Remkrachtanalysetool

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Omdat ik naast fietsennerd soms ook een gewone nerd ben, heb ik een kleine mtb remkrachtanalysetool gebouwd. Werd een beetje gek van al die ongefundeerde claims over welke rem nou krachtig is en welke niet, vooral omdat zo ontzettend veel afhangt van het remblokje dat erin zit. Voor mij telt alleen theoretische remkracht, de variabelen van remblokjes en schijven kun je er eigenlijk altijd uit gooien met alles wat aftermarket verkrijgbaar is.

De tool vergelijkt alleen de hydraulische en mechanische hefboom van verschillende remmen (roll back van de zugiers in de klauw vooralsnog niet meegenomen), met mix & match om je eigen rem te maken (Shigura, Trigura, dat werk). Data komen van de RideMonkey spreadsheet (https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... on.274164/) en zijn helaas bij lange na niet compleet. Zeker die van de hendels niet. Kunnen we met hulp van het forum wellicht wat vollediger maken. Dus als je nieuwe metingen wil doen (zie de spreadsheet https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0 voor wat er nodig is), graag!

Work in progress uiteraard: https://brakes.ddzyne.nl/
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Bedankt om te delen. Is wel een interessant om te bekijken. Het verbaasd me wel dat er maar zo'n klein verschil is tussen hope x2 en e4 remmen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hurck schreef: di 24 september 2019, 15:01 Bedankt om te delen. Is wel een interessant om te bekijken. Het verbaasd me wel dat er maar zo'n klein verschil is tussen hope x2 en e4 remmen.
E4 heeft zelfde lever als X2 (wel dubbele zuigers én grotere pads)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ik weet het, maar ik dacht dat de remklauw meer verschil zou maken. Die remblokjes zijn best een stuk groter.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

De E4 heeft relatief kleine zuigertjes (4x 16 mm), de X2 twee van 22 mm, dus daar zit niet heel erg veel tussen. De V4 maakt meer verschil (18 en 16 mm).
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Je kunt wel bij de Duitse Bike Magazin solliciteren! :tong

Je schrijft dat ontzettend veel van de remblokken afhangt. Hoeveel dan? Is wat je in die grafiek laat zien dan überhaupt wel significant op de trail?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

nielsvk schreef: di 24 september 2019, 20:57 Je kunt wel bij de Duitse Bike Magazin solliciteren! :tong

Je schrijft dat ontzettend veel van de remblokken afhangt. Hoeveel dan? Is wat je in die grafiek laat zien dan überhaupt wel significant op de trail?
Ik ga het gelijk doen :D

Hoeveel, die vraag is moeilijk te beantwoorden, daarom heb ik hem niet meegenomen. Liefst zou je alle remmen testen met dezelfde remblokken. Trickstuff heeft ze voor de meeste remmen, alleen maakt de test die zij een paar jaar terug hebben gepubliceerd, waarin ze allemaal verschillende remmen met die van zichzelf vergelijken, daar helaas niet gebruik van. Daadoor slaat hij eigenlijk nergens op (of ze wilden graag hun remmen in een iets positiever vertekend daglicht presenteren, kan natuurlijk ook). Zelfde geldt voor die onzin test van Enduro MTB Mag.

Het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik zowel Hope V4 als Sram Guide RS remmen (uiteraard beide goed ontlucht) heb gereden op dezelfde fiets met dezelfde aftermarket remblokken, en dat de V4 alsnog een stukje steviger remde. In zekere zin maakt dat de data, in ieder geval in de mate van het verschil dat zichtbaar is tussen V4 en Guide, wel significant.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Leuk!. Los van het oppervlakte materiaal van de blokjes: op school hebben we ooit geleerd dat (Coulombse) wrijving alleen afhankelijk is van de normaalkracht (die dus een functie is van hoe hard je in je remmen knijpt en de leverage ratio uit jouw tabellen), maar deze theorie gaat in de praktijk van het MTB'en blijkbaar niet goed op. Immers: alle krachtigere trail en downhill remmen hebben voor zover ik weet 4 zuigers (= meer oppervlak) ipv twee per klauw. Kun jij (TS) daar als mede-nerd je licht eens over laten schijnen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Misschien snap ik hem niet helemaal, maar hoe meer oppervlak de zuigers hebben in een klauw, hoe hoger de hydraulische overbrenging (bij gebruik van dezelfde hendel), dus hoe hoger de remkracht die je bij dezelfde knijpinput bereikt. Waarom ze dan vier minder grote in plaats van twee hele grote nemen? Ik denk in ieder geval een paar dingen: afstelling klauw wordt te gevoelig (blokken moeten te hoog worden, dit is al best een issue bij de Hope V2/Trial Zone), slechtere modulatie en moeizamere hitteafvoer.

Uiteraard kun je ook niet onbeperkt de zuigers in de klauw vergroten, of de zuiger in je hendel verkleinen. Op een gegeven moment grijpt de hendel zo laat aan, dat je hem al ongeveer voorbij je handvat hebt gedrukt voordat er wat gebeurt.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DaanJ schreef: wo 25 september 2019, 09:09
nielsvk schreef: di 24 september 2019, 20:57 Je kunt wel bij de Duitse Bike Magazin solliciteren! :tong

Je schrijft dat ontzettend veel van de remblokken afhangt. Hoeveel dan? Is wat je in die grafiek laat zien dan überhaupt wel significant op de trail?
Ik ga het gelijk doen :D

Hoeveel, die vraag is moeilijk te beantwoorden, daarom heb ik hem niet meegenomen. Liefst zou je alle remmen testen met dezelfde remblokken. Trickstuff heeft ze voor de meeste remmen, alleen maakt de test die zij een paar jaar terug hebben gepubliceerd, waarin ze allemaal verschillende remmen met die van zichzelf vergelijken, daar helaas niet gebruik van. Daadoor slaat hij eigenlijk nergens op (of ze wilden graag hun remmen in een iets positiever vertekend daglicht presenteren, kan natuurlijk ook). Zelfde geldt voor die onzin test van Enduro MTB Mag.

Het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik zowel Hope V4 als Sram Guide RS remmen (uiteraard beide goed ontlucht) heb gereden op dezelfde fiets met dezelfde aftermarket remblokken, en dat de V4 alsnog een stukje steviger remde. In zekere zin maakt dat de data, in ieder geval in de mate van het verschil dat zichtbaar is tussen V4 en Guide, wel significant.
Guide RS staat niet in je tabel. Wel Guide R, maar die heeft een andere overbrenging in de remgreep (geen "swinglink", de "S" in de typeaanduiding).

Persoonlijk vind ik remkracht niet zo'n issue, ik heb zelfs met de Guide R (op één na minste remkracht volgens de tabel) ook volle bak in bikeparks gereden zonder problemen. Wel met goede metallic blokken uiteraard.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

nielsvk schreef: Guide RS staat niet in je tabel. Wel Guide R, maar die heeft een andere overbrenging in de remgreep (geen "swinglink", de "S" in de typeaanduiding).

Persoonlijk vind ik remkracht niet zo'n issue, ik heb zelfs met de Guide R (op één na minste remkracht volgens de tabel) ook volle bak in bikeparks gereden zonder problemen. Wel met goede metallic blokken uiteraard.
Klopt, de RS zou theoretisch wat meer kracht kunnen uitoefenen, net als Shimano Servo wave. Dus de significantie wordt dan alleen maar meer ;)

De Guide remmen vind ik zelf vreselijk, maar dat komt zeker niet alleen door de matige remkracht.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DaanJ schreef: wo 25 september 2019, 18:48
nielsvk schreef: Guide RS staat niet in je tabel. Wel Guide R, maar die heeft een andere overbrenging in de remgreep (geen "swinglink", de "S" in de typeaanduiding).

Persoonlijk vind ik remkracht niet zo'n issue, ik heb zelfs met de Guide R (op één na minste remkracht volgens de tabel) ook volle bak in bikeparks gereden zonder problemen. Wel met goede metallic blokken uiteraard.
Klopt, de RS zou theoretisch wat meer kracht kunnen uitoefenen, net als Shimano Servo wave. Dus de significantie wordt dan alleen maar meer ;)

De Guide remmen vind ik zelf vreselijk, maar dat komt zeker niet alleen door de matige remkracht.
Dit is denk ik het belangrijkste bij remmen: persoonlijke voorkeur :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de oppervlakte vd zuigers, ik weet dat de oppervlakte van de 2- en 4- zuiger remmen bij Shimano slechts enkele mm2 scheelt.
Vandaar dat ze met dezelfde hendel gebruikt kunnen worden.
Echt te weinig om verschil te maken. Ik denk dat het voordeel komt vd grotere blokken en de betere verdeling vd knijpkracht over het hele blokje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 25 september 2019, 23:58 Over de oppervlakte vd zuigers, ik weet dat de oppervlakte van de 2- en 4- zuiger remmen bij Shimano slechts enkele mm2 scheelt.
Vandaar dat ze met dezelfde hendel gebruikt kunnen worden.
Echt te weinig om verschil te maken. Ik denk dat het voordeel komt vd grotere blokken en de betere verdeling vd knijpkracht over het hele blokje.
Daar hebben we de spreadsheet/grafiek dus voor, groter blokken werken alleen goed met grotere hydraulische overbrenging, anders heb je alleen maar minder kracht. Die paar mm (47 mm2 om precies te zijn bij de Shimano's) maken echt verschil.
nielsvk schreef: wo 25 september 2019, 22:51 Dit is denk ik het belangrijkste bij remmen: persoonlijke voorkeur :-q
Helemaal mee eens. Remkracht is vind ik ook maar een stukje van het geheel.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

DaanJ schreef: wo 25 september 2019, 17:26 Misschien snap ik hem niet helemaal, maar hoe meer oppervlak de zuigers hebben in een klauw, hoe hoger de hydraulische overbrenging (bij gebruik van dezelfde hendel), dus hoe hoger de remkracht die je bij dezelfde knijpinput bereikt. Waarom ze dan vier minder grote in plaats van twee hele grote nemen? Ik denk in ieder geval een paar dingen: afstelling klauw wordt te gevoelig (blokken moeten te hoog worden, dit is al best een issue bij de Hope V2/Trial Zone), slechtere modulatie en moeizamere hitteafvoer.

Uiteraard kun je ook niet onbeperkt de zuigers in de klauw vergroten, of de zuiger in je hendel verkleinen. Op een gegeven moment grijpt de hendel zo laat aan, dat je hem al ongeveer voorbij je handvat hebt gedrukt voordat er wat gebeurt.
Dat je me niet helemaal snapt komt omdat ik een denkfout maakte (eigenlijk 2). :oops: Ten eerste is het oppervlakte van je zuigers natuurlijk niet gelijk aan het oppervlak dat tegen de schijf komt. Ten tweede had ik er even niet aan gedacht dat de diameter natuurlijk evenredig is met de overbrengingsverhouding. Daaruit volgt ook meteen dat de totale oppervlakte van de zuigers niet enorm veel kan toenemen, want dan komen ze niet ver genoeg meer naar buiten (wat je zelf in andere woorden ook opschrijft).
Zou er een manier zijn om 2 vs 4 zuigers op een objectieve manier in getallen te vatten?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie