FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Heeej

Van een jaar 10 geleden ben ik begonnen met MTB`n en kocht destijds een voor mij super Cube AMS 100 Fully al was niet iedereen het met me eens destijds en was de voornaamste reden dat een fully complete onzin is in zo`n vlak land als NL waar ik 99,99% van mijn tijd fiets...

ik heb altijd leuk rond getuft met m`n Fully en de laatste jaren nooit meer echt actief geweest op dit forum en of de ontwikkelingen gevolgd van het mountainbiken tot van een maand geleden omdat ik nu toch graag over wil naar een 29er.. en dit moest echt in mijn ogen een HT gaan worden ivm het zo gewicht fiets en ik vaak merkte dat ik steeds meer de lock op m`n achter vering erop ging houden.. dus een HT maar nu lees ik best veel op het forum en kijk erg veel naar de te koop sectie en ben ook lid van de MTB verkoop groep op FB maar ligt het aan mij of zijn er steeds meer en meer mensen die de overstap hebben gemaakt naar een fully ipv des tijds zo heilige HT?

is de ontwikkeling van de Fully zo goed geworden de afgelopen 8 jaar dat eigenlijk de fully de HT aan het vervangen is?.. of telt de stelling nog steeds dat voor XC in NL alleen een fully way over powered is?

dus de vraag is of jullie deze ontwikkeling/trend ook zien dus niet wat beter is..

ben benieuwd naar jullie mening :)
Laatst gewijzigd door robertjan12 op vr 22 maart 2019, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

:lol:


Je stelling is al compleet fout!


De dubbelgeveerde fiets is al 30 jaar superieur.


Alleen bouwketen, winkelwagentjes en racefietsen hebben geen vering. Wil je met 1 van die drie geassocieerd worden?



:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Lars TB schreef: vr 22 maart 2019, 12:32 :lol:


Je stelling is al compleet fout!


De dubbelgeveerde fiets is al 30 jaar superieur.


Alleen bouwketen, winkelwagentjes en racefietsen hebben geen vering. Wil je met 1 van die drie geassocieerd worden?



:bier:

whahaha :-q duidelijk verhaal.. lekker kort :winkie:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Met een (starre) hardtail kun je in principe in 90% (gokje) van het land prima uit de voeten, maar als je puur kijkt naar wat sneller is, dan is een fully zeker sneller.....

maar is het leuker?? Ik rij hardtail omdat ik het leuker vind, ook in technische afdalingen over wortels en stenen.

En omdat ik geen zin heb in nóg een onderdeel dat (relatief) duur onderhoud nodig heeft.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

In Nederland gewoon 98% van de tracks, hoor. Ik heb met mijn HT eigenlijk alleen “last” met de UHR remknippen. Verder idd meer lol, en je voelt dat je hebt gesport.
En omdat ik ook veel in de polder rijdt (asfalt, gravel) was de keuze snel gemaakt. Ook omdat ik geen budget en ruimte heb voor een racefiets nasst een fully, die puur voor offroad is.

Maar is deze discussie niet een herhaling van zetten?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant-E schreef: vr 22 maart 2019, 13:36 Maar is deze discussie niet een herhaling van zetten?
Voor iemand die hem gemist heeft blijkbaar niet :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

nou het is eigenlijk niet echt een discussie, of dat was niet me opzet.. ik vraag ook niet wat beter is of niet maar ik verdiep me graag in de ontwikkeling van het mountaibiken overall en het viel mij op dat een FS steeds meer in trek is en was benieuwd of dat aan mij lag en of jullie dat ook zagen en er een verklaring voor hadden
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 22 maart 2019, 12:32 :lol:


Je stelling is al compleet fout



Alleen bouwketen, winkelwagentjes en racefietsen hebben geen vering. Wil je met 1 van die drie geassocieerd worden?



:bier:
Sorry Lars, jouw stelling is fout. Er zijn namelijk ook (gravel) racefietsen met vering :wink:
Dus alleen bouwketen, winkelwagentjes en Lars zijn mening zijn star :bier:
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:D :D

Over de huidige fietsen? Tijden veranderen. Mensen ook. Bikes ook. Dat is het volgens mij, niks ingewikkelds aan.
Momenteel worden bikes dikker ja, krijgen meer rubber en meer veerweg dan misschien nodig is in NL, je zorgen maken over gewicht is ook al zo 2010.

Het gros schaft gewoon lekker een mooie fiets aan die automatisch meteen ook een beetje past in de trend van dat moment (logisch want dat heeft de LBS staan), gaat er lekker mee fietsen en bedenkt daarnaast allerlei argumenten waarom het zonodig die bike moest zijn.
Over een jaar of tien zitten we met zn allen lekker op e-bikes met uit gerecycled materiaal vervaardigde rupsbandjes, carbon krukas aandrijving, stuurbekrachtiging, terugtrapremmen en een onderhoudsvrije versnellingsbak inclusief standje achteruit.
Wat de fabrikanten ons voorschotelen, kopen we. Dat zúllen we kopen. We moéten wel. Want we kunnen niet anders, want waar koop je nu nog een spiksplinternieuwe 26er met 1,95" bandjes, 3x8spd, V-brakes, 80mm veerweg en een 48cm stuurtje inclusief bar-ends?
Argumenten op ontwikkelingen hoeven fabrikanten eigenlijk niet eens te bedenken, die worden vanzelf wel uit de hoge hoed getoverd op fora, FB etc :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

robertjan12 schreef: vr 22 maart 2019, 13:48 nou het is eigenlijk niet echt een discussie, of dat was niet me opzet.. ik vraag ook niet wat beter is of niet maar ik verdiep me graag in de ontwikkeling van het mountaibiken overall en het viel mij op dat een FS steeds meer in trek is en was benieuwd of dat aan mij lag en of jullie dat ook zagen en er een verklaring voor hadden
De verklaring is Lars, ere wie ere toekomt :winkie:

..... Fullies worden steeds beter en lichter en als je vrienden er ook allemaal op rijden dan denk je al snel dat je er ook een "nodig"hebt. Ook veel nieuwe bikers grijpen gelijk naar een fully. Peroonlijk rij iik prima op mijn hardtail maar krijg geregeld te horen dat bepaalde dingen "niet op een hardtail kunnen"
Ook de "vereisten" bij sommige clinis en group rides hebben het al over "minimaal 120mm veerweg" Ach, een ieder fietst op wat hem of haar het fijnst lijkt en soms probeer je eens wat anders :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars is in ieder geval deels verantwoordelijk voor de toename van de populariteit van de trail-fully's, want je hebt fully's en fully's natuurlijk. (En vooral die categorie was de afgelopen jaren overigens juist zwaarder geworden, niet lichter, al komt daar gelukkig nu ook wat meer aandacht voor bij de fabrikanten. En het hangt er maar vanaf hoeveel waarde je zelf toekent aan 'gewicht'...).

In Nl kun je nog steeds prima uit de voeten met HT's, ook met race/marathonfully's van 100-120mm, ook met trailfully's van 120mm +... het hangt er maar net vanaf wat je eigen voorkeur is. Racers/hardrijders neigen naar HT/Race Marathonfully's, trailrijders, toerrijders naar trailfully's, of trailhardtails (de LTHT categorie). Zeker naarmate het terrein uitdagender wordt (buitenlandbezoekjes!) zul je met meer veerweg in het voordeel zijn, maar ook met een dropper bv, die je ook op HT's en race/marathonfully's steeds vaker (standaard) ziet.

Er is voor elk wat wils, en alle bikes zijn tegenwoordig potenter/trailwaardiger geworden dan vroeger.
Dus... waar fiets je veel, wat is je smaak, waar hecht je waarde aan?
Voor elk genoeg wils :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

edkars schreef: vr 22 maart 2019, 14:49 Sorry Lars, jouw stelling is fout. Er zijn namelijk ook (gravel) racefietsen met vering :wink:
Dus alleen bouwketen, winkelwagentjes en Lars zijn mening zijn star :bier:
Happen mag altijd :winkie: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

robertjan12 schreef: vr 22 maart 2019, 13:48 nou het is eigenlijk niet echt een discussie, of dat was niet me opzet.. ik vraag ook niet wat beter is of niet maar ik verdiep me graag in de ontwikkeling van het mountaibiken overall en het viel mij op dat een FS steeds meer in trek is en was benieuwd of dat aan mij lag en of jullie dat ook zagen en er een verklaring voor hadden
Een verklaring.

Grote fabrikanten ontwikkelen mountainbikes nu niet speciaal voor de Nederlandse markt en het is duidelijk - ook voor de meeste Nederlanders! - dat je in het buitenland zeker wel vering kunt gebruiken. Dus die fabrikanten ontwikkelden al snel dubbel geveerde fietsen waar veel vraag naar was, wereldwijd dan. Daar was mountainbiken de eerste keer dat veel mensen in aanraking kwamen met sportief fietsen en die keken dus vooral naar wat de meest bruikbare fiets was.

Maar in Nederland had je vooral 'overstappers', wielrenners die gingen mountainbiken of die in de winter op de mtb stapten. Dat laatste was de grootste groep. En vanuit die groep wielrenners kwamen bakken met vooroordelen naar voren. "Mountainbiken is een wintersport", dat was de meest gehoorde. Maar ook "vering kost energie". Dus zelfs als ze aantoonbaar mis zaten - mountainbiken is geen wintersport - was het nog moeilijk die vooroordelen er uit te krijgen.
Tel daarbij op dat inderdaad de meeste lui 's winters op de mountainbike stapten en dat het een grote baggerbende was, 4-5 maanden lang. Dan heb je niet heel veel aan vering (nog lagere snelheid), sterker nog, met achtervering bleef er nog meer bagger aan je fiets hangen. Dus ergens hadden ze een punt dat vering niets voor Nederland is. Maar dat moest dus eigenlijk zijn: vering heeft weinig zin bij de baggertochten die we in de winter rijden. Overigens komt daar in mijn ogen nog steeds het vooroordeel vandaan dat vering extra duur in onderhoud is: ja, met al die bagger gingen er wel wat achterdempers aan.
Hier is ook de parallel te trekken met schijfremmen: gezien de lage snelheid heb je die niet nodig en met al die rond vliegende bagger hoorde je zo een rem al snel aanlopen. Dus ook voor de wintertoertochten was de schijfrem niet alles.

Goed, je had dus de vooroordelen van de wielrenners en je had die grote groep (bijna dezelfde lui) die er inderdaad niets aan had. De nuance ontbrak in die discussie.

De kleine groep 'echte' mountainbikers in Nederland was in de jaren negentig gewoon klein. En het was heus niet zo dat die per definitie dan meteen voorstander waren van dubbelgeveerd, ze stonden er iets opener tegenover. Voor mezelf sprekend ging ik toen al met enige regelmaat naar het buitenland, dus de voordelen van voorvering en ook achtervering waren mij wel duidelijk. Wat niet wil zeggen dat ik alleen maar dubbel geveerd reed!
Pas na 2000 werd de groep mensen die ook in de zomer op de mountainbike bleef rijden langzaam groter. En die namen de fiets ook mee op vakantie en ontdekten daar dat vering toch wel erg lekker reed. En daarna dat vering in Nederland helemaal geen nadeel is. Dus langzaam kwamen er meer tegengeluiden.
En fabrikanten introduceerden wedstrijd-fullies, die door de wielrenners in Nederland enigszins geaccepteerd werden, waarmee de drempel verder verlaagd werd.

Wat dat laatste betreft: ongeveer de hele wereld koopt standaard een trailbike als ze gaan mountainbiken. En in dat segment was de hardtail ook snel uitgestorven toen er verschillende segmenten op kwamen. Hardtails alleen voor wedstrijdrijders en als goedkope opstapfietsjes. Maar in NL bleef het idee dus hangen dat er allemaal nadelen aan vering zaten. In dat opzicht is de 29er de 'redding' van de hardtail geweest, want die fiets kreeg standaard al een trailbike-geometrie mee, waardoor veel rijders opeens konden sturen!
En daar weer uit voortkomend: nog meer mensen namen hun mtb nu mee op vakantie en dus nog meer mensen ontdekten het voordeel van vering. En langzaam vind dus een omslag plaats.

Tot zover een niet onaardige verklaring. Als iemand een betere heeft, hoor ik het graag!



Persoonlijk ben ik dus van mening dat voor de meeste rijders een dubbelgeveerde mountainbike de betere oplossing is. Maar ik ben ook de eerste die zegt dat je met de juiste hardtail ook vrijwel alles af (en op!) komt in het meest ruige terrein. Achtervering is dus absoluut niet per definitie nodig. Maar ook (of juist!) in Nederland zit je eigenlijk de hele tijd in je zadel en al die kleine klapjes komen hier de hele tijd door. Op een vlak rotspad in Frankrijk ga je nog regelmatig staan, maar dat doe je hier dus zelden. Dus misschien is het in NL juist nog wel lekkerder om een fully te hebben dan in het buitenland!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik snap nog steeds de lol van een Fully niets. Voor mij gaat er niets boven een HT.
Je kunt er overal mee fietsen, het vergt wel iets meer kracht en techniek maar zo hoort het ook te zijn.
Veel mooier.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

[quote="Lars TB"

Happen mag altijd :winkie: :kiss:
[/quote]

Graag gedaan!

We hebben het er 20-4 nog wel even over (als ik helemaal flauw wordt van dat gestuiter over die kl*te remknipppen :winkie:)
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Plaats reactie