Gewicht fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Nico777
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 23 april 2016, 20:14

Elke week bekijk ik dit firum. Er staan voor mij leerzame en informatieve onderwerpen op .
Wat mij alleen opvalt / stoort , dat vele mensen hun fiets tonen / verkopen , waar bij vermeld staat dat de fiets onder de 9 kg weegt. Is 9 kg de norm voor een "snelle" fiets ? Ik weet uit ervaring dat je met een geveerde voorvork (buiten een Lauf) erg je best moet doen om onder de 9 kg te komen. Het is volgens mij ook van belang waar het gewicht zit in de fiets. Carbon velgen hebben een redelijke hoge invloed op het gevoel , snelheid van een mtb.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Elke fiets is snel met de juiste berijder. ;-)
Maar een fiets onder 9kg heeft vaak serieus geld gekost om op te bouwen, misschien dat het daarom op die manier onder de aandacht gebracht wordt?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Waarom stoor jij je daaraan? Ik ben meestal wel benieuwd wat een project uiteindelijk gekost heeft maar dat wordt helaas nooit vermeld.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nieuwe 9kg hardtail nieuw is minimaal 5000,-, fully sub 10kg zeker 7000,-.
Het gewicht zegt je dus iets over hoe reeel de vraagprijs is. Niet alles, maar het zal geen koopje zijn.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 21 maart 2018, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waarbij de afgelopen jaren fietsen alleen maar zwaarder zijn geworden.
We gingen van 26” naar grotere wielen, bredere velgen, de banden groeiden mee, sturen werder breder, er kwamen droppers... laatst las ik dat de gemiddelde fully sinds het 26” tijdperk 1,7kg zwaarder was geworden. Dat voel je wel...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
PaganiProductions

voor mijn nieuwe stuur betaal ik een euro per gram dus 160 gram is ook 160 euro
Zal voor lichte frames nog veel meer zijn.
Voor mijn Orbea heb ik 1500 euro betaald voor 13.00 kg(alu frame fiets met standaard banden etc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef:Waarbij de afgelopen jaren fietsen alleen maar zwaarder zijn geworden.
We gingen van 26” naar grotere wielen, bredere velgen, de banden groeiden mee, sturen werder breder, er kwamen droppers... laatst las ik dat de gemiddelde fully sinds het 26” tijdperk 1,7kg zwaarder was geworden. Dat voel je wel...
Met zulke gewichten hebben we het natuurlijk over XC fietsen.
Het hedendaagse XC fietsen is ook wel wat extremer geworden dan 10 a 20 jaar geleden.
We verlangen dus steeds meer van onze XC fiets (en fabrikanten sneden zichzelf in de vingers door lichtgewicht spul te verkopen dat niet heel bleef).
Logisch dat het gewicht is toegenomen (bij vergelijkbaar geindexeerd budget)
Ik weet zeker dat je met zo'n lichtere 26" FS van 15 jaar geleden niet hetzelfde kunt doen (ongestraft) als met een moderne 27.5 of 29" FS (beide XC).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Mischien leuk om er gelijk bij te vermelden wat je eigen fiets weegt en gekost heeft

Mijne 8.2 kg en gekocht voor 2500 gebruikt
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7391
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als het werkelijk interessant is - ik heb geen van m'n fietsen ooit gewogen, maar gezien ik al een voorkeur voor banden van een 1kg, vorken met 35mm stanchions, etc... zal ik een veilige marge hebben ten opzichte van de 9kg - zet er dan ook gelijk de framemaat en het gewicht van de berijder bij... Met een 16" voor iemand van <60kg zit je op andere waardes dan een 22" en 0.1T.


Die 9kg is me eigenlijk ook nog nooit opgevallen en als ik er op zoek kom ik ook niet echt recente topics tegen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: Met zulke gewichten hebben we het natuurlijk over XC fietsen.
@TSTM, nee, het betrof fully’s in het algemeen. Maar ik denk inderdaad wel dat de XC-varianten het meest gewonnen hebben aan fun en potentie, het meergewicht heeft zeker ook wat opgeleverd.
Toch zou het fijn zijn als er weer wat af kon, als je veel op/af moet, lang moet klimmen, vlot wil accelereren dan zijn een paar onsjes minder best welkom.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Nico777 schreef:Elke week bekijk ik dit firum. Er staan voor mij leerzame en informatieve onderwerpen op .
Wat mij alleen opvalt / stoort , dat vele mensen hun fiets tonen / verkopen , waar bij vermeld staat dat de fiets onder de 9 kg weegt. Is 9 kg de norm voor een "snelle" fiets ? Ik weet uit ervaring dat je met een geveerde voorvork (buiten een Lauf) erg je best moet doen om onder de 9 kg te komen. Het is volgens mij ook van belang waar het gewicht zit in de fiets. Carbon velgen hebben een redelijke hoge invloed op het gevoel , snelheid van een mtb.
Ik ga er vanuit dat jouw fiets geen lichtgewicht is. Mijn fiets is ook geen lichtgewicht. Het weerhoudt mij er niet van om plezier te hebben met mijn fiets. Gewoon lekker gaan fietsen en maak je niet druk om wat een ander vindt / heeft.
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

aurelius schreef:Waarbij de afgelopen jaren fietsen alleen maar zwaarder zijn geworden.
We gingen van 26” naar grotere wielen, bredere velgen, de banden groeiden mee, sturen werder breder, er kwamen droppers... laatst las ik dat de gemiddelde fully sinds het 26” tijdperk 1,7kg zwaarder was geworden. Dat voel je wel...
ben zelf overigens ook 12 kg zwaarder sinds het 26" tijdperk, daar kan geen lichtere fiets tegenop :winkie:
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Over het algemeen is het volgens mij makkelijker en goedkoper de berijder een kilootje lichter te maken!
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

bonzaiking schreef:Mischien leuk om er gelijk bij te vermelden wat je eigen fiets weegt en gekost heeft

Mijne 8.2 kg en gekocht voor 2500 gebruikt
Mijn nederlandfiets weegt ook zo iets. Alleen de schakelgroep gekocht (1x10) de rest had ik nog in de rommelbakjes liggen.
't Is een 26" XC, maar hoeveel kost nu een shifter, derailleur, cassette, ketting en tandwiel samen; iets van 200 euri of zo dat ik kwijt was.

Mooi? Nee. Functioneel? Ja.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Mijn fiets (Cube Reaction Pro 2018) weegt 13,3 kg. Dus stukje zwaarder dan 9kg fietsen. Dat wil niet zeggen dat je dan ook gelijk langzamer bent. De berijder is (gelukkig) nog steeds het belangrijkste onderdeel van de fiets (zowel qua kracht, behendigheid als kilo's).
Dus je er niet druk om maken en genieten van al dat mooie spul wat voorbij komt.
Plaats reactie