Nederlandse routes moeten en kunnen meer uitdaging bieden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

yo-eddy schreef:
suravida schreef:In dat geval: Ja

Ik zou alleen heel graag eens zien wat men voor ogen heeft met meer technisch in NL. Is dat die drop op Schoorl? (In een verder weinig uitdagende route) De jumpline? (Die toch simpelweg zijn issues had) Of het Traumapad? (Wat mij betreft ja graag) Zijn er voorbeelden voor TS (in NL!) die als inspiratie dienen?
Traumapad is/was prachtig, verder de worteldrops in Schoorl (nu nog illegaal!), sommige paden op de Duno, de Goudsberg, sommige features op GMA (Geestmerambacht). Ik kan op Schoorl rustig nog 20 plekken aanduiden maar dat mag niet :winkie:
De jumpline vond ik ook wel geinig maar daarvan begrijp ik dat het gevaarlijk is vanwege eenvoudige zelfoverschatting. Toch zou zoiets moeten kunnen.
Verder gewoon een paar extreem steile afdalingen met of zonder drops waar je als beginner direct door hebt dat het niet voor jou bedoeld is. Dit kan echt bijna op elke route wel gerealiseerd worden.
Ook step-ups in een klim, extreem steile klimmetjes met worteltapijt etc etc
Zelfs de wortelklim op Schoorl (de klim na afdaling Nok) wordt al regelmatig toebedekt met houtsnippers :((
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

yo-eddy schreef:
suravida schreef:In dat geval: Ja

Ik zou alleen heel graag eens zien wat men voor ogen heeft met meer technisch in NL. Is dat die drop op Schoorl? (In een verder weinig uitdagende route) De jumpline? (Die toch simpelweg zijn issues had) Of het Traumapad? (Wat mij betreft ja graag) Zijn er voorbeelden voor TS (in NL!) die als inspiratie dienen?
Traumapad is/was prachtig, verder de worteldrops in Schoorl (nu nog illegaal!), sommige paden op de Duno, de Goudsberg, sommige features op GMA (Geestmerambacht). Ik kan op Schoorl rustig nog 20 plekken aanduiden maar dat mag niet :winkie:
De jumpline vond ik ook wel geinig maar daarvan begrijp ik dat het gevaarlijk is vanwege eenvoudige zelfoverschatting. Toch zou zoiets moeten kunnen.
Verder gewoon een paar extreem steile afdalingen met of zonder drops waar je als beginner direct door hebt dat het niet voor jou bedoeld is. Dit kan echt bijna op elke route wel gerealiseerd worden.
Ook step-ups in een klim, extreem steile klimmetjes met worteltapijt etc etc
Toch hebben wij in Zaltbommel ook de nodige speeldingetjes aangelegd maar alleen wel voorzien van bordjes met een kleur blauw rood of zwart en een bordje met wat je krijgt voor hindernis. Maar niets ligt in de vaste route.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

mud mate schreef:Ja!



Mits er altijd een chickenrun is en goed aangegeven.
Dat dus
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik denk dat het heel moeilijk word om een legaal wat technischer route in nederland te krijgen. Paar jaar geleden hadden we op Amerongen een wat technischer route. De ambulance reden elk weekend 1 of 2 keer daarheen om klanten op te halen voor streek ziekenhuis. Gevolg is de route zoals die nu is, ziekenhuizen in de omgeving hebben weer wat lucht gekregen. De wat geoefende mtbers vinden toch wel de illegale mooie paadjes.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) “Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.” (Ronald Reagan)
... waarbij 'government' in dit geval erg ruim geinterpreteerd mag worden.

2) Voor mij hoeft er overigens niet altijd en overal een chickenway te zijn, je hebt ook gewoon de keus om af te stappen!


Kort samengevat: ja.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

cheeta schreef:2) Voor mij hoeft er overigens niet altijd en overal een chickenway te zijn, je hebt ook gewoon de keus om af te stappen!
+1

Chickenrun is mooi bij een moeilijker obstakel in een verder makkelijke trail. Maar we hopen toch ook ooit trails te krijgen die compleet van begin tot eind moeilijker zijn. Als beginner rijd je die gewoon niet, of je probeert het met de verwachting misschien af en toe te moeten lopen (of te vallen, dat hoort er ook bij).
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Klopt Niels, maar je kunt het ook omdraaien. Neem LDD zou toch leuk zijn als ze daar een 20tal ttf's in zouden bouwen... ;-) naast de huidige route.

Dan heb je voor een ieder wat wils
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

byorka schreef:Ja, maarrrr
Niet van dat kunstmatig geconcentreerd kort gekronkel.
Maar meer mooie routes door mooi landschap met mooi bochtenwerk en gebruik makend van de hoogteverschillen die er zijn.
+1
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

wibas schreef:Ik denk dat het heel moeilijk word om een legaal wat technischer route in nederland te krijgen. Paar jaar geleden hadden we op Amerongen een wat technischer route. De ambulance reden elk weekend 1 of 2 keer daarheen om klanten op te halen voor streek ziekenhuis. Gevolg is de route zoals die nu is, ziekenhuizen in de omgeving hebben weer wat lucht gekregen. De wat geoefende mtbers vinden toch wel de illegale mooie paadjes.
En dat is nu juist het gevaar. De vaste routes worden weer verlaten, net als vroeger. En dat is toch niet de bedoeling na alle moeite.
Illegaal biken valt nu nog mee. Alles is relatief nieuw (op bijv UHR) Maar laten we eerlijk zijn, elke handige beginner kan daar uit de voeten. Misschien op Kwint na.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is wat je noemt een trending topic op het forum de laatste tijd, meer uitdaging op de NL mountainbikeroutes. Zomaar een vraagje tussendoor, maar wie van de vurige voorstanders is al bezig met stappen zetten in die richting?
Want er is niks zo gemakkelijk als op internet je mening geven natuurlijk, maar uiteindelijk zal toch iemand (of iemanden) die kar moeten gaan trekken als je echt iets veranderd wilt zien.

Mijn idee? Ik vermaak me prima op de "routes 2.0" zoals die er nu al een aantal zijn. Het hoeft niet altijd grensverleggend moeilijk te zijn om leuk te zijn. Het is ook een uitdaging om de flowafdalingen op Amerongen snel en tegelijkertijd strak te nemen. Of is iedereen al zo begaafd dat-ie dat perfect onder de knie heeft?

Wil je toch "echt mountainbiken" ga je een keer de grens over. En daarnaast zie ik wel bestaansrecht voor meer bikepark-achtige settings om aan je skills te werken. Dus een redelijk aantal -vaak aangelegde- obstakels op een relatief klein oppervlak. Filthy Trails, Wild Dukes, maar ook Zaltbommel of een indoorgebeuren als Wood15 zijn leuk om te doen voor de afwisseling en wat aan je techniek te werken.

Ik denk ook dat we zullen moeten accepteren dat Nederland nu eenmaal niet het beste land is om te wonen als je onze hobby hebt. Maar iets accepteren past niet meer in het huidige tijdsbeeld... "I want it all and I want it now" hoor ik Freddy nog zingen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

"Wie is Freddy ?" zullen ze zeggen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

mud mate schreef:Klopt Niels, maar je kunt het ook omdraaien. Neem LDD zou toch leuk zijn als ze daar een 20tal ttf's in zouden bouwen... ;-) naast de huidige route.

Dan heb je voor een ieder wat wils
In plaats daarvan wordt daar elk hobbeltje vlakgestreken en bijna elke klim voorzien van een plastic mat, zodat de huurfietser -met volledig dichtgedraaide vork en knalharde banden, veilig terugkomt bij de herberg :-D
Het beetje uitdaging wat er in zat is langzaamaan verdwenen, en misschien mede daardoor wordt er vaak buiten de route de uitdaging gezocht..

Op routes zoals Sleen of Hardenberg hebben ze het beter begrepen, duidelijke aanwijzingen voor de keuze van chickenrun of het meer uitdagende stukje route(althans dit was 2 jaar geleden zo) maar het kan dus wel...

Dus als het aan mij ligt, JA
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:"Wie is Freddy ?" zullen ze zeggen ;)
◼︎ Go round the outside.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

wibas schreef:Ik denk dat het heel moeilijk word om een legaal wat technischer route in nederland te krijgen. Paar jaar geleden hadden we op Amerongen een wat technischer route. De ambulance reden elk weekend 1 of 2 keer daarheen om klanten op te halen voor streek ziekenhuis. Gevolg is de route zoals die nu is, ziekenhuizen in de omgeving hebben weer wat lucht gekregen. De wat geoefende mtbers vinden toch wel de illegale mooie paadjes.
Dat kwam met name omdat het een smal pad was waar je met +40kmpu op de schansjes af kwam rijden.
Een technisch stuk hoeft natuurlijk niet per definitie op hoge snelheid te zijn of een jump, maak maar eens een paar scherpe switchbacks in een route of technische klim, drop off (30cm) in een korte bocht etc etc.
technisch betekend in mijn geval niet dat we van alle mooie routes een bikepark moeten gaan maken.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

byorka schreef:Ja, maarrrr
Niet van dat kunstmatig geconcentreerd kort gekronkel.
Maar meer mooie routes door mooi landschap met mooi bochtenwerk en gebruik makend van de hoogteverschillen die er zijn.

En wat nu als je maar één heuveltje tot je beschikking hebt?
Liever één keer in beide richtingen er overheen of toch maar een paar lusjes die op bij de heuvel uitkomen en dan met een aantal korte kronkels om de zoveel kilometer tenminste nog wat hoogte in de route brengt?
Plaats reactie