FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het hangt af van de ondergrond.
Is het een platgestreken biljartlaken, dan zal een HT sneller zijn. Is het een beetje een echt MTB parcours, is de ondergrond technisch, wortels, stenen, kuilen, wortelen, boomstammen, en dat icm steil, dan wint de fully het. Al helemaal op lange ritten. Veel minder vermoeiend dan een HT, veel meer tractie en controle, dus energie en reserves over aan het eind. En een staande sprint... met een lock die vork en demper locked is ook dat geen issue. Enige voordeel van de HT in die situatie is dat die dan nog wat lichter is...
Zie ook de huidige wereldbekerwedstrijden XC. De meeste parcoursen zijn zo technisch geworden dat de wedstrijdrijders er voor een fully kiezen. Er zijn nog maar weinig HT-parcoursen over.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5446
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: wo 15 mei 2019, 16:24 Het hangt af van de ondergrond.
Is het een platgestreken biljartlaken, dan zal een HT sneller zijn. Is het een beetje een echt MTB parcours, is de ondergrond technisch, wortels, stenen, kuilen, wortelen, boomstammen, en dat icm steil, dan wint de fully het. Al helemaal op lange ritten. Veel minder vermoeiend dan een HT, veel meer tractie en controle, dus energie en reserves over aan het eind. En een staande sprint... met een lock die vork en demper locked is ook dat geen issue. Enige voordeel van de HT in die situatie is dat die dan nog wat lichter is...
Zie ook de huidige wereldbekerwedstrijden XC. De meeste parcoursen zijn zo technisch geworden dat de wedstrijdrijders er voor een fully kiezen. Er zijn nog maar weinig HT-parcoursen over.
alleen Albstad denk ik .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 15 mei 2019, 16:24 Het hangt af van de ondergrond.
Is het een platgestreken biljartlaken, dan zal een HT sneller zijn. Is het een beetje een echt MTB parcours, is de ondergrond technisch, wortels, stenen, kuilen, wortelen, boomstammen, en dat icm steil, dan wint de fully het. Al helemaal op lange ritten. Veel minder vermoeiend dan een HT, veel meer tractie en controle, dus energie en reserves over aan het eind. En een staande sprint... met een lock die vork en demper locked is ook dat geen issue. Enige voordeel van de HT in die situatie is dat die dan nog wat lichter is...
Zie ook de huidige wereldbekerwedstrijden XC. De meeste parcoursen zijn zo technisch geworden dat de wedstrijdrijders er voor een fully kiezen. Er zijn nog maar weinig HT-parcoursen over.
Aurelius, mijn medestrijder voor FS!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja Lars, maar.... welke :lol: :-q ! Ach ja, dat zijn slechts details :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: Ik durf wel te stellen dat Nederland nog steeds HT land is wel om de doodeenvoudige reden dat als je uitgaat van een gemiddeld budget van 500-2000 euro (ik leg even de stelling neer dat het merendeel van de mountainbikers met dat budget gaat shoppen) je met een HT een betere fiets koopt dan met een fully voor hetzelfde budget. Ik denk dat er wel meer fully's rondrijden in NL dan pak 'em beet 10-15 jaar geleden maar wat zal de verhouding zijn? 80% HT? Of zit ik dan te hoog?

Persoonlijk rijd ik overigens bij voorkeur helemaal star ondanks dat ik ook een fully heb staan dus dat geeft maar weer aan hoe persoonlijk het allemaal is :wink:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4790
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hier in ‘t westen van het land kloppen die percentage’s wel. Op Vlaardingen of Bergschenhoek zijn de HT’s veruit in de meerderheid.
Kom je echter op de UHR dan valt toch wel op dat daar meer fully’s rijden. Vooral na de winter, als de bosrenners weer op de racert zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan gewoon niet kiezen, heb sinds 1999 altijd (minimaal) een fully en hardtail naast elkaar in de schuur gehad :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

George schreef: do 16 mei 2019, 13:41 Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: Ik durf wel te stellen dat Nederland nog steeds HT land is wel om de doodeenvoudige reden dat als je uitgaat van een gemiddeld budget van 500-2000 euro (ik leg even de stelling neer dat het merendeel van de mountainbikers met dat budget gaat shoppen) je met een HT een betere fiets koopt dan met een fully voor hetzelfde budget. Ik denk dat er wel meer fully's rondrijden in NL dan pak 'em beet 10-15 jaar geleden maar wat zal de verhouding zijn? 80% HT? Of zit ik dan te hoog?

Persoonlijk rijd ik overigens bij voorkeur helemaal star ondanks dat ik ook een fully heb staan dus dat geeft maar weer aan hoe persoonlijk het allemaal is :wink:
Ik denk dat budget maar een klein gedeelte beslaat. Ik denk vooral dat het ligt aan de lokale fm. Als ik hier in B zie is het merendeel van de fm's gespecialiseerd in racefietsen. Bijgevolg hebben ze minder voeling met de mtb wereld en zullen ze daar eerder hardtails aanraden. Ik denk dat zij voor een groot deel van de kopers een veel grotere invloed hebben.
En ja er zijn zeker meerdere zaken die zich wel op mtb of andere niches zoals dirtjumpen richten, maar die zijn toch stevig in de minderheid.

Dit gaat niet of veel minder op voor de onlinekopers of mensen die zich eerder inlezen, gezien de vragen hier op het forum dikwijls.

Het aandeel fully's zal op het forum hier een pak hoger liggen dat gemiddeld aangezien je hier met een hele hoop enthousiastelingen zit. De modale koper zal zich eerder laten leiden door een fm of door vrienden (meestal van de lokale wielerclub)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Giant-E schreef: do 16 mei 2019, 13:49 Hier in ‘t westen van het land kloppen die percentage’s wel. Op Vlaardingen of Bergschenhoek zijn de HT’s veruit in de meerderheid.
Kom je echter op de UHR dan valt toch wel op dat daar meer fully’s rijden. Vooral na de winter, als de bosrenners weer op de racert zitten.
Over Vlaardingen en Bergschenhoek kan ik niets zeggen, daar kom ik vrijwel nooit maar op de UHR kom ik regelmatig (zomer en winter) en ik onderschrijf dat je wat meer fully's ziet dan vroeger maar naar wat ik zie zijn ze nog steeds veruit in de minderheid. Is ook volkomen logisch zijn want je hebt ze niet nodig en ze zijn duurder en we leven nog altijd in zuinig, calvinistisch Nederland. Het verbaast me dat er niet nog meer mensen star en singlespeed rijden maar dan puur als vorm van zelfkastijding :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

"Je hebt ze niet nodig" is een argument dat in mijn ogen eigenlijk niet meer opgaat. Je hebt ook geen MTB nodig om over de routes van de UHR te rijden. Wat je "nodig" hebt om er overal te fietsen is een fiets met een slimme versnellingenrange en een degelijk setje remmen is ook wel handig.

Als ik naar mezelf kijk valt het me op hoe veel ik half boven m'n zadel hang om de kick van m'n zadel niet mee te krijgen na een wortel of kuiltje. Nu is dat bij mijn Pace alweer een stuk minder dan bij mijn Nukeproof gelukkig.

Gemak dient de mens. Een fully dient de mens.

Het is bij mij een budgetkwestie, en al helemaal omdat ik liever niet iets mainstreams zou rijden. Tegelijkertijd zou ik een mooie Canyon ofzo echt niet afslaan, ware het niet dat je daar ook al meer dan €2000,- kwijt bent voor een minimaal GX-afmontage.
Laatst gewijzigd door Kapitein Iglo op do 16 mei 2019, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

George schreef: do 16 mei 2019, 13:41 Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: Ik durf wel te stellen dat Nederland nog steeds HT land is wel om de doodeenvoudige reden dat als je uitgaat van een gemiddeld budget van 500-2000 euro (ik leg even de stelling neer dat het merendeel van de mountainbikers met dat budget gaat shoppen) je met een HT een betere fiets koopt dan met een fully voor hetzelfde budget. Ik denk dat er wel meer fully's rondrijden in NL dan pak 'em beet 10-15 jaar geleden maar wat zal de verhouding zijn? 80% HT? Of zit ik dan te hoog?

Persoonlijk rijd ik overigens bij voorkeur helemaal star ondanks dat ik ook een fully heb staan dus dat geeft maar weer aan hoe persoonlijk het allemaal is :wink:
Helemaal mee eens.
Ik noemde de ondergrond die het grotendeels bepaalt, maar budget, daar begint het mee. Voor 2000,- heb je een hele mooie lichte HT (evt met dropper), maar pas een instap-fully.

Ook in Zuid Limburg en met toertochten over de grens in Blg zijn de HT''s dik in de meerderheid.
(Wat daar, Blg., nog meer opvalt: de toename van het aantal eMTB''s. Ergens wel logisch: meer hm's in deze omgeving).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

aurelius schreef: do 16 mei 2019, 15:14 ...maar budget, daar begint het mee. Voor 2000,- heb je een hele mooie lichte HT (evt met dropper), maar pas een instap-fully.
Nee hoor, of je moet een Fox Factory vork, XT afmontage en Syntace wielen opgehangen aan een Banshee frame instap noemen ;-)

Natuurlijk speelt budget een rol, maar als je niet persé nieuw en/of een bijna-topgroep wilt kun je voor schappelijke prijzen prima aan een fully komen. Ik denk dat voorkeur en -vooral- de conservatieve houding in fietsenland redenen zijn waarom in NL de hardtails nog ruimschoots in de meerderheid zijn.

Laten we wel wezen, hoeveel lbs-en zijn er nog die alleen aan een xc-hardtail denken als het om mtb's gaat. Een hele hoop van de ontwikkelingen gaat aan die gasten voorbij. Dat sturen en velgen (+ banden) breder en stuurpennen korter zijn geworden, dat droppers een meerwaarde zijn voor alles behalve (misschien) een vlak NL rondje, net als achtervering, boeit ze niet. Die zijn gewoon blijven hangen in de tijd dat een mtb nog een uitgerekte racefiets was met een plat stuur.
Zelfs trailhardtails zijn voor hen al exoten die hier niks te zoeken hebben.

Pas als die lbs-en -en daarmee een belangrijk deel van hun klanten- gaan inzien dat mountainbiken anno nu er anders uit kan zien zul je een verandering van de balans fully-hardtail zien.
Let wel, ik zeg niet dat er niet genoeg goede redenen zijn om voor een hardtail te (blijven) kiezen. Maar wel dat die keuze vaak gemaakt wordt omdat de mtb-cultuur hier nu eenmaal zo is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

De Telegraaf heeft er ook al verstand van :winkie: https://www.telegraaf.nl/lifestyle/3594 ... -nederland
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat het forum hier ook geen juiste afspiegeling is van de gemidelde mountainbiker in Nederland.

Hier lijkt het gros op fully's te rijden met aardig wat veerweg maar ik kom op trails zelden dit soort fietsen tegen in Nederland.

Meestal zie ik hardtails en als ik een fully zie is het een puur xc fully met een 100mm veerweg voor en achter.

Ik koop geregeld onderdelen van Marktplaats maar ik koop zelden spullen van mensen die hier op het forum zitten en die zelf het forum kennen.

Ik denk dat de forumleden hier een hele kleine groep is in de Nederlandse mtb scene waardoor je op allerlij vlakken een verkeerd beeld krijgt van allerhande zaken die spelen in de rest van mtb'end Nederland.

Dus kijkend naar de praktijk is in Nederland ZEKER fs niet de nieuwe ht.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: vr 17 mei 2019, 22:40 Dus kijkend naar de praktijk is in Nederland ZEKER fs niet de nieuwe ht.
Dat het (nog) niet gereden wordt, betekent niet dat het niet zo is!

maverick76 schreef: vr 17 mei 2019, 22:40 Ik denk dat de forumleden hier een hele kleine groep is in de Nederlandse mtb scene waardoor je op allerlei vlakken een verkeerd beeld krijgt van allerhande zaken die spelen in de rest van mtb'end Nederland.
Dat ligt er maar aan...

Naast dat het wat kort door de bocht is/kan zijn, draai je het misschien wederom om: misschien - mede door dat soort Telegraf-stukken - heeft NL geen idee wat er allemaal speelt in de mountainbikewereld!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie