Handhaver Natuurmonumenten bekeurt: MTB-er is geen fietser!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.

Moderator: Pat.

Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Zutphen
Contacteer:

vr 12 april 2019, 21:17

bert l. schreef:
vr 8 maart 2019, 10:52
downhilldirtbike schreef:
zo 24 februari 2019, 16:10
Heeft dit muisje daadwerkelijk nog een staartje gekregen?
Nope :lol:
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

za 13 april 2019, 10:44

Op zich wel jammer qua kans om het voor te laten komen voor bezwaar en beroep...
Willem Altes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

di 23 april 2019, 23:02

Wat betreft geboden en verboden is het volgens mij nog iets ingewikkelder:
1. Al genoemd zijn de wegenverkeersregelingen met de bekende verkeersborden voor de openbare weg.

2. Er is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In bijvoorbeeld de 'Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019' staat het volgende:
"Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden
1. Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig, een bromfiets, een fiets of een paard.
[….etc. etc..]
5. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod. "
De APV kent ook sanctiebepalingen en toezichthouders. Ik vermoed dat het met de bekende UHR vergunning op de track rijden behoort tot de ontheffingsgronden die hier zijn genoemd.

3. Is dat eigenaren voorwaarden kunnen verbinden aan het toelaten van mensen op hun terrein. Handhaving zal praktisch gezien, meestal plaatsvinden op grond van 2. Als de eigenaar het niet goed vindt zal B&W geen ontheffing verlenen. Daarnaast zou de eigenaar schade kunnen verhalen op grond van onrechtmatige daad. Dus als een toerclub, zonder toestemming van de terreineigenaar, 1000 fietsers een ongerept orchideeveldje aan gort laat rijden, dan kunnen de eigenaren proberen de kosten om dit opnieuw in ongerepte staat te verkrijgen te verhalen op de club en de rijders.

4. etc (er is vast meer: Provinciale Ruimtelijke Verordening??)

Dus terugkomend op de bekeuring voor MTB en niet voor gewoon fietsen. Dit zal met name moeten gebeuren op grond van de APV en eventuele ontheffingen daarvan. Dit vraagt om kennis van de lokale regels en die verschillen nog weleens. Zo zijn er gemeenten die aan deregulering hebben gedaan en anderen die dat niet doen. Ik kan mij overigens niet echt goed voorstellen dat een gemeente hier een onderscheid maakt tussen typen fietsen, omdat daarvoor volgens mij geen goede, juridisch sluitende, definities bestaan. Wel zal een MTB met hulpmotor, net als een elektrische fiets, in een andere categorie kunnen vallen dan een gewone fiets/MTB/ATB/gravelbike/CX/ etc.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

wo 24 april 2019, 10:18

Ik heb het hier al zo vaak gezegd.....iedereen mag doen en laten buiten je voordeur zolang je maar rekening houdt met alles en iedereen om je heen. Dat noemen we normen en waarden. Er zijn zoveel regeltjes in dit land dat het bijna niet te doen is om je er in te verdiepen, laat staan je er aan houden. Dit is de aanleiding voor mij om maar gewoon naar je eigen onderbuikgevoel en boerenverstand te luisteren dan doe je in ieder geval je best.
Wat voor voertuig hadden de bromsnorren eigenlijk toen jullie werden aangesproken? Ik zou namelijk gewoon zijn doorgefietst in jouw geval. Waarom heb je dat niet gewoon gedaan? Ik heb persoonlijk geen tijd voor vermanende gesprekjes met dat soort volk.
Tja, vragen om een boete.....niet echt een intelligente vraag.......ik heb uiteraard niet alle comments gelezen maar ik durf te wedden dat je er helemaal niets mee hebt bereikt behalve dat je ‘m gewoon braaf hebt moeten betalen.
Nogmaals, doe gewoon waar je zin in hebt en val een ander mens, dier en plant er niet mee lastig, simpel.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

wo 24 april 2019, 10:47

Mijn normen en waarden zijn zo afgesteld dat netjes het aanhoren van / luisteren naar wetshandhavers daarbinnen valt :bier:
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

wo 24 april 2019, 10:51

Kapitein Iglo schreef:
Mijn normen en waarden zijn zo afgesteld dat netjes het aanhoren van / luisteren naar wetshandhavers daarbinnen valt :bier:
Ha die Iglo, tijd niet gesproken, hoe gaat het met u?

De tijd van respect voor wetshandhavers is bij mij al zo lang van tafel dat we alweer twee eethoeken verder zijn.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V1 & V4, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

wo 24 april 2019, 10:59

Gebbetje schreef:
Kapitein Iglo schreef:

De tijd van respect voor wetshandhavers is bij mij al zo lang van tafel dat we alweer twee eethoeken verder zijn.
Het is wel zo fatsoenlijk om een praatje te maken. Ervoor wegrijden heeft zeker een averechts effect (op het imago van de mountainbiker)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug

Ibis Ripley
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
baron062
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 101mk1/601mk2/H3mk1/29plus

wo 24 april 2019, 11:11

Gebbetje schreef:
En hoe heeft dit zo kunnen ontstaan?
Grts,

3s
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

wo 24 april 2019, 11:25

Gebbetje schreef:
Kapitein Iglo schreef:

Gaat prima :-q Bij jou lijkt er wat oud zeer te zitten aangaande de lange arm der wet.. :tong ?
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Plaats reactie