Het grote “scheur in je frame topic” !!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet niet wat het aanbod is, maar je kunt overwegen de onderdelen allemaal los te verkopen en zelf spullen gaan verzamelen om wat moois op te bouwen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

...
Laatst gewijzigd door Carve2013 op ma 10 oktober 2022, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Kapitein Iglo schreef: do 6 oktober 2022, 20:42 Ik weet niet wat het aanbod is, maar je kunt overwegen de onderdelen allemaal los te verkopen en zelf spullen gaan verzamelen om wat moois op te bouwen?
in principe kopen zij de volledige fiets op. Exclusief de zelf gemonteerde upgrades, maar dat waren er niet heel veel. Ik heb wel gevraagd of ze het losse frame willen kopen, maar dan gaat de waarde waarschijnlijk flink omlaag en de markt voor non-boost 650b afmontage is niet heel groot, dus er valt weinig te verkopen ben ik bang.
Het enige herbruikbare voor een nieuwe build (ik wil naar 29" gaan) zijn dan stuur/stuurpen, remset en een 1x11 GX groep met RaceFace crank (die ik ook nog wel los heb liggen).

Dan blijft over een 650b wielsetje, RS Monarch en non-boost RS Pike, en die gaan niet heel interessant geld opleveren. Zeker niet gezien de staat na 5 jaar en 7000 km trail/enduro/bikepark gebruik (ook al is het netjes onderhouden).

Ik zou wel alle onderdelen in de parts bin kunnen gooien voor een eventuele N+1 (650b LTHT oid) maar ik heb nu dus geen N om een N+1 te maken. Dus focus liever even op de N, en elke korting daarop is mooi meegenomen en mij meer waard dan een doos met ernstig gebruikt 650b spul ;)
Enige jammere is dat ik een beetje in een lock-in zit, omdat ze ook een korting bieden bovenop de restwaarde. Ik kan ook kiezen voor alleen de restwaarde van de fiets en de korting laten voor wat het is natuurlijk, maar vind dat een beetje zonde omdat ik toch wel wat anders moet. Het is gewoon een prima aanbod, het nadeel is dat je daarmee redelijk vast zit aan weer een Canyon.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Vind het wel wat vreemd dat ze voorstellen zo’n oude fiets terug te kopen.. Wat hebben zij daar vervolgens aan? Of is dat om jouw tegemoet te komen uit coulance?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

normaliter zouden ze natuurlijk het frame vervangen onder garantie, maar de Spectral frames van die serie (2014-2018) waren niet op korte termijn leverbaar, if ever again...wat ik op zich wel snap. Dus dit is dan het alternatief, inderdaad uit coulance.
Ze hebben wel een Neuron frame aangeboden en daar kon/mocht de 150mm vork gewoon in, maar zaten verder nogal wat haken en ogen aan dus niet wenselijk wat mij betreft.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bran87 schreef:...
in principe kopen zij de volledige fiets op. Exclusief de zelf gemonteerde upgrades, maar dat waren er niet heel veel. Ik heb wel gevraagd of ze het losse frame willen kopen, maar dan gaat de waarde waarschijnlijk flink omlaag
...
Ik zou wel alle onderdelen in de parts bin kunnen gooien voor een eventuele N+1 (650b LTHT oid) maar ik heb nu dus geen N om een N+1 te maken. Dus focus liever even op de N, en elke korting daarop is mooi meegenomen en mij meer waard dan een doos met ernstig gebruikt 650b spul ;)
Enige jammere is dat ik een beetje in een lock-in zit, omdat ze ook een korting bieden bovenop de restwaarde. Ik kan ook kiezen voor alleen de restwaarde van de fiets en de korting laten voor wat het is natuurlijk, maar vind dat een beetje zonde omdat ik toch wel wat anders moet. Het is gewoon een prima aanbod, het nadeel is dat je daarmee redelijk vast zit aan weer een Canyon.
Het lijkt mij een goed aanbod, maar hoe lang gaat het duren voordat je de Canyon van jouw keuze thuis hebt?

Wat je kan doen is het het frame retour en het spul monteren op een Dartmoor (ik noem maar wat) LTHT frame. Je hebt dan een demper over (die levert nog een paar euro op) en je hebt een conversie setje nodig voor je achternaaf.
Dan ben je los van Canyon.
Je bent dan je korting kwijt maar je hebt wel een N+1 (als je straks je nieuwe niet Canyon bike hebt).

Of je koopt een 2e hands Merida of Giant hier op het forum (beide maat M, past dat?) om de tijd te overbruggen en verkoopt die tzt weer met weinig of geen verlies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Wat het is: Canyon biedt al hele complete fietsen tegen hele scherpe tarieven. (en wat ik wil is binnen een maand of 2 wel in huis)
Als ik dezelfde fiets zou nemen (Spectral AL6), die kost 3k. Inclusief de korting+coulance is hij voor minder dan 2k in huis. En die fiets heeft alles wat ik wil, behalve een fancy kleurtje en een beetje exclusiviteit/wow factor. Als ik kijk naar wat ik eigenlijk wil (Propain Tyee, Marin Alpine Trail, EVIL Offering) krijg je bij die merken een vergelijkbare afmontage voor (meer dan) 2x de prijs (OK, EVIL is niet vergelijkbaar met 4k frame only).
De Commencal Meta TR vind ik ook heel gaaf. Maar wil ik een Lyrik, kost een Meta ineens 5k. Zelfs het instapmodel (de Origin even daargelaten, ik kijk dan naar de Ride) is pas vanaf 3300 in huis, en komt dan met een Rockshox Revelation en een SRAM SX groep.
Ik zou eigenlijk gekke Henkie zijn als ik niet de korting pak op een nieuwe Canyon, misschien niet te lang op doorrijden en op termijn verkopen.
En als er eens een leuke LTHT voorbij komt, kan dat ook nog wel overwogen worden. Dan maar zonder eigen onderdelen (die toch ook al een lang leven er op hebben zitten).
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kun je niet de gewenste Spectral bestellen en dan naderhand op zoek gaan naar een frame-only en 95% van de Spectral overbouwen naar het andere frame en dan het Spectral-frame verkopen.

Is wat rompslomp en ook niet goedkoop, maar wellicht financieel interessant en dan kun je in ieder geval rijden.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MarkMeisner schreef: ma 10 oktober 2022, 15:22 Kun je niet de gewenste Spectral bestellen en dan naderhand op zoek gaan naar een frame-only en 95% van de Spectral overbouwen naar het andere frame en dan het Spectral-frame verkopen.

Is wat rompslomp en ook niet goedkoop, maar wellicht financieel interessant en dan kun je in ieder geval rijden.
dat is zeker een optie, ik heb dat ook overwogen met m'n (toen nog hele) Spectral. Maarrr de markt voor tweedehands Canyon frames is vrij dun gezaaid. Zeker in de trail/AM categorie. Wat begrijpelijk is. De meeste mensen die frame only zoeken in deze categorie, willen juist iets exclusiefs. En bij Canyon kun je vaak voor maar een klein beetje extra een volledige fiets bestellen.
Maar mocht ik 'm snel zat zijn zal ik dat zeker doen ja.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Afbeelding

Scheuren in mijn frames. Daar kan ik over meepraten.
Ik reed destijds op Trek 9.8’s
Brak achtereenvolgens 4 frames:
1ste bleek door fietsenmaker bij t gereedmaken gebroken doordat ze geen momentsleutel en carbonpasta gebruikten. Garantiegeval.
2de brak ik zelf doordat de ketting vastsloeg in het achter derailleur. Daar is die foto van. Kostte me via Trek Carbon replacement ongeveer helft van een nieuw frame. Mocht wel zelf de kleur kiezen.
3de brak op het montageplaatje voor het voorderailleur. Garantiegeval
Kocht vanwege al t gedoe maar een 2de Trek 9.8 als reservefiets er bij
4de frame van de reserve fiets brak ook weer op t derailleurplaatje. Weer garantie.

De laatste frames die ik kreeg waren versterkt op t montageplaatje van het voorderailleur. Einde problemen.
Later over gestapt naar Merida. Frames bleven gewoon heel.
Nu sindskort aan de Trek Procaliber. Hopelijk zonder problemen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Eindelijk ook weer eens een frame gescheurd :-{

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi recht op de bovenste las af :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je nou geprobeerd het te plakken met plakband? :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ja helaas, toch gewoon ducttape moeten gebruiken.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop eerlijk gezegd op alleen lakschade, alhoewel dat ook nog duur genoeg zal zijn :-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie