Het oog vs. praktijk

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb één keer een te dikke (lees 15kg 160mm) fully gekocht omdat ik dacht dat ik daarmee veel plezier zou hebben op de zwaardere trials in NL en bikeparks.
Dat werd hem niet en binnen een jaar geruild met... de topicstarter :-)
En ik vermoed dat die fiets voorbeeld 2 is.

En later nog een keer een starre stalen SS 29'er opgebouwd wat ik toch ook geen succes vond. (was nog in het tijdperk van 2.1 banden op 19mm velgen, kan niet wennen aan dat gestuiter)

Verder kan ik altijd wel inschatten of ik een fiets fijn ga vinden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Victor1977 schreef: zo 10 februari 2019, 18:55 Ik herken dit heel erg ja (heb ook 2 nieuwe lompe fietsen) maar ik probeer het niet zo te benaderen. De meesten hier weten echt wel dat sommige fietsen overkill zijn voor NL maar toch koop je het. Waarom dan want je zou alles in NL op een starre fiets kunnen doen toch? Misschien omdat het een goed gevoel geeft.
...
Maar dit topic gaat juist over het uitblijven van dat goede gevoel.
Dus alles van verkeerde keuze tot miskoop.

Je koopt een RangeRover en komt er achter dat die niet handig is bij het boodschappen doen en ook op de snelweg heb je wel eens in een fijnere auto gereden. Om nog maar te zwijgen van het brandstofverbruik.
Je hebt ook geen landgoed, of paardentrailer.
Maar je gaat wel 2x per jaar met de auto op vakantie, bijvoorbeeld naar de Alpen of naar Schotland.
Zoiets dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 februari 2019, 21:00 Je koopt een RangeRover en komt er achter dat die niet handig is bij het boodschappen doen en ook op de snelweg heb je wel eens in een fijnere auto gereden. Om nog maar te zwijgen van het brandstofverbruik.
Je hebt ook geen landgoed, of paardentrailer.
Maar je gaat wel 2x per jaar met de auto op vakantie, bijvoorbeeld naar de Alpen of naar Schotland.
Zoiets dus.
:-q

Ja, en iemand heeft je ook nog eens verteld dat zo'n Range Rover echt de beste auto voor jou is (Lars :winkie: )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Herkenbaar !
Ik heb een schuur vol vrij "zinloze" mtb's voor waar ik meestal rij (Dorst eo en soms wat ruiger ) en voor wat ik er uberhaupt mee kan :-{
Ik ben niet snel, niet echt handig (fietsend....knutselen gaat stukken beter) en erg gevoelig voor "gaaf" "mooi" of "bijzonder" , maar ook voor gewoon het gevoel dat een fiets je geeft als je er op rijdt.
Zo vind ik een knalharde singlespeed old-school Karate Monkey met vet voorwiel gewoon erg leuk rijden, mijn starre Krampus 29 plusser een heerlijke tank en mijn nieuwste trail Karate Monkey gewoon gaaf....terwijl ik er waarschijnlijks nauwelijks een echte "trail" mee rond zal komen.
Kan er ook niks aan doen.....maar ik rijdt dan ook al 12jr een Landrover Discovery ....nooit offroad, zonder paardentrailer ...gewoon zinloos :winkie: :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Voor Eddy is het blijkbaar :bier: avond

Monkey rider heeft wel weer een mooi verhaaltje en herkenbaar.

Je moet ook door een hoop soorten fietsen worstelen voordat je echt weet wat bij je past. En ook dat veranderd vaak weer met tijd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Maar was jouw voorbeeld nr 2 nou onze ruil?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals al gezegd, meerdere fietsen. Dan kan je de fiets kiezen die bij de omstandigheden past, dus het meeste plezier geeft.

De Landrover is ideaal als je de paardentrailer door het natte gras moet sleuren, de Ferrari doet het lekker op de Nurburgring, de Up is handig in de stad enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: zo 10 februari 2019, 23:07 Voor Eddy is het blijkbaar :bier: avond
Ik ben wonderbaarlijk genoeg gewoon nuchter, wel wat verveeld inderdaad, kids op bed en niet gefietst vandaag :-{

O.T.

De enige miskopen die ik gedaan heb waren 2 racefietsen de afgelopen 30 jaar, niet omdat ik het van die "vette" fietsen vond maar omdat ik dacht dat dat goed voor mijn snelheid zou zijn, wellicht waar, maar telkens binnen maand weer verkocht omdat ik er echt geen r#k aan vond om op straat te rijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 februari 2019, 23:27 de Ferrari doet het lekker op de Nurburgring, de Up is handig in de stad enz.
Ben je zeker?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit net te denken, op fietsgebied eigenlijk nooit een miskoop gedaan, niet op deze manier dan toch.
Alle fietsen brachten het beloofde/verwachtte fietsplezier.
Wel een paar fietsen gehad die me (op cruciale momenten) in de steek lieten.
2x met de stalen HT op vakantie omdat de Santacruz FS scheurde vlak voor de vakantie. De Giant had tenminste het fatsoen te wachten met scheuren tot ná de fietsvakantie.
Maar eerlijk is eerlijk, het waren wel fijne fietsen waar ik veel fijne km's op heb gemaakt.

Ik denk dat een fiets, net als een auto, een emotionele aanschaf is. Vandaar ook mijn eerdere vergelijk met auto's.
En daar zit 'm de kneep, er zou meer met het verstand gekocht moeten worden.
We kopen fietsen teveel met ons hart, want het is leuk, het is hobby, je leeft maar een keer, het mag geld kosten enz.
Daar ligt de teleurstelling/ontnuchtering op de loer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: ma 11 februari 2019, 00:07
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 februari 2019, 23:27 de Ferrari doet het lekker op de Nurburgring, de Up is handig in de stad enz.
Ben je zeker?
Ik wist dat iemand met die Up zou komen na mijn voorbeeld :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 februari 2019, 00:10
Ik denk dat een fiets, net als een auto, een emotionele aanschaf is. Vandaar ook mijn eerdere vergelijk met auto's.
En daar zit 'm de kneep, er zou meer met het verstand gekocht moeten worden.
Alsjeblieft niet he............je ziet op de weg wat het dan wordt, ik zie nauwelijks nog verschil :~
Allemaal op Trek, Cube of Giant ??? Laten we nou juist het fietsen leuk houden en niet "rationeel" :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, ik doel niet op het merk. Daar gaat mijn vergelijk mank.
Ik bedoel meer soort/type.
Voorbeeld, jij hebt een Discovery gekocht zonder dat je een landgoed hebt, of aan een zandweg woont.
Op die manier dus.
Of de huisvader die een spoilerbak met >200pk koopt, om door de weeks in de file te staan en op zatdrdag de kinderen naar hockey en voetbal te brengen.
Past niet bij de dagelijkse praktijk, dus de teleurstelling ligt op de loer.
Gelukkig treedt hier een zelfbeschermings mechanisme in werking.
Hoe duurder het is, hoe langer we onszelf voor de gek houden :wink:

Typos verbeterd
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 11 februari 2019, 01:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Functionaliteit is natuurlijk het allerbelangrijkste maar hoe mooi is het als je dat ook nog eens met looks kunt combineren.
Voor mij geeft dat zeker een meerwaarde. Vind het dan ook een uitdaging om zonder/of zo min mogelijk de functionaliteit te verliezen de looks te verfraaien. En helemaal mooi als een aanpassing zowel de functionaliteit als de looks verbeterd.
.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jamis, dat was wel een beetje voorbeeld 2 maar dit voorbeeld heeft zich daarvoor ook al wel afgespeeld. Zoals de aankoop van de eerste Specialized big hit, heel tof ding en wel leuke dingen mee gedaan maar te lomp voor de rijstijl die ik echt leuk vond.

Overigens heb ik zelden ergens spijt van, zo ook van onze ruil. Als we de ruil niet hadden gedaan had ik later evengoed wel weer een soortgelijke fiets aangeschaft :-D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie