Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

suravida schreef: zo 20 november 2022, 11:55 Ok, das één veronderstelling. Niet "nogal wat"

Maar hier op het forum heb ik nog geen vogelgriep topic gezien, en wel oeverloos gelul over een handjevol wolven. Dus.
Okay omdat je erom vraagt;

- 'knuffelbaar vee' pluimvee als zijnde kippen is niet bepaald van knuffel gehalte
- een paar wolven > geschat wordt dat er inmiddels 20-30 wolven leven in NL (iig al 2-3 roedels)
- zinloos worden vernietigd > helemaal met je eens. Totaal zinloos om zoveel dieren te doden zonder vaak enig ziekteverschijnsel
- vogelgriep overslaat op mensen > een hele kleine kans. Alleen bij mensen die in nauw contact stonden met besmette dieren. (Met milde symptomen) Dat is heel wat anders als een bedreiging voor de hele volksgezondheid. maar we zijn goed bang gemaakt de laatste 2 jaar

Daarbij is de kans dat ik tijdens het mtben een wolf tegenkom toch groter dan ik zomaar een stal met kippen binnenrijdt ... 8) :lol:

Oeverloos gel*l > het staat je vrij dit topic te negeren :-q

Media richt zich altijd op een onderwerp waar meningen lekker over verdeeld zijn dat verdient nl beter 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Of je ze nou doodeng vindt of blij bent dat er weer een ander roofdier naast de mens aan de top van de voedselketen staat in Nederland, het is echt niet meer uitzonderlijk om er een tegen te komen op de Veluwe. Ik ben er afgelopen 2 jaar 3 keer een tegengekomen, alledrie de keren in de Kroondomeinen. De eerste keer een schim die over het pad schoot, de tweede keer een die in een leemkuil stond te drinken. Hij keek alleen op toen ik op ruime afstand naar hem bleef kijken, maar liep op z’n gemakje weg toen er van de andere kant nog een fietser kwam. De derde keer stak er een voor me het pad over. Ik bleef doorfietsen en passeerde hem op zo’n 10 meter afstand, maar hij bleef gewoon doorlopen en keek niet eens naar me om.

Mijn ervaring dus: ze zijn niet erg schuw, maar ze tonen weinig interesse en houden zelf ook afstand. Zolang je ze gewoon hun ding laat doen als je ze tegenkomt is er niks aan de hand. Overigens, voor iedereen met irrationele angsten voor dieren: er zijn bijna geen dieren die de mens beschouwen als prooi en een wolf doet dat zeer zeker niet. Bijna alle roofdieren houden van nature afstand van mensen. Zelfs een dier als een leeuw zal eerder voor mensen weglopen dan achter hen aan gaan.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Schattekes toch :-q

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Mtbmouse schreef: wo 23 november 2022, 00:37 Of je ze nou doodeng vindt of blij bent dat er weer een ander roofdier naast de mens aan de top van de voedselketen staat in Nederland, het is echt niet meer uitzonderlijk om er een tegen te komen op de Veluwe. Ik ben er afgelopen 2 jaar 3 keer een tegengekomen, alledrie de keren in de Kroondomeinen. De eerste keer een schim die over het pad schoot, de tweede keer een die in een leemkuil stond te drinken. Hij keek alleen op toen ik op ruime afstand naar hem bleef kijken, maar liep op z’n gemakje weg toen er van de andere kant nog een fietser kwam. De derde keer stak er een voor me het pad over. Ik bleef doorfietsen en passeerde hem op zo’n 10 meter afstand, maar hij bleef gewoon doorlopen en keek niet eens naar me om.

Mijn ervaring dus: ze zijn niet erg schuw, maar ze tonen weinig interesse en houden zelf ook afstand. Zolang je ze gewoon hun ding laat doen als je ze tegenkomt is er niks aan de hand. Overigens, voor iedereen met irrationele angsten voor dieren: er zijn bijna geen dieren die de mens beschouwen als prooi en een wolf doet dat zeer zeker niet. Bijna alle roofdieren houden van nature afstand van mensen. Zelfs een dier als een leeuw zal eerder voor mensen weglopen dan achter hen aan gaan.
Gaaf :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik begin de laatste tijd steeds meer te twijfelen :( aan de behoorlijke grote vos die 5 jaar geleden voor mij overstak op de route Adoorn :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

hanjovdberg schreef: zo 20 november 2022, 01:22 Ben juist benieuwd naar ervaringen van mensen die in gebieden zijn geweest waar de kans op confrontatie met wolven, beren etc reëel zijn. Dus kom maar op met die voorzorgsmaatregelen en regels.
Wij hebben vroeger (1995 tot 2010) veel gewandeld, trektochten van een paar weken gemaakt in de achterlanden van Marokko (Jebel Sarghro) en de achterlanden van Turkije (grens Iran/Armenie Georgië) met pakezeltje en in beide gebieden zijn beren en wolven heel normaal.

De eerste keer dat je in zo,n gebied rondloopt ben je de eerste paar dagen hyperallert (een beetje de fase waarin Nederland nu lijkt met wolven) en als je na een poos een beer tegenkomt en wat wolven verderop ziet staan en ze vreten je niet direct op, dan ontstaat er bijna een anti climax. :lol:
Tuurlijk, met beren heb je spelregels als geen voedsel in de tent, en het liefst sowieso een 50-100m verderop hoog ophangen zodat ze niet in je tent komen kijken, en een bearbell aan je rugzak en kleding (weken later thuis hoor je nog geklingel) zodat ze je horen en niet schrikken helpt. Maar feit is dat we tig beren/roedels wolven hebben gezien en ik nog gewoon zit te typen.
Wat betreft de ezels: die zijn inderdaad super waakzaam, maar geen idee of die wat tegen wolven doen.

Maar goed, ik surf ook gewoon in Zuid Afrika, en snorkel graag buiten riffen waar ook haaien kunnen zitten en ze heb gezien aangezien statistisch de kans op een moord/doodgereden/platgedrukt worden door een Koe of hooglander tig keer groter is.
De Kennemerduinen zijn nog geen 10min verderop en de daredevil in mij laat mij ook gewoon regelmatig door de duinen waar tig hooglanders voor grasmachine spelen fietsen/wandelen met muziek op waardoor ik ze niet eens hoor aankomen als ze kwade bedoelingen hebben.

Wat betreft die hekken/schaapskooien: ik heb daar toendertijd begrepen dat het vooral was om stronteigenwijze schapen bij elkaar te houden zodat ze bij die waakhonden/hun bodyguards in de buurt zijn bij onraad.
Als die Wolf wat minder makkelijk binnenkomt is dat een plus.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Krijgen we binnenkort ook weer-wolven? :winkie: :winkie:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja steeds weer wolven.
En steeds meer wolven
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Sinds 2018 hebben we weer wolven in NL :bier:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Meer weer wolven
Weer meer wolven
Meer wolven weer
Weer wolven meer
Wolven meer weer
Wolven weer meer
..........
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

daniel1975 schreef: vr 25 november 2022, 08:43 Sinds 2018 hebben we weer wolven in NL :bier:
Volgens beelden in sommige bossen al veel langer:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 25 november 2022, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plaatje aangepast.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sinds 1969 (maar da's een fabeltje)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Die laatste wolf alleen in het enge bos....
mountainbiken: It's ok to be crap
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

hanjovdberg schreef: zo 20 november 2022, 01:22 Ben juist benieuwd naar ervaringen van mensen die in gebieden zijn geweest waar de kans op confrontatie met wolven, beren etc reëel zijn. Dus kom maar op met die voorzorgsmaatregelen en regels.
Ja, die voorzorgsmaatregelen en regels (vooral de uitzonderingen op de regels !) zijn vooral voor de Nederlanders :lol: :-q


Meerdere malen in Dalarna (Zweden) geweest, zowel in de winter en zomer. Om te skiën, sledehonden, sneeuwscooters en vooral ook veel te MTB'en. Ik zat al deze keren in een gebied in Dalarna dat bekend staat dat er veel wolven en bruine beren leven in deze regio.

ik heb hier een aantal keer wolven- en berensporen gezien. Helaas beide niet in levende lijve gezien, maar één keer zat ik op een sneeuwscooter onder begeleiding van een gids en die stopte plotseling en liet mij verse wolvensporen zien, van een roedel ter grootte van zo'n 8-10 wolven. Dus zo'n beetje de helft tot een derde wat hier in heel Nederland leeft, maar dan in één keer bij elkaar :-D . In ieder geval was dat totaal een non-issue voor die gids. Die Zweden gaan er heel relaxed mee om en waar ze knuffelvee bewaren, staat gewoon goed omheint en vaak onder bescherming van een hond. Die Zweden leven gewoon samen met de wolf (en beer, dat topic hebben we hier nog niet eens :winkie: ) en passen zich daar gewoon op aan. We zijn toen iets verder gereden, hebben een kampvuurtje gemaakt en lekker een warme chocomelk gedronken en ons geen enkele seconde zorgen gemaakt om die roedel hongerige wolven in de buurt.

Maar goed, ik heb dan geen wolf gezien, maar wel de veelvraat ! 8) Ook geen kleine jongen en prachtig om in de wilde natuur te zien.
Plaats reactie