Elektrische mountainbikes

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.

Moderator: Pat.

Gebruikersavatar
maverick76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Plastic

za 24 augustus 2019, 19:41

Ja zoiets als je nu ziet op de snelweg? Ik met mijn Twingo rustig 110 (zuinig/milieu) en dan van die gefrustreerde leernichten die je flink van achter lijken te willen nemen als je een vrachtwagen inhaalt.

Zoiets?
GeertMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 6 augustus 2019, 23:22
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT 2018

za 24 augustus 2019, 19:52

maverick76 schreef:
za 24 augustus 2019, 19:41
Ja zoiets als je nu ziet op de snelweg? Ik met mijn Twingo rustig 110 (zuinig/milieu) en dan van die gefrustreerde leernichten die je flink van achter lijken te willen nemen als je een vrachtwagen inhaalt.

Zoiets?
Ben jij ook van de klasse 1 keer spiegelen is genoeg?

Ik rij vaak te hard, niet bijzonder maar 10/ 15 meer als de maximumsnelheid meestal.

En dan zijn er van die figuren (meestal in een kleine stadsauto of zo'n geval op batterijen) die dat hok na een halve knipper van de richtingaanwijzer op de linkerbaan manoeuvreren om zich vervolgens met een handgebaar naar achter te laten gelden dat ze het niet normaal vinden dat je bijna op hun achterbank zit, maar niet in de gaten hebben dat je het net kon halen met remmen.
[sarcasm]leuk joh![/sarcasm]
Gebruikersavatar
maverick76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Plastic

za 24 augustus 2019, 20:04

Nee hoor, ik geef het gewoon aan zoals het hoort. Het verkeer is een serieuze zaak en het moet wel veilig zijn maar ik laat me zeker niet commanderen door zo'n engerd dus die 110 blijft gewoon 110 langs die vrachtwagen :D .

Maargoed, dit is totaal off topic.

Excuus.
corex
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

za 24 augustus 2019, 20:25

Geert: Anticiperen gaat je dus goed af. :lol:

Het doorkijkje in de toekomst van Monkeyrider klopt denk ik wel, toch maakt deze de discussie niet tot dooddoener. Het voorbeeld van Maverick76 is beeldend, de reactie er op is de treurige realiteit: hoe primair het voor sommigen werkt.
Of Topic frustratie uiten op een eenvoudig voorbeeld. :-{

Alle nieuwe ontwikkelingen zijn vaak grensverleggend. In het buitenland zijn de e bikes niet aan te slepen. Bijvoorbeeld de ondernemers in Verbier zetten voor de toekomst in op een lang zomerseizoen waarbij het mtb-en in aantallen het skien overstijgt. Verhuur van e-bikes stijgt elk jaar met grote stappen. In nederland is verhuur nog moeizaam: te duur in huur en aanschaf, door prijzige en te heftige bikes.
Echte klimmers zitten op de fiets
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2798
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

za 24 augustus 2019, 22:22

Lars TB schreef:
do 22 augustus 2019, 21:37
Ik heb het al een paar keer voorspeld, maar je ziet het inmiddels gebeuren: nu vanmiddag op het nieuwe stukje Harry Slinger op Amerongen. Een on-Nederlands stukje, een micro bikepark stukje. En daar reed dus een jonge gozer. Op een dikke eMTB. Met heel dikke downhill-banden. Vanaf boven dook ik achter hem aan en hij reed dat ding als een downhill-bike. Zoals in de filmpjes: driften door de bochten. Hij trok een fantastisch (not...) spoor, ongeveer de hele weg naar beneden. En beneden draaide hij meteen naar links om weer omhoog te fietsen... .
Fantastisch toch,die knul verdient van mij een dikke :-q .
Hoe meer die kunstmatige routes aan gort worden gereden des te beter wat mij betreft.,
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10049
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

za 24 augustus 2019, 22:42

Starcruiser schreef:
za 24 augustus 2019, 16:23
Leuk, zo'n argumentloze opmerking. Dat brengt de "discussie" weer terug op een rationeel niveau.

Ik heb alles eens doorgelezen hier en daaruit lijken de volgende regels voor dit topic gedestilleerd te kunnen worden:
1) Geef veel kritiek op emtb's, vooral als je er nog nooit op hebt gereden.
2) Alles wat verkeerd is aan mtb-gebruik schuif je gewoon in de schoenen van emtb-ers, gewone mtb-ers doen nooit iets verkeerd.
3) Iemand die pro-emtb opmerkingen maakt is hier niet geliefd en moet zich gedeisd houden en moet zich heel netjes gedragen (zie de reacties op Marcel).
4) Iemand die tegen emtb's is, mag ongefundeerd alles spuien, redeneertalent is onnodig. Pro-emtb-ers mag je best beledigen, geeft niks.
5) We vinden emtb's onsportief, want te veel techniek. We hebben nog nooit gehoord (en willen het niet horen ook) van het advies van artsen, nl: matig intensief sporten. Die vervelende artsen promoten dus die vermaledijde emtb's!

