FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Maverick76 heeft natuurlijk gelijk, op een forum als dit komen over het algemeen mensen die meer dan gemiddeld met hun mtb bezig zijn, zoiemand als ik bijvoorbeeld.... :bier: en zijn geen afspiegeling van de gemiddelde mtb'er in NL.

Als je op het Volkswagen Golf forum komt krijg je ook de indruk dat half Nederland in een R32 rijdt.... :winkie: Terwijl het gros natuurlijk in een 1.6 cl rijdt.... :-q
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Bovendien worden er relatief veel berichten op het forum gepost door een relatief kleine groep mensen. Dan heb je al snel dat het gaat lijken alsof de mening van een paar beeldbepalende figuren iets algemeen geldigs is. Maar zo gaat het overal.
Ik denk dat van de mensen in Nederland die 2500+ aan hun fiets willen uitgeven een aardig hoog percentage fullies koopt. Misschien de helft ofzo? Eerlijk gezegd heb ik geen idee van verkoopcijfers, ik gok maar wat op basis van wat ik om me heen zie. Alleen zijn die mensen die zoń bedrag uitgeven op het totaal een flinke minderheid.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtfuji schreef: vr 17 mei 2019, 23:24 Maverick76 heeft natuurlijk gelijk, op een forum als dit komen over het algemeen mensen die meer dan gemiddeld met hun mtb bezig zijn, zoiemand als ik bijvoorbeeld.... :bier: en zijn geen afspiegeling van de gemiddelde mtb'er in NL.

Als je op het Volkswagen Golf forum komt krijg je ook de indruk dat half Nederland in een R32 rijdt.... :winkie: Terwijl het gros natuurlijk in een 1.6 cl rijdt.... :-q
Maar dat betekent niet dat je geen kennis zou kunnen hebben van wat er buiten het forum gebeurt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat stukje van de Telegraaf heb ik niet meegenomen in mijn bevindingen uiteraard, daar ben ik ook veel te links voor :lol:

Het is puur op basis van wat ik in het veld zie en dat ik vaak mensen spreek die het forum niet kennen maar wel heel actief de sport beoefenen.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: za 18 mei 2019, 17:26 Het is puur op basis van wat ik in het veld zie en dat ik vaak mensen spreek die het forum niet kennen maar wel heel actief de sport beoefenen.
Maar dat betekent niet dat die lui gelijk hebben!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Zo snel er woorden als “gelijk” worden gebruikt haak ik af. :wink:
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: zo 19 mei 2019, 09:31 Zo snel er woorden als “gelijk” worden gebruikt haak ik af. :wink:
Dat woord heb je op diverse niveau's... Ik veroordeel niet en zeg ook niet dat ze ongelijk hebben.

Alleen dat het niet betekent dat de grote massa per definitie de standaard zet.

Omdat we er op het forum intensiever mee bezig zijn, hebben we hier misschien een voorsprong en zouden juist meer mensen eens moeten kijken. Wat blijkbaar ook gebeurt, zoals de cijfers aangeven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Zo snel er woorden als “gelijk” worden gebruikt haak ik af.
Je hebt groot gelijk! :lol:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat mij opvalt in de discussie is dat een aantal mensen die de hardtail adviseren als beste fiets om te leren dat vroegah zelf ook zo hebben gedaan en er daarom vanuit gaan dat dit de beste manier is.
Volgens mij (mening :wink: ) benut je dan niet de technische ontwikkelingen in de sport en kom je ook op een behoorlijk prestatie gerichte insteek uit waar bij veel en hard op je bek gaan ten goede komt aan je leercurve.
Nou ben ik in 2015 als 40er min of meer begonnen met MTB-en, geen talentje :lol: , Na wat proefritten heel bewust voor een fully gekozen boven een hardtail omdat die meer controle en comfort gaf. Ik volg clinics en zit in een lesgroepje dus nog nog vol in het leerproces.
Ook met mijn fully ben ik best goed in hard op mijn plaat gaan, maar heb nooit het idee gehad dat die klappers hebben bijgedragen aan mijn leercurve.
Wel zie ik mensen verstijven en zelfs afhaken door de klappers die wellicht met materiaal dat wat meer vergevingsgezind is/minder tegenwerkt voorkomen had kunnen worden. Wellicht iets minder spannend, maar moet het altijd op het randje zijn?
Voor mij in ieder geval lang niet altijd. Ik heb geen strava dus geen last van segementeritus en als ik wat moois zie stop ik ook gewoon ff om te kijken (naast het pad uiteraard). :o
Als dat je insteek is hoeft een fully hoeft daar niet aan bij te dragen, maar hoeft zeker ook geen handicap te zijn en maakt het is veel gevallen wel makkelijker en veiliger.
Ik kan me best voorstellen dat als je max hard wil in NL een HT met semi slicks misschien wel de snelste is, maar als ik gisteren op RedBull TV ff de laatste 2 rondes kijk naar Mathieu vd Poel dan staat dat eerlijk gezegd net zo ver van me af als Rampage. Beide trekken me voor geen meter om zelf zo te willen doen en toch heb ik 2-3x p/w veel lol op de fiets op mijn wellicht veels te trage, technisch gehandicapte luie want op een FS manier :wink: .
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: ma 20 mei 2019, 09:32 Wat mij opvalt in de discussie is dat een aantal mensen die de hardtail adviseren als beste fiets om te leren dat vroegah zelf ook zo hebben gedaan en er daarom vanuit gaan dat dit de beste manier is.
Volgens mij (mening :wink: ) benut je dan niet de technische ontwikkelingen in de sport en kom je ook op een behoorlijk prestatie gerichte insteek uit waar bij veel en hard op je bek gaan ten goede komt aan je leercurve.
Nou ben ik in 2015 als 40er min of meer begonnen met MTB-en, geen talentje :lol: , Na wat proefritten heel bewust voor een fully gekozen boven een hardtail omdat die meer controle en comfort gaf. Ik volg clinics en zit in een lesgroepje dus nog nog vol in het leerproces.
Ook met mijn fully ben ik best goed in hard op mijn plaat gaan, maar heb nooit het idee gehad dat die klappers hebben bijgedragen aan mijn leercurve.
Wel zie ik mensen verstijven en zelfs afhaken door de klappers die wellicht met materiaal dat wat meer vergevingsgezind is/minder tegenwerkt voorkomen had kunnen worden. Wellicht iets minder spannend, maar moet het altijd op het randje zijn?
Voor mij in ieder geval lang niet altijd. Ik heb geen strava dus geen last van segementeritus en als ik wat moois zie stop ik ook gewoon ff om te kijken (naast het pad uiteraard). :o
Als dat je insteek is hoeft een fully hoeft daar niet aan bij te dragen, maar hoeft zeker ook geen handicap te zijn en maakt het is veel gevallen wel makkelijker en veiliger.
Ik kan me best voorstellen dat als je max hard wil in NL een HT met semi slicks misschien wel de snelste is, maar als ik gisteren op RedBull TV ff de laatste 2 rondes kijk naar Mathieu vd Poel dan staat dat eerlijk gezegd net zo ver van me af als Rampage. Beide trekken me voor geen meter om zelf zo te willen doen en toch heb ik 2-3x p/w veel lol op de fiets op mijn wellicht veels te trage, technisch gehandicapte luie want op een FS manier :wink: .
Is inderdaad ok een leeftijd/budget verhaal, de meesten die jong beginnen, starten sowieso op een HT (die hebben dus dubbel voorsprong :winkie: ).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Niks er van, zodra mijn zoontje op een 27,5 past ga ik hem leren bunnyhoppen op een 170mm enduro machine, daar leer je het pas echt op! Als hij dat eenmaal kan is een hardtail een eitje :bier: :wink:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

yo-eddy schreef: ma 20 mei 2019, 12:27 Is inderdaad ok een leeftijd/budget verhaal, de meesten die jong beginnen, starten sowieso op een HT (die hebben dus dubbel voorsprong :winkie: ).
Okee, maar de meeste die ik zie beginnen zijn 30ers en die hebben meestal wel wat te besteden (om een gebrek aan jeugdige souplesse te compenseren) en dan is een FS helemaal zo gek nog niet en tot de midlifecrisis valt de stravanitis dan ook wel mee.

@Bokmaa, als je reserve kinderen hebt of eentje die toch niet zo bevalt kun je hem of haar rustig op een HT laten leren en wel die stuiters laten maken.
En een konijnenhop is ook maar hoe je het leert, ik heb een hardtail en 2 FS en hop hoger met de fiets met de meeste veerweg doordat ik ook de pre-load van demper kan gebruiken.

btw, vanmorgen bij Schoorl iemand bij de Nok behoorlijk onderuit zien gaan en met mijn meegesleepte EHBO kit (die volgens de meeste puristen ook onzin is) in elkaar geplakt en maar ff naar de SEH gestuurd. Natuurlijk op een snelle HT.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurf schreef: ma 20 mei 2019, 16:46 ff naar de SEH gestuurd. Natuurlijk op een snelle HT.
Naar de SEH fietsen als je net bent opgelapt is een stuk prettiger op een fully lijkt me. Ambulances hebben ook vering voor en achter. Dat is niet voor niets!
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: ma 20 mei 2019, 20:51
Jurf schreef: ma 20 mei 2019, 16:46 ff naar de SEH gestuurd. Natuurlijk op een snelle HT.
Naar de SEH fietsen als je net bent opgelapt is een stuk prettiger op een fully lijkt me. Ambulances hebben ook vering voor en achter. Dat is niet voor niets!
Ik interpreteerde hem als dat de gecrashte rijder 'natuurlijk op een snelle HT' reed... :roll: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: ma 20 mei 2019, 16:46 Okee, maar de meeste die ik zie beginnen zijn 30ers en die hebben meestal wel wat te besteden (om een gebrek aan jeugdige souplesse te compenseren) en dan is een FS helemaal zo gek nog niet en tot de midlifecrisis valt de stravanitis dan ook wel mee.
Wij hebben hier een groepje vd oude stempel die deze zomer 32 jaar samen biken, inmiddels met de kids soms mee (tussen de 6 en de 16). Het merendeel op (Enduro/Trail) fully's maar de kleintjes starten hier nog steeds "rigid" totdat ze het gevoel en de controle hebben .... of de jumps te hoog worden :-q
Zelf ben ik een fervente LTHT rijder, past gewoon bij mij en kom er ook op de EWS trails en Downhill parken prima mee beneden.

Heb de afgelopen jaren ook wel wat "zij-instromers" gezien die wat meer op leeftijd waren en mijn respect daarvoor is groot, een beetje afhankelijk van je (sport) achtergrond begin je toch vaak met een behoorlijke achterstand en is het niet bepaald risicovrij om het mountainbiken op een technisch wat hoger niveau onder de knie te krijgen. De klappers die mijn zoontje soms maakt of wij zelf vroeger zijn voor een 30 of 40 plussers echt niet prettig.
Jurf schreef: ma 20 mei 2019, 16:46 btw, vanmorgen bij Schoorl iemand bij de Nok behoorlijk onderuit zien gaan en met mijn meegesleepte EHBO kit (die volgens de meeste puristen ook onzin is) in elkaar geplakt en maar ff naar de SEH gestuurd. Natuurlijk op een snelle HT.
EHBO kit is ALTIJD goed om mee te nemen, ken geen "purist" die daar anders over denkt. Vooral reddingsdeken is belangrijk.

In elkaar plakken en door naar SEH sturen .... klinkt als vleeswond/hechtwerk?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie