Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik doelde eigenlijk meer op dat ik veel jongeren en gezonde mensen op een elektrische fiets zie die ook prima op eigen kracht zouden kunnen fietsen.
Dit lijkt mij beter voor de ontwikkeling en het bijhouden van de algehele lichamelijke conditie.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

awinkel schreef: wo 22 mei 2019, 11:52 Ik doelde eigenlijk meer op dat ik veel jongeren en gezonde mensen op een elektrische fiets zie die ook prima op eigen kracht zouden kunnen fietsen.
Dit lijkt mij beter voor de ontwikkeling en het bijhouden van de algehele lichamelijke conditie.
Dat lijkt mij ook - maar als in hun ogen het alternatief een scooter of auto is, dus niet. Nu bewegen ze tenminste nog íets. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hah, wel mooi dat jullie allemaal zo bezorgd zijn om de lichamelijke gezondheid van je medemens.. :bier:
feel the fear,do it anyway!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niet echt. Maar als je het doortrekt, wel om gezondheidszorg en de (financiële) druk waaronder die staat - en die wij allemaal voelen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Kapitein Iglo schreef: wo 22 mei 2019, 12:52 Niet echt. Maar als je het doortrekt, wel om gezondheidszorg en de (financiële) druk waaronder die staat - en die wij allemaal voelen.
Ja, daarom kunnen we beter allemaal nix aan sport doen, lekker ongezond leven en gewoon eerder doodgaan, bespaart ook een hoop kosten, lange ziekenhuisbedtoestanden, alle luxe ouderdomskwaaltjes, pensioenen ed.... 8)
feel the fear,do it anyway!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Laat maar Kees :lol:

Wat ik al zei: het hangt er vanaf welke kant op je redeneert. Als je als uitgangspunt hebt dat bij deze gevallen de e-fietser vanuit een gezonde levensstijl kwam is het een achteruitgang. Als je zoals ik hier ervan uit gaat dat het alternatief een auto of brommer oid is, is het dat niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Ik vind het jammer dat er veel mensen reageren, zonder dat ze eens echt met een emtb gefietst hebben. En veel reageren van horen zeggen.
Ja, ik heb ook een emtb erbij gekocht. En net als op mijn gewone mtb, zoek ik met de emtb ook mijn grenzen op. Zowel fysiek als technisch. En als ik na een rondje klaar ben, dan voel ik mijn benen ook. Heb meer op techniek moeten rijden, heb een stuk meer afstand afgelegd en ook meer lol gehad. Helaas laat ik hierdoor wel vaker mijn mtb staan.
Ik was op het begin ook sceptisch over de emtb. Maar na het eerste echte ritje was ik om.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik snap dat het leuk kan zijn op een e-MTB te rijden. Je gaat wat gemakkelijker bergop en je gaat bij eenzelfde inspanning (en conditie) harder dan op een gewone MTB. Soort doping voor de fiets zeg maar. Op zich uiteraard geen probleem: je moet doe wat je leuk vindt. Wat ik me wel afvraag is hoe het in de (al redelijk nabije) toekomst zal gaan op MTB-routes. De ontwikkelingen gaan namelijk heel snel. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat er hier in Nederland ook net zoveel of zelfs meer e-MTB's rondrijden dan gewone, net als in de Ardennen en Vogezen, zoals eerder door iemand anders genoemd. De kans is groot, dat het dan vooral op de routes op drukke tijden veel minder aantrekkelijk wordt voor gewone MTB-ers, omdat je veel vaker opzij zult moeten voor inhalende bikers dan nu het geval is. Net zoiets als nu op fietspaden voor gewone fietsers aan de hand is door de komst van e-bikes, speed pedelecs, e.d.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

janvangastel schreef: wo 22 mei 2019, 16:40 Ik snap dat het leuk kan zijn op een e-MTB te rijden. Je gaat wat gemakkelijker bergop en je gaat bij eenzelfde inspanning (en conditie) harder dan op een gewone MTB. Soort doping voor de fiets zeg maar. Op zich uiteraard geen probleem: je moet doe wat je leuk vindt. Wat ik me wel afvraag is hoe het in de (al redelijk nabije) toekomst zal gaan op MTB-routes. De ontwikkelingen gaan namelijk heel snel. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat er hier in Nederland ook net zoveel of zelfs meer e-MTB's rondrijden dan gewone, net als in de Ardennen en Vogezen, zoals eerder door iemand anders genoemd. De kans is groot, dat het dan vooral op de routes op drukke tijden veel minder aantrekkelijk wordt voor gewone MTB-ers, omdat je veel vaker opzij zult moeten voor inhalende bikers dan nu het geval is. Net zoiets als nu op fietspaden voor gewone fietsers aan de hand is door de komst van e-bikes, speed pedelecs, e.d.

Tsjah, zo was t jaren geleden ook toen de "Hollanders" de paadjes in t zuiden ontdekten. Werd t ook een stuk drukker...en die hadden in die tijd eigenlijk ook nog eens zo goed als geen ervaring met BERGEN....Mhuahahahah....
Stuk minder aantrekkelijk opeens met al die prutsers :winkie: maar aan de andere kant ook wel weer lachen, met hun dure fietsjes naar beneden starend of het nou echt de bedoeling was om daar naar beneden te gaan...
En de wandelaars en de hondenuitlaters hadden toendertijd ook zoiets van....:"Nou nou, wat is t toch druk de laatste tijd,zeg...!"

Wen er maar aan he... :bier:
feel the fear,do it anyway!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mmm, 100cm stuurtje, kisten, spijkerriem, hanenkam. Laat ze maar komen! :tong :bier:
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

janvangastel schreef: wo 22 mei 2019, 16:40 De kans is groot, dat het dan vooral op de routes op drukke tijden veel minder aantrekkelijk wordt voor gewone MTB-ers, omdat je veel vaker opzij zult moeten voor inhalende bikers dan nu het geval is. Net zoiets als nu op fietspaden voor gewone fietsers aan de hand is door de komst van e-bikes, speed pedelecs, e.d.
Mwah, dat zal wel meevallen. Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat het minder aantrekkelijk gaat worden. Gewoon even opzij als de gelegenheid er is en klaar, geen centje pijn. Op technische singletracks valt het met het snelheidsvoordeel van een e-mtb best mee. Je hebt altijd nog je vaardigheden nodig om er een beetje vlot doorheen te sturen. Echt vervelend op de routes zijn de 'strava boskonijnen'. Zodra die in je nek beginnen te hijgen 'moet' je direct aan de kant.
modder zuigt!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mark-xt schreef: wo 22 mei 2019, 18:02 .Echt vervelend op de routes zijn de 'strava boskonijnen'. Zodra die in je nek beginnen te hijgen 'moet' je direct aan de kant.
Dat dus .... :-q :-q

:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kwam er gisteren weer één tegen.... Maar zoals alle andere die eerder ben tegen gekomen... Heb ik vooralsnog niets bijzonders te melden.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik zie ze eigenlijk ook zelden, maar dat komt misschien ook door het minimale verschil met mijn (gemiddelde) snelheid. In het topic van kermit bleek dat we beide stadsbos 013 in ongeveer dezelfde tijd rijden, dan haal je elkaar natuurlijk ook nergens in (en zie je elkaar ook niet). Op de UHR wordt de kans al wat groter doordat het verschil in verschillende secties groter is dan op een vlakke route. (en daarmee misschien ook wel het totaal gemiddelde).

Ik heb dit jaar al aardig wat kilometers rond Dorst gemaakt en kan me eigenlijk niet herinneren dat ik er 1 ben tegengekomen...
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik kwam er gisteren eentje tegen terwijl wij even stonden uit te hijgen bovenop een klimmetje. Hij keihard omhoog natuurlijk, wij 'braaaaaap', hij lachen. Mooi toch :-)
Gesloten