Whisky van de biker...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Goed, het topic 'bier van de biker' was er al en ik zag daar zo nu en dan al een verwijzing naar whisky langskomen. Nou ben ik zelf een single malt whisky drinker, wel van het gematigde type want ik drink slechts in het weekend maar ik ben wel een liefhebber en kan er erg van genieten.

Zodoende ben ik dus nieuwsgierig of er nog meer bikers zijn die de liefde voor single malt whisky delen.

Mijn interesse in single malt whisky is in ieder geval zo'n 10 jaar geleden ontstaan door een band waar ik destijds in speelde; het was in die band traditie om een fles goeie whisky kado te geven als een lid de band verliet. Nu was het in dit geval zo dat de band geheel uit elkaar ging, dus werd uit de bandkas aan elk bandlid bij het afscheidsoptreden nog een mooie fles kado gedaan. De fles die ik kreeg was een Balvenie 10 years Founders Reserve. Daarvoor dronk ik al wel eens een gemiddelde whisky in de kroeg zoals bv een Jack Daniels maar deze fles was toch wel andere kwaliteit merkte ik, en vanaf toen ben ik de (voornamelijke Schotse) single malts verder gaan ontdekken.

In de afgelopen jaren heb ik enkele proefavonden en workshops gedaan en ben vorig jaar (eindelijk) voor het eerst ook in Dufftown in Schotland geweest, het plaatsje met de hoogste distilleerderij-dichtheid van Schotland, en heb daar o.a. een bezoek gebracht aan Glenfiddich met rondleiding en proeverij. Erg leuk om eens te doen. En een erg mooi bikeland trouwens ook, Schotland! Toen niet gedaan, zat ff niet in de planning.
Ik ben na verloop van tijd steeds meer merken en types gaan ontdekken en waarderen; van de wat zachtere lowlands en speysides tot de highlanders en de stevige rokerige islay whiskies. Elk type is naar mijn idee weer wat beter passend bij diverse momenten van het jaar; zo passen de rokerige, turvige soorten beter bij de herfst en winter en de wat zachtere meer bij lente en zomer (maar dat kan voor iedereen weer anders zijn en blijft uiteraard een kwestie van smaak).

De meeste single malt liefhebbers verzamelen graag en leggen dan een 'cabinet' aan, een kast waar de whiskies in bewaard worden. Ik heb op dit moment ook een redelijke verzameling staan die ik in de afgelopen tijd bijeen heb gekocht, maar door een recente verhuizing zal er voorlopig ff niks meer bijkomen. Bovendien is 13 flessen in voorraad ook nog wel even genoeg om een tijdje van te genieten... :roll:

Een foto van je cabinet is dan altijd wel leuk dus hierbij de inhoud van mijn cabinet...
OK, de term cabinet is voor deze kast misschien wat teveel eer, maar een mooi meubelstuk voor je verzameling vinden is nog best lastig en door de verhuizing is mijn budget daarvoor nu wat beperkt. Anyway, de inhoud dus...de bovenste rij is helaas niet optimaal zichtbaar, maar voor een toelichting zie onder de foto.

Afbeelding

Bovenste rij v.l.n.r:

Kadoverpakking; inhoud Glen Talloch
Glen Grant 5 years
Glenmorangie The Duthac - NAS (no age statement) *
Glenfiddich 18 years *
Talisker The Distillers Edition - NAS
Amrut Fusion - NAS *
Ardbeg Corryvreckan - NAS *

Onderste rij v.l.n.r:

Cardhu 12 years
Craigellachie 13 years
Aberlour 12 - slechts de koker; de fles was net op, maar in de koker zit nu een Monkey Shoulder blended die zonder koker geleverd werd. Monkey Shoulder is een prima blended single malt (met o.a. Glenfiddich en Balvenie)
The Balvenie 17 years Double Wood *
The Balvenie 14 years Caribbean Cask *
Glen Garioch Founders Reserve - NAS *

Dus dat! De whiskies met * reken ik tot mijn favorieten maar eigenlijk alles wat ik heb staan is goed te drinken. :wink:

Ben benieuwd of er nog meer bikers zijn die een dergelijk cabinet in huis hebben? Of gewoon zo nu en dan genieten en één lekkere fles in huis halen...dat is natuurlijk om het even, als je er maar van geniet.

En tot slot...slainte mhath, oftewel proost! :bier:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jameson
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Laatst heeft iemand voor mij een fles meegenomen uit Schotland. Was bij onderstaande destilleerderij meegenomen.

https://www.malts.com/en-row/distilleries/blair-athol/" onclick="window.open(this.href);return false;

Betrof (hij is op :tong ) de Blair Athol 12 years. Was erg lekker. Trouwens ook te koop bij de Gall en Gall :wink:

https://www.gall.nl/shop/706280-blair-a ... s-ff-70cl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto van mijn verzameling heeft weinig zin. Heb maar één fles staan op dit moment :lol:

Proos!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

mud mate schreef:Jameson
En welke van Jameson heeft dan je voorkeur Mud?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik vergrijp me nog wel eens aan Glenfiddich, GlenLivet en Dalwhinnie 25yrs, al zit ik tegenwoordig meer in de rum :bier:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Big Peat en Bushmills Black Bush :-q en verder probeer ik weleens wat er ter plaatse geschonken wordt;)
'BUILT not Bought '
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Laphroaig 18yrs, tikje prijzig, zeer de moeite waard om af en toe effe echt voor te gaan zitten. Is zo iets als in Whistler van 'Top of the world' helemaal naar beneden gaan, soort van ultieme beleving, maar lang niet de enige ultieme beleving.

Verder Aberlour 12 of 16 voor wat vaker (neem ik meestal uit Frankrijk mee, scheelt zo 20 euro!) en een Talisker gaat er ook wel in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik heb uit zelfbescherming (bijna) nooit meer whisky in huis. Op de één of andere manier kan ik met dat engelendrankje geen enkele maat houden :bier:

Kom er binnenkort wel eentje bij jou proeven Wielmaat :-q
Laatst gewijzigd door vibemaker op zo 5 november 2017, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Lars TB schreef:Laphroaig 18yrs, tikje prijzig
:tong
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Highland Park 18yr old. Maar de 12yr old gaat er ook wel in :tong
Of de Glenlivet 18yr ook lekker.. of... tja ga zo mr door :bier:
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 987
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Soort Whisky maakt mij niet uit, als het maar gemengd wordt met een goede cola! :kiss:

Geintje natuurlijk. Ben geen whisky liefhebber. Ook niet gemengd.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Sigaartje op zn tijd moet ook kunnen 8) of is dat vloeken in de kerk :~
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Zo! Aardig wat reacties al, leuk. Ook wel n goed zondagmiddag item dit denk ik. 8)

De door jullie genoemde namen ken ik qua smaak, alleen die Blair Athol nog niet, wel van naam...ook es checken. En wat dat betreft kan je nog wel ff zoet zijn met al die merken en expressies... blijft n leuke ontdekkingstocht.

@mud mate: ja dat wist ik toevallig al van je, Jameson. ;)

@ Lars: die Laphroaig 18 proefde ik dit jaar op t whisky festival in Leiden dit jaar, erg lekker! Maar is naar mij daar verteld werd niet meer in de maak helaas. Nog wel te krijgen maar schijnt nu iets van 250-300 € te moeten kosten... :o

@ Vibemaker: prima! Je weet me te vinden. :-q

Krijg er wel dorst van trouwens, over die whisky praten...is de 4 al in de klok? Ja verrek, tis net 4 over 3 geweest. :bier:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

@Morsbiker: als jij dat lekker vind, prima. Schijnt n goede combi te zijn, vriend van me heeft n sigarenzaak en die houdt regelmatig tastings, ook met whisky. Ik ben zelf geen roker meer, wel gedaan dus maar al 15 jr gestopt; ik heb sigaren verder nooit echt lekker gevonden.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2176
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mijn voorkeur gaat ongeveer uit naar alles van het island skye. Mooie collectie heb je daar in de kast staan. Mijn wielershirts zijn er ook op afgestemd......
Afbeelding
Plaats reactie