Vuurwerk 2018-2019

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bij een verbod weet de handhaver in ieder geval zeker dat er iemand de fout in gaat als hij een knal hoort. Nu hoor je voortdurend overal knallen en is het dus niet te doen om daar de overlast makkelijk tussen uit te halen.
Overigens lijkt dit me dus een perfect onderwerp om eens een referendum op los te laten, weet je snel genoeg hoe de meerderheid er over denkt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

suravida schreef: ma 31 december 2018, 12:45 Bij een verbod weet de handhaver in ieder geval zeker dat er iemand de fout in gaat als hij een knal hoort. Nu hoor je voortdurend overal knallen en is het dus niet te doen om daar de overlast makkelijk tussen uit te halen.
Alle knallen die je de afgelopen dagen en nu hoort zijn illegaal. Je mag nu namelijk nog geen vuurwerk afsteken. Enkel van 18:00 vanavond tot 02.00 morgenochtend. 6 uurtjes dus. En hoe staat het op dit moment bij de handhaving bij jou in de buurt? Ik heb hier de afgelopen dagen genoeg knallen gehoord maar nog geen enkele keer politie of BOA's gezien. Er wordt dus simpelweg hier niet gehandhaafd. En ik denk dat dat in de meeste gebieden van Nederland zo is momenteel.
Overigens lijkt dit me dus een perfect onderwerp om eens een referendum op los te laten, weet je snel genoeg hoe de meerderheid er over denkt.
In Nederland is het raadgevend referendum de bevolking ontnomen. De uitkomst in de proefperiode ging tegen de wens van de politiek in. Hou er maar geen rekening mee dat er de komende 10 jaar nog referenda gehouden worden in Nederland.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik durf haast niet meer te zeggen dat ik zometeen gezellig met de kinderen de straat op ga waar meerdere vaders ook buiten zijn met hun kinderen en we gezellig een biertje drinken terwijl onze kroost zich uitermate goed vermaakt met het afsteken van vuurwerk.

:bier:
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Jer_81 schreef: ma 31 december 2018, 12:59
suravida schreef: ma 31 december 2018, 12:45 Bij een verbod weet de handhaver in ieder geval zeker dat er iemand de fout in gaat als hij een knal hoort. Nu hoor je voortdurend overal knallen en is het dus niet te doen om daar de overlast makkelijk tussen uit te halen.
Alle knallen die je de afgelopen dagen en nu hoort zijn illegaal. Je mag nu namelijk nog geen vuurwerk afsteken. Enkel van 18:00 vanavond tot 02.00 morgenochtend. 6 uurtjes dus. En hoe staat het op dit moment bij de handhaving bij jou in de buurt? Ik heb hier de afgelopen dagen genoeg knallen gehoord maar nog geen enkele keer politie of BOA's gezien. Er wordt dus simpelweg hier niet gehandhaafd. En ik denk dat dat in de meeste gebieden van Nederland zo is momenteel.
Overigens lijkt dit me dus een perfect onderwerp om eens een referendum op los te laten, weet je snel genoeg hoe de meerderheid er over denkt.
In Nederland is het raadgevend referendum de bevolking ontnomen. De uitkomst in de proefperiode ging tegen de wens van de politiek in. Hou er maar geen rekening mee dat er de komende 10 jaar nog referenda gehouden worden in Nederland.
Alle knallen die je nu al hoort zijn inderdaad illegaal en tonen aan dat een verbod niets helpt. De overheid vindt het absoluut niet nodig om politie in te zetten voor handhaving op dit gebied. Gelukkig wel voor opsporing van invoer van illegaal spul en de opslag hiervan in de woonwijken. Dat scheelt al weer iets in de overlast.

Ik woon gelukkig niet in een grote stad, dus misschien heb ik een andere kijk op het afsteken van vuurwerk daar het hier eigenlijk vrij netjes gaat. Ja ik hoor nu knallen (al enkele weken) maar kan er letterlijk niet wakker van liggen zo weinig is het.

Een referendum zou een oplossing zijn, enkel kun je die zo opstellen dat je de uitkomst al kunt sturen. Vraag: Bent u tegen die zware knallen en vuurwerk die je rondom de jaarwisseling hoort waardoor veel schade ontstaat"? Uiteraard zal de grootste helft JA invullen. Jaar erop is al het vuurwerk verboden want daar hebben we voor gestemd. Enige nuance aanbrengen in een referendum is lastig zonder een hele vragenlijst op te stellen.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

John77 schreef: ma 31 december 2018, 15:32 Alle knallen die je nu al hoort zijn inderdaad illegaal en tonen aan dat een verbod niets helpt.
Het gegeven dat je in de rest van het jaar geen vuurwerkoverlast hebt toont aan dat een verbod juist wel helpt.

De kritiek op de politie vind ik niet terecht. (sowieso vind ik de politie sterk ondergewaardeerd). Het probleem ontstaat bij de wetgevende macht en niet bij de uitvoerende.
Ja, doei !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, het probleem ontstaat natuurlijk bij degenen die zich niet aan de reeds geldende regeltjes willen houden :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1005
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Kapitein Iglo schreef: ma 31 december 2018, 16:35 Nou, het probleem ontstaat natuurlijk bij degenen die zich niet aan de reeds geldende regeltjes willen houden :bier:
Dan blijven nog steeds honderden slachtoffers van legaal vuurwerk over, waarvan driekwart omstander is. Maar die moeten maar even binnen blijven want buiten wemelt het van de dronken droppies met gevaarlijk speelgoed....
Ja, doei !
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ad58 schreef: do 27 december 2018, 23:56 Ik heb een enorme hekel aan vuurwerk omdat een paar idioten ieder jaar opnieuw het hier al minstens 1 maand van tevoren af lopen te steken. Bijna altijd s'nachts. Zodat iedereen lekker wakker wordt... Lachuuhhh...
Als ik ze te pakken krijg, ram ik het vuurwerk in een bepaald lichaamsdeel bij ze en steek het aan. Kunnen we ècht lachen tenminste .... :evil:
Een soort gillende keukenmeid maar dan anders zeg maar! 8)

lachuuuhhh , eigen rechter spelen mag ook niet .

Maar NL is aan het verzuipen in de regeltjes en hersenspinsels van een ene Pinokkio , dus gaat er steeds meer overlast komen door de "ondergrondse wereld", denk nu maar niet dat een vuurwerk verbod gaat werken en iedereen braaf naar de vuurwerk show's gaat .Daarbij hebben wij een te kort aan ambtenaren die zich niet kunnen bemoeien met een groepje die wat doet wat niet mag volgens de regels, kwestie van jaren lang bezuinigen erop , en dan er achter komen dat het allemaal niet werkt , doordat er te weinig handhavers zijn.

Denk gewoon kwestie van fatsoen voor de vuurwerk liefhebbers .

En zo blijft de regering steeds meer de burgers op te leggen wat je wel en niet mag , zoals een oudhollands feest naar de klote helpen ,en van die splinter beweging te toleren die alleen een mening hebben hebben en aandacht geil zijn ...
Maar goed , iedereen een goed 2019 gewenst (en ach die paar dagen van knallen per jaar :( , kan ik me niet druk maken :bier:
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op ma 31 december 2018, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: ma 31 december 2018, 17:02 Maar NL is met aan het verzuipen in de regeltjes en hersenspinsels van een ene Pinokkio , dus ga steeds meer overlast krijgen door de "ondergrondse wereld", ...
Je draait de feiten om.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Joepie de schreef: ma 31 december 2018, 16:45
Kapitein Iglo schreef: ma 31 december 2018, 16:35 Nou, het probleem ontstaat natuurlijk bij degenen die zich niet aan de reeds geldende regeltjes willen houden :bier:
Dan blijven nog steeds honderden slachtoffers van legaal vuurwerk over, waarvan driekwart omstander is. Maar die moeten maar even binnen blijven want buiten wemelt het van de dronken droppies met gevaarlijk speelgoed....
Onder dat mom kunnen we beter drank afschaffen. Gaan we verantwoordelijker met vuurwerk om, vallen er geen 100+ verkeersdoden per jaar door drank. Vreemd dat hier niet voor gepleit wordt. Wel voor alcoholvrij rijden (want je moet niet het plezier afnemen van mensen die zich wel gedragen) Maar een totaalverbod op alcohol spaart jaarlijks veel meer doden en gewonden uit dan vuurwerk. Waarom roept niemand hierom?
Als het motto is "verbieden wanneer er niet/nauwelijks te handhaven valt en er onschuldige slachtoffers vallen" dan zou ik beginnen bij alcohol.

Of is dat te maatschappelijk geaccepteerd?
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

John77 schreef: ma 31 december 2018, 10:17 Dus dan zijn we er waar ik op doelde. Als handhaving niet kan door een falende overheid en een stel idioten die het afsteken dan maar alles verbieden. Dat is wat ik eng vind. Als dit een norm wordt is het einde zoek. Geen kans om te reguleren wegens te weinig mankracht, dan maar verbieden.
We willen niet "alles" verbieden. Alleen vuurwerk. Dus maak je niet zo druk.



Daarnaast heb ik het in zoverre over verbieden dat het niet meer in consumentenhanden moet komen. En in ieder geval het knalspul.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

John77 schreef: ma 31 december 2018, 17:41
Joepie de schreef: ma 31 december 2018, 16:45

Dan blijven nog steeds honderden slachtoffers van legaal vuurwerk over, waarvan driekwart omstander is. Maar die moeten maar even binnen blijven want buiten wemelt het van de dronken droppies met gevaarlijk speelgoed....
Onder dat mom kunnen we beter drank afschaffen. Gaan we verantwoordelijker met vuurwerk om, vallen er geen 100+ verkeersdoden per jaar door drank. Vreemd dat hier niet voor gepleit wordt. Wel voor alcoholvrij rijden (want je moet niet het plezier afnemen van mensen die zich wel gedragen) Maar een totaalverbod op alcohol spaart jaarlijks veel meer doden en gewonden uit dan vuurwerk. Waarom roept niemand hierom?
Als het motto is "verbieden wanneer er niet/nauwelijks te handhaven valt en er onschuldige slachtoffers vallen" dan zou ik beginnen bij alcohol.

Of is dat te maatschappelijk geaccepteerd?
Je bent wel een held in het krom redeneren :-q


Niet dat je geen gelijk hebt, maar we hebben het hier over iets anders!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars TB schreef: ma 31 december 2018, 17:39
Snelle Buffer schreef: ma 31 december 2018, 17:02 Maar NL is met aan het verzuipen in de regeltjes en hersenspinsels van een ene Pinokkio , dus ga steeds meer overlast krijgen door de "ondergrondse wereld", ...
Je draait de feiten om.

jaja , gewoon de huidige regels per toepassingsgebied ,veranderen in basis , en daarin alles opnemen, zonder uitzonderingen , en HARDER handhaven met voldoende ambtenaren ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1-jo ... -te-pakken

Ik heb geen idee of dit werkt. Hoorde het vandaag op het journaal.

(Stiekem is het "vuurwerk" in dit topic wel leuk om te kijken")

Ik krijg alleen een beetje het angstige gevoel dat de extremen tegenover elkaar komen te staan net zoals met de zwarte-pietendiscussie. En dat liep soms ook al niet goed af. De wereld wordt steeds meer gezien als zwart-wit. En dat beangstigt mij.

Maar toch fijne jaarwisseling allemaal. Voorzichtig met vuurwerk, matig met alcohol en lekker je bek volproppen met oliebollen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

https://www.facebook.com/juegosya.co/vi ... 383435365/

Dan nog maar een fiets gerelateerde video :-q
Gesloten