Zin en onzin van zo licht mogelijk?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.

Moderator: Pat.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

do 25 april 2019, 15:27

Nee he gaan we die discussie over wielmaat ook weer aanzwengelen? Willen de Wikipedia formule kopieerders even opzoeken hoe het ook al weer zat met de hoeksnelheid, lineaire snelheid en wielradius? Een groter wiel is zwaarder ja, maar een 26 inch wiel met velgen en banden van hetzelfde gewicht als een 29 kost evenveel energie om op snelheid te brengen.
Die extra traagheid door wielmassa is sowieso iets dat je duidelijk voelt maar nauwelijks te meten is in je rondetijden. Betere vering door lager wielgewicht wil ik wel in meegaan. En dat het fijner voelt is ook belangrijk*. Maar dat het voor je snelheid veel uitmaakt (veel méér dan voor wat het toevoegt aan totaalgewicht) is onzin. Het gaat echt om een paar seconden op een uur met veel optrekken en afremmen bij een kg lichter wiel (zelfde totaalgewicht).

*eigenlijk het belangrijkste als je het mij vraagt
Give me little bits of / more than I can take
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

do 25 april 2019, 17:40

ak-77 schreef:
do 25 april 2019, 15:27
Nee he gaan we die discussie over wielmaat ook weer aanzwengelen? Willen de Wikipedia formule kopieerders even opzoeken hoe het ook al weer zat met de hoeksnelheid, lineaire snelheid en wielradius? Een groter wiel is zwaarder ja, maar een 26 inch wiel met velgen en banden van hetzelfde gewicht als een 29 kost evenveel energie om op snelheid te brengen.
Die extra traagheid door wielmassa is sowieso iets dat je duidelijk voelt maar nauwelijks te meten is in je rondetijden. Betere vering door lager wielgewicht wil ik wel in meegaan. En dat het fijner voelt is ook belangrijk*. Maar dat het voor je snelheid veel uitmaakt (veel méér dan voor wat het toevoegt aan totaalgewicht) is onzin. Het gaat echt om een paar seconden op een uur met veel optrekken en afremmen bij een kg lichter wiel (zelfde totaalgewicht).

*eigenlijk het belangrijkste als je het mij vraagt
Was inderdaad even vergeten dat kleine wielen meer omwentelingen moeten maken... :oops:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2953
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

vr 26 april 2019, 10:20

Dus conclusie: ook lichtere wielen maken geen wereld van verschil !?

1 euro per gram is zo'n beetje wat je betaald om van "gewoon goed" te upgraden naar lichter in fietsonderdelen en dat wordt voor het laatste beetje steeds duurder...........500€ voor een volle bidon dus :(( ..........en ik heb zelfs 1 liter bidons :lol: :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Canyon Nerve29, Trek Remedy9.7,Trek Roscoe8

vr 26 april 2019, 10:57

Wellicht alleen als je gaat meten in rondetijden/tijdswinst.
Als je gaat kijken naar beleving dan rijd een lichtere set lekkerder, accelereert wat makkelijker en voelt speelser aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10061
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vr 26 april 2019, 11:45

Robertdj schreef:
do 25 april 2019, 12:24
@Lars TB
Dan vraag ik me wel af, hoe groot is het verschil in rolweerstand als je vervorming van je band buiten beschouwing laat?
Nu is in het terrein de vervorming van de band een belangrijke factor in de rolweerstand.

Maar op de meettafels van merken als Schwalbe en Continental kom je al heel makkelijk tussen pakweg 10W tussen de ene en de andere semislick. Per band. Dan zit je toch op meer dan 5% verschil op een totaalvermogen!! (Nog mafketels die bij Maxxis semislicks zweren?)

En ten opzichte van echt zwaar lopende banden is het zomaar 40W per band extra. En dat verklaart waarom ik met een dh-band geen snelheid win als ik de fiets laat uitrollen op een afdaling van bijvoorbeeld Hoge Ginkel.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7525
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Zuid Limburg, Voerstreek, ViseXC

za 27 april 2019, 10:05

Pinkbike poll over hoe licht/zwaar wil je je trailbike hebben:
https://m.pinkbike.com/news/poll-does-y ... oblem.html
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 945
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Komt uit Zuid Afrika

za 27 april 2019, 12:38

En ten opzichte van echt zwaar lopende banden is het zomaar 40W per band extra. En dat verklaart waarom ik met een dh-band geen snelheid win als ik de fiets laat uitrollen op een afdaling van bijvoorbeeld Hoge Ginkel.
Dat is nu net de reden waarom deze zware banden geen meerwaarde bieden in mijn ogen op onze uhr routes. Die rolweerstand nekt je gewoon.
REM TUTANTUR
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

za 27 april 2019, 12:47

Lars TB schreef:
vr 26 april 2019, 11:45
Robertdj schreef:
do 25 april 2019, 12:24
@Lars TB
Dan vraag ik me wel af, hoe groot is het verschil in rolweerstand als je vervorming van je band buiten beschouwing laat?
Nu is in het terrein de vervorming van de band een belangrijke factor in de rolweerstand.

Maar op de meettafels van merken als Schwalbe en Continental kom je al heel makkelijk tussen pakweg 10W tussen de ene en de andere semislick. Per band. Dan zit je toch op meer dan 5% verschil op een totaalvermogen!! (Nog mafketels die bij Maxxis semislicks zweren?)

En ten opzichte van echt zwaar lopende banden is het zomaar 40W per band extra. En dat verklaart waarom ik met een dh-band geen snelheid win als ik de fiets laat uitrollen op een afdaling van bijvoorbeeld Hoge Ginkel.
Ik bedoelde vooral de invloed van gewicht op rolweerstand wanneer je de bandenspanning evenredig aanpast.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10061
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

za 27 april 2019, 14:16

Robertdj schreef:
za 27 april 2019, 12:47
Lars TB schreef:
vr 26 april 2019, 11:45


Nu is in het terrein de vervorming van de band een belangrijke factor in de rolweerstand.

Maar op de meettafels van merken als Schwalbe en Continental kom je al heel makkelijk tussen pakweg 10W tussen de ene en de andere semislick. Per band. Dan zit je toch op meer dan 5% verschil op een totaalvermogen!! (Nog mafketels die bij Maxxis semislicks zweren?)

En ten opzichte van echt zwaar lopende banden is het zomaar 40W per band extra. En dat verklaart waarom ik met een dh-band geen snelheid win als ik de fiets laat uitrollen op een afdaling van bijvoorbeeld Hoge Ginkel.
Ik bedoelde vooral de invloed van gewicht op rolweerstand wanneer je de bandenspanning evenredig aanpast.
Grijs gebied. Ik vermoed dat de rolweerstand toeneemt, maar dat zal de luchtweerstand ook doen, omdat je dan ook iets dikker bent en meer wind vangt. Dus de verhouding kan gelijk blijven. Maar als je fiets 5 kg zwaarder is en jij gelijk blijft, dan is de rolweerstand ook in verhouding hoger.

Het rubber wordt harder tegen de ondergrond gedrukt, die vervorming voorkom je niet.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

za 27 april 2019, 20:39

Robertdj schreef:
za 27 april 2019, 12:47


Ik bedoelde vooral de invloed van gewicht op rolweerstand wanneer je de bandenspanning evenredig aanpast.
In het terrein (zeg maar alles ruwer dan een goed aangeharkt schelpenpad) neemt de rolweerstand TOE bij hogere druk, zelfs als het gewicht niet toeneemt. Vervorming van de band is wel een factor maar is meestal minder energievretend dan vervorming van de ondergrond en schudden van de fiets +berijder.
Rolweerstand wordt meestal evenredig met gewicht verondersteld. Dat klopt op harde ondergrond best aardig. Veel studies naar afwijkingen daarvan heb ik niet gezien, maar je kunt er prat op gaan dat het niet opgaat voor mul zand of modder. In dat soort ondergrond is de rolweerstand bijvoorbeeld ook snelheidsafhankelijk, omdat je minder ver wegzakt als je harder gaat.
Give me little bits of / more than I can take
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3442
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

za 27 april 2019, 22:04

Jurf schreef:
vr 26 april 2019, 10:57
Wellicht alleen als je gaat meten in rondetijden/tijdswinst.
Als je gaat kijken naar beleving dan rijd een lichtere set lekkerder, accelereert wat makkelijker en voelt speelser aan.
Precies dit.
Speelser, beter accelereren, beleving dus zijn zaken die goed opvallen bij een lichte fiets/ lichte wielset.

In gem. snelheid bij bijv. een rit van 3uur maakt het niet uit.
Maar beleving is natuurlijk een belangrijk dingetje want dat is het plezier.
Gebruikersavatar
Oli4k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

za 27 april 2019, 22:56

Ik heb altijd redelijk lichte fietsen (binnen hun categorie) en dat rijdt inderdaad fijn als het gaat om klimmen, sturen, wendbaarheid etc.. Toch heb ik altijd het gevoel dat ik moet zorgen dat het heel blijft. Vooral op langere tochten met veel hoogtemeters blijft het een lastige afweging. Harder werken bergop maar met meer vertrouwen de berg af? Of een fiets die fijn klimt en stuurt maar in de afdaling de uitdagende stukken rijden met (letterlijk en figuurlijk) de rem erop? Ik heb geen zin om er proefondervindelijk achter te komen waar de grens van het materiaal ligt. Zeker niet als ik ver van huis ben.

Mijn plan is om een sterkere wielset erbij te gaan aanschaffen met banden voor zwaarder gebruik voor de ritten waar dat zin heeft en de minder sterke, lichtere set met lichtlopende banden voor routes in NL te blijven gebruiken.
Hier stukje onderschrift naar de mensen toe lorem ipsum dolor sit amet.
Gebruikersavatar
Jurf
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Canyon Nerve29, Trek Remedy9.7,Trek Roscoe8

za 27 april 2019, 22:56

@Ray81:
Het belangrijkste al je nog niet bent besmet met Stravasitus of Garminia. en zonder enige theoretische onderbouwing dood ordinair een rondje voor je lol rijd .:wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2953
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

zo 28 april 2019, 11:58

ak-77 schreef:
za 27 april 2019, 20:39
Robertdj schreef:
za 27 april 2019, 12:47


Ik bedoelde vooral de invloed van gewicht op rolweerstand wanneer je de bandenspanning evenredig aanpast.
In het terrein (zeg maar alles ruwer dan een goed aangeharkt schelpenpad) neemt de rolweerstand TOE bij hogere druk, zelfs als het gewicht niet toeneemt. Vervorming van de band is wel een factor maar is meestal minder energievretend dan vervorming van de ondergrond en schudden van de fiets +berijder.
Rolweerstand wordt meestal evenredig met gewicht verondersteld. Dat klopt op harde ondergrond best aardig. Veel studies naar afwijkingen daarvan heb ik niet gezien, maar je kunt er prat op gaan dat het niet opgaat voor mul zand of modder. In dat soort ondergrond is de rolweerstand bijvoorbeeld ook snelheidsafhankelijk, omdat je minder ver wegzakt als je harder gaat.
:-q
Rolweerstand op ruwer terrein is inderdaad niet vergelijkbaar met rolweerstand op asfalt. Van een slick op asfalt kun je het nog vrij goed meten, maar rolweerstand over ruw terrein hangt af van druk, de soepelheid van de band, het profiel en waarschijnliijk ook nog vering (?) . Ik denk dat de "trend" in vermindering rolweerstand gaat naar breder, wat minder profiel , soepeler banden en lagere druk. Dat zie je bij "gravel" (zie succes tubeless en bv G-one ) en mtb (opkomst 29x2.6" )
Plaats reactie