Ik denk dat er best veel mensen zijn die geen onnodige dingen op hun fiets hebben! Dat zijn misschien niet de mensen die hier een SYS aanmaken maar misschien wel die het meeste rijden.japie carbon schreef: ↑vr 29 maart 2019, 11:35 Maar moet het zin hebben om een lichte fiets te hebben? Het kan toch ook gewoon leuk zijn. Wij hebben allemaal onnodige dingen op onze fiets, dat maakt het juist zo leuk!
Zin en onzin van zo licht mogelijk?
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik reageerde op de voorgaande reacties met voorbeelden van fietsen die verschillend gewicht hebben maar ook veel andere variabelen. En dat de één wel een verschil merkt en de nader niet of weinig.Flow&Co schreef: ↑vr 29 maart 2019, 12:20Welke vraag beantwoord je met zo'n test dan?Jamis Diablo schreef: ↑vr 29 maart 2019, 10:13 De enige goeie test zou zijn om met een lichte HT een (deel van een) route te rijden, daarna 3-4 kilo op het frame en vork plakken, goed verdeeld, en dan dezelfde route rijden.
Elke andere test heeft veel te veel variabelen, andere geo, andere banden, andere vork, ander zwaartepunt enz.
Ik denk dat je niets nieuws ontdekt en gewoon weer tot de conclusie komt die hier al 10 keer is getrokken. Namelijk dat 4 kg aan een fiets van 12kg hangen een verschil geeft dat iedereen gaat voelen.
Zo een test zal aantonen dat je wel verschil ervaart, maar dat het in de praktijk gemeten maar weinig verschil maakt!!Jamis Diablo schreef: ↑vr 29 maart 2019, 20:12Ik reageerde op de voorgaande reacties met voorbeelden van fietsen die verschillend gewicht hebben maar ook veel andere variabelen. En dat de één wel een verschil merkt en de nader niet of weinig.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lars, stil! Zo'n antwoord is heel slecht voor de fiets industrie...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 327
- Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
- Mijn mountainbike: Assen
- Contacteer:
Zelf niet zo bezig met het gewicht van onderdelen of gewicht van de fiets.
Met mijn lengte van 1,98 en wintergewicht van +- 95kg zit daar meer rek in dan bij de fiets.
Nu ik weer aan het trainen ben zakt de weegschaal weer richting de 90kg en zit ik kwa bmi allemaal goed.
Het geld wat nodig is om de fiets 100 gram of iets dergelijks lichter te maken is mij het niet waard.
Ik haal persoonlijk dan meer plezier uit extra geld uitgeven aan goede kleding / toebehoren etc.
Gewicht besparen is niet mijn grootste zorg.
Met mijn lengte van 1,98 en wintergewicht van +- 95kg zit daar meer rek in dan bij de fiets.
Nu ik weer aan het trainen ben zakt de weegschaal weer richting de 90kg en zit ik kwa bmi allemaal goed.
Het geld wat nodig is om de fiets 100 gram of iets dergelijks lichter te maken is mij het niet waard.
Ik haal persoonlijk dan meer plezier uit extra geld uitgeven aan goede kleding / toebehoren etc.
Gewicht besparen is niet mijn grootste zorg.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 179
- Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10
Eens dat het voor de meesten onder ons niet zoveel uitmaakt. Maar, als het lang bergop gaat telt w/kg. Een beetje getrained amateur fietser zit op 4-4.5 w/kg (72kg a 320 watt). Stel, die fiets is 4kg zwaarder, 4kg * 4.5W = 18 watt. Dus bergop zou ik 338W moeten trappen met de 4kg zwaardere fiets. Dat wattage verschil is toch wel een paar maanden trainen, en daarmee dus niet verwaarloosbaar.
Het is maar hoe je het bekijkt dus.
Het is maar hoe je het bekijkt dus.
De aanname is hier dat je het belangrijk vind om net zo snel boven te zijn. Je kunt ook een tandje lichter schakelen en wat rustiger rijden. En als ik je goed begrijp merk je na een paar maanden het verschil niet meer!simonovereem schreef: ↑di 2 april 2019, 17:14 Eens dat het voor de meesten onder ons niet zoveel uitmaakt. Maar, als het lang bergop gaat telt w/kg. Een beetje getrained amateur fietser zit op 4-4.5 w/kg (72kg a 320 watt). Stel, die fiets is 4kg zwaarder, 4kg * 4.5W = 18 watt. Dus bergop zou ik 338W moeten trappen met de 4kg zwaardere fiets. Dat wattage verschil is toch wel een paar maanden trainen, en daarmee dus niet verwaarloosbaar.
Het is maar hoe je het bekijkt dus.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 179
- Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10
Exact. En gezien de meeste hier inmiddels op een trail-fully van 14kg rijden en ontzettend veel lol hebben, bevestigd dat alleen maar dat gewicht niet relevant is. Voor die paar uitzonderingen, meestal wedstrijdrijders, dan weer wel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ik wil zo ‘makkelijk’ mogelijk boven komen, ongeacht hoe steil het wordt, om energie te sparen tijdens lange ritten met veel hm’s (50-80+ km ritten met 1000-1500+ hm’s)....
Da’s net wat anders dan ‘zo snel mogelijk’ ...
Daarbij helpt een licht gewicht en een klein blad voor me zeer...
Da’s net wat anders dan ‘zo snel mogelijk’ ...
Daarbij helpt een licht gewicht en een klein blad voor me zeer...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Erg sterke opmerkingLars TB schreef: ↑vr 29 maart 2019, 21:39Zo een test zal aantonen dat je wel verschil ervaart, maar dat het in de praktijk gemeten maar weinig verschil maakt!!Jamis Diablo schreef: ↑vr 29 maart 2019, 20:12
Ik reageerde op de voorgaande reacties met voorbeelden van fietsen die verschillend gewicht hebben maar ook veel andere variabelen. En dat de één wel een verschil merkt en de nader niet of weinig.
Wat je "ervaart" is vlgs mij wel degelijk belangrijk, absolute snelheid is misschien wel minder belangrijk ;
bv op een starre 29plus Krampus klim ik voor mijn gevoel lichter...dus "fijner" en misschien wat sneller (?) als op mijn geveerde Karate Monkey. (Beiden rond 13.5-14kg)
bv op een harde racer met 25mm bandjes lijk ik sneller te gaan als op mijn comfort racer met 28mm en heb ik op kortere ritjes meer lol....maar gaat het sneller? (Beiden tussen 8.5 en 9kg)
bv op mijn gravelbike is het "spannender" op een mtb rondje, lijkt het daardoor sneller en accelereer ik meer op rechte stukken .....maar gemeten ga ik wrsch niet sneller ( 10kg gravel vs 14kg mtb) .
De "fun" factor zit voor mij niet perse in snelheid of lichtgewicht, maar vaak wel hoe je het ervaart.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 445
- Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
- Mijn mountainbike: project12, Bird
Tegelijkertijd kost 4kg gewichtsbesparing onderhand even veel als een e-mtb, daarmee ben je nog sneller boven en hoef je nog minder te trainen. Je bike is dan wel weer 10kg zwaarder.simonovereem schreef: ↑di 2 april 2019, 17:14 Eens dat het voor de meesten onder ons niet zoveel uitmaakt. Maar, als het lang bergop gaat telt w/kg. Een beetje getrained amateur fietser zit op 4-4.5 w/kg (72kg a 320 watt). Stel, die fiets is 4kg zwaarder, 4kg * 4.5W = 18 watt. Dus bergop zou ik 338W moeten trappen met de 4kg zwaardere fiets. Dat wattage verschil is toch wel een paar maanden trainen, en daarmee dus niet verwaarloosbaar.
Het is maar hoe je het bekijkt dus.
Helemaal mee eens! Daarom vind ik mijn starre mtb zo leuk, het dwingt me om 'actiever' te rijden i.p.v. alleen maar te trappen (waar ik sowieso niet zo goed in ben). En ik haal er meer voldoening uit, tot ik achteraf Strava controleer.MonkeyRider schreef: ↑wo 3 april 2019, 09:28Erg sterke opmerking
Wat je "ervaart" is vlgs mij wel degelijk belangrijk, absolute snelheid is misschien wel minder belangrijk ;
bv op een starre 29plus Krampus klim ik voor mijn gevoel lichter...dus "fijner" en misschien wat sneller (?) als op mijn geveerde Karate Monkey. (Beiden rond 13.5-14kg)
bv op een harde racer met 25mm bandjes lijk ik sneller te gaan als op mijn comfort racer met 28mm en heb ik op kortere ritjes meer lol....maar gaat het sneller? (Beiden tussen 8.5 en 9kg)
bv op mijn gravelbike is het "spannender" op een mtb rondje, lijkt het daardoor sneller en accelereer ik meer op rechte stukken .....maar gemeten ga ik wrsch niet sneller ( 10kg gravel vs 14kg mtb) .
De "fun" factor zit voor mij niet perse in snelheid of lichtgewicht, maar vaak wel hoe je het ervaart.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
- Mijn mountainbike: 26er logischerwijs
Ik denk precies andersom. Lichtgewicht is juist op vlakke routes zoals in nl in het voordeel. Omdat je constant moet trappen.Herrick schreef: ↑di 26 maart 2019, 14:26 Mee eens. In het grootste deel van Nederland is gewicht sowieso niet zo'n issue aangezien gewichtsbesparing (in mijn optiek) voornamelijk interessant is bij hoogteverschillen. En ja, grootste besparing qua gewicht zal bij de meeste onder ons te behalen zijn door zelf gewicht te verliezen.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
- janvangastel
- Mountainbike Junk
- Berichten: 274
- Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
- Mijn mountainbike: Huizen
- Contacteer:
Ik heb het even uitgerekend met formules uit 'Het geheim van wielrennen'.
Stel je weegt 80 kilo en rijdt geheel vlak en windstil (rijwind zit in de formules) en trapt 180 watt. je gaat dan 31.39 km/uur. Weeg je 85 kilo en is alles verder gelijk, ga je 31.13 km/uur. Nu alles gelijk, maar dan 4° bergop. Weeg je dan 80 kilo, dan ga je 15.36 km/uur en bij 85 kilo 14.63 km/uur. Het verschil door hoger gewicht is dus groter bij bergop rijden. Bergaf werkt het de andere kant op, maar dit zal het niet compenseren. Zie bijvoorbeeld wielren etappes in de bergen. Lichte renners zijn dan duidelijk in het voordeel.
Stel je weegt 80 kilo en rijdt geheel vlak en windstil (rijwind zit in de formules) en trapt 180 watt. je gaat dan 31.39 km/uur. Weeg je 85 kilo en is alles verder gelijk, ga je 31.13 km/uur. Nu alles gelijk, maar dan 4° bergop. Weeg je dan 80 kilo, dan ga je 15.36 km/uur en bij 85 kilo 14.63 km/uur. Het verschil door hoger gewicht is dus groter bij bergop rijden. Bergaf werkt het de andere kant op, maar dit zal het niet compenseren. Zie bijvoorbeeld wielren etappes in de bergen. Lichte renners zijn dan duidelijk in het voordeel.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 445
- Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
- Mijn mountainbike: project12, Bird
Het enige wat op vlak toeneemt is je rolweerstand. Dan vind ik 0.26km/u verschil eigenlijk nog best veel.janvangastel schreef: ↑wo 24 april 2019, 13:04 Ik heb het even uitgerekend met formules uit 'Het geheim van wielrennen'.
Stel je weegt 80 kilo en rijdt geheel vlak en windstil (rijwind zit in de formules) en trapt 180 watt. je gaat dan 31.39 km/uur. Weeg je 85 kilo en is alles verder gelijk, ga je 31.13 km/uur. Nu alles gelijk, maar dan 4° bergop. Weeg je dan 80 kilo, dan ga je 15.36 km/uur en bij 85 kilo 14.63 km/uur. Het verschil door hoger gewicht is dus groter bij bergop rijden. Bergaf werkt het de andere kant op, maar dit zal het niet compenseren. Zie bijvoorbeeld wielren etappes in de bergen. Lichte renners zijn dan duidelijk in het voordeel.
Voor het mooie zou de bandendruk iets omhoog moeten om het contactoppervlak gelijk te houden, wordt daar rekening mee gehouden?
Tijdens het afdalen zal je als zwaardere renner sneller versnellen. Maar hoe hoger je snelheid hoe zwaarder luchtweerstand (exponentieel) mee telt en hoe minder voordeel je dus hebt van zwaartekracht.
In dat kader hoeft de 'terminal velocity' van een fietsende sloopkogel niet zo ver van een magere klimgeit te liggen.