Veel succes verder jongens en kom nog eens mtb-en in Overijssel, waar iedereen elkaar groet, ook mtb-ers tegen emtb-ers (en andersom). Het is hier nog rustig en niet zo druk als bij jullie, daar wordt je maar bozig om.
Het is jammer dat je niets zinnigs te melden hebt in deze discussie. Behalve dus aardig wat meningen verdraaien, lukt het je ook nog een groot deel van de mensen hier over 1 kam te scheren en ze te beledigen.

Misschien moet je even in de spiegel kijken voordat je weer wat schrijft... :roll:
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
GeertMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 6 augustus 2019, 23:22
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT 2018

za 24 augustus 2019, 22:43

corex schreef:
za 24 augustus 2019, 20:25
Geert: Anticiperen gaat je dus goed af. :lol:

Het doorkijkje in de toekomst van Monkeyrider klopt denk ik wel, toch maakt deze de discussie niet tot dooddoener. Het voorbeeld van Maverick76 is beeldend, de reactie er op is de treurige realiteit: hoe primair het voor sommigen werkt.
Of Topic frustratie uiten op een eenvoudig voorbeeld. :-{

Alle nieuwe ontwikkelingen zijn vaak grensverleggend. In het buitenland zijn de e bikes niet aan te slepen. Bijvoorbeeld de ondernemers in Verbier zetten voor de toekomst in op een lang zomerseizoen waarbij het mtb-en in aantallen het skien overstijgt. Verhuur van e-bikes stijgt elk jaar met grote stappen. In nederland is verhuur nog moeizaam: te duur in huur en aanschaf, door prijzige en te heftige bikes.
Ik ga tegenwoordig al van het gas als ik zo'n ding zie.

Betreft e-mtb's zie ik dat vooral rond de steden hier in de buurt en dan met name in 's Hertogenbosch, Eindhoven en Nijmegen ze wat meer omarmen als alle plaatsen die er tussenin liggen.

Vooral op de strabrechtse heide wordt je overspoeld met die dingen, op zich prima, daar is ruimte genoeg.

Maar wat ook weer gevaren met zich meebrengt zijn de 'dagjesmensen'.

In Nijmegen heb je al van die figuren die in blinde paniek een kruisend fietspad opschieten met een normale MTB en laatst toen ik er was zitten ze dus op de routes met die e-MTB's maar rijden ze ergens te ver door dat ze te laat zijn of ze staan midden op een pad te wachten op iets om je vervolgens 5 minuten later zonder enige waarschuwing lachend voorbij te rijden.

Leipe dingen, zou een verplichte cursus bij dagjesmensen/ verhuur gegeven moeten worden wat mij betreft.

Voor de mensen die (lichamelijk) niet meer kunnen, maar nog heel graag willen vind ik het een superuitvinding, maar die gaan dan ook met elkaar om zoals het betaamd te zijn.

Voertuig/ fiets beheersing is het belangrijkste en gelukkig heeft de meerderheid die.

Het zal ongetwijfeld de toekomst zijn, maar dan ben ik wel voorstander van tijdvakken waarin er met e-mtb's gereden mag worden op vaste routes scheelt een boel ergernis.
[sarcasm]leuk joh![/sarcasm]
Sabai
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Specialized 2018 rockhopper pro

zo 25 augustus 2019, 08:30

Los van de e-mountainbike . Ik vind dat ze alle elektrische fietsen op 15 kmph moeten begrenzen. Veels te gevaarlijk al die 65+'ers op een te snelle fiets .Bij ons in het dorp is het igg een probleem aan het worden.
Gebruikersavatar
janvangastel
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

zo 25 augustus 2019, 08:33

Ik las gisteren dat dit eigenlijk overal een probleem is. En als je googelt op e-bike en ongelukken, kom je er aardig wat artikelen over tegen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2553
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

zo 25 augustus 2019, 08:38

Jep precies......lekker jong en snel was/is traag fietsen :-? oud en traag is snel fietsen :( :roll:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

zo 25 augustus 2019, 08:53

Sabai schreef:
zo 25 augustus 2019, 08:30
Los van de e-mountainbike . Ik vind dat ze alle elektrische fietsen op 15 kmph moeten begrenzen. Veels te gevaarlijk al die 65+'ers op een te snelle fiets .Bij ons in het dorp is het igg een probleem aan het worden.


Mee eens! Ik heb al aardig wat bijna-ongelukken gehad met bestuurders van e- bikes die gewoon hun fiets niet kunnen controleren omdat ze harder gaan dan hun reactiesnelheid en vaardigheden toestaan.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2553
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

zo 25 augustus 2019, 09:17

Dit topic is mega lang natuurlijk.....maar ik heb tot nu (zelf hier, iets meer zuidelijker) de e-mtb tegen gekomen en eigenlijk ook hier zoals mijn eerdere ervaring tot nu niets gezien of meegemaakt dat ik zou zeggen....dat kan echt niet, zelfs de twee malloten toen op HV deze reden echt als twee dwazen :( en ze ook alleen bij het zien aankomen rijden, ik ze ook voor heb laten gaan :o
Maar zo gaande de route hebben ze mij weer voor moeten laten :lol: :lol:
En de e-bike is zowel voor jong en oud een te snelle fiets.....een oudje over het algemeen (met alle respect natuurlijk) rijdt zelf geen ruim 20km/u van A naar B ......dus ik zou zeggen 10a12km/u moet je het wel gehad hebben :-D maar helaas het zijn race fietsen :roll: vind ik :(
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

zo 25 augustus 2019, 10:04

Het probleem is ook dat je heel snel aan snelheid went.. op mijn racefiets kom ik heel wat ouderen tegen op een e-bike. Op rechtere stukken gaan die volgas, dus zo'n 25 km per uur. Dat lijkt na een tijdje helemaal niet snel. Tot ze dus bij een bocht komen of ergens voor moeten uitwijken. Dan zie je ze vaak halsbrekende capriolen uit halen om het goed af te laten lopen. Gewoon omdat de snelheid hoger is dan ze kunnen handelen.
Als ik er achter zit bel ik niet eens meer. Ik wacht op een gaatje en dan knal ik ze voorbij. Omdat mijn fiets muisstil is, horen ze me toch niet aankomen.

Als ze me tegemoet komen in een bocht houd ik er gewoon rekening mee dat ze die bocht niet kunnen halen. 9 van de 10 keer is dat ook zo. Vaak rijden ze dan ook nog met zijn tweeën naast elkaar wat in de bocht helemaal veel problemen geeft.
En van eenvoudige verkeersregels, zoals dat rechts voorrang heeft, lijken ze nog nooit gehoord te hebben.
Ik ben met de komst van e-bikes stukken defensiever gaan rijden en dat heeft me al vaak gered dus.
Maar erg vind ik het nu ook weer niet, ik accepteer het gewoon als een fact of life en mijd de drukkere routes.
E- mountainbikes kom ik eigenlijk weinig tegen op het Cadettenkamp en Vrachelen. Maar dat komt misschien ook wel omdat ik voornamelijk door de week fiets. Dan kom je sowieso weinig mtb-ers en overige recreanten tegen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5434
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

zo 25 augustus 2019, 10:39

MonkeyRider schreef:
za 24 augustus 2019, 19:18
Over 5 jaar zitten we hier te klagen over die stomme old-school mtb-ers die zonder E steeds de flow lopen te verzieken. Steeds afremmen heuvelop achter zo'n ouderwetse sukkel, waardoor je steeds weer moet optrekken en dat geeft onnodig sporen in de trail en vreet batterij power. ..... :bier:
Wat meerdere alhier ook al aangeven hebben.
Als er opvoeding nodig is dan gaan we dat hier op het forum niet bewerk stellen. Diegene die hier reageren zijn meestal dezelfde. De nieuwe e-mtb rijders komen hier niet. Dit is immers een non e-MTB forum. Nog los van het feit dat de jonge e-MTB gebruikers niet eens weten wat een forum is. Laat staan dat ze ons weten te vinden.
De wetgever stelt geen rijvaardigheidseisen aan e-MTB gebruikers, even als aan MTB gebruikers. Beide tot mijn spijt (ik ben geen voorstander van opleggen vanuit overheidswege, dus op een andere manier stellen van lessen als norm juist ik toe) want de meeste mtb’ers zouden sterk gebaat zijn bij meerdere lessen.

Leven en laten leven is het devies. Met daar waar van toepassing een praatje in real live over het gebruik van de e- en non e MTB.

:bier:
Benji83
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15

zo 25 augustus 2019, 11:57

Op mijn dagelijkse route naar kantoor zie ik meerdere ebikers rijden, zowel normale als speedelecs. De gewone ebikers zijn al niet te oplettend (niemand haalt mij in, ik ben snel) maar de speedelecs zijn soms echt gevaarlijk. In smalle bochten mensen met een noodvaart inhalen, zonder te bellen een groepje schoolkinderen inhalen (je weet dat die niet opletten)... Die krengen op het fietspad is echt een drama.

Ik zie ook heel veel e-mtb's op Het fietspad, die er niet uitzien alsof ze ooit off-road rijden. Waarom dangeen hybride of stadsfiets met motortje? Lijkt me weinig zinvol.

Ebikes hebben zeker hun nut, ik zie mezelf in de toekomst ook wel op zoiets rijden, maar zoals met alle vormen van wegvervoer moet je je er wel van bewust zijn waar je je in het verkeer bevindt. Je bent sneller dan de meeste mensen op het fietspad, je moet beter anticiperen op medeweggebruikers. Speedelecs zijn ronduit gevaarlijk in handen van mensen die zich niet realiseren dat ze met soms 2 of 3 keer de snelheid van anderen rondrijden.

Wanneer ik mijn fiets de sporen geef weet ik dat het kan gebeuren dat ik snel moet kunnen uitwijken of hard moet remmen. Heb je dat besef niet kun je beter een langzamere vorm van vervoer kiezen.
Plaats reactie