Handhaver Natuurmonumenten bekeurt: MTB-er is geen fietser!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Particulier terrein. Dan kom je de gekste dingen tegen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bwahahaha, dit is hilarisch. Geen toegang voor mountain bikers :lol:

Wanneer krijg ik nou een boete? Als ik in lycra op een hardtail in een groepje zit? Of alleen? Als ik baggy draag? Als ik dan op een gravelracer zit? Als ik in lycra op een tourfiets zit? Als ik een fietstoerist op een mountainbike vol tassen ben?

Ik hoop echt dat je het laat voorkomen, respect :-q

Als ik de borden zie verwacht ik dat er een soort transitie naar verboden-voor-fietsers is.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik wens je veel succes!

ik raad je aan om contact te zoeken met de ntfu.nl, ik weet niet direkt welke contactpersoon je daar moet hebben, vroeger was dat mark torsius, maar die werkt nu bij IMBA europa. (misschien dat hij je alsnog verder kan helpen)

ik heb begrepen dat onze lokale vaste route(vlaardingen) in de wegenlegger staat als gewoon fietspad. daar wordt dus iig geen onderscheid gemaakt tussen mtb'ers en fietsers.
misschien dat je er meer info uit kan halen over de status van de paden en of die recent veranderd is?

blijkt er uit de strava heatmap dat het pad waar je de boete kreeg veel gebruikt wordt door mtb'ers? ik ben geen jurist, maar misschien kan je daarmee aantonen dat er een "right of way" is ontstaan, dat niet zomaar veranderd mag worden?
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik dacht dat mountainbikes, racefietsen en E-bikes(tot 25KM/u) wettelijk onder fietsen vielen en als we op de genoemde vervoersmiddelen rijden dat we fietsers zijn.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Succes! Belachelijk verhaal, kan niet geloven dat er een wettelijk verschil is. Ben benieuwd waar dit heen gaat.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

zwaantje schreef: ma 25 februari 2019, 11:18 Ik dacht dat mountainbikes, racefietsen en E-bikes(tot 25KM/u) wettelijk onder fietsen vielen en als we op de genoemde vervoersmiddelen rijden dat we fietsers zijn.
Dat zou je toch wel verwachten ja.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Voor zover ik kan vinden is er ook geen wettelijk verschil in soorten fietsen.
Enige wat ik vind over fietsen zijn wettelijk eisen aan een fiets.
En daar voldoen de meeste mtb inderdaad niet aan. Dus in dat opzicht is een MTB geen wettelijk fiets. Als we aan de regels willen voldoen moeten we onze MTB volhangen met reflectoren, lampen en ons stuur inkorten tot 75cm breed :winkie:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Edgecrusher schreef: zo 24 februari 2019, 22:42 veldrijfiets of gravelracer is dus geen probleem ;)
Leuke ontwikkeling. De eerste stappen richting de MTB-ers het bos uit? Dus zoals ik : met de stadsfiets de routes rijden. Gaat in NL ook prima.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Xtrailer schreef: zo 24 februari 2019, 17:43
tiewrap schreef: zo 24 februari 2019, 17:24 Is laatst een uitspraak over geweest, die borden zijn geen officiële wegenverkeerswet borden en hebben dus weinig betekenis.

Je mag er dus ook met je crossmotor rijden (met wat haken en ogen)
Wegenverkeerswet is alleen geldig op de openbare weg. Dit is geen openbaar gebied maar opengesteld...
Openbare weg gaat heel ver. Daar waar je fysiek beperkt wordt, houdt formeel de openbaarheid op. Ook bordjes eigen weg, is nog steeds openbare weg. De meeste bospaden dus ook, aangezien er geen hek omheen staat en een huisje met slagboom en iemand die je de toegang ontzegt. (nou ja bromsnor dan, die geen verstand van zaken heeft). Hier zijn eindeloze stapels jurisprudentie over... Te veel om precies de . op de i te zetten, maar globaal komt het ongeveer hier wel op neer, met wat uitzondering daar gelaten.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 25 februari 2019, 12:28
zwaantje schreef: ma 25 februari 2019, 11:18 Ik dacht dat mountainbikes, racefietsen en E-bikes(tot 25KM/u) wettelijk onder fietsen vielen en als we op de genoemde vervoersmiddelen rijden dat we fietsers zijn.
Dat zou je toch wel verwachten ja.
Zeker, de mtb is niet als uitzondering in de wet genoemd.
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Dank voor alle reacties en steunbetuigingen :D

Ik wacht even het CJIB bericht af en ga dan de juiste instanties hierin betrekken!

grtz
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

mud mate schreef: ma 25 februari 2019, 13:19
MVMVML schreef: ma 25 februari 2019, 12:28

Dat zou je toch wel verwachten ja.
Zeker, de mtb is niet als uitzondering in de wet genoemd.
Lijkt me juridisch ook heeeel lastig dicht te timmeren. Immers, wat is een MTB nu precies? Ik bedoel. Als ik een krom stuur op m'n Canyon Neuron zet, zou ik dan juridisch geen MTB meer hebben? Kolder.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

deefdeef schreef: ma 25 februari 2019, 12:36 Enige wat ik vind over fietsen zijn wettelijk eisen aan een fiets.
En daar voldoen de meeste mtb inderdaad niet aan. Dus in dat opzicht is een MTB geen wettelijk fiets. Als we aan de regels willen voldoen moeten we onze MTB volhangen met reflectoren, lampen en ons stuur inkorten tot 75cm breed :winkie:
Dit zou wel eens een dingetje kunnen zijn inderdaad. Maar dat kunnen ze nu niet meer bewijzen lijkt mij.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

deefdeef schreef: ma 25 februari 2019, 12:36 Voor zover ik kan vinden is er ook geen wettelijk verschil in soorten fietsen.
Enige wat ik vind over fietsen zijn wettelijk eisen aan een fiets.
En daar voldoen de meeste mtb inderdaad niet aan. Dus in dat opzicht is een MTB geen wettelijk fiets. Als we aan de regels willen voldoen moeten we onze MTB volhangen met reflectoren, lampen en ons stuur inkorten tot 75cm breed :winkie:
Nou, dan zou het een fiets zijn die voldoet aan de eisen om op de openbare weg zich te bevinden. Ook als het niet aan die eisen voldoet, is het nog steeds een fiets.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merkwaardig.
Dus een jogger of trailrunner is dan ook geen voetganger?

Volgens mij is er in de wet een uitzondering gemaakt voor sportfietsen. Die hoeven niet van verlichting, spatborden en reflectors te zijn voorzien.
Maar verder is er geen onderscheid tussen de verschillende manieren van fietsen.
Tenminste, toen ik nog in NL woonde ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie