Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Komt blijkbaar hier door... :lol:

"zou je willen dat je lichaam meer zin had om te sporten? Vervang dan veel dierlijke eiwitten een tijdje door plantaardige. Uit onderzoek bleek dat ratten in een laboratorium die plantaardige voeding kregen, uit zichzelf veel meer rondjes renden op hun molentjes dan ratten die dierlijke producten kregen. Ze werden hier niet toe aangezet of voor beloond. Ze hadden er blijkbaar gewoon zin in!"

De aminozuren uit 1 groep van de planteiwtten hebben de ratjes te eten gekregen, planteiwitten zijn in 2 groepen te verdelen en dat betekent dat de genoemde topsporter maximaliseren, omdat zij dus niet zomaar de planteiwitten eten maar 1 deel daarvan en dat doen wij gewone mensen niet, wij eten planteiwitten en dus niet zo goed voor ons gestel.
Maar lijkt mij, niet te veel van alles nog steeds het best voor ons mensjes om goed en gezond te blijven, zover het mogelijk is natuurlijk :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mad Wally schreef: zo 10 november 2019, 11:33
Mario070 schreef: zo 10 november 2019, 01:18 Plant eiwitten zijn zeer slecht voor de gehele mensheid, dus die vlieger gaat ook helaas niet op :-{ :wink:
Sorry, maar zo’n loze kreet slaat helemaal nergens op. Als je denkt wat in te willen brengen moet je het tenminste onderbouwen. Ik weet dat Arnold Schwarzenegger, Lewis Hamilton en Novak Djokovic en vele andere topsporters daar heel anders over denken.
:winkie:
Humor... Nu noem je een paar mensen op die tot voor kort in dikke Hummers rondreden, sigaren rookten...
Dat Hamilton veganistisch is geworden is gewoon een modegrill net zoals zijn haar. Vettel maakte daar een mooie opmerking over dat Hamilton zo "begaan" is met het milieu en zijn levenswijze omgooit...
Hij vroeg of Hamilton dan ook zou stoppen met 1 van de vervuilendste sporten? :D
Tuurlijk niet... Daar werkt hij te hard voor en verdiend hij lekker mee.

En dat bedoelde ik met dat hele veganistische bullshit van tegenwoordig.. Het is 1 hele grote farce majeure.
Ga geen voorbeeld aan die mensen nemen en ga ze ook niet gebruiken als beargumentatie van je standpunten.

Zo en nu ga ik verder met mijn "vegan" bier brouwen :kiss:
:bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: za 9 november 2019, 23:24 Ik begrijp maar niet hoe jij tot de conclusie komt dat we de wereld niet veganistisch gevoed kan worden? Veeteelt: 37% van de proteïnen met 83% van de landbouwgrond.

Mat andere woorden plantaardige proteïnen: 63% met slechts 17% van de landbouwgrond.

Als je dus alle landbouwgrond plantaardig inzet dan kun je 100/17x63=370% dus 3,7 keer zo veel eten produceren.

Niks bomenkap, niks honger, iedereen volop eten. Alleen geen vlees.
Wat ik al zei: van sommige producten moet je 4x zo veel eten! Dus 3,7 is te weinig.


Los daarvan zijn dus aardappelen, granen, rijst, producten met een hoge opbrengst per hectare verder vooral loze calorieën. Je moet dus andere producten eten, producten die stukken meer landbouwgrond in beslag nemen. Dus de efficiëntie gaat er zeker niet op vooruit.


Daarnaast kun je de dieren juist wel de diverse stukken natuur in sturen waar je geen of extreem moeilijk landbouw kunt bedrijven. Je kunt dus wel degelijk vlees produceren zonder de extra landbouwgronden. Wederom zo een punt waar het huidige algemene verhaal volledig aan voorbij gaat omdat het de dieren- en milieulobby niet past. Alleen wordt vlees dan weer wat duurder omdat het minder efficiënt is.



En waarom zou je alles op landbouw willen gooien? Voor de dieren en het milieu is het gewoon ronduit slecht! Dus je wint er niets mee... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ofv schreef: zo 10 november 2019, 07:58
Mad Wally schreef: za 9 november 2019, 23:24 Niks bomenkap, niks honger, iedereen volop eten. Alleen geen vlees.
En B12 wordt gewoon door het lichaam opgenomen.
Nou heb ik er niet heel veel verstand van maar is bovenstaande wel realistisch of een ideale berekening op papier? Iedereen volop eten? Hoe komt dat eten bij al die mensen? Er zijn oorlogen, gebieden die niet geschikt zijn etc.
Nee, hij gaat uit van de grond die nu gebruikt wordt om diervoeding te telen, dus bestaande landbouwgrond. De berekening klopt. (Gedeeltelijk dan, want de hoeveelheid diervoeding die je van veel soorten haalt is vele malen groter dan de voeding die je voor mensen daar kunt telen. Van de sojaplant wordt alles gebruikt voor diervoeding, de mens eet alleen het boontje, verhoudingsgewijs vrijwel niets van die plant. De rest gaat dan wel weer naar diervoeding. Dit is onderdeel van het gegoochel van de dierenorganisaties, want die pakken de percentages en leggen dat 'verkeerd' uit. Als we stoppen met diervoeding, dan moet je dus veel meer sojaplantages neer gaan leggen om genoeg bonen te kweken om de plantaardige eiwitten te kweken die dan nodig zijn!)

ofv schreef: zo 10 november 2019, 12:06
Mad Wally schreef: zo 10 november 2019, 11:36

Als we met 7+ miljard mensen vlees willen blijven eten is de veeteelt een enorm probleem. Of is jou alternatief het euthaniseren van 6 miljard mensen?
Want 7 miljard mensen willen vlees eten? Dat weet jij? En wat zeg je over euthaniseren?

Ik heb echt medelijden met hoe jij in het leven staat en je houding van alles en iedereen veroordelen die anders leeft en denkt en hoe je woorden in de mond legt of probeert iets neer te zetten over bijvoorbeeld euthaniseren. Treurig is het. Maar dat zul jij nooit in gaan zien. Jij hebt het grote gelijk in handen en ieder ander is slecht, dom enz.

Probeer op een vriendelijke open manier mensen te overtuigen te veranderen. Heb ook ruimte voor andere keuzes en ideeën.
Dit is wat lullig. Hij heeft een mening. En staat net als jij en ik in het leven en staat voor een bepaalde leefstijl (die anders is dan wat hij hier verdedigd!). Dus val hem daar niet op aan.

Hij volgt inderdaad het meest gangbare verhaal en haalt daar ook de juiste argumenten bij, weet er dus meer van dan de meesten. Alleen zet hij er in mijn ogen te weinig kritische punten bij.

Maar val hem aan op zijn mening, niet op de persoon.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: zo 10 november 2019, 11:33
Mario070 schreef: zo 10 november 2019, 01:18 Plant eiwitten zijn zeer slecht voor de gehele mensheid, dus die vlieger gaat ook helaas niet op :-{ :wink:
Sorry, maar zo’n loze kreet slaat helemaal nergens op. Als je denkt wat in te willen brengen moet je het tenminste onderbouwen. Ik weet dat Arnold Schwarzenegger, Lewis Hamilton en Novak Djokovic en vele andere topsporters daar heel anders over denken.
Nu zijn die namen nauwelijks wetenschappers te noemen... .

Ik heb al aangehaald dat het body builders-dieet gewoon ongezond is, dus logisch dat Arnie er op vooruit gaat.

Hamilton was een feestbeest. Waarschijnlijk is het weg laten van Alcohol de grootste factor in zijn gezondheid! (Als hij dat al weg laat, maar zelfs dan!)



En in het algemeen, ik zeg ook niet dat het niet kan. Maar het komt er wel op neer dat je wel kunt leven op een 100% dierlijk dieet, maar niet op een 100% plantaardig dieet. Dat zegt toch wel iets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ofv schreef: zo 10 november 2019, 12:06 Want 7 miljard mensen willen vlees eten? Dat weet jij? En wat zeg je over euthaniseren?

Ik heb echt medelijden met hoe jij in het leven staat en je houding van alles en iedereen veroordelen die anders leeft en denkt en hoe je woorden in de mond legt of probeert iets neer te zetten over bijvoorbeeld euthaniseren. Treurig is het. Maar dat zul jij nooit in gaan zien. Jij hebt het grote gelijk in handen en ieder ander is slecht, dom enz.

Probeer op een vriendelijke open manier mensen te overtuigen te veranderen. Heb ook ruimte voor andere keuzes en ideeën.
Wellicht begrijpen we elkaar niet goed😉. Ik reageer alleen op opmerkingen dat overbevolking het probleem is en niet de vleessector, maar voor de overbevolking wordt geen oplossing genoemd, simpelweg omdat die er op de korte termijn niet is. En ja, het merendeel van de bevolking wil graag vlees eten. Ik propageer op geen enkele wijze het “uitdunnen” van de wereldbevolking, ik zoek alleen net als jij naar oplossingen. En ja, het eten van insecten is daar een van, maar het stoppen met eten van vlees ook.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 10 november 2019, 13:05 En in het algemeen, ik zeg ook niet dat het niet kan. Maar het komt er wel op neer dat je wel kunt leven op een 100% dierlijk dieet, maar niet op een 100% plantaardig dieet. Dat zegt toch wel iets!
Wie zegt dat dat niet kan dan?
In die docu van Netflix zie je o.a ook:
Een recordhouder ultra marathon lopen (45 dagen lang 85 km hardlopen door ruig terrein)
Een baanwielrenster die olympisch goud heeft gewonnen
Sterkste man ter wereld (loopt 10 meter met 550 kg op zijn schouders)
Een american football team die in de play-offs stonden.
Allemaal met een vegan eetpatroon.
Je kan natuurlijk blijven discussiëren of het een trend is, of dat ze dan sowieso gezonder zijn gaan eten.
Maar feit blijft dat het ze topsport bedrijven op een 100% plantaardig dieet.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: zo 10 november 2019, 13:05 En in het algemeen, ik zeg ook niet dat het niet kan. Maar het komt er wel op neer dat je wel kunt leven op een 100% dierlijk dieet, maar niet op een 100% plantaardig dieet. Dat zegt toch wel iets!
Sorry, maar de mens is wel prima in staat uitstekend te functioneren op een 100% plantaardig dieet. Hoe kun je anders op topniveau sport beoefenen? Waar is jou bewijs dat dat niet kan?

De enige bevolkingsgroep die 100% vlees kan eten dat zijn de Inuit. Hun lichaam is daar op aangepast met onder andere een vergrote lever. Verder eten zij hun vlees rauw en eten ze levers, blubber (alles rauw) om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat kunnen andere bevolkingsgroepen niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Als je zo wilt leven dan wens ik je veel succes. Er is ook bewijs dat veganist zijn niet voor iedereen geschikt is en dat als het niet op een verantwoordelijke manier gedaan wordt het zelfs schadelijk is voor het lichaam op langere termijn door chronische tekorten.

Zo heb ik bijvoorbeeld best wel veel vrienden die vegetariër zijn . Wat mij vooral aan hun opvalt is dat ze vaker ziek zijn en een grauwe huid hebben. Een van hen is moeder van 2 dochters beiden vel over been veel allergieën en een groei achterstand.

Dus ik blijf lekker vlees eten zij het met mate.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mad Wally schreef: zo 10 november 2019, 13:10
ofv schreef: zo 10 november 2019, 12:06 Want 7 miljard mensen willen vlees eten? Dat weet jij? En wat zeg je over euthaniseren?

Ik heb echt medelijden met hoe jij in het leven staat en je houding van alles en iedereen veroordelen die anders leeft en denkt en hoe je woorden in de mond legt of probeert iets neer te zetten over bijvoorbeeld euthaniseren. Treurig is het. Maar dat zul jij nooit in gaan zien. Jij hebt het grote gelijk in handen en ieder ander is slecht, dom enz.

Probeer op een vriendelijke open manier mensen te overtuigen te veranderen. Heb ook ruimte voor andere keuzes en ideeën.
Wellicht begrijpen we elkaar niet goed😉.
Dat dacht en denk ik ook :lol: en een beetje jammer eerst brullen en dan denken Hmmm.... Wellicht begrijpen we elkaar niet goed..... :lol: :lol: of juist geen :lol: maar :(( :(( :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Sabai schreef: zo 10 november 2019, 13:38 Als je zo wilt leven dan wens ik je veel succes. Er is ook bewijs dat veganist zijn niet voor iedereen geschikt is en dat als het niet op een verantwoordelijke manier gedaan wordt het zelfs schadelijk is voor het lichaam op langere termijn door chronische tekorten.

Zo heb ik bijvoorbeeld best wel veel vrienden die vegetariër zijn . Wat mij vooral aan hun opvalt is dat ze vaker ziek zijn en een grauwe huid hebben. Een van hen is moeder van 2 dochters beiden vel over been veel allergieën en een groei achterstand.

Dus ik blijf lekker vlees eten zij het met mate.
Mijn kinderen stuiteren de hele dag heen en weer door het huis als vegetariërs. Mijn zoon is zelfs noodgedwongen vegan, omdat hij niet lekker gaat met zuivel. We zijn ook niet vaker ziek dan de buren.
Dus nu kun je ook zeggen dat je een dude kent op een forum die prima gaat op vega :-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: zo 10 november 2019, 13:30
Lars TB schreef: zo 10 november 2019, 13:05 En in het algemeen, ik zeg ook niet dat het niet kan. Maar het komt er wel op neer dat je wel kunt leven op een 100% dierlijk dieet, maar niet op een 100% plantaardig dieet. Dat zegt toch wel iets!
Sorry, maar de mens is wel prima in staat uitstekend te functioneren op een 100% plantaardig dieet. Hoe kun je anders op topniveau sport beoefenen? Waar is jou bewijs dat dat niet kan?

De enige bevolkingsgroep die 100% vlees kan eten dat zijn de Inuit. Hun lichaam is daar op aangepast met onder andere een vergrote lever. Verder eten zij hun vlees rauw en eten ze levers, blubber (alles rauw) om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat kunnen andere bevolkingsgroepen niet.
Jamis Diablo schreef: zo 10 november 2019, 13:20 Maar feit blijft dat het ze topsport bedrijven op een 100% plantaardig dieet.
Wacht effe hè, die topsporters pakken wel allerlei supplementen. Vast ook plantaardige basis, maar met een natuurlijk dieet heeft het niet heel veel te maken.

En lange termijn effecten weten we nog helemaal niets van.



Maar om mijn stelling iets te verduidelijken: ten eerste ga ik dus uit van natuurlijk eten en niet van allerlei kunstmatige supplementen er bovenop. En bij een 100% dierlijk dieet krijg je wel alle voedingsmiddelen in de juiste dosis binnen. Bij een plantaardig dieet krijg je en niet alles binnen en moet je enorm selectief te werk gaan.

Ik promoot niet dat je 100% dierlijk moet gaan eten of 100% plantaardig, ik probeer alleen even duidelijk te maken dat de feiten net even anders liggen. Wat ik al een paar keer zei: dat het kan betekent niet dat het goed is. Dat geldt voor beide diëten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar we dwalen af.

Landbouw is niet goed voor het milieu en de dieren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Topsport moet je niet vergelijken met de gewone mens, gaat niet...... daar zit zoveel meer achter dan wij weten en ook niets van wat zij buitenom het normalen eten nuttigen, krijgen wij nog geen milligram van binnen, op de manier zoals zij dat doen of moeten doen :roll:
Wij moeten het doen met het aanbod uit de winkels en daar hebben wij allemaal (dus iedereen :lol:) onze eigen meningen en ideeën over :-q
Ik loop bijvoorbeeld door een willekeurige supermarkt m'n boodschapjes te doen en dat is voor mij een Oerwoud aan zooi, troep, chemische bagger....enz, enz en dat noemt men eten :oops: niet voor mij dus en ook ben ik met mijn hoeveelheden minimaal.....dus de hierboven genoemden problemen zijn mijn bijdragen minimaal, gelukkig :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef: zo 10 november 2019, 18:15 Maar we dwalen af.

Landbouw is niet goed voor het milieu en de dieren.
Mens en dier.....mogen onszelf niet vergeten natuurlijk :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gesloten