Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb hem (om me netjes aan de regels te houden qua topicvervuiling) maar even uit een ander topic gequote:
emtb schreef: wo 8 mei 2019, 21:34 Ik rijd zelf met een Canyon Neuron ON. Ik heb mijn software laten hacken door speedplus.nl Hierdoor kan ik via de plus tutor app settings veranderen. Vooral handig om eco onder handen te nemen. Bij alle settings heb ik de 25 km laten verhogen naar 35 km. Dit kun je a la minute veranderen.
Maar dit is wat mij betreft wel een dingetje. Naast het feit dat het snelheidsverschil bergop nog verder wordt vergroot zijn al die opgevoerde ebikes ineens onverzekerde motorvoertuigen voor de wet, en kon het nog wel eens vervelend worden als je letsel of schade veroorzaakt. (wat me niet denkbeeldig lijkt gezien ik al 2x door een onhandige ebikes een bocht ben uitgeduwd tijdens het inhalen van hen. :roll: )

I know, I know, zijn natuurlijk alleen maar de rotte appels die dit doen, en de goedbedoelende al dan niet gehandicapte biker heeft er onder te lijden, maar aangezien ik al van meerdere merken de vertegenwoordigers vol trots heb horen verklaren hoe makkelijk hun nieuwe ebikes wel niet op te voeren zijn, lijkt het me wel iets meer dan een paar rotte appels....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

emtb schreef: wo 8 mei 2019, 21:34 Ik rijd zelf met een Canyon Neuron ON. Ik heb mijn software laten hacken door speedplus.nl Hierdoor kan ik via de plus tutor app settings veranderen. Vooral handig om eco onder handen te nemen. Bij alle settings heb ik de 25 km laten verhogen naar 35 km. Dit kun je a la minute veranderen. Maar ik gebruik de app dus vooral om eco iets terug te schroeven. Hierdoor kan ik makkelijk 70 kilometer halen met een volle batterij.

Wat mij wel opvalt is dat de mooiste en misschien beste EMTB verkocht worden via directe verkoop. Canyon, Vitus, Commencal en binnenkort YT decoy. Ik heb voordat ik de Canyon kocht ook proef gereden op een Levo. Was wel 2018 type, maar was het net niet. Canyon dus blind gekocht en nog geen minuut spijt van gehad.

In het andere topic (waar bovenstaande quote vandaan komt) al gereageerd omdat het daar ter sprake kwam, hier ff een kopietje, omdat het hier eigenlijl beter op zn plek is.
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 8 mei 2019, 21:58 E-bikers die harder willen dan 25 kmh moeten een andere hobby/sport zoeken.
Je doet het (mi.) dan niet omdat je niet mee kan komen met je fietsmaten of de gem. mtb'er, of omdat je het rondje niet (meer) kan rijden op eigen kracht, maar omdat je harder wil.
In mijn ogen is dat onsportief.
(understatement)

Dat je op sommige momenten meer power nodig hebt, dat kan ik me goed voorstellen.
Maar ondersteuning harder dan 25kmh?
Welke mtb'er rijdt er harder dan 25kmh op de singletracks?
Reed de e-mtb'er vroeger, in goede doen en goede gezondheid ook harder dan 25kmh?
Ik denk het niet.
En dit is precies waardoor e-mtb'ers een slechte naam krijgen en scheef worden aangekeken.
Ter aanvulling, bij een racefiets kan ik me dan wel weer voorstellen dat een max van 25kmh te langzaam is.
Maar daar is met een sportieve speed pedelec wel een mouw aan te passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 8 mei 2019, 22:29

In het andere topic (waar bovenstaande quote vandaan komt) al gereageerd omdat het daar ter sprake kwam, hier ff een kopietje, omdat het hier eigenlijl beter op zn plek is.

Yahman....heel goed van je Mastah :-q


Ter aanvulling, bij een racefiets kan ik me dan wel weer voorstellen dat een max van 25kmh te langzaam is.
Maar daar is met een sportieve speed pedelec wel een mouw aan te passen.
En...is het dan op de weg wel geoorloofd? Of "moeten" die eigenlijk ook maar iets anders zoeken, zoals een brommerd of zo...?
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ik kan me wel goed voorstellen dat je af en toe wat harder wilt dan 25. Mss niet op n singletrack..maar op weg ernaar toe.
Een beetje vals plat naar beneden waar je, zoals Kermit aangaf, flink bij moet trappen om de weerstand te overwinnen. Is toch nix mis mee?

Hier op de Brunssumer/Heerlener route zal ik mss niet snel over de 25 gaan, maar op andere routes hier in t mergelland kom je toch veel "paadjes" en weggetjes tegen, verbindingsstukken tussen routes ed..daar is 25 dan wel weer een ietsiepietsie langzzzzzzzaam.

Ik kan me ook niet voorstellen dat die opvoering wordt gebruikt om harder dan 25 een berg op te gaan. Bovendien is je accu dan ook in no time aan zn einde.
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had erop gereageerd in het andere topic, maar hier is inderdaad beter...

Over "opvoeren" of beter gezegd de-restricting van e-mtb's: ik ben er niet voor. Het is hetzelfde als met elke groep die niet op maatschappijbrede steun kan rekenen, om toch geaccepteerd te worden moet je je (erg) netjes gedragen.
Denk aan motorrijders, maar ook analoge mountainbikers, racefietsers, allemaal gebruikersgroepen die door sommige mensen erg negatief bekeken worden (even in het midden latend of dat terecht is of niet). Als je dan dingen doet om dat negatieve beeld te versterken ben je niet slim bezig, niet voor jezelf en zeker niet voor de hele groep.

Afsluiting van dijkweggetjes voor motorrijders en stukken bos voor mountainbikers heb je daaraan te danken... dus ik zou zeggen, laat het motorische deel van je bike origineel. Niet omdat het in de wet staat, maar gewoon omdat je rekening houdt met anderen. Om dezelfde reden haal je netjes in, en wacht je even op een goede gelegenheid als dat niet meteen kan.
Mijn motto is heel simpel, behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Wil je zelf van het pad gedrukt worden door iemand die sneller is? Nee toch, dus dat doe je ook niet bij een ander.

Wil je toch sneller ondersteund worden dan tot 25km/h, doe het dan volgens de regeltjes en koop een speed pedelec cq 45km/h e-bike.
Maar op de mtb routes zou ik die liever niet zien. Het gaat niet eens om de "top"snelheid, die wordt (in afdalingen) ook met analoge bikes gehaald, het gaat om het gemak waarmee je in bepaalde situaties die hoge snelheden kunt bereiken en het erg grote snelheidsverschil met analoge bikers waar dat met een 25km/h bike wel meevalt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

+1 :-q :-q
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

imo een kwestie van je normaal en een beetje sociaal gedragen. Zolang niemand last van me heeft....

Je altijd maar moeten confirmeren aan iedereen omdat men niet zelf kan denken, generaliseert en overal regeltjes voor nodig heeft...pfhh....zo vermoeiend en tegennatuurlijk.

Lui die zich niet kunnen gedragen kunnen beter sws weg blijven, e of geen e... 8)
feel the fear,do it anyway!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

@ kermit : :-q :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef: do 9 mei 2019, 09:03 Ik had erop gereageerd in het andere topic, maar hier is inderdaad beter...

Over "opvoeren" of beter gezegd de-restricting van e-mtb's: ik ben er niet voor. Het is hetzelfde als met elke groep die niet op maatschappijbrede steun kan rekenen, om toch geaccepteerd te worden moet je je (erg) netjes gedragen.
Denk aan motorrijders, maar ook analoge mountainbikers, racefietsers, allemaal gebruikersgroepen die door sommige mensen erg negatief bekeken worden (even in het midden latend of dat terecht is of niet). Als je dan dingen doet om dat negatieve beeld te versterken ben je niet slim bezig, niet voor jezelf en zeker niet voor de hele groep.

Afsluiting van dijkweggetjes voor motorrijders en stukken bos voor mountainbikers heb je daaraan te danken... dus ik zou zeggen, laat het motorische deel van je bike origineel. Niet omdat het in de wet staat, maar gewoon omdat je rekening houdt met anderen. Om dezelfde reden haal je netjes in, en wacht je even op een goede gelegenheid als dat niet meteen kan.
Mijn motto is heel simpel, behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Wil je zelf van het pad gedrukt worden door iemand die sneller is? Nee toch, dus dat doe je ook niet bij een ander.

Wil je toch sneller ondersteund worden dan tot 25km/h, doe het dan volgens de regeltjes en koop een speed pedelec cq 45km/h e-bike.
Maar op de mtb routes zou ik die liever niet zien. Het gaat niet eens om de "top"snelheid, die wordt (in afdalingen) ook met analoge bikes gehaald, het gaat om het gemak waarmee je in bepaalde situaties die hoge snelheden kunt bereiken en het erg grote snelheidsverschil met analoge bikers waar dat met een 25km/h bike wel meevalt.
Kan me wel voorstellen dat je 'm hoger zet om vlot over de weg bij de trail te komen, om daar met minimale ondersteuning je rondjes te draaien. Ik woon zelf op een kleine 20km van de dichtstbijzijnde trail, daar moet ik zonder ondersteuning op dikke noppen niet aan denken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach, tegen de 25 per uur vind ik snel genoeg over de weg.
Ik was met de analoge mtb niet sneller, toch zeker niet als ik niet teveel energie wilde verspillen die ik op de route nog nodig had... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

kermit schreef: do 9 mei 2019, 09:03 Ik had erop gereageerd in het andere topic, maar hier is inderdaad beter...

Over "opvoeren" of beter gezegd de-restricting van e-mtb's: ik ben er niet voor. Het is hetzelfde als met elke groep die niet op maatschappijbrede steun kan rekenen, om toch geaccepteerd te worden moet je je (erg) netjes gedragen.
Denk aan motorrijders, maar ook analoge mountainbikers, racefietsers, allemaal gebruikersgroepen die door sommige mensen erg negatief bekeken worden (even in het midden latend of dat terecht is of niet). Als je dan dingen doet om dat negatieve beeld te versterken ben je niet slim bezig, niet voor jezelf en zeker niet voor de hele groep.

Afsluiting van dijkweggetjes voor motorrijders en stukken bos voor mountainbikers heb je daaraan te danken... dus ik zou zeggen, laat het motorische deel van je bike origineel. Niet omdat het in de wet staat, maar gewoon omdat je rekening houdt met anderen. Om dezelfde reden haal je netjes in, en wacht je even op een goede gelegenheid als dat niet meteen kan.
Mijn motto is heel simpel, behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Wil je zelf van het pad gedrukt worden door iemand die sneller is? Nee toch, dus dat doe je ook niet bij een ander.

Wil je toch sneller ondersteund worden dan tot 25km/h, doe het dan volgens de regeltjes en koop een speed pedelec cq 45km/h e-bike.
Maar op de mtb routes zou ik die liever niet zien. Het gaat niet eens om de "top"snelheid, die wordt (in afdalingen) ook met analoge bikes gehaald, het gaat om het gemak waarmee je in bepaalde situaties die hoge snelheden kunt bereiken en het erg grote snelheidsverschil met analoge bikers waar dat met een 25km/h bike wel meevalt.

Ik kan wachten tot er ruimte is om iemand voorbij te gaan en als er een echt leuk stuk aan komt stop ik en wacht ik even om daarna de ruimte te hebben om even te knallen. Ook op de gewone mtb zijn er vaak genoeg momenten dat ik harder dan 25 km/u rijd dus dat de e-mtb niet inhoudt boven de 25 km/u is voor mij een zwaar wegend punt. Als iedereen rekening met elkaar houdt moet het geen probleem zijn, het probleem zit nooit in het materiaal maar in de bestuurder.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

superrob schreef: do 9 mei 2019, 19:20het probleem zit nooit in het materiaal maar in de bestuurder.
He, dat argument gebruikt de NRA ook.

Uiteraard is een gemiddelde e-biker geen aso. Maar het materiaal maakt het makkelijker om asociaal te doen.

Het is mij 2 keer overkomen dat ik door een snellere rijder half naast de track, met de elleboog mijn stuur aantikkend, ingehaald werd, en in beide gevallen een e-biker. Blijkbaar omdat de rijder op dat moment zijn snelheid niet wilde verliezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

25kmh in het bos is een flinke snelheid. Iemand die dit zonder ondersteuning haalt is een duchtige fietser, waarvan ik me dan weer afvraag waarom die een emtb zou willen/moeten rijden.
Dit heeft m.i.niets met het toegankelijk maken van de mtb voor "iedereen", maar met de wens om harder te rijden.
Lekker meer trainen, daar ga je ook harder van rijden.

En als je over de weg naar je mtb rondje moet, waarom zou dat harder moeten dan 25kmh? Voor tijdwinst? Om je gem. (op heen- en terugweg) genoeg te laten stijgen moet je serieus harder en dan kom je toch weer bij de speedpedelec uit.
Ik blijf erbij, de wens om harder te gaan dan 25kmh heeft niets te maken met de geaccepteerde redenen om een emtb te rijden.
De wens om harder te rijden dan 25kmh is dus niet breed geaccepteerd en daar is een reden voor.
Dan kan je nog zo lief zijn voor je moeder, het blijft asociaal. Net zo asociaal als met een ander gemotoriseerd voertuig de tracks af te jakkeren. Elekteomotor of brandstofmotor maakt geen drol uit. Zodra je met (hulp)motor harder wilt dan gebruikelijk ga je een grens over en dat wordt alleen door de rijder zelf gewaardeerd, niet door de medemens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 mei 2019, 19:46 25kmh in het bos is een flinke snelheid. Iemand die dit zonder ondersteuning haalt is een duchtige fietser, waarvan ik me dan weer afvraag waarom die een emtb zou willen/moeten rijden.
Dit heeft m.i.niets met het toegankelijk maken van de mtb voor "iedereen", maar met de wens om harder te rijden.
Lekker meer trainen, daar ga je ook harder van rijden.

En als je over de weg naar je mtb rondje moet, waarom zou dat harder moeten dan 25kmh? Voor tijdwinst? Om je gem. (op heen- en terugweg) genoeg te laten stijgen moet je serieus harder en dan kom je toch weer bij de speedpedelec uit.
Ik blijf erbij, de wens om harder te gaan dan 25kmh heeft niets te maken met de geaccepteerde redenen om een emtb te rijden.
De wens om harder te rijden dan 25kmh is dus niet breed geaccepteerd en daar is een reden voor.
Dan kan je nog zo lief zijn voor je moeder, het blijft asociaal. Net zo asociaal als met een ander gemotoriseerd voertuig de tracks af te jakkeren. Elekteomotor of brandstofmotor maakt geen drol uit. Zodra je met (hulp)motor harder wilt dan gebruikelijk ga je een grens over en dat wordt alleen door de rijder zelf gewaardeerd, niet door de medemens.
Stukken sneller dan 25 km/u op de gewone mtb zijn geen uitzondering, een gemiddelde van 25 km/u is een heel ander verhaal. Jij moet je niet afvragen waarom ik op een e-mtb rij, je moet je erbij neerleggen dat ik het met plezier doe en dat:
- je jezelf niet hoeft af te vragen hoe ik naar mijn mtb rondje rijd, maar voor jouw gemoedsrust op mijn gewone mtb rijd ik op de weg vaak sneller dan 25 km/u
- de wens om harder te gaan dan 25 k/m blijkbaar door jou wel wordt geaccepteerd op een gewone mtb en niet op een e-mtb
- ik nog nooit iemand ben tegen gekomen die vindt dat ik in het bos niet harder dan 25 km/u moet rijden
- lief zijn voor je moeder geen reet te maken heeft met hoe je je op de weg of op de trails gedraagt
- HET niet asociaal is om in het bos / bergen / trails harder dan 25 km/u te rijden
- ik tracks niet afjakker
- de track en de skills van de rijder de maxiumum snelheid bepalen

Je hele betoog is een combinatie van aannames en onderbuik gevoel zonder dat je een idee kunt vormen waarom iemand als ik kies voor een e-mtb. Moet ik je ook uitleggen waarom ik een enduro en freerider naast mijn trailbike heb? Om nog maar te zwijgen over mijn racefiets en speedpedelec voor het woon - werk verkeer.

Je eigen bekrompen mening opdringen bij anderen vind ik asociaal.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nou, brand los, Rob! Pak je podium, leg het uit. Want ik snap het nut van de e-mtb, in NL, nog steeds niet.

Gelijk een vraag: hoe vulde je die latente behoefte dan zeg 5 jaar geleden? Of is er in de tussentijd iets gebeurd waardoor je tot de groep lichamelijk beperkten hoor?
Gesloten