Whisky van de biker...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het gaat hier vooral over de Schotse whisky's maar wisten jullie dat onze zuiderburen ook verdraaid lekkere whisky's maken? Nee... Bij deze dan. Dat doen ze.

https://www.belgianwhisky.com/nl
In april een bezoekje gebracht aan deze distillerij. Erg leuk, en informatief. Vorig in december bij een lokale slijterij in Dinant de 48 maanden whisky geproefd, Belgian Owl by Jove welke lekker van smaak is.

Bij de rondleiding zit natuurlijk ook een proeverij. En daar hadden ze een pareltje van 11 jaar oud. Aardig aan de prijs maar zeer de moeite waard.

En waarom smaakt het dan toch verdomd veel naar een goede Schotse whisky, zul je afvragen? Nou dat komt omdat ze, en dat zeggen ze zelf, de enige distillerij buiten Schotland zijn met echte Schotse koperen ketels.

Ik zal thuis een foto maken van de 11 jaar oude.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Ik neem er één, proost :bier:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

One Only schreef: do 4 juli 2019, 22:25 Ik neem er één, proost :bier:
Ik doe mee, proost
Afbeelding
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Victor1977 schreef: do 4 juli 2019, 22:40
One Only schreef: do 4 juli 2019, 22:25 Ik neem er één, proost :bier:
Ik doe mee, proost
Gezelligheid :-D , en daarna je banden tubeless maken zie ik :winkie:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Momenteel 'the Antiquary 12' op mijn bureau staan, ben erg benieuwd. Is een behoorlijk goede actie hiermee bij de lokale slijterij (15 euro ipv 27 bij G&G), dus zeker proberen waard.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juli 2019, 01:43 Mooi gevonden Jan, maar Buffalo Trace, da's whisky uit Frankfurt Kentucky :~
Past natuurlijk wel bij Niner ;) en stukken veiliger dan dit !
Klopt, na die foto zag ik pas dat de dop afgebroken was. Dus snel iet erin wat ruim voor handen was :tong .

Whiskey heb je ook in heel veel varianten. Zelf vind ik een Rye whiskey op vatsterkte altijd leuk. Heb ook een aanzienlijke collectie Schots (gehad). Favoriet is toch nog Port Ellen, maar daar is bijna niet meer aan te komen voor redelijk prijzen.

Jammer dat er zoveel vraag vanuit China is. Hierdoor gaan ze alles sneller op de markt zetten, en zie je steeds minder whisky met leeftijd. En dan gaat de marketingmachine werken. Kiezen tussen "Highland Park 5Y" of "Highland Park Einar".....De laatste kun je met een hogere prijs (en meer marge) in de markt zetten. Niet altijd een verbetering.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mij was verteld dat de namen er juist waren om de Chinezen te misleiden.
Die kochten gewoon alles van 12 jaar en ouder, zal wel goed zijn, dus lege schappen in de EU.
Nu geven ze er een naam aan en zo gaat niet de hele partij automatisch naar China (want de leeftijd staat er niet op, dus de Chinees is Confucius).
Whisky moet overigens minimaal 5 jaar in het vat zitten voordat het Whisky mag heten (Schotland).

Ben nog op zoek naar een fles Highland Park 18y, voor een schappelijk prijsje.
Maar ik ben bang dat ik dan in China moet gaan zoeken...

Wielmaat, kopen in NL en versturen is dubbel duur.
Hogere accijns en 13 euro verzend kosten.
En de post wil eigenlijk geen vloeistoffen internationaal versturen, meen ik ergens te hebben gelezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Paar keer whisky uit Helgoland besteld, komt gewoon aan. Vrouwlief besteld wijn uit Spanje dat gaat ook altijd goed.
Versturen per post gaat dus prima, althans door bedrijven. Particulier geen ervaring.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maakt ook niet uit, verz.kosten van NL naar E zijn vrij fors, 13 euro (post.nl) en de accijns is in NL ook hoger.
Is geen slimme actie, ik laat me liever verrassen tijdens mijn supermarkt bezoekjes ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Hee...hoo... heb ff wat posts gemist zie ik! Leuke input weer! :-q

@Meegs: ik weet wel dat er inmiddels vele andere landen produceren, maar Belgische heb ik nog niet geproefd. Heb nu wel n Zwitser in huis, Santis...die is gelagerd op ruim 100 jaar oude biervaten. Proefde die op t whisky festival in Leiden en toen smaakte hij wel, maar ik vind em eerlijk gezegd nu toch wat tegenvallen, smaakt wat naar vieux ofzo. Niet echt wat je van whisky wil, vind ik. Zal es kijken of ik aan samples van die Belgische kan komen bij mn LWS. :D

@TSTM: Schotse whisky moet minimaal 3 jaar gerijpt hebben i.p.v. 5... zou dus best kunnen dat de whisky idd steeds vaker daardoor al vroeg gebotteld wordt door invloed van de Chinese markt.

Er was laatst in Amerika nog n Jim Beam magazijn afgefikt zag ik op t nieuws...dat was n flinke hoeveelheid drams die daar in rook opging. Iets van 45000 liter geloof ik. (Edit: het ging om 45000 vaten! ) :o De brandweer liet t gecontroleerd uitbranden ...ja ja, mooi excuus...die firefighters wilden gewoon al toekijkend de dampen opsnuiven. :lol:
Spec29
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 9 juli 2019, 20:50

Ben ook whiskyfan, verzamel en drink voornamelijk bourbon cask whiskies van The Balvenie. En drink daarnaast wat bourbons van Jack Daniels en Four Roses. De verzameling Balvenie 15 yo en 25 yo flessen staat inderdaad in een teakhouten kast met schuifdeur. Nu op zoek naar The Balvenie 30 yo :-)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Spec29 schreef: vr 16 augustus 2019, 20:11 Ben ook whiskyfan, verzamel en drink voornamelijk bourbon cask whiskies van The Balvenie. En drink daarnaast wat bourbons van Jack Daniels en Four Roses. De verzameling Balvenie 15 yo en 25 yo flessen staat inderdaad in een teakhouten kast met schuifdeur. Nu op zoek naar The Balvenie 30 yo :-)
Goeie smaak, The Balvenie is ook 1 van mijn favo Schotse. ;)

Maar zo’n 30 yo, daar mag je je buidel wel voor opentrekken... :o
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Gisteravond de Balvenie 15 years rum cask weer een een stukje leger gemaakt.

Smaakvol.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed whisky weer in NL.
Hier is het meer cerveza weer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Meegs schreef: za 17 augustus 2019, 14:57 Gisteravond de Balvenie 15 years rum cask weer een een stukje leger gemaakt.

Smaakvol.
Ja dat is n fijne! Balvenie is echt pure kwaliteit. Ik dronk gisteravond de Talisker founders reserve (Edit: het is de distillers edition ;) )ook erg lekker met narijping op sherryvaten. Geeft zo’n turf/rook whisky n extra tintje. :-q

En zoals TSTM het al stelt:
ThaSingleTrackMastah schreef: za 17 augustus 2019, 22:15 Goed whisky weer in NL.
Hier is het meer cerveza weer.

Idd echt whisky weer en dan ook de wat meer rokerige types - zoals die talisker dus.

Kan me voorstellen dat t in Espana meer biertjes weer is ja. 8)
Plaats reactie