Wielrenners vs MTB-ers & benen scheren?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik kwam toevallig dit plaatje tegen op facebook, en omdat een collega van mij een oud-wielrenner is (hij rijdt nog wel, maar geen wedstrijden meer), kwam de vraag naar boven waarom wielrenners nu eigenlijk hun benen scheren.
Hij gaf aan dit zo van de ploeg geleerd te hebben en dat het was voor o.a.:
- infecties bij schaafwonden (ingegroeide haren)
- massages door masseur
- en omdat het zo mooi blinkt als het met olie ingesmeerd is :D

Omdat de eerste 2 argumenten natuurlijk ook voor MTB-ers op niveau, maar ook voor hardlopers, voetballers, etc van toepassing zijn, maar dat naar mijn weten daar niet gebeurd, ben ik wel nieuwsgierig of het inderdaad ook klopt dat dat de redenen zijn, of dat het puur een cosmetische reden heeft? :o :-D

Wat denken jullie?

Afbeelding
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

MTBers op niveau scheren hun benen overigens ook, net zoals body builders.

Het klopt idd dat de haartjes minder fijn zijn tijdens het masseren, dat zal vast wel 1 van de redenen zijn.

Maar de belangrijkste reden is omdat het er gesoigneerd uit ziet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En de belangrijkste reden om er niet aan te beginnen is dat je dan aan de gang blijft... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik scheer ze niet, maar haal wel af en toe de tondeuse er overheen. Anders is het net of ik een maillot aan heb. :)
Scheelt in de zomer ook warmte.
Vraag mij af; zouden teken minder grip hebben op geschoren benen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat zou de eerste goede reden zijn om ze te scheren. Mijn vrouw heeft wel minder last van teken dan ik, maar die komt ook veel minder vaak in het bos.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Volgens Specialized ga je er ook harder door fietsen. :lol: :lol:

Ze hebben er wind tunnel tests mee gedaan:

https://www.youtube.com/watch?v=DZnrE17Jg3I
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik scheer mn gezicht niet eens, laat staan mn benen. 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mijn kids hebben (nog) gladde benen maar zijn helaas niet immuun voor teken. Je huid is vrij ruw, een teek wandelt daar zo tegenop. Ik denk eigenlijk dat mijn beharing eerder een obstakel voor ze is dan een houvast. Het is wel makkelijker zonnebrand smeren zonder haar...

Binnenkort ook weer een helmen-topic nu de wederkerigheidsfase weer is ingezet? :winkie:
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

het is begonnen bij de wielrenners vanwege de massage, vaak toch hardhandig kneden en dat werd als pijnlijk ervaren.later is dit overgegaan naar er gesoigneerd uitzien. en met alle technieken door de jaren heen ook aero tests en enz..
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb het uiteraard ook gegoogled, en daar komen ook vergelijkbare antwoorden naar boven:

https://www.fiets.nl/2013/10/20/waarom- ... n-scheren/

https://www.zijwielrent.nl/benen-schere ... hte-reden/

http://www.fietspraat.nl/index.php/over ... ielrenners

Waarbij "ze weten niet beter" mij toch wel het meest tegen de borst stuit :winkie: :winkie:

Maar zoals James Diablo aangeeft snap ik best dat je, om cosmetische redenen, een tondeuze of zelfs een scheermes gebruikt.
Maar dan kun je ook achter je beslissing staan en weet je waarom je het doet.

Aerodynamica lijkt dus zelfs volgens bovenstaande links alweer achterhaald te zijn, en ook in andere sporten waar de kans op wonden en vuil behoorlijk aanwezig is, wordt niet massaal naar het scheermes gegrepen.
Voor massages snap ik, maar dat is dan alleen van toepassing bij die sporters die ook daadwerkelijk een masseur ter beschikking hebben staan (helaas val ik daar niet onder ;P )

Persoonlijk ben ik van mening dat als je het er gesoigneerd uit vindt zien, dat je dan op zn minst ook de rest van je lichaam moet doen.
Tenslotte zie je er totaal niet uit als je met gladde onderbenen en een vol behaarde borst over strand loopt :winkie:
Maar dat is mijn mening :D
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Interessant onderzoek. Mij kunnen die seconden niet veel schelen, maar als je wedstrijden doet is het absoluut relevant. Als haren al zoveel verschil maken, dan zal er ook wel een flink - wellicht nog groter - verschil zijn tussen een wat los zittende 'baggy' broek en een strakke legging in de winter en 's zomers ook tussen een korte baggy en een bibshort. Voor mountainbikers zal het verschil wel kleiner zijn omdat die minder hard gaan dan wielrenners.
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

jeroentjuh76 schreef: do 11 juli 2019, 11:12 het is begonnen bij de wielrenners vanwege de massage, vaak toch hardhandig kneden en dat werd als pijnlijk ervaren.later is dit overgegaan naar er gesoigneerd uitzien. en met alle technieken door de jaren heen ook aero tests en enz..
nee, er was in het verleden een baanwielrenner die er mee is begonnen. Zijn spieren kwamen daardoor beter uit en maakte indruk op de concurrentie.
Alle toeristen doen het puur om de looks en omdat het zo hoort. Of zoals Tim Krabbe schreef: "als je bij de club wilt horen, draag je de clubkleuren". Geen enkele andere reden.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

janvangastel schreef: do 11 juli 2019, 13:03 Interessant onderzoek. Mij kunnen die seconden niet veel schelen, maar als je wedstrijden doet is het absoluut relevant. Als haren al zoveel verschil maken, dan zal er ook wel een flink - wellicht nog groter - verschil zijn tussen een wat los zittende 'baggy' broek en een strakke legging in de winter en 's zomers ook tussen een korte baggy en een bibshort. Voor mountainbikers zal het verschil wel kleiner zijn omdat die minder hard gaan dan wielrenners.
Ook voor MTBers maakt het wel degelijk verschil hoe wijd je kleding is. Een stuk meer dan je benen scheren sowieso :D Neil van GMBN heeft ooit een aero test gedaan. Zie hier.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jawie schreef: do 11 juli 2019, 13:27
jeroentjuh76 schreef: do 11 juli 2019, 11:12 het is begonnen bij de wielrenners vanwege de massage, vaak toch hardhandig kneden en dat werd als pijnlijk ervaren.later is dit overgegaan naar er gesoigneerd uitzien. en met alle technieken door de jaren heen ook aero tests en enz..
nee, er was in het verleden een baanwielrenner die er mee is begonnen. Zijn spieren kwamen daardoor beter uit en maakte indruk op de concurrentie.
Alle toeristen doen het puur om de looks en omdat het zo hoort. Of zoals Tim Krabbe schreef: "als je bij de club wilt horen, draag je de clubkleuren". Geen enkele andere reden.
Mij staat het oorspronkelijke verhaal bij als dat er een renner in de Tour was die zijn benen schoor. Kan ook Parijs-Brest-Parijs geweest zijn trouwens. In ieder geval in de tijd dat ze nog twee tubes om de schouders droegen en hun achterwiel een halve slag draaiden om van versnelling te wisselen. Hij zou zijn benen geschoren hebben en de rest van het peloton was kwaad. De wind zou geen vat op hem kunnen hebben. Hij had een voorsprong van een halve dag en werd verweten dat hij had afgesneden of de trein had genomen. Het is me niet gelukt de bron te vinden. Volgens mij heb ik het ooit in een wielerblaadje gelezen met allerlei van dit soort verhalen en heb ik er ook online nog eens iets over gezien maar kan het zo snel niet terugvinden.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Jawie schreef: do 11 juli 2019, 13:27
jeroentjuh76 schreef: do 11 juli 2019, 11:12 het is begonnen bij de wielrenners vanwege de massage, vaak toch hardhandig kneden en dat werd als pijnlijk ervaren.later is dit overgegaan naar er gesoigneerd uitzien. en met alle technieken door de jaren heen ook aero tests en enz..
nee, er was in het verleden een baanwielrenner die er mee is begonnen. Zijn spieren kwamen daardoor beter uit en maakte indruk op de concurrentie.
Alle toeristen doen het puur om de looks en omdat het zo hoort. Of zoals Tim Krabbe schreef: "als je bij de club wilt horen, draag je de clubkleuren". Geen enkele andere reden.
Inderdaad kudde gedrag. De psychisch sterkeren doen niet aan mee aan dergelijke dingen (ook de mode hoort daarbij) die je zou moeten doen om niet uit de toon bij te vallen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Plaats reactie