Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

coming schreef: wo 16 november 2022, 13:07
yo-eddy schreef: wo 16 november 2022, 12:39


Kijk als jij echt vd harde (veganistische?) lijn bent en vindt dat de mens helemaal geen dieren mag houden/consumeren dan staak ik hier de discussie.

Dat het allemaal totaal doorgeslagen is ben ik met je eens. Maar "de natuur" gaan idealiseren als een soort idyslisch paradijsis ook een beetje een menselijke kwaal.

Dus als je feiten opsomt ben je van de “harde veganistische lijn” :lol: , weer zo’n typische reactie bij gebrek aan beter. Maar nee niet veganistisch , maar wel bereidt zelf de hand in eigen boezem te steken alvorens me druk te gaan maken of de wolf afgeschoten moet worden. Als je niets inhoudelijks sterk hebt te antwoorden reageer dan gewoon niet, want we zijn het schijnbaar wel eens dat mensen er een puinhoop van maken en dit dus vele malen beter zou kunnen? Dus laten we daar eens mee beginnen… :bier:

En waar heb je mij horen zeggen dat er geen dieren gehouden mogen worden? En waar hoor/zie je mij de natuur “idealiseren” ??? Mijn god zeg, nogmaals : De meeste winst om leed te verminderen ligt bij de mensen zelf, dus stop met de vinger te wijzen naar de wolf. Leven gaat gepaard met (veel onnodig) lijden, dit kan niet zonder elkaar, en de natuur is bikkel en bikkel hard, maar wat wij mensen doen en proberen te rechtvaardigen staat wel zo ongelofelijk ver van de natuur… Dus laten we bij de feiten blijven en niet onze onderbuikgevoelens. We kunnen niet perfect leven, maar wel minder slecht. Verder heb ik inhoudelijk wel genoeg gezegd hier, want we dwalen af. “Veganistische harde lijn/ natuur idealiseren als paradijs” :lol:
wellicht kwamen mijn aannames door de toon van je berichtjes (overigens ook vol aananames en verwijten), die je hierboven wederom bevestigd.....en ja, waarschijnlijk zijn wij het over 99% eens en ontstaat er strijd door miscommunicatie over de laaste procent (zo werk een forum/sociale media helaas)

Ik ga even een rondje fietsen en daarna een broodje wolf eten :bier: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
coming
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

yo-eddy schreef: wo 16 november 2022, 13:19
en ja, waarschijnlijk zijn wij het over 99% eens en ontstaat er strijd door miscommunicatie over de laaste procent (zo werk een forum/sociale media helaas)
Eens :-q
yo-eddy schreef: wo 16 november 2022, 13:19
Ik ga even een rondje fietsen en daarna een broodje wolf eten :bier: :winkie:
Enjoy the ride :bier: en het broodje wolf :lol:
Ride it out.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef:Het is ook niet altijd even recht toe recht aan, hekken zijn niet overal te plaatsten en geven ook andere bezwaren (niet alleen tegen wolven, lelijk in het landschap etc)......en begrazingskuddes zij natuurlijk mobiel.
Hier en in Frankrijk zie ik vaak nylon netten op "skistokken" die 's nachts rondom de kudde in de grond worden geprikt.
Honden en schapen er binnen, wolven buiten. Stroom er op en klaar is Kees.
De volgende ochtend worden de netten met stokken en al opgerold en achter in de 4wd gemikt.
Maar het is natuurlijk allemaal extra werk (en onkosten!) waar boer Harms niet op zit te wachten (en wat niet nodig is als die wolf gewoon wordt afgeschoten).


Maar ik dacht dat het hier ging om waarnemingen.
Misschien heeft dit topic zn beste tijd gehad?
Ik kijk het nog even aan...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 november 2022, 15:10
yo-eddy schreef:Het is ook niet altijd even recht toe recht aan, hekken zijn niet overal te plaatsten en geven ook andere bezwaren (niet alleen tegen wolven, lelijk in het landschap etc)......en begrazingskuddes zij natuurlijk mobiel.
Hier en in Frankrijk zie ik vaak nylon netten op "skistokken" die 's nachts rondom de kudde in de grond worden geprikt.
Honden en schapen er binnen, wolven buiten. Stroom er op en klaar is Kees.
De volgende ochtend worden de netten met stokken en al opgerold en achter in de 4wd gemikt.
Maar het is natuurlijk allemaal extra werk (en onkosten!) waar boer Harms niet op zit te wachten (en wat niet nodig is als die wolf gewoon wordt afgeschoten).


Maar ik dacht dat het hier ging om waarnemingen.
Misschien heeft dit topic zn beste tijd gehad?
Ik kijk het nog even aan...
Even een opmerking vooraf; ik ben, zoals zo te lezen iedereen in dit topic, niet gezegend met heel veel wolvenkennis.
Maar ik vraag me echt af wat zo'n netje voor nut heeft? Daar springt een wolf zo overheen. Die grote honden, die zijn vast effectief.

Ik zie hier een aantal mensen schreeuwen om wolf werende maatregelen en insinueren dat het de boer zijn eigen schuld is dat zijn dieren worden aangevallen. Denkt men nou echt dat een net of desnoods een hek een wolf gaat tegenhouden?
Een hek daar graaft ie onderdoor, of daar springt hij in en klautert erover heen. In dat laatste geval heeft het onder stroom zetten van een hek ook meteen geen effect meer. En overal, in dit dichtbevolkte land, van die enorme beesten neerzetten ter bescherming van de kudde? Nee dank je, dan liever geen wolf in Nederland. Ik ben benieuwd of er in de komende tijd EFFECTIEVE wolfwerende maatregelen voor in NL bedacht worden. Anders voorzie ik geen rooskleurige toekomst voor de wolf hier, helaas.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Norten89 schreef: wo 16 november 2022, 20:16
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 november 2022, 15:10
Hier en in Frankrijk zie ik vaak nylon netten op "skistokken" die 's nachts rondom de kudde in de grond worden geprikt.
Honden en schapen er binnen, wolven buiten. Stroom er op en klaar is Kees.
De volgende ochtend worden de netten met stokken en al opgerold en achter in de 4wd gemikt.
Maar het is natuurlijk allemaal extra werk (en onkosten!) waar boer Harms niet op zit te wachten (en wat niet nodig is als die wolf gewoon wordt afgeschoten).


Maar ik dacht dat het hier ging om waarnemingen.
Misschien heeft dit topic zn beste tijd gehad?
Ik kijk het nog even aan...
Even een opmerking vooraf; ik ben, zoals zo te lezen iedereen in dit topic, niet gezegend met heel veel wolvenkennis.
Maar ik vraag me echt af wat zo'n netje voor nut heeft? Daar springt een wolf zo overheen. Die grote honden, die zijn vast effectief.

Ik zie hier een aantal mensen schreeuwen om wolf werende maatregelen en insinueren dat het de boer zijn eigen schuld is dat zijn dieren worden aangevallen. Denkt men nou echt dat een net of desnoods een hek een wolf gaat tegenhouden?
Een hek daar graaft ie onderdoor, of daar springt hij in en klautert erover heen. In dat laatste geval heeft het onder stroom zetten van een hek ook meteen geen effect meer. En overal, in dit dichtbevolkte land, van die enorme beesten neerzetten ter bescherming van de kudde? Nee dank je, dan liever geen wolf in Nederland. Ik ben benieuwd of er in de komende tijd EFFECTIEVE wolfwerende maatregelen voor in NL bedacht worden. Anders voorzie ik geen rooskleurige toekomst voor de wolf hier, helaas.
De veehouders die wel gebruik gemaakt hebben van de pot geld en advies en dus een werend hek hebben geplaatst hebben geen enkel dood dier meer hoeven te betreuren. Dus het werkt zeker.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

De eerste de beste optie bij het opzoeken op google, als je intoetst wolfwerende omheining

https://www.agrishop.nl/voss-farming-eu ... lnEALw_wcB

Verdere info op pagina 1:

Kan een wolf over een hek springen?
Afbeeldingsresultaat voor wolfwerende omheining
Nochtans kunnen wolven zeer hoog springen - alleszins hoger dan de aanbevolen hoogte van 120 cm voor een wolfwerend raster - maar ze doen het maar uiterst zelden, zeker als ze ervaren dat omheiningen vaak voorzien zijn van een schrikdraad.

Schrikdraad | Welkom wolfhttps://www.welkomwolf.be › schrikdraad

Zoeken naar: Kan een wolf over een hek springen?
Wat schrikt een wolf af?
Een ander effectief afschrikmiddel is het plaatsen van een lijn met wapperende gekleurde lappen stof. Dit schrikt wolven af waardoor zij de lijn niet durven passeren. Nadeel van deze methode is dat de dieren er aan kunnen wennen en dan de lijn makkelijk passeren.

Wolf en mens | Wolven in Nederlandhttps://www.wolveninnederland.nl › wolf-en-mens
Zoeken naar: Wat schrikt een wolf af?
Waar hebben wolven een hekel aan?
Ezelsgedrag vermijden

Wolven hebben er een hekel aan afgeschoten te worden. Wolven hebben vooral een gruwelijke hekel aan ezels. Daar gaan ze voor op de loop. Dus we zouden al vast kunnen beginnen ezels uit de Vallei en op de Veluwe te weren en ezelgedrag te vermijden.
Laatst gewijzigd door mud mate op wo 16 november 2022, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Even een opmerking vooraf; ik ben, zoals zo te lezen iedereen in dit topic, niet gezegend met heel veel wolvenkennis.
Maar ik vraag me echt af wat zo'n netje voor nut heeft? Daar springt een wolf zo overheen. Die grote honden, die zijn vast effectief.

Ik zie hier een aantal mensen schreeuwen om wolf werende maatregelen en insinueren dat het de boer zijn eigen schuld is dat zijn dieren worden aangevallen. Denkt men nou echt dat een net of desnoods een hek een wolf gaat tegenhouden?
Een hek daar graaft ie onderdoor, of daar springt hij in en klautert erover heen. In dat laatste geval heeft het onder stroom zetten van een hek ook meteen geen effect meer. En overal, in dit dichtbevolkte land, van die enorme beesten neerzetten ter bescherming van de kudde? Nee dank je, dan liever geen wolf in Nederland. Ik ben benieuwd of er in de komende tijd EFFECTIEVE wolfwerende maatregelen voor in NL bedacht worden. Anders voorzie ik geen rooskleurige toekomst voor de wolf hier, helaas.
Een koe blijft ook achter een stroomdraadje en bij een hond is soms een draadje op 5 cm hoogte al voldoende. Beesten doen een slechte ervaring open dat is voldoende om ze er de volgende keer van te weerhouden. Overigens gebruiken ze die netten ook hier op de Veluwe voor de nacht.
"This species has amused itself to death"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een hond kan ook over een hek van 150 of hoger springen. Maar dat doen ze zeer zelden.
Zo is het met de afrastering voor wolven ook en daarom helpt het zeker.
Maar als je wil zijn er altijd wel argumenten te vinden waarom iets geen zin heeft of zou hebben :roll: :roll:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

kan niet meer schreef: wo 16 november 2022, 22:28 Een koe blijft ook achter een stroomdraadje en bij een hond is soms een draadje op 5 cm hoogte al voldoende. Beesten doen een slechte ervaring open dat is voldoende om ze er de volgende keer van te weerhouden. Overigens gebruiken ze die netten ook hier op de Veluwe voor de nacht.
Geluukig hebben wij die ervaring niet...
Anders zou 1 keer goed vallen in een Bikepark voldoende zijn om nooit meer te gaan. Dat zou toch zonde zijn :D :winkie: :D :winkie: :D
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Zoals in de echte wereld, want ‘we’ op dit forum zijn een maar een afspiegeling daarvan met weliswaar een voorkeur voor dezelfde hobby, verschillen ook hier de meningen. Jammer genoeg zijn er net als in de echte wereld ook mede-MTB’ers die zich laten leiden door emoties en aannames, niet gehinderd door enige kennis.

Er zal ook vast ergens een forum zijn waar de wandelaars ons MTB’ers verketteren en erger vinden dan de wolf. Er zijn er vast bij die vinden dat wij de natuur verpesten, al het wild verjagen en de paden vernielen. Sommigen vinden misschien wel dat je ‘een lijntje mag spannen’, net als een schot hagel afvuren zeg maar...

Gebruik je verstand! Er is wetgeving over de wolf om het dier te beschermen, net als dat er wetgeving is om ons MTB’ers te beschermen. Er is plek, voor MTB’ers, boeren, wandelaars, hobby veehouders en ook voor de wolf. Omdat wij de intelligente soort zijn moeten wij ons aanpassen. Wandelaars en MTB’ers. Anders eindigen we straks in een land waarin wandelaars over de single-tracks lopen, speurend naar wolven die er niet meer zijn want afgeschoten door wolvenhaters en niet gehinderd door MTB’ers want onthoofd…

De eerste die serieus aangevallen wordt door de wolf krijgt van mij een meter bier…🍻
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik stem voor meer ezels in het "wild" :-q
Zover wij hier in NL de bossen en nationale parken wildernis kunnen noemen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Brambo67 schreef: do 17 november 2022, 01:08
De eerste die serieus aangevallen wordt door de wolf krijgt van mij een meter bier…🍻
Beste Brambo67 een persoon
"die serieus aangevallen wordt door de wolf"
Deze persoon heeft niets aan een meter bier, omdat een serieuze aanval je namelijk niet kunt na vertellen :( dus laat staan een meter bier drinken :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Mario070 schreef: do 17 november 2022, 09:32 Ik stem voor meer ezels in het "wild" :-q
Zover wij hier in NL de bossen en nationale parken wildernis kunnen noemen :wink:
Ik zie ze vooral op de snelweg, op internet, etc ;-)
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

daniel1975 schreef: do 17 november 2022, 13:15
Mario070 schreef: do 17 november 2022, 09:32 Ik stem voor meer ezels in het "wild" :-q
Zover wij hier in NL de bossen en nationale parken wildernis kunnen noemen :wink:
Ik zie ze vooral op de snelweg, op internet, etc ;-)
Deze soort ezel is vooral bang voor de wolf :wink: .....mijn goed bedoelde ezels zijn niet bang voor de wolf :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Vermakelijk stukje: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... bccc5430a/
We houden hier nu eenmaal erg veel van dieren, mits die zich aangepast gedragen en zich onthouden van malle fratsen.
Plaats reactie