Whisky van de biker...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef:Maakt mij niet uit. Zo zijn de regels zoals ik ze net heb verzonnen :).

Mocht je flitslicht gebruiken: laat de whisky niet schrikken.
Zeg eh, Kapitein....jouw regels in mijn topic? :tong

@MadMax: ik geloof je zo wel hoor, eigen plaatjes mag maar hoeft (nu) niet (meer). ;)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

floris500 schreef:.... Geen verzameling want het is bij mij meestal op=nieuwe halen. ....
Zo deed ik dat eerst ook, tot ik me bedacht dat meer keuze in huis leuker is. Bij mij gaan 10 flessen in huis net zo langzaam/snel leeg als 10x 1 fles halen. Eerste investering is wat hoger maar daarna is het net zo duur. Ik heb een keer wat vakantiegeld stukgeslagen op 10 flessen in een keer kopen. Gewoon op de gok, op het verhaal en ook op het uiterlijk (sloeg natuurlijk nergens op maar je moet wat..). Veel van geleerd, soort eigen whiskyproeverij. Een miskoop serveer je aan je vrienden, er is er altijd wel een die een andere smaak heeft en het dus wel lekker vindt. :)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Elvander schreef:
Wiel-Maat schreef: Nice, Elvander. Mooi gezelschap zo bijelkaar. En zo zie ik al 2 dezelfde als bij mij, die Glenfiddich 18 en aberlour 12 hoewel die laatste bij mij net gister op ging. ;) Die Balvenie die je hebt, is dat de double wood 12?

En je bewaart ze dus ook in koker...dat maakt voor mijn idee ook de drempel om er snel ff eentje te nemen altijd nét wat hoger. :winkie:
De ene Aberlour 12 is een 0,7l double cask, de andere is een 1,0l sherry cask.
Onderaan staan nog een Laphroaig quarter cask, Finlaggan probeersel (ben er niet gek op), een Balvenie 12 doublewood (niet te duur en altijd goed) inderdaad, Artmore quarter cask en een Glenn Garioch founders reserve.

In koker vind ik gewoon mooier anders wordt het zo'n rommeltje ;)
Wat ik verschrikkelijk vind is Ardbeg, men wat een rommel ;) in mijn beleving volledig uit balans, ik noem het altijd aardbek :bier:
Grappig, die GG Founders Reserve heb ik nu ook staan en recent geopend, die bevalt erg goed moet ik zeggen.

Ardbeg is dus niet jouw ding? Uit balans schrijf je...tja tis maar wat voor balans je zoekt; de islay whiskies zijn sowieso natuurlijk vrij uitgesproken door de turfrokerige boventoon. Ik heb van Ardbeg nu de Corryvreckan en die is erg lekker vind ik. Je hebt wel die Laphroaig dus, hoe vind jij die dan? Naar mijn idee ligt dat merk toch behoorlijk dicht bij Ardbeg qua smaakprofiel...
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Geen kenner, maar kan er wel af en toe van genieten.
Ook geen vaste merken, maar gewoon af en toe een ander merk proberen.
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Edgecrusher schreef:Geen kenner, maar kan er wel af en toe van genieten.
Ook geen vaste merken, maar gewoon af en toe een ander merk proberen.
[img]https://photos.google.com/u/1/share/AF1 ... lZM0pn[img]
Als je niet tegen de alcohol kunt moet je ook niet proberen een foto te plaatsen... :roll:


(tenzij het aan mij ligt dat ik hem niet te zien krijg... :( )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Nope. Ligt niet aan jou
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Edgecrusher schreef:Geen kenner, maar kan er wel af en toe van genieten.
Ook geen vaste merken, maar gewoon af en toe een ander merk proberen.
Afbeelding
Afbeelding

Astu :-q
Elvander schreef:
floris500 schreef:.... Geen verzameling want het is bij mij meestal op=nieuwe halen. ....
Zo deed ik dat eerst ook, tot ik me bedacht dat meer keuze in huis leuker is. Bij mij gaan 10 flessen in huis net zo langzaam/snel leeg als 10x 1 fles halen. Eerste investering is wat hoger maar daarna is het net zo duur. Ik heb een keer wat vakantiegeld stukgeslagen op 10 flessen in een keer kopen. Gewoon op de gok, op het verhaal en ook op het uiterlijk (sloeg natuurlijk nergens op maar je moet wat..). Veel van geleerd, soort eigen whiskyproeverij. Een miskoop serveer je aan je vrienden, er is er altijd wel een die een andere smaak heeft en het dus wel lekker vindt. :)
Ja dat is zo, komt nog wel denk ik maar dan wel wat kleiner aantal (anders moet ik eigenlijk ook 10 flessen rum en 10 flessen cognac neerzetten, zo groot is mn drankenkast niet). :lol:
Laatst gewijzigd door floris500 op di 7 november 2017, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wiel-Maat schreef:
Kapitein Iglo schreef:Maakt mij niet uit. Zo zijn de regels zoals ik ze net heb verzonnen :).

Mocht je flitslicht gebruiken: laat de whisky niet schrikken.
Zeg eh, Kapitein....jouw regels in mijn topic? :tong

@MadMax: ik geloof je zo wel hoor, eigen plaatjes mag maar hoeft (nu) niet (meer). ;)
Ja kom op. Iemand moet hier regels maken anders valt er niks te handhaven :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef:
Wiel-Maat schreef: Zeg eh, Kapitein....jouw regels in mijn topic? :tong
Ja kom op. Iemand moet hier regels maken anders valt er niks te handhaven :winkie:
Tut tut... :wink: Wat moet er hier gehandhaafd worden dan? We zitten hier immers in de MTB lounge bar... :bier:

En 'n wat inferieure cq onderbelichte foto, waarop jij die 'regels' wilde toepassen, dat past als sfeerplaatje juist goed in het topic zou ik zeggen. :-D
Gebruikersavatar
vicvicvic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 15:07
Mijn mountainbike: 2013 Cube LTD Pro '29 - Leader/Aventon fixedgear

Groot Islay liefhebber alhier. Omwille van persoonlijke veiligheid heb ik nooit meer dan 1 of 2 flessen in huis :) Laphroigh 10yr is een vaste fles in de kelder.
Een goede bourbon (Woodford Reserve, Dickel, Roughstock) gaat er overigens ook altijd in!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

vicvicvic schreef:Groot Islay liefhebber alhier. Omwille van persoonlijke veiligheid heb ik nooit meer dan 1 of 2 flessen in huis :) Laphroigh 10yr is een vaste fles in de kelder.
Een goede bourbon (Woodford Reserve, Dickel, Roughstock) gaat er overigens ook altijd in!
Ja ik heb de Islay sinds een jaar of wat ook echt in de armen gesloten, was daarvoor altijd wat terughoudend maar je moet het ergens leren waarderen. Verbaasde mij uiteindelijk hoe zoetig deze nog kunnen zijn en hints van vanille zeker ook terug te vinden zijn. Op dit moment van dat genre Ardbeg en Talisker in huis - Talisker is dan formeel geen islay maar van Skye afkomstig, maar qua smaakprofiel in dezelfde range en dus wel als islay te classificeren. Verder ook een Amrut Fusion, een Indiase whisky en zeer goed te drinken! Zeker een alom gewaardeerde distilleerderij inmiddels. Deze Fusion kreeg ook 97 punten in de Whisky Bible. Hij heet fusion omdat er geturfd gerst uit Schotland gemengd wordt met ongeturfd gerst uit India. Dit geeft een zeer speciale mix; het turvige accent is zeker aanwezig maar wel anders en wat subtieler dan de islay whiskies. Aanrader! :-q

Dickel heb ik ook wel eens gehad ja... best lekker als bourbon, hoewel ik er geen 2e fles van zou kopen, en een stuk beter te drinken dan bv Jack (Daniels) wat ik vroegah wel dronk in de kroeg. Jack is overigens ook geen bourbon trouwens maar komt qua smaak wel in de buurt. De gebruikte 'charcoal mellowing' methode is ook hetzelfde, dat zal daarbij wel meespelen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wiel-Maat schreef: Tut tut... :wink: Wat moet er hier gehandhaafd worden dan? We zitten hier immers in de MTB lounge bar... :bier:

En 'n wat inferieure cq onderbelichte foto, waarop jij die 'regels' wilde toepassen, dat past als sfeerplaatje juist goed in het topic zou ik zeggen. :-D
Je snapt me verkeerd - ik wil regels toepassen op foto's van dit edele vocht die níet van de biker zelf zijn. Maakt mij niet uit hoe brak de foto - als het maar eigen plaatjes zijn :-q

Maar om on-topic te blijven: mijn vorige Laphroaig is alweer te lang geleden... dat moest er maar weer eens van komen! De laatste whisky die ik zelf kocht was op een fietsvakantie in Schotland, op de distilleerderij van Arran: een Arran "Robert Burns" Poets' edition. Heeeeeel klein flesje, mocht niks wegen en gewoon lekker tijdens de vakantie soldaat gemaakt. Maar daar, in die ruige heuvels met alleen wat gras en heide, komt het wel het beste tot z'n recht!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

vicvicvic schreef:Groot Islay liefhebber alhier. Omwille van persoonlijke veiligheid heb ik nooit meer dan 1 of 2 flessen in huis :) Laphroigh 10yr is een vaste fles in de kelder.
Een goede bourbon (Woodford Reserve, Dickel, Roughstock) gaat er overigens ook altijd in!
Even opgezocht, die klinkt erg lekker! Eens proberen :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef:
Wiel-Maat schreef: Tut tut... :wink: Wat moet er hier gehandhaafd worden dan? We zitten hier immers in de MTB lounge bar... :bier:

En 'n wat inferieure cq onderbelichte foto, waarop jij die 'regels' wilde toepassen, dat past als sfeerplaatje juist goed in het topic zou ik zeggen. :-D
Je snapt me verkeerd - ik wil regels toepassen op foto's van dit edele vocht die níet van de biker zelf zijn. Maakt mij niet uit hoe brak de foto - als het maar eigen plaatjes zijn :-q

Maar om on-topic te blijven: mijn vorige Laphroaig is alweer te lang geleden... dat moest er maar weer eens van komen! De laatste whisky die ik zelf kocht was op een fietsvakantie in Schotland, op de distilleerderij van Arran: een Arran "Robert Burns" Poets' edition. Heeeeeel klein flesje, mocht niks wegen en gewoon lekker tijdens de vakantie soldaat gemaakt. Maar daar, in die ruige heuvels met alleen wat gras en heide, komt het wel het beste tot z'n recht!
Ahaaa ok nu snap ik hem. Sowieso niks aan de hand hoor, ik zat maar wat te stoken > see what I did there ;)

Ja en inderdaad: zo'n whisky nuttigen in dat landschap waar het de distilleerderij uit komt, daar is het toch wel genieten op z'n best.

En Arran, ja da's ook zo'n merk waar ik nog geen gedegen onderzoek naar heb gedaan; volgend jaar op het whisky festival in Leiden daarover eens mijn neus opsteken. 8)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Beter idee: ga erheen! Schuin tegenover de destilleerderij is een prima camping, en de ferry naar Arran is al een avontuurtje op zich!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie