, maar bovenstaande vormt naar mijn mening de enige essentie van het hele vervuilingsprobleem.
Om helemaal on-topic te blijven, hier (heel) bewust kinderloos. Overigens niet vanwege milieu redenen, toch weer off-topic dus.... :roll:
Laatst gewijzigd door KTManiac op do 15 oktober 2020, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

helaas is die docu gebaseerd op onwaarheden en enorm oude data, dus ik zou deze eigenlijk niet als kijktip noemen. Sterker nog, er wordt gevraagd om een boycot/verbod omdat er zoveel onzin in zit. Kijk hem dus alleen als je zelf actuele kennis en data hebt.
Interessant, wist ik niet. Heb je kijktips die wel actueel en juist zijn?
Welke ook interessant is, maar ik niet online kosteloos kan vinden, is The True Cost. Gaat over de textiel industrie, met name fast fashion, en welk prijskaartje hier werkelijk aan hangt.

Back on topic: Bewust twee kinderen 8) Ze zijn nog heel klein, maar geef ze wel mee dat we zuinig op onze spullen moeten zijn en zuinig met mens en milieu moeten omgaan. Vlees eten we bijna niet (af en toe een bbq en in deze tijden gaat er weer stoofpot worden gemaakt :bier: ), afval scheiden we en veel reizen doen we niet. Mijn huis is 120 jaar oud en kan nog wel wat isolatie gebruiken...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

JLWE schreef: wo 14 oktober 2020, 21:36 Kern van het probleem ligt voornamelijk bij consumeren en overbevolking.
Of die docu van Michael Moore nu wel of niet feitelijk klopt, om bovenstaande punten kunnen we niet heen lijkt me.

Het probleem is dat ècht inleveren/minderen/leefgewoontes aanpassen heel erg moeilijk is. Als je eenmaal bepaalde verworvenheden hebt wil je die niet meer kwijt, dat is een menselijke eigenschap (gewoon een constatering, even los van oordeel daarover).

Je ziet dus dat de moeite die we willen doen voor een beter milieu vooral zit in verbeteringen van wat we al gewend zijn. Wel auto blijven rijden, maar dan in een zuiniger en/of electrische auto. Net zo vaak en lang onder de douche, maar dan met een zuiniger ketel of andere manier om het water warm te maken.
De auto de deur uit doen, of flink minder rijden is voor vrijwel iedereen een stap te ver. Korter douchen schijnen sommige mensen ook niet te kunnen :D

Hieruit concluderend kun je wel zeggen dat we dus afhankelijk zijn van het al dan niet vinden van milieuvriendelijkere manieren om onze huidige levensstijl te kunnen voortzetten. Want die levensstijl (flink) aanpassen, dat willen we niet.
En ik ben de eerste om te zeggen dat ik ook bij "we" hoor. Ik denk dat ik/wij al vrij zuinig leven, maar op enkele fronten zou het ook wat minder kunnen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dus we moeten de economie niet laten groeien, zuinig zijn op wat we hebben en vooral proberen de verwoestende invloed die een mens heeft geen invloed te laten hebben ... :((
Ik snap de logica maar iets mist er voor mij, ook de mens is één van die wezens op aarde en dit zit in onze natuur, blijkbaar. Dat zal toch ook ergens voor zijn ...
Voor de duidelijkheid, ik heb bewust kinderen, minimaliseer onze inbreuk op het milieu en doe mijn best maar worstel hier wel mee.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nou wat een jaar weer he?

Afgelopen jaar gemiddeld 2 graden warmer over het hele jaar gezien.
Ook gelijk weer droger dan de afgelopen jaren.

Scary stuff. :(

Ik heb verschillende verhalen gelezen dat als we nu globaal stoppen met alle uitstoot dat het effect pas over 50 jaar merkbaar gaat worden in temperatuurs daling.

Je moet er toch niet aan denken hoe het de komende tijd gaat oplopen met alle gevolgen van dien.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

maverick76 schreef: ma 14 december 2020, 17:59 Nou wat een jaar weer he?

Afgelopen jaar gemiddeld 2 graden warmer over het hele jaar gezien.
Ook gelijk weer droger dan de afgelopen jaren.

Scary stuff. :(

Ik heb verschillende verhalen gelezen dat als we nu globaal stoppen met alle uitstoot dat het effect pas over 50 jaar merkbaar gaat worden in temperatuurs daling.

Je moet er toch niet aan denken hoe het de komende tijd gaat oplopen met alle gevolgen van dien.
Ik ben hierover niet zo verbaasd als jij het bent.

Of had je verwacht dat het door corona en thuiswerken ineens allemaal goed zou zijn?
Gesloten