Zin en onzin van zo licht mogelijk?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mede mogelijk gemaakt door stichting Open Deur :tong
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Voor de niet-trappers onder ons kun je natuurlijk altijd nog doe-het-zelven https://www.destentor.nl/achterhoek/pol ... ~a50b3432/ :D
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Fietsen zijn net plantjes, die moet je soms vertroetelen en even mee babbelen om de relatie goed te houden zodat ze je er niet af bokken als het spannend wordt.
Laatst op de Remedy bij Schoorl bij het klimmetje naar de Nok die de 4ex omhoog toch wat tegenviel noemde ik haar een traag kreng, waarop ik fat-biker! :oops: terugkreeg....enige zelfreflectie op het iets minder baggy shirt als vorige jaar wees uit dat ze heeft nog gelijk heeft ook, dus ik begin niet meer over haar paar onsjes op de verkeerde plekken zolang dat bij mij een paar kilo is.
We kwamen gezamenlijk heel en blij beneden.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: di 26 maart 2019, 17:36 Fietsen zijn net plantjes, die moet je soms vertroetelen en even mee babbelen om de relatie goed te houden zodat ze je er niet af bokken als het spannend wordt.
Laatst op de Remedy bij Schoorl bij het klimmetje naar de Nok die de 4ex omhoog toch wat tegenviel noemde ik haar een traag kreng, waarop ik fat-biker! :oops: terugkreeg....enige zelfreflectie op het iets minder baggy shirt als vorige jaar wees uit dat ze heeft nog gelijk heeft ook, dus ik begin niet meer over haar paar onsjes op de verkeerde plekken zolang dat bij mij een paar kilo is.
We kwamen gezamenlijk heel en blij beneden.
Plantjes...is dat een eufemisme? :winkie:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Voor het meerendeel zal een kilo meer of minder niet te merken zijn. Maar ik merk met mijn lichaamsgewicht van 64kg wel het vershil tussen een fiets van 10 kilo en eentje van 13 kilo en dan met name bij acceleratie en klimwerk. En laat ik nou mijn lichte fietsen hebben omgeruild voor 13 kilo varianten :D
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het is jammer dat ik maatje L heb, anders wilde ik je best wel van die Bardino afhelpen hoor! :winkie:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik let er zelf totaal niet op maar wat ik merk dat wel altijd vergeten wordt in deze eindeloze discussie is het gevoel van de fiets onder je lichaam.

Een lichte fiets gooi en smijt je gewoon veel makkelijker heen en weer. Op de racefiets voel ik een enorm verschil tussen 8 of 10kg. Nee, ik ben niet sneller op de lichtere fiets maar het voelt lekkerder en het gaat toch om het plezier he! Lichte fietsen voelen speels en daar hou ik wel van. Maar op de MTB vind ik 1000 andere dingen belangrijker.
Waar woke is, is vuur
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Makkelijk schreef: di 26 maart 2019, 18:57 Ik let er zelf totaal niet op maar wat ik merk dat wel altijd vergeten wordt in deze eindeloze discussie is het gevoel van de fiets onder je lichaam.

Een lichte fiets gooi en smijt je gewoon veel makkelijker heen en weer. Op de racefiets voel ik een enorm verschil tussen 8 of 10kg. Nee, ik ben niet sneller op de lichtere fiets maar het voelt lekkerder en het gaat toch om het plezier he! Lichte fietsen voelen speels en daar hou ik wel van. Maar op de MTB vind ik 1000 andere dingen belangrijker.
Dat.

Ik ben circa 3x mijn Liteville H3 te zwaar, en toch voelt dat ding een stuk lichtvoetiger dan de zwaardere fietsen die ik heb. En in Nederland is prima te rijden met de concessies die ik daarin doe (geen dropper, vloeipapieren bandjes etc.)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Waarom geen dropper als concessie?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ad58 schreef: di 26 maart 2019, 20:58 Waarom geen dropper als concessie?
Heb ik wel even mee gereden, en af en toe wordt ie wel eens gemist. Ik heb echter 3 fietsen, met een veerweg achter van 0, 120 en 190mm, dus ik pak de fiets die me het beste past van die dag. En de H3 doet het prima op bijna alles in NL. Ook zonder dropper.
Laatst gewijzigd door baron062 op di 26 maart 2019, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Ad58 schreef: di 26 maart 2019, 14:16 Ik kijk eerder naar betaalbare, functionele, gangbare en bewezen goede onderdelen. Die liefst lekker lang meegaan ook.

Zelfs op mijn racefiets besteed ik geen geld aan lichtere onderdelen.

Ben ik nu de enige die er zo over denkt? Of heb ik ergens de boot gemist of snap ik iets niet?
Voor mij precies hetzelfde. Met gewicht was ik bezig toen ik wedstrijden reed maar dat is bijna 4 decennia geleden.
Ik kan er nog aan toevoegen dat ik behalve voor gewichtsbesparing ook niet meer geld uitgeef voor uiterlijk van een fiets.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ga voor (vooral) functionele onderdelen. Het gewicht komt dan meestal iets hoger uit.

Af en toe laat ik me verleiden door mooie onderdelen. Die dan toevallig ook wel weer functioneel moeten zijn.


Goed, momenteel gaat de Spitfire BRG over de 15 kg en hoewel ik er nog steeds mee boven kom, is daar het speelse nu toch wel vanaf. Maar het is 15 kg functionaliteit. En dat geeft toch wel een hoop lol als het weer naar beneden gaat. Of dat nu een drop van anderhalve meter is, een lange trap of de afdalinkjes op de UHR.

Maar als ik zelf weer onder de 85 kg zit, dan wil ik proberen de Spitfire tegen de 13 kg aan te krijgen en dan gaat het ook naar boven weer wat harder.


Voor Miss TB let ik wel meer op het gewicht (van de fiets), want zij is aanzienlijk lichter en ook de fiets moet dan iets in verhouding zijn. Maar dan zonder aan functionaliteit in te boeten. Dan kost het dus wat meer... (light, stong, cheap: pick 2).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn vorige fully woog 10,5. Ik had de bidonhouderboutjes die ik over had vervangen door plastic dopjes, stuurlint in plaats van handvatten (houd lekker vast trouwens), alles titanium hardware en meer van dat soort geneuzel. Inmiddels heb ik een fiets waarvan ik het gewicht niet weet. Vermoedelijk ergens in de 13 kg inclusief dropper. De veerweg is van 80mm naar 150 gegaan. Het idee dat ik nu een fiets heb die zo’n beetje alles lust wat ik tegenkom is zo veel belangrijker dan het gewicht. Ik kom net zo goed boven, houdt het langer vol en heb een factor 100 meer lol in de afdalingen. Wel overweeg ik een zwaardere/sterkere wielset te gaan kopen met iets robuustere banden voor rotsige ritten in de bergen en een lichtere set met snelle banden voor Nederland erbij te houden.

M’n racefiets is trouwens wel redelijk licht met een framepje van nog geen 950 gram en een vork van net over de 300 gram. Totaal net onder de 7 kg. M’n oude alu Koga met een frame van 2kg was sneller in de sprint maar deze gaat wel erg lekker bergop. De kunst is voor mij wel om het pragmatisch aan te pakken. Als je valt en er gaat iets stuk of er is iets versleten dan moet ik het wel gewoon kunnen vervangen zonder gelijk een paar organen en m’n jongste kind in te hoeven leveren. Licht is leuk maar het blijft wel een gebruiksvoorwerp.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mij is het heel simpel.
Lichtgewicht is beter.
...voor wedstrijdrijders.
Wanneer elke seconde telt, dan wil je geen onnodige ballast meesleuren.
Maar ook wedstrijdrijders moeten opletten, 1 seconde winst vanwege lichtgewicht kan zomaar een minuut verlies (of meer) betekenen vanwege een defect.
En wedstrijdrijders (of dan toch die waar wij graag naar kijken) hebben een ruim budget en een eigen monteur.
Waar een hobbyist een of meer seizoenen met z'n dure spulletjes wil doen, krijgen zij gewoon nieuw spul aangereikt.
Daar kunnen de meeste hobbybikers niet tegenop.

Voor normale bikers komt het ook een stuk minder nauw met de gewichtsbesparing.
We kunnen bijna allemaal nog wel een paar kilo op ons eigen gewicht besparen.
Het gewicht van de fiets doet dus niet zoveel in het totaal plaatje. (10 tot 15kg tov 70 tot 100kg rijdergewicht, ik noem maar een paar getallen)
Met uitzondering vd wielen misschien. Daar kan je wat winst behalen waardoor je fiets lichtvoetiger aanvoelt.
Let op "misschien" en "aanvoelt".
Het gevoel is namelijk niet altijd of slechts zelden objectief en misschien is zwaarder ook wel eens beter, bijv. in de zin van stabiel.
Verder is het (in mijn opinie dan toch) complete onzin om je fiets zo licht mogelijk te maken, voor je het weet lever je in op de inzetbaarheid.
Nu meteen, of op langere termijn.
Maar een lichte fiets draagt wel makkelijk, als je vanwege een defect terug moet lopen...

Omgekeerd is het ook geen pretje om met een tank onderweg te zijn, dus nooit op het gewicht vd onderdelen letten kan je ook opbreken.
Ergens moet je dus de gulden middenweg zien te vinden.

Veel belangrijker dan gewicht vind ik betrouwbaarheid (je fiets moet je niet alleen heen, maar ook terug brengen) én de rolweerstand.
Betrouwbaarheid behoeft weinig uitleg, niemand loopt graag met een kapotte fiets terug naar huis of naar de auto.
En rolweerstand kost over de dag meer energie dan extra/teveel grammen.
Belachelijk grote noppen of dik stug rubber op de Nederlandse trails is killing (wel goede training).

Ik zoek dus altijd de balans tussen gewichtsbesparing en betrouwbaarheid, en probeer de rolweerstand zo klein mogelijk te houden.
Dit schemert ook wel eens/vaak door in mn antwoorden of adviezen.
Die uiteraard geheel vrijblijvend zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

In een grijs verleden hadden we een forummember hier die tot het uiterste ging in het zo licht mogelijk maken van zijn fiets, ik geloof dat zijn forumnaam Robinvberkel is. Ik vond het geweldig hoe hij er mee bezig was om de juiste onderdelen op gewicht te zoeken voor zijn fiets.

Zelf geen behoefte om mijn fiets zo licht mogelijk te maken. Gewoon een normaal gewicht is prima voor me. Ik doe het voor de fun en het mag best wel wat inspanningen kosten om de Spectral om hoog te jagen.
Al moet ik wel toegeven dat ik voor het eerst een lichtere stuur heb gemonteerd laatst, maar om nou te zeggen dat ik uren sneller ben erdoor, dat niet.
Net zoals iedereen hier kan ik ook wel wat extra kilootjes zelf lichter worden om meer profijt ervan te hebben dan mijn fiets 100 gram lichter te maken.
Plaats reactie