Zin en onzin van zo licht mogelijk?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

modderfietser schreef: wo 27 maart 2019, 22:32 Ik heb een starre stalen hard tail plus bike van een kilo of 15.
Je hebt het niet alleen over een fiets van 15 kg, maar vooral over dikke banden. Heel dikke banden. En vooral dat scheelt. En niet zo een beetje ook.

Aan de andere kant is een verschil van 6 kg ook een erg groot verschil dat zeker merkbaar moet zijn in prestaties, dus het zal beide tellen, maar ik denk dat de dikke banden een grotere rol spelen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

modderfietser schreef: wo 27 maart 2019, 22:32 De zware plusbike is nu mijn modderfiets, maar met deze droge tijden gebruik ik ‘m niet zo vaak meer.
.............
met de plusbike heb ik dat vooral door op plekken te fietsen waar geen pad is of lekker door de modder te ploegen.
Apart, plus banden vind ik persoonlijk niet de beste keuze voor modder ... verre van zelfs
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: wo 27 maart 2019, 22:51Ik ben altijd al van mening geweest dat een beetje gewichtsverschil niets uitmaakt voor hoe flitsend je je fiets over de singletracks kunt jagen, dat is veel meer een geometriedingetje. Sinds ik met 23kg e-mtb onderweg ben is die overtuiging alleen maar sterker geworden.
De combinatie van geometrie, ondersteuning en het feit dat van die 23kg er misschien wel 15 onder het zwaartepunt liggen maakt imho dat dit toch wel een totaal ander verhaal is.
Maar ook bij het vergelijken van het rijgedrag tussen een zware en lichte fiets zal het zo zijn dat we appels met peren vergelijken.
Gevoel dat tussen de oren zit kunnen we ook niet altijd omheen.
In mijn BMC >14kg fully en alu Koga hardtail tijd stapte ik op een Pronghorn carbon hardtailtje, ik schat een kg of 8-9, maar dat verschil is in bochtenwerk is toch werkelijk enorm.
Als je dan weer op je Koga of BMC stapt heb je werkelijk het gevoel dat je een tank het bos in moet schuiven.
Maar misschien is hier het grootste verschil in rijgedrag vooral verklaarbaar door de grote verschillen tussen die appels en peren?
Daarom begrijp ik je ervaring dus niet.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je twee hardtails neemt van elk 13kg maar een 2013 en 2019 geo en je gaat die vervolgens in een bochtentrail vergelijken dat je dan duidelijke verschillen in rijgedrag voelt.
Neem je echter een 2019 bike hardtail van 13kg en eentje van 9kg met redelijk vergelijkbare geo dan kan het niet anders of je voelt aanmerkelijk verschil in het bochtenwerk.
Onder gooien en smijten in bochtenwerk versta ik oa het onder je bewegen van je bike waarbij je lichaam min of meer verticaal blijft; in de bochten 'plat' onder je wegduwen en uit de bocht weer omhoog optrekken of de andere kant op wegduwen van je bike.
Juist daar voel je die kg's verschil in gewicht.

In dit topic ben ik inmiddels al veel langer met gewicht van fietsen bezig dan in de afgelopen 51 jaar :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan Willem schreef:...In mijn BMC >14kg fully en alu Koga hardtail tijd stapte ik op een Pronghorn carbon hardtailtje, ik schat een kg of 8-9, maar dat verschil is in bochtenwerk is toch werkelijk enorm.
De vraag is natuurlijk in hoeverre dat gevoelde verschil volledig op het verschil in gewicht terug te voeren is (en 8~9kg is wel heel erg licht hoor, dat was dan wel een peperduur fietsje).

En natuurlijk voel ik wel dat ik met een zware fiets onderweg ben op die e-mtb, maar dat heeft volgens mij geen invloed op mijn bochtensnelheid. Het zwaartepunt ligt idd vrij gunstig, al zit die accu van 2.6kg gewoon op de plek van een bidon dus niet erg laag. De motor weegt een kleine 3kg, en de rest van het meergewicht zit vooral in het steviger uitgevoerde frame en de wielen met plusbanden.
Ik was (en ben soms nog steeds) echt verbaasd hoe gemakkelijk zo'n gewichtige fiets zich over bochtige singletracks laat rijden, meer dan twee ritjes heb je niet nodig om eraan te wennen.

Maar laat ik het anders verwoorden, je hebt zeker geen sub 10kg fietsje nodig om een zeer speels en lichtvoetig aanvoelende bike te kunnen rijden. Als de geo maar speels genoeg is.
Net als het gewicht van je vork niet van belang is voor het gemak waarmee je je fiets op het achterwiel zet, dat is ook vooral een geometrie- en zithouding dingetje. Mijn Morewood met 140mm Talas en 2.4NN voorin ging heel wat makkelijker op het achterwiel als een racefiets met een carbon vorkje van minder dan 4 ons en een 190 gram worstje om de velg :)

Van die moderne geo met slacke vorkhoeken en lange reach wordt een fiets wel beter controleerbaar op snelheid en op steile afdalingen, maar speelser wordt een fiets daar niet van.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dat "gevoel" is ook afhankelijk van hoe sterk je zelf bent. Net zoals je bij klimmen het nadelige effect van een zwaardere fiets kunt compenseren met je eigen gewicht, conditie en spierkracht, kun je ook dat lichtere gevoel op een zwaardere fiets krijgen met een goede core stability en een in het geheel sterk lichaam (ipv alleen sterke kuiten).

Kortom het is gewoon een slap excuus. Je gaat niet mountainbiken om niet moe te worden toch? Anders kun je net zo goed met een patatje op de bank gaan liggen :bier:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Deze vraag komt nogal vaak boven drijven. Ik heb jaren geleden eens een topic geopend met wat redelijk realistische berekeningen viewtopic.php?f=9&t=106583&p=17662 om mensen duidelijk te maken hoe weinig een lichte fiets bijdraagt aan snelheid. En hoe beperkt de invloed van rollend gewicht is, dat wordt te pas en te onpas door mensen met weinig verstand van zaken erbij gehaald. Ooit had ik de illusie dat als ik het een keer goed zou uitleggen dat de discussie dan over zou zijn. :-?

Maar zoals al door velen opgemerkt : een lichte fiets voelt wel fijner. Uiteindelijk is dat voor de meesten van ons belangrijker dan rondetijden. En voor het gevoel telt dat rollend gewicht juist wel.

Maar een fiets die stuk is voelt helemaal niet fijn.

Bovendien voelt die fiets van een kilo zwaarder op een vakantie van duizend euro lekkerder dan die lichte fiets op een polderparcours.

En bij onderdelen gaan kwaliteit en lichtgewicht vaak hand in hand want als het duur is maar niet licht koopt niemand het. Dus vind je weinig high end naven met stalen bodies die teminste niet invreten of vorken met een wat zwaarder chassis maar wel top of the line dempers. Light and cheap daarentegen daar stikt het van.

Dus. Ja. Doe maar wat. Als je maar lol hebt.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Valt me mee dat die o zo bekende quote nog niet voorbij is gekomen "Strong, light, cheap. Pick two".

Ikzelf besteed ook niet teveel aandacht aan gewicht, zolang het geen te gekke waardes aan neemt, mijn fiets tegen een stootje kan en fijn aanvoelt tijdens het fietsen ben ik tevreden.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Als ik me fiets te zwaar begin te vinden ga ik wel harder trainen zodat het weer goed voelt :lol: ...

Maar zonder gekheid.. Als je maar lol hebt en jezelf lekker op je fiets kan doen wat je wilt das toch het belangrijkste...

Of je moet een wedstrijdrijder zijn wellicht is het dan anders
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De enige goeie test zou zijn om met een lichte HT een (deel van een) route te rijden, daarna 3-4 kilo op het frame en vork plakken, goed verdeeld, en dan dezelfde route rijden.
Elke andere test heeft veel te veel variabelen, andere geo, andere banden, andere vork, ander zwaartepunt enz.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar moet het zin hebben om een lichte fiets te hebben? Het kan toch ook gewoon leuk zijn. Wij hebben allemaal onnodige dingen op onze fiets, dat maakt het juist zo leuk!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Natuurlijk niet. Net zo min als momenteel de trend lijkt te zijn om bij voorkeur met 160mm travel, Magic Marry's en sturen van 98cm op onze gladgestreken bostapijtjes rond te fietsen.
Gewoon doen omdat het leuk is, is ook een reden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Exact. Lekker met je fiets aanklooien is een hobby, en dat is leuk. Voor de 1 is dat uren bezig met spacers en luchtdruk in een enorme vork spelen om zo perfect over een grasveld te kunnen fietsen, voor de ander is dat gaten boren in je dure carbonnen onderdelen om sneller over een grasveld te kunnen rijden. :-q
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Jamis Diablo schreef: vr 29 maart 2019, 10:13 De enige goeie test zou zijn om met een lichte HT een (deel van een) route te rijden, daarna 3-4 kilo op het frame en vork plakken, goed verdeeld, en dan dezelfde route rijden.
Elke andere test heeft veel te veel variabelen, andere geo, andere banden, andere vork, ander zwaartepunt enz.
Welke vraag beantwoord je met zo'n test dan?
Ik denk dat je niets nieuws ontdekt en gewoon weer tot de conclusie komt die hier al 10 keer is getrokken. Namelijk dat 4 kg aan een fiets van 12kg hangen een verschil geeft dat iedereen gaat voelen. Als je een tas van 20kg op je rug hangt merk je dat ook. 4kg lichter is zinnig voor iedereen, 100gr niet per se. Die andere geo/banden/vork zijn misschien wel zwaarder maar misschien ook een ander veel significanter voordeel.

Misschien is het beter om het te vergelijken met 15kg afvallen naar je ideale gewicht. Die 15kg maakt echt verschil, maar als je eenmaal op gewicht bent hoeft nog meer afvallen niet per se een voordeel te zijn. Misschien wil je dan liever een paar kg spiermassa erbij hebben. Gewicht wordt dan bijzaak en andere factoren gaan een grotere rol spelen. Daar zit een ideale balans in en die balans is voor iedere persoon en in alle omstandigheden anders.

Op het hoogste niveau van de sport steken atleten enorm veel tijd en energie in het vinden van die balans en ze zitten allemaal belachelijk dicht bij het ideale.
Voor hun materiaal precies hetzelfde, er worden bakken met geld uitgegeven om de perfecte balans te vinden tussen sterk/licht.
Op korte termijn gaat het om kleine sprongetjes. Op de lange termijn komen ze met al die kleine sprongetjes nog best ver en dan heb je het ineens over een noemenswaardig verschil. Een topteam dat de waarde van die kleine sprongetjes niet ziet zal altijd achterlopen en op de lange termijn zelfs niet meer mee kunnen doen.

Voor alle upgrades geld eigenlijk dat het pas zinnig is als het voordeel dat je ervan krijgt uberhaupt iets uitmaakt in jouw situatie. Daarna kun je je afvragen of er geen andere upgrades zijn die je meer voordeel geven, zoals je spekrand wegwerken of toch maar eens een 29er kopen ipv je veergewicht 26".

Uiteindelijk moet je je als hobbyist alleen afvragen of je er blij van wordt, daar heb je je hobby voor.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Het onderhouden van mijn spekrand geeft minstens zoveel plezier als een fijn rondje mountainbiken :bier:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

En zo krijgt deze discussie een bizarre wending.
Je hebt volkomen gelijk :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie