Wolf al eens gezien op de Noord-Veluwe?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoogstwaarschijnlijk gaat het om op afstand bestuurbare wolf :lol: .....het moet niet gekker worden, dieren in het wild moeten zich gedragen hoe de mens dat wil zien en of hebben :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Mario070 schreef: do 17 november 2022, 13:48 Hoogstwaarschijnlijk gaat het om op afstand bestuurbare wolf :lol: .....het moet niet gekker worden, dieren in het wild moeten zich gedragen hoe de mens dat wil zien en of hebben :roll:
Situatie is om te huilen inderdaad :winkie:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ben ik zelf een wolf tegengekomen, Ja.
Ben ik daarvan geschrokken, Ja best wel.
Ben ik terug gefietst, blijven staan om het beter te bekijken, eventueel mobiel pakken voor een foto , Nee.
Sensatie van mijn kant uit, Nee.

In tegenstelling tot het inmiddels beroemde YT filmpje van een wielrenner :(
Toen ik het stukje voor het eerst zag dacht ik oei....maar met de 2e keer bekijken vroeg ik mezelf af.....waarom kijkt de wielrenner als maar naar links :-? :-?
Dat vond ik vreemd, en ja hoor een dag of 2 later op de tv deze wielrenner heeft de wolf eerder gespot en is omgekeerd om nog eens te kijken, beter te kunnen kijken, te filmen, ik weet het niet....voor mij is dat sensatie :roll: en nog belangrijker je zoekt het op :-{
Was hier een probleem uit ontstaan dan heeft in deze de wielrenner het zelf opgezocht :evil: eigen schuld dikke bult :D
Ik zou bijvoorbeeld tegenliggers op de hoogte brengen en fietsen deze fietsers door, deze dan ook weer de tegenliggers inlichten en zo is er geen vuiltje aan de lucht :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ach, zolang muggen nog koploper zijn qua dodelijke slachtoffers ben ik voorlopig niet echt heel bang voor de wolf.
Surfen in Australie of Zuid Afrika is denk ik een groter risico.
Bicycle, bicycle, bicycle
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

maverick76 schreef: wo 16 november 2022, 21:44
Norten89 schreef: wo 16 november 2022, 20:16

Even een opmerking vooraf; ik ben, zoals zo te lezen iedereen in dit topic, niet gezegend met heel veel wolvenkennis.
Maar ik vraag me echt af wat zo'n netje voor nut heeft? Daar springt een wolf zo overheen. Die grote honden, die zijn vast effectief.

Ik zie hier een aantal mensen schreeuwen om wolf werende maatregelen en insinueren dat het de boer zijn eigen schuld is dat zijn dieren worden aangevallen. Denkt men nou echt dat een net of desnoods een hek een wolf gaat tegenhouden?
Een hek daar graaft ie onderdoor, of daar springt hij in en klautert erover heen. In dat laatste geval heeft het onder stroom zetten van een hek ook meteen geen effect meer. En overal, in dit dichtbevolkte land, van die enorme beesten neerzetten ter bescherming van de kudde? Nee dank je, dan liever geen wolf in Nederland. Ik ben benieuwd of er in de komende tijd EFFECTIEVE wolfwerende maatregelen voor in NL bedacht worden. Anders voorzie ik geen rooskleurige toekomst voor de wolf hier, helaas.
De veehouders die wel gebruik gemaakt hebben van de pot geld en advies en dus een werend hek hebben geplaatst hebben geen enkel dood dier meer hoeven te betreuren. Dus het werkt zeker.
Op welke bronnen baseer je deze bewering?
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Norten89 schreef: do 17 november 2022, 20:48
maverick76 schreef: wo 16 november 2022, 21:44

De veehouders die wel gebruik gemaakt hebben van de pot geld en advies en dus een werend hek hebben geplaatst hebben geen enkel dood dier meer hoeven te betreuren. Dus het werkt zeker.
Op welke bronnen baseer je deze bewering?
Moet je even aan de wolven vragen, die geven aan dat er nog heeeeeel veel meer lamskoteletjes makkelijker te krijgen zijn, zonder over die hoge hekken te hoeven te springen….
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

byorka schreef: wo 16 november 2022, 23:21 Maar als je wil zijn er altijd wel argumenten te vinden waarom iets geen zin heeft of zou hebben :roll: :roll:
Dat is zeker waar, maar dat geldt omgekeerd ook hè. 🙃 Er is altijd wel een plantje of diersoort te bedenken die het beter doet wanneer een andere soort zich weer meldt. Zo komen we geen steek verder.

Trouwens, dank aan een ieder die serieus reageerde op mijn vraag/twijfels.

Wel grappig om te zien hoe deze discussie ook op dit forum alle kanten op vliegt. Bij mensen die een oprechte vraag stellen die afwijkt van wat anderen denken wordt het woord ezel meteen in de mond genomen. Wolven worden vergeleken met tamme dieren als koeien en honden. En de experts zijn onaantastbaar, zelfs al hebben die al ongelijk gehad (de wolf zou toch nooit en te nimmer zelf mensen benaderen, is ie veel te schuw voor, toch?).

Ik ben niet tegen de wolf. Ik vind het een schitterend beest. Maar ik ben bang dat ons land te klein en te vol is. Ik hoop dat ik ongelijk krijg en dat het ons lukt om gewoon in harmonie met dit dier te leven
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Norten89 schreef: do 17 november 2022, 20:48
maverick76 schreef: wo 16 november 2022, 21:44

De veehouders die wel gebruik gemaakt hebben van de pot geld en advies en dus een werend hek hebben geplaatst hebben geen enkel dood dier meer hoeven te betreuren. Dus het werkt zeker.
Op welke bronnen baseer je deze bewering?
Ik meen dat ik het op NPO1 radio hoorde afgelopen week. Misschien was het "vroege vogels".

Dit verhaal kwam van een wolven expert die door de overheid was aangesteld om te adviseren en stimuleren om gebruik te maken van de financiële regeling.

Maae zoals gezegd word er nog altijd minimaal gebruik gemaakt van de expertise en geld.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wolven worden vergeleken met tamme dieren als koeien en honden. En de experts zijn onaantastbaar, zelfs al hebben die al ongelijk gehad (de wolf zou toch nooit en te nimmer zelf mensen benaderen, is ie veel te schuw voor, toch?).
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... olven/#2.2


Onderdoor kruipen of graven
Een wolf heeft een sterke neiging om ergens onderdoor te kruipen. Als dat niet direct lukt kan hij ook gaan graven.
Doorheen gaan
Een opening in een hek van 20 cm kan voor een wolf groot genoeg zijn om doorheen te gaan.
Overheen klimmen
Een wolf is goed in staat om over een hoog hekwerk heen te klauteren.
Overheen springen
Hoewel de wolf er fysiek toe in staat is, heeft hij van nature nauwelijks de neiging om ergens overheen te springen. Alleen als een wolf dit geleerd heeft zal hij springen.
Gevoelig voor elektrische stroom
Wolven zijn gevoelig voor elektriciteit. Als een wolf een keer een flinke elektrische schok heeft gehad, zal hij met deze leerervaring niet snel opnieuw een elektrische afrastering aanraken. Omdat wolven gevoelig zijn voor elektriciteit is een goede afrastering met stroom(-draden) daarom heel effectief. Hierbij moet rekening worden gehouden met het feit dat wolven vooral in de nachtelijke periode actief zijn én op het moment dat schapen onbewaakt in het veld zijn.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En laat nou die ezel....de echte oplossing zijn :lol: :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik blijf me altijd enorm verbazen over de overweldigende kennis van de forumleden over elk onderwerp wat er maar voor hun voeten komt.

Ik heb nergens zoveel geleerd als op dit forum. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

maverick76 schreef: za 19 november 2022, 11:27 Ik blijf me altijd enorm verbazen over de overweldigende kennis van de forumleden over elk onderwerp wat er maar voor hun voeten komt.

Ik heb nergens zoveel geleerd als op dit forum. :-q
:lol: Mooi hé zo'n forum ... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Snelle Buffer schreef: za 19 november 2022, 11:31
maverick76 schreef: za 19 november 2022, 11:27 Ik blijf me altijd enorm verbazen over de overweldigende kennis van de forumleden over elk onderwerp wat er maar voor hun voeten komt.

Ik heb nergens zoveel geleerd als op dit forum. :-q
:lol: Mooi hé zo'n forum ... :-q
Zeker! Informatie over onderwerpen moet je natuurlijk altijd met een korreltje zout nemen maar je leert hier wel heel veel over mensen. Onschatbare bron van informatie zo'n forum.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

maverick76 schreef: za 19 november 2022, 11:27 Ik blijf me altijd enorm verbazen over de overweldigende kennis van de forumleden over elk onderwerp wat er maar voor hun voeten komt.

Ik heb nergens zoveel geleerd als op dit forum. :-q
Norten89 vindt het blijkbaar gek om om koeien of honden als vergelijk aan te voeren.
Waar het om gaat is dat een dier niet rationeel kan denken. Daarbij maakt het geen verschil of het dier tam of wild is.
Dier krijgt een opdonder van een stroomdraad of hek en zal de volgende keer uit de buurt blijven.
Na 1 of 2 keer die ervaring hebben ze soms nog niet door waar het precies vandaan komt en leggen ze een connectie met de plaats of misschien de omgeving schaap.

Wat ik gedaan heb is een link plaatsen en een deel uit dat artikel heb ik gekopieerd en hier geplaatst.
Dus die overweldigende kennis komt helaas niet uit mijn koker.
"This species has amused itself to death"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

schreef:

...
Waar het om gaat is dat een dier Mensch niet rationeel kan denken. Daarbij maakt het geen verschil of het dier Mensch tam of wild is.
Dier Mensch krijgt een opdonder van een stroomdraad of hek en zal de volgende keer uit de buurt blijven.
Na 1 of 2 keer die ervaring hebben ze soms nog niet door waar het precies vandaan komt en leggen ze een connectie met de plaats of misschien de omgeving schaap.
...
Beter een hek om de steden zetten ...., geen gezeur meer om de Wolf in dit oo zo te kleine land ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie