Vuurwerk 2018-2019

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

John77 schreef: za 29 december 2018, 19:57Gewoon alles verbieden waar je een hekel aan hebt.
Als we dit van iedereen uitvoeren dan stopt de wereld en kun je helemaal niets doen.
En als we niets verbieden kom ik dus tegen je voordeur pissen.
Leven en laten leven, want ook [jouw/vul je naam in] hobby kan bij anderen overlast geven
Afbeelding
”Overlast”.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Elkaar wat gunnen met de jaarwisseling krijgt een extra dimensie als je weet dat bijna de helft van de vuurwerkslachtoffers een omstander of toevallige passant is.
Ja, doei !
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Joepie de schreef: za 29 december 2018, 21:25 Elkaar wat gunnen met de jaarwisseling krijgt een extra dimensie als je weet dat bijna de helft van de vuurwerkslachtoffers een omstander of toevallige passant is.
Ja, in het verkeer ligt het vaak ook niet aan jezelf. Ook maar verbieden?
Je kan er overigens ook voor kiezen om niet om klokslag 12 uur de deur uit te gaan als je niets met vuurwerk hebt. Een kwartiertje wachten en het is al weer een stuk rustiger.

Met elkaar wat gunnen bedoelt men hier overigens niet zwaar illegaal vuurwerk of zelf in elkaar gekluste vuurwerkbommen. Dan vallen de meeste slachtoffers al weer af.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Jer_81 schreef: Met elkaar wat gunnen bedoelt men hier overigens niet zwaar illegaal vuurwerk of zelf in elkaar gekluste vuurwerkbommen. Dan vallen de meeste slachtoffers al weer af.
Vorig jaar was driekwart van de letsels veroorzaakt door legaal vuurwerk.
(Bron)
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben tegen taakstraf.
En wel hierom:

Zo jongen, jij hebt je flink misdragen!
Foei!
Ik veroordeel je tot een taakstraf.
Jij gaat voor straf 40 uur doen, wat nette mensen hun hele leven doen!

WTF?!?

En dacht je dat die hanggroepjongeren ooit nog gaan werken, als wij zeggen dat werken een straf is?

Verder ben ik voor vuurwerk, maar ik begrijp dat dit in NL niet meer kan, te druk enzo, net als mtb'en in het bos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ze gaan sowieso toch nooit werken. Dus taakstraf kan geen kwaad. Mocht alleen wat langer.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Ad58 schreef: zo 30 december 2018, 00:37 Ze gaan sowieso toch nooit werken. Dus taakstraf kan geen kwaad. Mocht alleen wat langer.
Dus mensen die bijvoorbeeld met bureau Halt in aanraking komen of zijn gekomen en wel een 'hangen' of dat gedaan hebben gaan nooit werken? Bijzonder, dat wist ik niet...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Jer_81 schreef: za 29 december 2018, 22:04
Joepie de schreef: za 29 december 2018, 21:25 Elkaar wat gunnen met de jaarwisseling krijgt een extra dimensie als je weet dat bijna de helft van de vuurwerkslachtoffers een omstander of toevallige passant is.
Ja, in het verkeer ligt het vaak ook niet aan jezelf. Ook maar verbieden?
Je kan er overigens ook voor kiezen om niet om klokslag 12 uur de deur uit te gaan als je niets met vuurwerk hebt. Een kwartiertje wachten en het is al weer een stuk rustiger.

Met elkaar wat gunnen bedoelt men hier overigens niet zwaar illegaal vuurwerk of zelf in elkaar gekluste vuurwerkbommen. Dan vallen de meeste slachtoffers al weer af.
Er zit met verkeer en vuurwerk een verschil tussen enige noodzaak en vermaak.
Zonder verkeer kan ik niet naar mijn werk, zonder vuurwerk maak je anderen hun werk een stuk makkelijker en veiliger:
https://nos.nl/artikel/2265520-hulpverl ... rwerk.html

Even de harde cijfers qua vuurwerk slachtoffers:
Afbeelding
https://nos.nl/artikel/2210485-meer-gew ... mlaag.html
Astma en COPD patienten die er meerdere dagen klachten hebben van de kappotgeknalde lucht kwaliteit en daarvoor extra medicatie moeten gebruiken worden hierin niet meegenomen, maar IMO heeft dat pleziertje wat we dan maar moeten gunnen aardig wat consequenties.

Economische schade:
https://www.amweb.nl/schade/nieuws/2018 ... -101109778
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Waarom zijn deze gegevens vanaf 2007 en niet eerder? Ik kan me voorstellen dat door de crisis er best een verandering heeft plaats gevonden.

Al woon ik in Wallonië waar ze sinds kerst avond elke avond wel vuurwerk afsteken. Beetje spreiding kan geen kwaad. Ze toveren nu in één uur een stad om in een warzone.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Officieel: "Je mag, net als de vorige jaren, pas vuurwerk afsteken op oudjaarsdag om 18:00 uur, en dan moet het op 1 januari 02:00 uur ook echt afgelopen zijn. Ben je te vroeg, of ga je op nieuwjaarsdag te lang door, dan kun je een boete krijgen".

Bij ons in de buurt zijn er dus idioten die al vanaf november lopen te knallen. Liefst om een uur of 4 's nachts en dan liefst ook nog in vuilnisbakken, containers of brievenbussen. Dit zorgt voor een hoop vernielingen en overlast. Daar heb ik toch wel wat moeite mee, sorry.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Alien schreef: za 29 december 2018, 20:56
John77 schreef: za 29 december 2018, 19:57Gewoon alles verbieden waar je een hekel aan hebt.
Als we dit van iedereen uitvoeren dan stopt de wereld en kun je helemaal niets doen.
En als we niets verbieden kom ik dus tegen je voordeur pissen.
Leven en laten leven, want ook [jouw/vul je naam in] hobby kan bij anderen overlast geven
Afbeelding
”Overlast”.
Ben je gewoon dom of doe je alsof? Je vergelijk raakt kant noch wal. Dat jij schijnbaar alles liever maar verboden ziet worden omdat je geen normbesef hebt kan ik niets aan doen. Je pist dus enkel niet bij iemand tegen zijn deur omdat het verboden is? Dat is je enige remming?

Hoeveel foto's zal ik je laten zien van autoraceongelukken. Motorongelukken enz enz? Dat is ook overlast. Ook onschuldige omstanders kunnen hier gewond raken door naar een Rally te gaan kijken. Moeten ze daar niet gaan staan toch? Die kan ik meteen terugkaatsen door niet naar buiten te gaan met oudjaar.

Gezond verstand gebruiken ipv maar meteen dingen te verbieden. Mensen aanpakken die zich niet kunnen gedragen en niet de mensen aanpakken die het wel kunnen maar door pure onmacht het allemaal maar verbieden. Zeer enge ontwikkeling dat alles maar verboden moet worden omdat je het probleem niet kunt aanpakken. Als je denkt dat er geen knallen meer zijn en geen slachtoffers meer vallen door het verbieden van vuurwerk dan ben je wel erg naïef.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die regels zijn er niet voor niets, probeem is dat er niet op gehandhaaft wordt (en ik snap ook wel waarom, maar mijn begrip maakt het probleem niet minder).

Mijn vriendin moet op oudjaarsavond de straat op voor haar werk in de thuiszorg. Ze ziet nu al op tegen bepaalde straten waar al dagenlang vuurwerk wordt afgestoken. Door types die het ook grappig vinden voorbijgangers de schrik op het lijf te jagen met knallen.
Gaat duizend keer goed, en de 1.001ste keer is er een slachtoffer.

Vorig jaar trof ik mijn auto compleet viezig rood aan, terwijl de lak toch echt lichtgroen metallic is. He-le-maal onder de vuurwerkresten, ik kon niet eens meer door de ruiten kijken.
Dagenlang moet ik midden op straat achtergelaten vuurpotten omzeilen en zien de straten op sommige plekken rood van het vuurwerkpapier.
Sorry, maar mijn begrip voor dat soort pleziertjes is echt nihil.

Als het beperkt bleef tot die paar uurtjes rond de jaarwisseling en mensen hun eigen rommel even bij elkaar vegen heb ik geen problemen met wat vuurwerk. Maar zo werkt het dus niet...
Wat mij betreft daarom een totaalverbod en officieel georganiseerde vuurwerkshows om 24u.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad58 schreef: zo 30 december 2018, 14:09 Officieel: "Je mag, net als de vorige jaren, pas vuurwerk afsteken op oudjaarsdag om 18:00 uur, en dan moet het op 1 januari 02:00 uur ook echt afgelopen zijn. Ben je te vroeg, of ga je op nieuwjaarsdag te lang door, dan kun je een boete krijgen".

Bij ons in de buurt zijn er dus idioten die al vanaf november lopen te knallen. Liefst om een uur of 4 's nachts en dan liefst ook nog in vuilnisbakken, containers of brievenbussen. Dit zorgt voor een hoop vernielingen en overlast. Daar heb ik toch wel wat moeite mee, sorry.
Uiteraard.
Maar ik heb er vooral moeite mee dat de politie niets doet.
Politie in NL is onderbezet en werkt volgens het cafetaria model. Ze kiezen de misdrijven uit waar ze makkelijk kunnen scoren (of waar ze redelijkerwijs niet omheen kunnen).
Ik ben niet voor een politie staat, maar misdaad moet gewoon aangepakt worden, of het nu MP oplichting is, (fietsen) diefstal, illegaal vuurwerl of moord is.
Daar heb ik dus moeite mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind het vooral heerlijk hoe een topic van P.P eigenlijk per definitie uit de hand loopt, ook als hij er niks aan kan doen :lol:
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb ook al spijt gereageerd te hebben. Maar ja, zelfs kikkers zijn net mensen :oops:

Eigenlijk zou het dicht topic moeten, enige relatie met fietsen is ver te zoeken. Wie weet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten