FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De laatste keer dat ik op steile wandeltrails vol rotsblokken reed ben ik uiteindelijk gaan wandelen .......echt veeeeel makkelijker als een FS :winkie:
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ik vind het fantastisch om op mijn CX Amerongen of Leersum te rijden en op de HT kom ik overal wel rond, maar als ik een marathon rij geeft mijn - steeds minder jonge - lijf toch echt de voorkeur aan een fully. Kortom: het ligt eraan waar je de fiets voor gebruikt.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het wordt steeds duidelijker: beiden kan, het is maar net waar je hart naar uit gaat.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Iedereen heeft een andere behoefte. Ik heb meer lol op een hardtail dan op een fully omdat het meer van me vergt qua rijstijl en skills. Dat is ook precies waarom de mensen het op de niet gangbare fietsen doen in de door jou genoemde filmpjes. Simpelweg omdat dat het extra spannend en leuk maakt.

Een fully vind ik simpelweg saai fietsen, zeker in Nederland waar je toch al zo je best moet doen om uitdaging te vinden in parcour. Velen hier gaat het om snelheid, wat je zelf ook al aangeeft. Je wil sneller zo'n rotstuin door kunnen knallen dan op een hardtail, voor mij ligt juist de uitdaging om met souplesse en zonder ergens pijn te voelen een rotstuin kan bedwingen waar ik de fiets netjes controleer ipv blijven zitten op de luie stoel en rollen maar. Maar ik snap heel goed dat mensen dat juist “fun” vinden.

Zeker als je niet zo veel techniek in huis hebt en dit ook niet zonodig hoeft te leren is een fully zeker de juiste keus denk ik.
Een fully is erg vergevings gezind, zeker de huidige “dikkere” fietsen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hmm, ik kan in rockgardens eigenlijk nooit "blijven zitten op de luie stoel en rollen maar" ondanks een 160mm veerweg voor/achter... Voor beide moet je gewoon (hard) werken (wanneer het meer dan een paar meter is), alleen kun je bij wijze van spreke met de fully rondjes rijden om de hardtail op dat moment.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

maverick76 schreef: ma 25 maart 2019, 17:00 Iedereen heeft een andere behoefte. Ik heb meer lol op een hardtail dan op een fully omdat het meer van me vergt qua rijstijl en skills. Dat is ook precies waarom de mensen het op de niet gangbare fietsen doen in de door jou genoemde filmpjes. Simpelweg omdat dat het extra spannend en leuk maakt.

Een fully vind ik simpelweg saai fietsen, zeker in Nederland waar je toch al zo je best moet doen om uitdaging te vinden in parcour. Velen hier gaat het om snelheid, wat je zelf ook al aangeeft. Je wil sneller zo'n rotstuin door kunnen knallen dan op een hardtail, voor mij ligt juist de uitdaging om met souplesse en zonder ergens pijn te voelen een rotstuin kan bedwingen waar ik de fiets netjes controleer ipv blijven zitten op de luie stoel en rollen maar. Maar ik snap heel goed dat mensen dat juist “fun” vinden.

Zeker als je niet zo veel techniek in huis hebt en dit ook niet zonodig hoeft te leren is een fully zeker de juiste keus denk ik.
Een fully is erg vergevings gezind, zeker de huidige “dikkere” fietsen.
Nu heb ik een paar jaar op een HT gereden en kwam daar eigenlijk altijd vrij rap omlaag in Nederland (niet zelden dat ik een FS rijder uit het wiel reed omlaag), maar ik kan niet zeggen dat ik nu ik een FS heb de uitdaging omlaag mis. Ik kan nu andere lijnen kiezen en/of meer snelheid houden (met name op/over stukken met veel remknippen waar op een HT de achterkant alle kanten op gaat stuiteren), waardoor afdalen, ook in NL, leuk blijft.

Een HT voelt wel directer/sneller aan bij explosief klimmen (bij langere klimmen merk ik echt geen verschil) en ik krijg een HT makkelijker de lucht in (maar ik ben niet echt handig met jumps, dus mss ligt het daaraan...). Dit weegt voor mij echter niet op tegen de betere/bredere inzetbaarheid van een FS in de wereld buiten NL (ik loop dan toch vrij snel tegen de limieten van een HT aan) en het feit dat een FS mijn brakke onderrug een stuk meer ontziet.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ach, ieder z'n ervaring en fiets.

Met een fully kan je eigenlijk nooit mis schieten.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

maverick76 schreef: ma 25 maart 2019, 17:00 Iedereen heeft een andere behoefte. Ik heb meer lol op een hardtail dan op een fully omdat het meer van me vergt qua rijstijl en skills.
Dat hangt er vanaf hoe je zelf in elkaar zit. Ik zoek toch altijd de grenzen op van de combinatie mijn skills /mijn fiets /het terrein waar ik fiets. Die grenzen liggen met een andere fiets ergens anders maar het is niet dat de ene fiets meer van je vergt dan de andere. Je vergt iets van jezelf. Als ik een stuk over asfalt rijd op mijn racefiets ga ik harder dan wanneer ik dat op mijn mountainbike doe. Maar ik trap even hard. Op de racefiets voelt het fijner, niet zozeer omdat het harder gaat, maar omdat ik ook op de mountainbike vanzelf de neiging heb om een aerodynamische houding aan te nemen, waar die fiets helemaal niet voor geschikt is.
Op een fully zal ik gewoon minder remmen en meer bijtrappen totdat ik net zo stuiter als nu op mijn hardtail (of tot ik de bocht niet meer kan houden). Daar zijn niet meer of minder skills voor nodig. Maar ik vind het wel leuker.
Een ander heeft helemaal niet die behoefte om grenzen op te zoeken, die fietst gewoon lekker in het rond binnen de comfort zone. Prima. Op een hardtail kan dat net zo goed als op een fully.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

CX, de nieuwe HT?
Of enduro, de nieuwe FS?

Ik zeg ook maar wat...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 26 maart 2019, 13:21 CX, de nieuwe HT?
Of enduro, de nieuwe FS?

Ik zeg ook maar wat...
Maak ik ineens toch weer kans met mn "road-plus" gravelbike op een simpele mtb-route :~
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

New, want als je er met een gravel bike rond kunt zou het geen MTB route meer mogen heten.

www.gravelbikeroutes.nl
www.gravelbike.nl/forum
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: di 26 maart 2019, 15:00 New, want als je er met een gravel bike rond kunt zou het geen MTB route meer mogen heten.
Oh-oh..




Houston...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Lars TB schreef: di 26 maart 2019, 15:23
cheeta schreef: di 26 maart 2019, 15:00 New, want als je er met een gravel bike rond kunt zou het geen MTB route meer mogen heten.
Oh-oh..




Houston...
:lol: :lol: :bier:
Ik zeg niks :kiss:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik zou het anders formuleren. Als je op een route in Nederland niet rond komt met een gravelbike zou je jezelf geen mountainbiker mogen noemen.
Dat spreekt Cheeta's stelling trouwens niet tegen, die twee kunnen naast elkaar bestaan.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dankzij jullie ben ik alweer aan het googelen op fully's. Wat ik puur theoretisch natuurlijk eventueel zou kopen. :((
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie