MTB vs trailrunner/wandelaar: Wie is er schuldig bij aanrijding?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nav dit topic vroeg ik me af wie er nu eigenlijk schuldig/aansprakelijk is, in het geval van een botsing tussen een trailrunner en een MTBer op een officiele/uitgepijlde route?

Bij een wandelaar zou ik me nog een klein beetje kunnen voorstellen dat de MTBer aanspakelijk wordt gesteld ivm zwakke verkeersdeelnemers oid maar hoe zit dat met een trailrunner die eigenlijk willens en wetens op een MTBparcours gaat lopen (al dan niet tegen de richting in)?

En voordat we verzanden in een wie er wel op niet op een MTBtrack thuis horen, daar gaat het me niet om. Ik vraag me gewoon af hoe het wettelijk en verzekering technisch in elkaar steekt indien zo`n, verre van ondenkbaar, ongeval je overkomt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat ligt er simpelweg, net als op de weg, aan hoe zo'n ongeluk ontstaat.
Het heeft in bepaalde gevallen niets met het pad te maken en dan dus vooral aan wie er een onhandige/schuldige actie heeft ondernomen.
Bij voorbeeld een pad dat overzichtelijk is of waar, (zonder dat beiden het weten, en dat komt voor) het pad smalle pad gedeeld moet worden.
Een wandelaar op een snelle afdaling met grote kombochten (bij voorbeeld Amerongen) kan verwachten dat daar bikers naar beneden komen zeilen. Dat zal bij een schuldvraag vast meegenomen worden.
Het lijkt mij dus per geval beoordeeld te moeten worden.

Een trailrunner weet vast wel waar hij aan begint een onoplettende wandelaar die van de natuur aan het genieten is, vind ik veel gevaarlijker want die let niet op medeverkeer in het bos.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik vind dit ook wel een interessante vraag, maar ik vrees alleen dat dit niet de juiste plaats is om hem te stellen.
Iedereen is op een forum gewend om zijn mening / visie te geven, terwijl dat in zon geval bij de meesten niet met feitelijke kennis ondersteund is.
Daarom heeft het ook niet zoveel zin om te vertellen hoe ik het zie / denk te zien, want ik heb niet voldoende kennis van de wet om er ècht een zinnig antwoord op te geven.

Mijn suggestie: Jurofoon (tegenwoordig heet dat HelloLaw)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In veel gevallen zal er (Voor de wet!) waarschijnlijk geen duidelijke schuldige zijn. Beide recreanten bevinden zich op een openbaar pad. Dat er pijltjes voor mountainbikers staan betekent niet dat je er niet lekker mag rennen van de rechter.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb de daad bij het woord gevoegd en HelloLaw gevraagd. Helaas werd ik daar niet veel wijzer van aangezien zij vol bleven houden dat de voetganger voldoende gewaarschuwd moest worden (door de fietser) omdat we allebei deelnemer zijn aan de openbare weg.

Alleen... de weg is niet altijd openbaar in het bos. Het is vaak in (prive)-beheer en beperkt opengesteld door de beheerder.
Een speciaal daarvoor ontworpen en aangelegde mtb-route is in dat opzicht m.i. niet anders dan het verschil tussen stoep en fietspad (al vallen die wèl onder de openbare weg). Een voetganger hoort op de stoep, en een fietser op het fietspad. Wat als één van beiden zich daar niet aan houdt? Wie is er dan fout?

Ik neig er naar om het toch nog s verder uit te laten zoeken, ben toch wel benieuwd of mijn aanname (stoep vs fetspad) ook van toepassing is hier...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mark-V schreef: vr 7 juni 2019, 08:33 Ik vind dit ook wel een interessante vraag, maar ik vrees alleen dat dit niet de juiste plaats is om hem te stellen.
Iedereen is op een forum gewend om zijn mening / visie te geven, terwijl dat in zon geval bij de meesten niet met feitelijke kennis ondersteund is.
Daarom heeft het ook niet zoveel zin om te vertellen hoe ik het zie / denk te zien, want ik heb niet voldoende kennis van de wet om er ècht een zinnig antwoord op te geven.

Mijn suggestie: Jurofoon (tegenwoordig heet dat HelloLaw)
Nou, wat let je? Wellicht kan je dan echt iets constructiefs toevoegen :tong
Bokmaaa schreef: vr 7 juni 2019, 08:47 In veel gevallen zal er (Voor de wet!) waarschijnlijk geen duidelijke schuldige zijn. Beide recreanten bevinden zich op een openbaar pad. Dat er pijltjes voor mountainbikers staan betekent niet dat je er niet lekker mag rennen van de rechter.
Dat vraag ik me dus af. O.a. Dorst, LDD en vast nog meer routes staan diverse paaltjes met verbodsbordjes voor bv ruiters en wandelaars. Zeker in het geval van de LDD, waarbij een vergunning om te fietsen verplicht is, vraag ik me af in hoeverre de trailrunner "beschermd" is. Je koopt immers een vignet om te MTBen dus ga je er in principe niet vanuit dat je een trailrunner in tegengestelde richting kunt verwachten.

Wandelaars zijn meestal luidruchtig en gaan minder hard, tot nu toe kon ik die altijd wel ontwijken of op tijd stoppen. (al was het wel eens kantje boord met een kinderwagen op Vlaardingen Broekpolder, afkloppen maar...)
Elvander schreef: vr 7 juni 2019, 08:10 Dat ligt er simpelweg, net als op de weg, aan hoe zo'n ongeluk ontstaat.
Het heeft in bepaalde gevallen niets met het pad te maken en dan dus vooral aan wie er een onhandige/schuldige actie heeft ondernomen.
Bij voorbeeld een pad dat overzichtelijk is of waar, (zonder dat beiden het weten, en dat komt voor) het pad smalle pad gedeeld moet worden.
Een wandelaar op een snelle afdaling met grote kombochten (bij voorbeeld Amerongen) kan verwachten dat daar bikers naar beneden komen zeilen. Dat zal bij een schuldvraag vast meegenomen worden.
Het lijkt mij dus per geval beoordeeld te moeten worden.

Een trailrunner weet vast wel waar hij aan begint een onoplettende wandelaar die van de natuur aan het genieten is, vind ik veel gevaarlijker want die let niet op medeverkeer in het bos.
Wellicht was ik niet specifiek genoeg, ik doel op een situatie zoals in dat andere topic: Een trailrunner wil het parcours van Vlaardingen (snelle en smalle single met legio blinde bochten en onoverzichtelijke situaties) tegen de richting in lopen. Gezien de aard van die track is het wachten op een ongeluk. Je ziet elkaar niet aankomen en de snelheden liggen op sommige punten best hoog.

Wie zou er dan "fout" zijn, volgens jou?
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 7 juni 2019, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 7 juni 2019, 13:21 Nou, wat let je? Wellicht kan je dan echt iets constructiefs toevoegen :tong
Lees de post hiervoor nog even :P
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Artikel 4
1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2. Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
https://maxius.nl/reglement-verkeersreg ... /artikel4/

een voetganger mag dus op een fietspad lopen, wanneer er geen voetpad aanwezig is.
hoe strikt wordt dit genomen, moeten het voetpad en fietspad tegen elkaar aanliggen?
of ligt er een voetpad 50m. verderop, dat min of meer dezelfde kant opgaat en mag de voetganger daardoor dus niet op het fietspad?

moet de mountainbiker er toch al rekening mee houden dat er altijd een koe of een omgevallen boom het pad kan versperren?

wordt de trailrunner geacht opzij te springen om de aanrijding te voorkomen, waar dat dan weer niet geld voor iemand met een kinderwagen?

moet een voetganger weten dat het een mountainbike route is?
zijn de verbodsbordjes voor voetgangers die bij sommige routes hangen rechtsgeldig?

enz. enz.

ik ben bang dat wanneer je 50 aanrijdingen hebt, je 50 verschillende uitspraken krijgt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Beiden zijn niét op de openbare weg in een bosgebied. Voor beide geldt dat ze op een opengesteld onverhard pad op privéterrein zijn. De wegenverkeerswet geldt niet.
Beide zijn langzaam verkeer, de fietser is een bestuurder van een voertuig, de trailrunner is een voetganger

Verder voer voor juristen. Mijn gok is dat de voetganger ondergeschikt is aan de bestuurder en hem voorrang moet geven
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij is er alleen een aanklacht als iemand kan klagen dus dat is een kwestie van goed raken :bier: :bier:
voor wie dat niet al had begrepen, dat is een grapje
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jurf schreef: vr 7 juni 2019, 22:08 Volgens mij is er alleen een aanklacht als iemand kan klagen dus dat is een kwestie van goed raken :bier: :bier:
voor wie dat niet al had begrepen, dat is een grapje
Misschien tijd voor een bull-bar voor op de fiets :P

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat losliggend kadavervlees is ook goed voor de wolvenpopulatie en de boeren die dan minder overlast vd wolven hebben dus ecosystemisch helemaal verantwoord. Ook extra spannend voor de renners want dat is nog eens echt back to nature :bier:
Wellicht een trailrunnerschepsegment van strava laten supporten door Wolfpack?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

hoeveel trailrunners heb je nodig om een kombocht te bouwen? :tong
bert l. schreef: vr 7 juni 2019, 18:22 Beiden zijn niét op de openbare weg in een bosgebied. Voor beide geldt dat ze op een opengesteld onverhard pad op privéterrein zijn. De wegenverkeerswet geldt niet.
Beide zijn langzaam verkeer, de fietser is een bestuurder van een voertuig, de trailrunner is een voetganger

Verder voer voor juristen. Mijn gok is dat de voetganger ondergeschikt is aan de bestuurder en hem voorrang moet geven
Het toeval wil dat de TS het over de Broekpolder had. Dit is openbare gemeentegrond en de route staat dan ook in de wegenlegger als regulier fietspad.

wanneer het is opengesteld is het openbare weg en geldt de wegenverkeerswet, ook op priveterrein. wanneer je bv. bij een ziekenhuis achter de slagboom op een invalideplek parkeert zonder blauwe kaart, krijg je net zo goed een boete van de politie.
onverhard en voetpad/fietspad valt ook onder de wegenverkeerswet (ook wanneer er een bordje eigen weg art.461 bij staat.)
pas wanneer er een hek omheen staat en er selectie is wie er wel en niet naar binnen mag, kan je je eigen regels gaan maken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

sik schreef: vr 7 juni 2019, 23:32Het toeval wil dat de TS het over de Broekpolder had. Dit is openbare gemeentegrond en de route staat dan ook in de wegenlegger als regulier fietspad.

wanneer het is opengesteld is het openbare weg en geldt de wegenverkeerswet, ook op priveterrein. wanneer je bv. bij een ziekenhuis achter de slagboom op een invalideplek parkeert zonder blauwe kaart, krijg je net zo goed een boete van de politie.
onverhard en voetpad/fietspad valt ook onder de wegenverkeerswet (ook wanneer er een bordje eigen weg art.461 bij staat.)
pas wanneer er een hek omheen staat en er selectie is wie er wel en niet naar binnen mag, kan je je eigen regels gaan maken.
Broekpolder ken ik alleen als een teringzwaar parcours voor een crosstriatlon. Geopoint-informatie van de Prov. ZH kon niet vertellen of de Broekpolder openbaar of opengesteld is. De gemeente kan in theorie hetzij publiekrechtelijk (openbaar) of privaatrechtelijk (opengesteld) handelen.
Als er een bordje Eigen Weg en art. 461 staat, dan is de weg opengesteld en is de grond privaat. Dat is echt of het éen of het ander en daar is geen middenweg of dubbelweg.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mark-V schreef: vr 7 juni 2019, 14:08
TenZNL schreef: vr 7 juni 2019, 13:21 Nou, wat let je? Wellicht kan je dan echt iets constructiefs toevoegen :tong
Lees de post hiervoor nog even :P
Die had ik idd gemist, toch :-q dat je er ff achteraan gegaan bent.
Plaats reactie