E-(MTB)bike - ervaringen woon-werk verkeer

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

https://www.emtb-outletcenter.nl/shop/f ... 5446607766" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Mis hier in het verhaal ook het argument van reisafstand versus accu.
Zou ik zeker kritisch naar kijken. Zeker als je iedere dag gaat rijden.
Ik rij nu al 3 jaar op een speedelec (zo'n 45 km ding) naar mijn werk. Door weer en wind, zomer en winter, enkele reisafstand circa 28 km.
Accu is hierbij de grootste beperking. Ik heb een bosch motor met (de grootst beschikbare) accu van 500w.
Als ik de fiets op standje turbo zet haal ik niet meer dan 30 tot 35 km uit de accu.
Daarom dus een tweede lader op het werk.
Als er een aardige tegenwind staat, red ik de enkele reis niet op standje turbo en moet ik echt terug in ondersteuning.
Nu zuipt zo' snelle e-bike wel behoorlijk, echt wind tegen en flink doortrappen kost soms wel 20w per kilometer.
Voor mij nu de reden om over te stappen op een stromer (iets zuiniger) maar wel met bijna 1000w accu
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd ook niet geheel onbelangrijk.....en de lader moet mee naar het werk :-{ of ook een tweede lader :-q
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... olle-accu/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat een 25km/h e-bike sowieso minder van de accu vraagt dan een speed-pedelec. En het hangt uiteraard sterk af van hoeveel ondersteuning je gebruikt hoe ver je komt.

Steeds 25km/h rijden op de hoogste ondersteunings-stand vraagt natuurlijk veel, maar doe je zelf iets meer neemt de actieradius flink toe. Een van mijn eerste ritten was op de Utrechtse Heuvelrug: 2x Amerongen, een keer Leersum en 2x Hoge Ginkel. Ik meen 62km en aardig wat hoogtemeters. Met de 500Wh accu had ik nog een van de vijf streepjes over.
Maar ik had wel veel op eco (laagste stand) gefietst, een beetje in trail (midden) en vrijwel niet in boost (hoogste stand met een Shimano motor).

Dus 35km over de weg met weinig of geen hoogtemeters moet met een 500Wh accu (een beetje de standaard capaciteit momenteel) zonder problemen lukken lijkt me.
Misschien moet je wel bijladen op het werk voor de terugweg, dat weet je na een paar dagen op en neer rijden wel. In het begin kun je de lader meenemen, en als blijkt dat laden op het werk elke dag nodig is kun je alsnog een tweede lader aanschaffen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Wat betreft het gebruik voor woon-werk ritten, ik ga mezelf niets wijsmaken, zo'n afstanden (40km enkel) zie ik mij echt niet meerdere keren per week doen. Dit gaat hoogstens 1x per week zijn in de zomer, en dan nog. Ik moet boevendien ook af en toe op bezoek bij klanten en ik heb een (vrij zware) laptop die ik dan de dag ervoor best op het werk moet laten. De puzzel moet dus organisatorisch telkens in mekaar vallen. Het zijn misschien excuses maar ik heb een maand geleden (tijdens het weekend) het bewuste parcours eens getest met mijn gewone MTB (uitgerust met Big Ben banden). Ik moet zeggen dat ik mij niet echt meer fris voelde toen ik toekwam (had wel quasi de hele rit wind tegen). Heeft zeker ook met mijn conditie te maken, maar toch.
Accu speelt inderdaad een belangrijke rol, maar zoals kermit zegt, die afstand zou geen probleem mogen zijn als je geen overdreven standen aanhoudt en desnoods kan er inderdaad op het werk bijgeladen worden.

In mijn zoektocht gaat mijn aandacht nu vooral uit naar het merk (en type) motor dat ik nodig heb.
Ik vind het vooral belangrijk dat die fiets soepel moet rijden, ook bij hogere snelheden. Ik lees veel over die "weerstand" die je voelt vanaf 25km/h (Bosch) en dit schrikt mij wel af. Brose zou dit blijkbaar niet hebben.
Aangezien de fiets veelzijdig ingezet gaat worden is de kans groot dan ik wel eens tegen die grens ga aankomen.
Trouwens, wat gebeurt er in een afdaling ? Voel je die weerstand dan ook ?
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

In t kader van fris aankomen: met hogere snelheden heb je wel goede spatborden nodig. En bagagedrager... Moet er wel kunnen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Helemaal droog aankomen gaat denk ik niet lukken, ook niet met een e-bike.
Je bent toch bezig, ook al is het misschien niet op erg intensief niveau. Voor mij iig genoeg om wat te gaan zweten.

In een afdaling voel je die weerstand zonder ondersteuning wel enigzins, maar dan trap je toch vrij gemakkelijk over die 25km/h heen (met een Shimano motor, ik kan niet vergelijken met andere merken).
Wat je natuurlijk wel merkt (in het terrein) is dat als je dan aanzet de fiets niet zo snappy reageert als een gewone mtb. Het blijft gewoon >20kg die je een hogere snelheid moet zien te geven.

Maar het stuurgedrag valt mij enorm mee, ik had verwacht dat het hard werken zou zijn om de fiets "binnen de lijntjes" te houden op een slingerende singletrack maar na twee, drie ritjes vlam je net zo hard naar beneden als op je oude fiets. Dat was tenminste mijn ervaring met de Merida E-Onesixty, elke e-mtb zal z'n eigen stuurkarakter hebben zoals ook bij gewone mtb's.

Als nul (motor)weerstand een prio is lijkt een Brose fiets als eerste in aanmerking te komen.
Voor mij was een belangrijk criterium de soepelheid waarmee de motor zijn vermogen afgeeft en Shimano en Brose schijnen daar het beste in te zijn. Bosch en Yamaha zijn wel erg krachtig, maar komen wat feller in. Op straat geen punt, maar in (technisch) terrein lijkt me dat minder prettig.
Uiteindelijk op de Merida uitgekomen door met name zeer positieve testresultaten, en een geometrie en looks die me erg aanspraken. Als tweede had ik de Commencal Meta Power op mijn lijstje staan (ook Shimano).
De Specialized Levo (met Brose motor) vind ik ook mooi, maar voor de prijs krijg je gewoon minder mooie specs dan bij sommige concurrenten. Schijnt wel een erg prettig rijdende bike te zijn.

Een Bosch motor wilde ik persé niet vanwege de volgende nadelen: de inwendige weerstand en daarmee zwaar trappen boven 25km/h, dat lelijke kleine tandwieltje en het is de grootste motor waardoor het vrijwel onmogelijk is een fiets met korte achtervorken te bouwen (er zit veel motor achter de trapas). De Shimano motor bouwt het kleinst, dus daarmee is het voor de constructeur mogelijk dicht bij de geometrie van normale mtb's te blijven.

Maar ik zou zeker eens proberen ergens wat proef te rijden, al is het maar om in de praktijk te kunnen voelen hoe het rijdt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Proefrijden lijkt me idd absoluut een must, het is toch een hele investering. Maar gaat niet evident zijn vrees ik. Probleem is dat de winkelvoorraad van E-MTB's vaak zeer beperkt is, en als die er al is zijn ze meestal terughoudend om die fietsen te laten proefrijden (of hooguit een rondje op de parking). Dit is althans mijn ervaring toen ik vroeger mijn gewone MTB gekocht heb (in België).
Laatst gewijzigd door dmute op wo 5 september 2018, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt eens proberen bij de Merida importeur in Apeldoorn, als dat een beetje te doen is voor je qua afstand. Ik kreeg daar de E-Onesixty 900E (het topmodel van 6.300 euro) mee voor een rit op de plaatselijke mtb-route. Die is vrij tam, maar je kunt toch mooi 50km door het bos rijden en een redelijke indruk krijgen van hoe zo'n fiets voelt.

Ook al ga je niet zo'n dure fiets kopen, het motorgedeelte is gelijk aan andere e-mtb's met de Shimano STEPS 8000 motor. Voor een Specialized Levo proefrit kun je Rings benaderen, die zit in Goirle en dat is dicht bij de Belgische grens (iets boven Turnhout).
Verder worden er af en toe testdagen georganiseerd door verschillende merken waar vaak ook wel een e-bike te proberen valt.

https://www.merida.nl/e-bike/" onclick="window.open(this.href);return false; (even bellen werkt het beste)
https://www.rings-goirle.nl/content/9-testfietsen" onclick="window.open(this.href);return false; (je kunt reserveren via de site en de Levo kun je kiezen in het drop-down menuutje).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

kermit schreef:Je kunt eens proberen bij de Merida importeur in Apeldoorn, als dat een beetje te doen is voor je qua afstand. Ik kreeg daar de E-Onesixty 900E (het topmodel van 6.300 euro) mee voor een rit op de plaatselijke mtb-route. Die is vrij tam, maar je kunt toch mooi 50km door het bos rijden en een redelijke indruk krijgen van hoe zo'n fiets voelt.

Ook al ga je niet zo'n dure fiets kopen, het motorgedeelte is gelijk aan andere e-mtb's met de Shimano STEPS 8000 motor. Voor een Specialized Levo proefrit kun je Rings benaderen, die zit in Goirle en dat is dicht bij de Belgische grens (iets boven Turnhout).
Verder worden er af en toe testdagen georganiseerd door verschillende merken waar vaak ook wel een e-bike te proberen valt.

https://www.merida.nl/e-bike/" onclick="window.open(this.href);return false; (even bellen werkt het beste)
https://www.rings-goirle.nl/content/9-testfietsen" onclick="window.open(this.href);return false; (je kunt reserveren via de site en de Levo kun je kiezen in het drop-down menuutje).
Bedankt voor deze tips. Ga ik in de gaten houden want zo'n e-mtb is voor mij ook wel een optie.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lees dit van hoodoo hieronder nog eens door.
En verder, 2 x zo snel rijden kost 4x zoveel energie.
Als we er vanuit gaan dat je bij een gewone e-bike / e-mtb de helft vd energie zelf levert, dan komt de andere helft uit de accu .
Bij een speed pedelec is 2x zoveel enercie nodig, maar jij gaat niet 2x zoveel energie leveren. Dus dan komt 3/4 uit de accu. Je vraagt dus 3x zoveel van de accu. Een nieuwe 500Wh accu kan jouw 40km nog wel aan (nog net), maar jouw plannen gaan over een langere termijn.
Ik denk dat een 1000Wh accu geen luxe is. Net als een lader op je werk.
Het is een machine, geen goocheldoos.
Er komt niet meer uit dan je er in stopt.
hoodoo schreef:Mis hier in het verhaal ook het argument van reisafstand versus accu.
Zou ik zeker kritisch naar kijken. Zeker als je iedere dag gaat rijden.
Ik rij nu al 3 jaar op een speedelec (zo'n 45 km ding) naar mijn werk. Door weer en wind, zomer en winter, enkele reisafstand circa 28 km.
Accu is hierbij de grootste beperking. Ik heb een bosch motor met (de grootst beschikbare) accu van 500w.
Als ik de fiets op standje turbo zet haal ik niet meer dan 30 tot 35 km uit de accu.
Daarom dus een tweede lader op het werk.
Als er een aardige tegenwind staat, red ik de enkele reis niet op standje turbo en moet ik echt terug in ondersteuning.
Nu zuipt zo' snelle e-bike wel behoorlijk, echt wind tegen en flink doortrappen kost soms wel 20w per kilometer.
Voor mij nu de reden om over te stappen op een stromer (iets zuiniger) maar wel met bijna 1000w accu
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik ga per januari volgend jaar mijn woon werk verkeer afleggen op een Speed Pedelec. Een Specialized Turbo Vado. In een testrit haalde ik op standje turbo 35 kilometer op een volle accu. Nu is de enkele afstand woon-werk 28 kilometer. Dit zou in principe geen probleem op mogen leveren. Ik neem de acculader mee naar mijn werk.

Dit kan bij deze lader wel. Ik heb me laten vertellen dat bijv. Stromer luchtgekoelde laders heeft die niet vervoerd mogen worden. Ook een punt om rekening mee te houden.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom zou een lader niet vervoerd mogen worden???
(waarschijnlijk omdat ze je een 2e lader willen verkopen)
Nu is een 2e lader wel fijn, want er komt een moment dat je de lader thuis, of op het werk laat liggen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

ThaSingleTrackMastah schreef: di 18 december 2018, 23:09 Waarom zou een lader niet vervoerd mogen worden???
(waarschijnlijk omdat ze je een 2e lader willen verkopen)
Nu is een 2e lader wel fijn, want er komt een moment dat je de lader thuis, of op het werk laat liggen...
Dat van de aanschaf van die tweede lader zal ook waar zijn. Hier is natuurlijk makkelijk geld op te verdienen.
Het ADVIES is echter dat laders welke een interne koeling bevatten niet vervoerd mogen worden omdat deze nogal gevoelig zijn voor schokken e.d.
Wat zal ik zeggen...…..
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Ter info, voor diegenen die een KBC lease-fiets overwegen, uit goede bron heb ik vernomen dat ze van plan zijn om in de loop van volgend jaar hun merkenlijst uit te breiden. Hoe of wat is nog niet bekend.
Plaats reactie