Omdat ik naast fietsennerd soms ook een gewone nerd ben, heb ik een kleine mtb remkrachtanalysetool gebouwd. Werd een beetje gek van al die ongefundeerde claims over welke rem nou krachtig is en welke niet, vooral omdat zo ontzettend veel afhangt van het remblokje dat erin zit. Voor mij telt alleen theoretische remkracht, de variabelen van remblokjes en schijven kun je er eigenlijk altijd uit gooien met alles wat aftermarket verkrijgbaar is.
De tool vergelijkt alleen de hydraulische en mechanische hefboom van verschillende remmen (roll back van de zugiers in de klauw vooralsnog niet meegenomen), met mix & match om je eigen rem te maken (Shigura, Trigura, dat werk). Data komen van de RideMonkey spreadsheet (https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... on.274164/) en zijn helaas bij lange na niet compleet. Zeker die van de hendels niet. Kunnen we met hulp van het forum wellicht wat vollediger maken. Dus als je nieuwe metingen wil doen (zie de spreadsheet https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0 voor wat er nodig is), graag!
Work in progress uiteraard: https://brakes.ddzyne.nl/
Remkrachtanalysetool
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
E4 heeft zelfde lever als X2 (wel dubbele zuigers én grotere pads)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Ik ga het gelijk doen
Hoeveel, die vraag is moeilijk te beantwoorden, daarom heb ik hem niet meegenomen. Liefst zou je alle remmen testen met dezelfde remblokken. Trickstuff heeft ze voor de meeste remmen, alleen maakt de test die zij een paar jaar terug hebben gepubliceerd, waarin ze allemaal verschillende remmen met die van zichzelf vergelijken, daar helaas niet gebruik van. Daadoor slaat hij eigenlijk nergens op (of ze wilden graag hun remmen in een iets positiever vertekend daglicht presenteren, kan natuurlijk ook). Zelfde geldt voor die onzin test van Enduro MTB Mag.
Het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik zowel Hope V4 als Sram Guide RS remmen (uiteraard beide goed ontlucht) heb gereden op dezelfde fiets met dezelfde aftermarket remblokken, en dat de V4 alsnog een stukje steviger remde. In zekere zin maakt dat de data, in ieder geval in de mate van het verschil dat zichtbaar is tussen V4 en Guide, wel significant.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Leuk!. Los van het oppervlakte materiaal van de blokjes: op school hebben we ooit geleerd dat (Coulombse) wrijving alleen afhankelijk is van de normaalkracht (die dus een functie is van hoe hard je in je remmen knijpt en de leverage ratio uit jouw tabellen), maar deze theorie gaat in de praktijk van het MTB'en blijkbaar niet goed op. Immers: alle krachtigere trail en downhill remmen hebben voor zover ik weet 4 zuigers (= meer oppervlak) ipv twee per klauw. Kun jij (TS) daar als mede-nerd je licht eens over laten schijnen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Misschien snap ik hem niet helemaal, maar hoe meer oppervlak de zuigers hebben in een klauw, hoe hoger de hydraulische overbrenging (bij gebruik van dezelfde hendel), dus hoe hoger de remkracht die je bij dezelfde knijpinput bereikt. Waarom ze dan vier minder grote in plaats van twee hele grote nemen? Ik denk in ieder geval een paar dingen: afstelling klauw wordt te gevoelig (blokken moeten te hoog worden, dit is al best een issue bij de Hope V2/Trial Zone), slechtere modulatie en moeizamere hitteafvoer.
Uiteraard kun je ook niet onbeperkt de zuigers in de klauw vergroten, of de zuiger in je hendel verkleinen. Op een gegeven moment grijpt de hendel zo laat aan, dat je hem al ongeveer voorbij je handvat hebt gedrukt voordat er wat gebeurt.
Uiteraard kun je ook niet onbeperkt de zuigers in de klauw vergroten, of de zuiger in je hendel verkleinen. Op een gegeven moment grijpt de hendel zo laat aan, dat je hem al ongeveer voorbij je handvat hebt gedrukt voordat er wat gebeurt.
Guide RS staat niet in je tabel. Wel Guide R, maar die heeft een andere overbrenging in de remgreep (geen "swinglink", de "S" in de typeaanduiding).DaanJ schreef: ↑wo 25 september 2019, 09:09Ik ga het gelijk doen
Hoeveel, die vraag is moeilijk te beantwoorden, daarom heb ik hem niet meegenomen. Liefst zou je alle remmen testen met dezelfde remblokken. Trickstuff heeft ze voor de meeste remmen, alleen maakt de test die zij een paar jaar terug hebben gepubliceerd, waarin ze allemaal verschillende remmen met die van zichzelf vergelijken, daar helaas niet gebruik van. Daadoor slaat hij eigenlijk nergens op (of ze wilden graag hun remmen in een iets positiever vertekend daglicht presenteren, kan natuurlijk ook). Zelfde geldt voor die onzin test van Enduro MTB Mag.
Het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik zowel Hope V4 als Sram Guide RS remmen (uiteraard beide goed ontlucht) heb gereden op dezelfde fiets met dezelfde aftermarket remblokken, en dat de V4 alsnog een stukje steviger remde. In zekere zin maakt dat de data, in ieder geval in de mate van het verschil dat zichtbaar is tussen V4 en Guide, wel significant.
Persoonlijk vind ik remkracht niet zo'n issue, ik heb zelfs met de Guide R (op één na minste remkracht volgens de tabel) ook volle bak in bikeparks gereden zonder problemen. Wel met goede metallic blokken uiteraard.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Klopt, de RS zou theoretisch wat meer kracht kunnen uitoefenen, net als Shimano Servo wave. Dus de significantie wordt dan alleen maar meernielsvk schreef: ↑ Guide RS staat niet in je tabel. Wel Guide R, maar die heeft een andere overbrenging in de remgreep (geen "swinglink", de "S" in de typeaanduiding).
Persoonlijk vind ik remkracht niet zo'n issue, ik heb zelfs met de Guide R (op één na minste remkracht volgens de tabel) ook volle bak in bikeparks gereden zonder problemen. Wel met goede metallic blokken uiteraard.
De Guide remmen vind ik zelf vreselijk, maar dat komt zeker niet alleen door de matige remkracht.
Dit is denk ik het belangrijkste bij remmen: persoonlijke voorkeurDaanJ schreef: ↑wo 25 september 2019, 18:48Klopt, de RS zou theoretisch wat meer kracht kunnen uitoefenen, net als Shimano Servo wave. Dus de significantie wordt dan alleen maar meernielsvk schreef: ↑ Guide RS staat niet in je tabel. Wel Guide R, maar die heeft een andere overbrenging in de remgreep (geen "swinglink", de "S" in de typeaanduiding).
Persoonlijk vind ik remkracht niet zo'n issue, ik heb zelfs met de Guide R (op één na minste remkracht volgens de tabel) ook volle bak in bikeparks gereden zonder problemen. Wel met goede metallic blokken uiteraard.
De Guide remmen vind ik zelf vreselijk, maar dat komt zeker niet alleen door de matige remkracht.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Over de oppervlakte vd zuigers, ik weet dat de oppervlakte van de 2- en 4- zuiger remmen bij Shimano slechts enkele mm2 scheelt.
Vandaar dat ze met dezelfde hendel gebruikt kunnen worden.
Echt te weinig om verschil te maken. Ik denk dat het voordeel komt vd grotere blokken en de betere verdeling vd knijpkracht over het hele blokje.
Vandaar dat ze met dezelfde hendel gebruikt kunnen worden.
Echt te weinig om verschil te maken. Ik denk dat het voordeel komt vd grotere blokken en de betere verdeling vd knijpkracht over het hele blokje.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Daar hebben we de spreadsheet/grafiek dus voor, groter blokken werken alleen goed met grotere hydraulische overbrenging, anders heb je alleen maar minder kracht. Die paar mm (47 mm2 om precies te zijn bij de Shimano's) maken echt verschil.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 25 september 2019, 23:58 Over de oppervlakte vd zuigers, ik weet dat de oppervlakte van de 2- en 4- zuiger remmen bij Shimano slechts enkele mm2 scheelt.
Vandaar dat ze met dezelfde hendel gebruikt kunnen worden.
Echt te weinig om verschil te maken. Ik denk dat het voordeel komt vd grotere blokken en de betere verdeling vd knijpkracht over het hele blokje.
Helemaal mee eens. Remkracht is vind ik ook maar een stukje van het geheel.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2045
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Dat je me niet helemaal snapt komt omdat ik een denkfout maakte (eigenlijk 2). Ten eerste is het oppervlakte van je zuigers natuurlijk niet gelijk aan het oppervlak dat tegen de schijf komt. Ten tweede had ik er even niet aan gedacht dat de diameter natuurlijk evenredig is met de overbrengingsverhouding. Daaruit volgt ook meteen dat de totale oppervlakte van de zuigers niet enorm veel kan toenemen, want dan komen ze niet ver genoeg meer naar buiten (wat je zelf in andere woorden ook opschrijft).DaanJ schreef: ↑wo 25 september 2019, 17:26 Misschien snap ik hem niet helemaal, maar hoe meer oppervlak de zuigers hebben in een klauw, hoe hoger de hydraulische overbrenging (bij gebruik van dezelfde hendel), dus hoe hoger de remkracht die je bij dezelfde knijpinput bereikt. Waarom ze dan vier minder grote in plaats van twee hele grote nemen? Ik denk in ieder geval een paar dingen: afstelling klauw wordt te gevoelig (blokken moeten te hoog worden, dit is al best een issue bij de Hope V2/Trial Zone), slechtere modulatie en moeizamere hitteafvoer.
Uiteraard kun je ook niet onbeperkt de zuigers in de klauw vergroten, of de zuiger in je hendel verkleinen. Op een gegeven moment grijpt de hendel zo laat aan, dat je hem al ongeveer voorbij je handvat hebt gedrukt voordat er wat gebeurt.
Zou er een manier zijn om 2 vs 4 zuigers op een objectieve manier in getallen te vatten?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)