Zin en onzin van zo licht mogelijk?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

japie carbon schreef: vr 29 maart 2019, 11:35 Maar moet het zin hebben om een lichte fiets te hebben? Het kan toch ook gewoon leuk zijn. Wij hebben allemaal onnodige dingen op onze fiets, dat maakt het juist zo leuk!
Ik denk dat er best veel mensen zijn die geen onnodige dingen op hun fiets hebben! Dat zijn misschien niet de mensen die hier een SYS aanmaken maar misschien wel die het meeste rijden.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Bokmaaa schreef: vr 29 maart 2019, 15:47 Het onderhouden van mijn spekrand geeft minstens zoveel plezier als een fijn rondje mountainbiken :bier:
:lol: :bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Flow&Co schreef: vr 29 maart 2019, 12:20
Jamis Diablo schreef: vr 29 maart 2019, 10:13 De enige goeie test zou zijn om met een lichte HT een (deel van een) route te rijden, daarna 3-4 kilo op het frame en vork plakken, goed verdeeld, en dan dezelfde route rijden.
Elke andere test heeft veel te veel variabelen, andere geo, andere banden, andere vork, ander zwaartepunt enz.
Welke vraag beantwoord je met zo'n test dan?
Ik denk dat je niets nieuws ontdekt en gewoon weer tot de conclusie komt die hier al 10 keer is getrokken. Namelijk dat 4 kg aan een fiets van 12kg hangen een verschil geeft dat iedereen gaat voelen.
Ik reageerde op de voorgaande reacties met voorbeelden van fietsen die verschillend gewicht hebben maar ook veel andere variabelen. En dat de één wel een verschil merkt en de nader niet of weinig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: vr 29 maart 2019, 20:12
Flow&Co schreef: vr 29 maart 2019, 12:20 Welke vraag beantwoord je met zo'n test dan?
Ik denk dat je niets nieuws ontdekt en gewoon weer tot de conclusie komt die hier al 10 keer is getrokken. Namelijk dat 4 kg aan een fiets van 12kg hangen een verschil geeft dat iedereen gaat voelen.
Ik reageerde op de voorgaande reacties met voorbeelden van fietsen die verschillend gewicht hebben maar ook veel andere variabelen. En dat de één wel een verschil merkt en de nader niet of weinig.
Zo een test zal aantonen dat je wel verschil ervaart, maar dat het in de praktijk gemeten maar weinig verschil maakt!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars, stil! Zo'n antwoord is heel slecht voor de fiets industrie...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Zelf niet zo bezig met het gewicht van onderdelen of gewicht van de fiets.

Met mijn lengte van 1,98 en wintergewicht van +- 95kg zit daar meer rek in dan bij de fiets.

Nu ik weer aan het trainen ben zakt de weegschaal weer richting de 90kg en zit ik kwa bmi allemaal goed.

Het geld wat nodig is om de fiets 100 gram of iets dergelijks lichter te maken is mij het niet waard.
Ik haal persoonlijk dan meer plezier uit extra geld uitgeven aan goede kleding / toebehoren etc.

Gewicht besparen is niet mijn grootste zorg.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Eens dat het voor de meesten onder ons niet zoveel uitmaakt. Maar, als het lang bergop gaat telt w/kg. Een beetje getrained amateur fietser zit op 4-4.5 w/kg (72kg a 320 watt). Stel, die fiets is 4kg zwaarder, 4kg * 4.5W = 18 watt. Dus bergop zou ik 338W moeten trappen met de 4kg zwaardere fiets. Dat wattage verschil is toch wel een paar maanden trainen, en daarmee dus niet verwaarloosbaar.
Het is maar hoe je het bekijkt dus.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

simonovereem schreef: di 2 april 2019, 17:14 Eens dat het voor de meesten onder ons niet zoveel uitmaakt. Maar, als het lang bergop gaat telt w/kg. Een beetje getrained amateur fietser zit op 4-4.5 w/kg (72kg a 320 watt). Stel, die fiets is 4kg zwaarder, 4kg * 4.5W = 18 watt. Dus bergop zou ik 338W moeten trappen met de 4kg zwaardere fiets. Dat wattage verschil is toch wel een paar maanden trainen, en daarmee dus niet verwaarloosbaar.
Het is maar hoe je het bekijkt dus.
De aanname is hier dat je het belangrijk vind om net zo snel boven te zijn. Je kunt ook een tandje lichter schakelen en wat rustiger rijden. En als ik je goed begrijp merk je na een paar maanden het verschil niet meer! :-q
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Exact. En gezien de meeste hier inmiddels op een trail-fully van 14kg rijden en ontzettend veel lol hebben, bevestigd dat alleen maar dat gewicht niet relevant is. Voor die paar uitzonderingen, meestal wedstrijdrijders, dan weer wel ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik wil zo ‘makkelijk’ mogelijk boven komen, ongeacht hoe steil het wordt, om energie te sparen tijdens lange ritten met veel hm’s (50-80+ km ritten met 1000-1500+ hm’s)....
Da’s net wat anders dan ‘zo snel mogelijk’ :wink: ...
Daarbij helpt een licht gewicht en een klein blad voor me zeer...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 29 maart 2019, 21:39
Jamis Diablo schreef: vr 29 maart 2019, 20:12

Ik reageerde op de voorgaande reacties met voorbeelden van fietsen die verschillend gewicht hebben maar ook veel andere variabelen. En dat de één wel een verschil merkt en de nader niet of weinig.
Zo een test zal aantonen dat je wel verschil ervaart, maar dat het in de praktijk gemeten maar weinig verschil maakt!!
Erg sterke opmerking :-q :-q

Wat je "ervaart" is vlgs mij wel degelijk belangrijk, absolute snelheid is misschien wel minder belangrijk ;
bv op een starre 29plus Krampus klim ik voor mijn gevoel lichter...dus "fijner" en misschien wat sneller (?) als op mijn geveerde Karate Monkey. (Beiden rond 13.5-14kg)
bv op een harde racer met 25mm bandjes lijk ik sneller te gaan als op mijn comfort racer met 28mm en heb ik op kortere ritjes meer lol....maar gaat het sneller? (Beiden tussen 8.5 en 9kg)
bv op mijn gravelbike is het "spannender" op een mtb rondje, lijkt het daardoor sneller en accelereer ik meer op rechte stukken .....maar gemeten ga ik wrsch niet sneller ( 10kg gravel vs 14kg mtb) .
De "fun" factor zit voor mij niet perse in snelheid of lichtgewicht, maar vaak wel hoe je het ervaart.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

simonovereem schreef: di 2 april 2019, 17:14 Eens dat het voor de meesten onder ons niet zoveel uitmaakt. Maar, als het lang bergop gaat telt w/kg. Een beetje getrained amateur fietser zit op 4-4.5 w/kg (72kg a 320 watt). Stel, die fiets is 4kg zwaarder, 4kg * 4.5W = 18 watt. Dus bergop zou ik 338W moeten trappen met de 4kg zwaardere fiets. Dat wattage verschil is toch wel een paar maanden trainen, en daarmee dus niet verwaarloosbaar.
Het is maar hoe je het bekijkt dus.
Tegelijkertijd kost 4kg gewichtsbesparing onderhand even veel als een e-mtb, daarmee ben je nog sneller boven en hoef je nog minder te trainen. Je bike is dan wel weer 10kg zwaarder. :lol:
MonkeyRider schreef: wo 3 april 2019, 09:28
Lars TB schreef: vr 29 maart 2019, 21:39

Zo een test zal aantonen dat je wel verschil ervaart, maar dat het in de praktijk gemeten maar weinig verschil maakt!!
Erg sterke opmerking :-q :-q

Wat je "ervaart" is vlgs mij wel degelijk belangrijk, absolute snelheid is misschien wel minder belangrijk ;
bv op een starre 29plus Krampus klim ik voor mijn gevoel lichter...dus "fijner" en misschien wat sneller (?) als op mijn geveerde Karate Monkey. (Beiden rond 13.5-14kg)
bv op een harde racer met 25mm bandjes lijk ik sneller te gaan als op mijn comfort racer met 28mm en heb ik op kortere ritjes meer lol....maar gaat het sneller? (Beiden tussen 8.5 en 9kg)
bv op mijn gravelbike is het "spannender" op een mtb rondje, lijkt het daardoor sneller en accelereer ik meer op rechte stukken .....maar gemeten ga ik wrsch niet sneller ( 10kg gravel vs 14kg mtb) .
De "fun" factor zit voor mij niet perse in snelheid of lichtgewicht, maar vaak wel hoe je het ervaart.
Helemaal mee eens! Daarom vind ik mijn starre mtb zo leuk, het dwingt me om 'actiever' te rijden i.p.v. alleen maar te trappen (waar ik sowieso niet zo goed in ben). En ik haal er meer voldoening uit, tot ik achteraf Strava controleer.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Herrick schreef: di 26 maart 2019, 14:26 Mee eens. In het grootste deel van Nederland is gewicht sowieso niet zo'n issue aangezien gewichtsbesparing (in mijn optiek) voornamelijk interessant is bij hoogteverschillen. En ja, grootste besparing qua gewicht zal bij de meeste onder ons te behalen zijn door zelf gewicht te verliezen.
Ik denk precies andersom. Lichtgewicht is juist op vlakke routes zoals in nl in het voordeel. Omdat je constant moet trappen.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb het even uitgerekend met formules uit 'Het geheim van wielrennen'.
Stel je weegt 80 kilo en rijdt geheel vlak en windstil (rijwind zit in de formules) en trapt 180 watt. je gaat dan 31.39 km/uur. Weeg je 85 kilo en is alles verder gelijk, ga je 31.13 km/uur. Nu alles gelijk, maar dan 4° bergop. Weeg je dan 80 kilo, dan ga je 15.36 km/uur en bij 85 kilo 14.63 km/uur. Het verschil door hoger gewicht is dus groter bij bergop rijden. Bergaf werkt het de andere kant op, maar dit zal het niet compenseren. Zie bijvoorbeeld wielren etappes in de bergen. Lichte renners zijn dan duidelijk in het voordeel.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

janvangastel schreef: wo 24 april 2019, 13:04 Ik heb het even uitgerekend met formules uit 'Het geheim van wielrennen'.
Stel je weegt 80 kilo en rijdt geheel vlak en windstil (rijwind zit in de formules) en trapt 180 watt. je gaat dan 31.39 km/uur. Weeg je 85 kilo en is alles verder gelijk, ga je 31.13 km/uur. Nu alles gelijk, maar dan 4° bergop. Weeg je dan 80 kilo, dan ga je 15.36 km/uur en bij 85 kilo 14.63 km/uur. Het verschil door hoger gewicht is dus groter bij bergop rijden. Bergaf werkt het de andere kant op, maar dit zal het niet compenseren. Zie bijvoorbeeld wielren etappes in de bergen. Lichte renners zijn dan duidelijk in het voordeel.
Het enige wat op vlak toeneemt is je rolweerstand. Dan vind ik 0.26km/u verschil eigenlijk nog best veel.
Voor het mooie zou de bandendruk iets omhoog moeten om het contactoppervlak gelijk te houden, wordt daar rekening mee gehouden?

Tijdens het afdalen zal je als zwaardere renner sneller versnellen. Maar hoe hoger je snelheid hoe zwaarder luchtweerstand (exponentieel) mee telt en hoe minder voordeel je dus hebt van zwaartekracht.
In dat kader hoeft de 'terminal velocity' van een fietsende sloopkogel niet zo ver van een magere klimgeit te liggen. :lol:
Plaats reactie