FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 14:09
RoySmit schreef: ma 1 april 2019, 13:01 Voelen jullie je ook allemaal heel oud als jullie het zo over "vroeger" Hebben :lol: :lol:
Je mag een rondje met de ouwe lullen mee. Maar daarna heb je waarschijnlijk het idee dat je als een oud mannetje rijdt :kiss:
:winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 14:09
RoySmit schreef: ma 1 april 2019, 13:01 Voelen jullie je ook allemaal heel oud als jullie het zo over "vroeger" Hebben :lol: :lol:
Je mag een rondje met de ouwe lullen mee. Maar daarna heb je waarschijnlijk het idee dat je als een oud mannetje rijdt :kiss:
Eerlijk is eerlijk ik mocht een keer met de ouwe lul mee die mij quote hier en ja ik kwam erachter dat ik nog een hoop te leren heb hahaha!!! Maar ik had zeker niet het idee dat ik als een oud mannetje rijdt meer als een man van middelbare leeftijd :lol:
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Ik denk dat het altijd 50/50 zal blijven. Factor rugklachten/ouder worden zal een reden meer zijn om naar een fully te gaan. In Nederland/Benelux kun je op enkele passages na prima met een HT vooruit als je de aangelegde hoge drops etc. vermijdt.

Voor mij persoonlijk altijd nog een HT; de geometrie kan me nog altijd niet bekoren qua vormgeving en belangrijker; je mist volgens mij toch een beetje het gevoel van de ondergrond wat ik persoonlijk juist zo tof vind aan mtb-en.
Gaat het nu weer over het fietsen?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

QriZ schreef: ma 13 mei 2019, 12:26 In Nederland/Benelux kun je op enkele passages na prima met een HT vooruit als je de aangelegde hoge drops etc. vermijdt.
Aangelegde hoge drops? ....er is NL/Benelux echt niets dat niet met een HT kan toch? Even de dirt/downhill parkjes buiten beschouwing gelaten
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat niet over kunnen, het gaan over leuk vinden ;-)
"Alles" kan star, "alles" kan met een enduro met 180mm veerweg en "alles" kan met iets wat daar tussenin zit.

Als ik moet kiezen vind ik het biken met een fully toch net wat leuker als zonder (achter)vering... ook in NL.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: ma 13 mei 2019, 14:30 Het gaat niet over kunnen, het gaan over leuk vinden ;-)
"Alles" kan star, "alles" kan met een enduro met 180mm veerweg en "alles" kan met iets wat daar tussenin zit.

Als ik moet kiezen vind ik het biken met een fully toch net wat leuker als zonder (achter)vering... ook in NL.
Was reactie op Qriz ... en die had het over "kunnen"

Verder inderdaad persoonlijk, ik rij overal met een LTHT en vermaak mij daar uitstekend op. Valt me gewoon op dat er tegenwoordig wel eens wordt geroepen "minimaal zoveel veerweg" bij Clinics en Rides soms zelfs op plekken waar we 25 jaar gelden ook al kwamen met stalen 26" fietsjes. Veel beginners wordt vaak iets aangepraat (vooral door Lars :winkie: :winkie: :winkie: ) waardoor de gedachte ontstaat dat een fully "essentieel"is om ergens te "kunnen" fietsen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

het is nog steeds een afweging met een flink aantal omgeving en persoonlijke factoren.

Daarnaast, vaak wordt er gezegd dat je op flats betere techniek leert, datzelfde geld denk ik voor hardtails.. je moet toch wat beter je lijnen kiezen, en je wordt wat meer uitgedaagd om dynamisch op je fiets te zitten, veel oudgedienden hebben dit zo opgebouwd op oldschool hardtails, maar geef je een beginner een FS, dan zal die makkelijker met zijn reet op het zadel blijven zitten dan bij een HT, wat een behoorlijke (negatieve) impact heeft op de rest van je rijstijl.

Voor mij persoonlijk is een hardtail nog een prima keuze, ik rij 90 % van mijn km over de routes rond Dorst en ik denk dat ik daar met een FS niet sneller zou zijn. (wat dus ook een persoonlijke keuze is dat ik graag snel ben, ik kies snelheid over bv "speels", maar als je hier leest wordt iedereen een speelse fiets aangeraden omdat je anders geen lol hebt.. maar ook dat is een persoonlijke keuze die niet voor iedereen gelijk is.

Ik zou best een XC of Trail fully willen proberen, en al er ooit genoeg geld voor is dan zou mijn volgende fiets denk ik ook wel een FS worden, maar ik mis het nu totaal niet. En omdat ik al 25 jaar hardtail rij heb ik ook in bv de Ardennen niet het idee dat ik te weinig fiets bij me heb. Een FS zou best een stuk sneller kunnen zijn, maar dan ben ik liever 90% van mijn km in NL snel, dan die 2x per jaar in de Ardennen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zeker voor beginners is een hardtail inderdaad vaak de beste manier om wat gevoel over je fiets te krijgen, mijn zoontje (6) rijdt nu ook nog "verplicht" ongeveerd zodat hij gevoel kan ontwikkelen voor wat zijn fietsje doet in bepaalde situaties en leert om wat "dynamischer" te rijden. Vooral kleine kinderen hebben snel de neiging te blijven zitten en soms zelfs in paniek hun voeten van de pedalen te halen met alle gevolgen van dien.
Later op een fully of eerst alleen met voorvering gaan die basis technieken je ook helpen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Daar zijn verschillende meningen over, of je wel of niet beter leert fietsen op een hardtail. Ik denk dat dat erg afhangt van je persoonlijkheid.
Als ik kijk bij de mensen aan wie ik training geef zie ik er genoeg die het extra vertrouwen dat een fully geeft goed zouden kunnen gebruiken, zodat ze zich beter kunnen concentreren op wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.
En natuurlijk zijn er ook die figuren die best een beetje afgeremd mogen worden, die je het liefst op een cx fiets zou zetten zodat ze zich tenminste wel moeten concentreren op wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.
Give me little bits of / more than I can take
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

yo-eddy schreef: ma 13 mei 2019, 14:09
QriZ schreef: ma 13 mei 2019, 12:26 In Nederland/Benelux kun je op enkele passages na prima met een HT vooruit als je de aangelegde hoge drops etc. vermijdt.
Aangelegde hoge drops? ....er is NL/Benelux echt niets dat niet met een HT kan toch?
Vlak Dorst niet uit....
...
.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk ook dat een beginner -met een beetje aanleg en gevoel- het beste leert fietsen op een HT.
Onhandige en onzekere rijders zijn misschien geholpen met een wat meer vergevingsgezinde fully. Maar verder...
Met een relatief lichte onderhoudsarme HT heb je ook jaren ‘fun’, ongeacht wat dat inhoudt voor iemand. Of dat nou technischer terrein, trails rijden, inhoudt, of snel/hard rijden, of een combi van beiden.
Als je dan meer gevorderd bent, ‘s lands grenzen vaker over gaat, de smaak te pakken krijgt en je smaak uberhaupt ontdekt hebt, kun je vervolgens altijd nog je race-marathon/trail/AM/enduro fully kiezen, of lekker race-HT/LTHT gaan rijden, en je skills verder uitbouwen.
Ik neem daarbij mezelf als voorbeeld, maar ook mijn zoon. Begon met 7-8, nu 2e middelbare, rijdt nu op een 80mm 26” hardtailtje, het Stumpjumpertje waar ik ook ooit mee begon. Die rijdt inmiddels technische trails als bos Vise, Voerstreek en St.Pietersberg. Alpen en Dolomieten XC, inclusief flowtrails. Ook trappen af, wortels, dropjes... gewoon, spelenderwijs, door mee te gaan en langzaam de grenzen te verleggen. Hij mag/past/kan ook op de fully, maar wil dat helemaal (nog) niet. Prima training, super voor je gevoel van balans, gevoel voor tractie vinden/houden. Kun je het op een HT, dan wordt het op een fully een eitje. Wel een comfortabeler eitje, met nog meer tractie bovendien, en nog meer controle/reserves (en daarmee snelheid), in toenemend technischer terrein.
Niets mis met een HT!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: ma 13 mei 2019, 20:49 Daar zijn verschillende meningen over, of je wel of niet beter leert fietsen op een hardtail. Ik denk dat dat erg afhangt van je persoonlijkheid.
Als ik kijk bij de mensen aan wie ik training geef zie ik er genoeg die het extra vertrouwen dat een fully geeft goed zouden kunnen gebruiken, zodat ze zich beter kunnen concentreren op wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.
En natuurlijk zijn er ook die figuren die best een beetje afgeremd mogen worden, die je het liefst op een cx fiets zou zetten zodat ze zich tenminste wel moeten concentreren op wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.
Precies mijn punt!

90% wil helemaal niet beter of ruiger leren fietsen. Gewoon een goede fully onder hun gat schuiven en ze hebben direct de grootste lol.


Of je met een HT beter leert fietsen...? Ligt zeer aan waar je je bevindt. Of wat de situatie is. Je gaat echt niet beter worden door met een hardtail over een worteltapijt te rijden, je leert er hooguit beter door bandenplakken. Bochtenwerk? HT is veel te beperkend, moet je bij de overstap naar een FS weer helemaal opnieuw beginnen! :winkie:
Maar springen, pumpen, beetje trial, gaat stukken beter op een HT.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je moet ook niet op een gegeerde HT beginnen, maar op een volledig starre fiets. Leer je in ieder geval een beetje actief fietsen, en daar heb je dan weer voordeel van later op je dikke fully.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 13 mei 2019, 20:56
yo-eddy schreef: ma 13 mei 2019, 14:09

Aangelegde hoge drops? ....er is NL/Benelux echt niets dat niet met een HT kan toch?
Vlak Dorst niet uit....
...
.
Wat kun je op Dorst niet met een starre singlespeed 29er :~ (behalve KOM's pakken misschien) ?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: ma 13 mei 2019, 23:11
Makkelijk schreef: ma 13 mei 2019, 20:56

Vlak Dorst niet uit....
...
.
Wat kun je op Dorst niet met een starre singlespeed 29er :~ (behalve KOM's pakken misschien) ?
Dit was een knipoog naar het drop topic ;)
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie