Elektrische mountainbikes
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Even inhakend op Kermits leeftijdsargument: Als ik zie hoe gevaarlijk de gemiddelde 65+er met zijn ebike op het fietspad is, is het dan wel verstandig om die mensen ook het bos in te sturen?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 291
- Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32
Dat er nog steeds mensen zijn die een hekel aan e-bikes hebben zeg ..... Ze het gewoon als een alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend en de mensen bewegen tenminste nog. En ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Cannondale Badboy
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 445
- Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
- Mijn mountainbike: project12, Bird
Mijn enige probleem met e-bikes op de openbare weg is dat de snelheden lastig in te schatten zijn. Bij een normale fiets kan je aan persoon, houding en cadans in één oogopslag een grove inschatting maken. Wil je een fietspad oversteken met de auto, zie je een oud vrouwtje rustig trappend rechtop fietsen, blijkt ze ineens 25 km/u te gaan... Daarom zou iedere e-bike in één oogopslag als e-bike te herkennen moeten zijn.
E-mtbs ben ik nog niet zoveel tegengekomen. Zolang ze gebruikt worden om klimmetjes te halen en om tochtjes af te maken vind ik het niet zo'n probleem, als aanvulling voor een lichamelijke beperking dus. Maar als je 'm puur gebruikt om extra snelheid te pakken vind ik het onwenselijk en gevaarlijk.
E-mtbs ben ik nog niet zoveel tegengekomen. Zolang ze gebruikt worden om klimmetjes te halen en om tochtjes af te maken vind ik het niet zo'n probleem, als aanvulling voor een lichamelijke beperking dus. Maar als je 'm puur gebruikt om extra snelheid te pakken vind ik het onwenselijk en gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Robertdj op wo 7 juni 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, maar dat en het al dan niet hebben van voldoende fietsbeheersing is 100% afhankelijk van de persoon op die (e-)fiets. Niet van het hulpmotortje als zodanig.
De ondersteuning gaat tot maximaal 25km/h (als er geen illegale praktijken op los gelaten worden, ook weer persoons- en niet voertuigafhankelijk). Dat is een snelheid die echt goed getrainde hobbyisten ook regelmatig halen op het vlakke, en op routes als die op de UHR door iedereen die lang genoeg van z'n remmen afblijft.
Zolang de berijder zich normaal gedraagt zie ik geen enkel probleem. Ook het gewichtsargument telt niet. Ik weeg 70kg en boven mijn huidige rijklare totaalgewicht komen er tien bij als ik een e-mtb zou rijden. Dan kom ik dus aan hetzelfde totaalgewicht als iemand van 80kg op een gewone bike. Moeten we dan iedereen boven de 80kg gaan weren omdat die meer remknippen veroorzaken? Dat is dus gewoon bs.
Als er al problemen komen met e-bikes ligt dat aan de rijders, niet aan de fiets.
Zo zijn er ook motorrijders die verantwoord met 150pk onder de kont om kunnen gaan en die dat blijkbaar niet kunnen. En automobilisten in beide categorien. En fietsers zonder hulpmotortje die als verschikkelijke horken over de weg of mtb-routes gaan.
En of ik weleens iemand in probeer te halen? Tegenwoordig nog maar zelden omdat ik weet dat het meestal zinloos is
Vroeger natuurlijk wel, soms lukte dat, soms niet. Lekker belangrijk. Het is toch nooit eerlijk, je hebt geen idee met wie je die strijd aangaat. Misschien traint die vent wel 15.000km per jaar, dan zit-ie toch in een andere categorie als de hobbyist die er 3.000 haalt. Of hij is dertig jaar jonger. Of juist net herstellende van een chemokuur. Bottom line, het zegt niks.
Op het moment dat je ego afhankelijk is van het al dan niet in kunnen halen van een wildvreemde andere fietser ben je imo niet helemaal slim bezig.
Wil je "eerlijk" je prestaties vergelijken moet je lekker wedstrijden gaan rijden, die zijn daar ooit voor bedacht.
En die zijn er zelfs ook al voor e-mtb's
De ondersteuning gaat tot maximaal 25km/h (als er geen illegale praktijken op los gelaten worden, ook weer persoons- en niet voertuigafhankelijk). Dat is een snelheid die echt goed getrainde hobbyisten ook regelmatig halen op het vlakke, en op routes als die op de UHR door iedereen die lang genoeg van z'n remmen afblijft.
Zolang de berijder zich normaal gedraagt zie ik geen enkel probleem. Ook het gewichtsargument telt niet. Ik weeg 70kg en boven mijn huidige rijklare totaalgewicht komen er tien bij als ik een e-mtb zou rijden. Dan kom ik dus aan hetzelfde totaalgewicht als iemand van 80kg op een gewone bike. Moeten we dan iedereen boven de 80kg gaan weren omdat die meer remknippen veroorzaken? Dat is dus gewoon bs.
Als er al problemen komen met e-bikes ligt dat aan de rijders, niet aan de fiets.
Zo zijn er ook motorrijders die verantwoord met 150pk onder de kont om kunnen gaan en die dat blijkbaar niet kunnen. En automobilisten in beide categorien. En fietsers zonder hulpmotortje die als verschikkelijke horken over de weg of mtb-routes gaan.
En of ik weleens iemand in probeer te halen? Tegenwoordig nog maar zelden omdat ik weet dat het meestal zinloos is
Vroeger natuurlijk wel, soms lukte dat, soms niet. Lekker belangrijk. Het is toch nooit eerlijk, je hebt geen idee met wie je die strijd aangaat. Misschien traint die vent wel 15.000km per jaar, dan zit-ie toch in een andere categorie als de hobbyist die er 3.000 haalt. Of hij is dertig jaar jonger. Of juist net herstellende van een chemokuur. Bottom line, het zegt niks.
Op het moment dat je ego afhankelijk is van het al dan niet in kunnen halen van een wildvreemde andere fietser ben je imo niet helemaal slim bezig.
Wil je "eerlijk" je prestaties vergelijken moet je lekker wedstrijden gaan rijden, die zijn daar ooit voor bedacht.
En die zijn er zelfs ook al voor e-mtb's
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Is dat zo? Kun je dat onderbouwen?Dennis1987 schreef:[…] alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend […]
Oh, geloof me: dat punt zijn we alláng gepasseerd. En wat gaat dat voor gevolgen hebben voor de volksgezondheid?[…] ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 576
- Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy
Hier in de omgeving (Utrechtse Heuvelrug) zie ik meer jongeren op een e-bike naar de basis en middelbare school fietsen dan dat er ouderen mee rond rijden... Die verschijnen vooral in het weekend, mits het niet te mooi weer isDennis1987 schreef:Dat er nog steeds mensen zijn die een hekel aan e-bikes hebben zeg ..... Ze het gewoon als een alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend en de mensen bewegen tenminste nog. En ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Ik vrees met grote vrezen voor de ontwikkeling van de volksgezondheid de komende jaren... Men doet hun uiterste best om enige vorm van fysieke inspanning te voorkomen. Dat lijkt mij een perfect recept voor grote problemen later... Of misschien nu al, meestal zijn ze enigszins aan de stevige kant.
-
- All rounder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
- Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS
Jongeren op de basisschool zie ik nog niet veel rijden op een e-bike, op de middelbare school zie ik het wel steeds meer maar ik vind het vergelijkbaar met een brommer. Vroeger (toen alles anders was) was het makkelijker om een brommer te rijden (geen rijbewijs nodig, benzine goedkoper) en reden de meeste op de brommer, nu is dat vervangen door de e-bike. Het is wel wachten op regelgeving want er ontstaan onveilige situaties omdat de begrenzing eraf gehaald wordt.StephanR schreef:Hier in de omgeving (Utrechtse Heuvelrug) zie ik meer jongeren op een e-bike naar de basis en middelbare school fietsen dan dat er ouderen mee rond rijden... Die verschijnen vooral in het weekend, mits het niet te mooi weer isDennis1987 schreef:Dat er nog steeds mensen zijn die een hekel aan e-bikes hebben zeg ..... Ze het gewoon als een alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend en de mensen bewegen tenminste nog. En ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Ik vrees met grote vrezen voor de ontwikkeling van de volksgezondheid de komende jaren... Men doet hun uiterste best om enige vorm van fysieke inspanning te voorkomen. Dat lijkt mij een perfect recept voor grote problemen later... Of misschien nu al, meestal zijn ze enigszins aan de stevige kant.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth
Wees blij dat ze nog iets aan beweging doen, al is het maar op een e-bike.
Als je kind 3 kwartier moet fietsen naar school snap ik wel waarom de e bike aan populariteit wint.
Heb mij ook eens op laten naaien in Leersum door een mtber die een paar km pal achter mij bleef hangen, hoorde een irritante bromtoon.....
Bleek een Duitser op een e Trek, leek wel een vibrator...die reed dus echt voor...
Lekker laten gaan en het in de bosjes rijden is echt niet alleen voorbehouden aan e mtb's, wel eens strava idioten tegen gekomen die in grotere groepen rijden?
Elkaar een beetje respecteren en mocht het uit de hand gaan lopen dan is er maar een oplossing: doelgroepstroken
Als je kind 3 kwartier moet fietsen naar school snap ik wel waarom de e bike aan populariteit wint.
Heb mij ook eens op laten naaien in Leersum door een mtber die een paar km pal achter mij bleef hangen, hoorde een irritante bromtoon.....
Bleek een Duitser op een e Trek, leek wel een vibrator...die reed dus echt voor...
Lekker laten gaan en het in de bosjes rijden is echt niet alleen voorbehouden aan e mtb's, wel eens strava idioten tegen gekomen die in grotere groepen rijden?
Elkaar een beetje respecteren en mocht het uit de hand gaan lopen dan is er maar een oplossing: doelgroepstroken
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 291
- Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32
Fijn toch voor die jongeren dat ze op een e-bike naar school kunnen. Ik kwam vroeger altijd bezweet aan in de zomer. Dat is anders ook geen pretje hoor als het al zo warm is. Dan pakken ze toch gewoon ipv een snorbrommer de electrische fiets.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Cannondale Badboy
Je drukt je nog heel zacht uit met "niet helemaal slim bezig zijn". Het is eerder dat er een behoorlijk steekje los zit in die paar hersenspinsels die zo iemand blijkbaar heeft.kermit schreef:Op het moment dat je ego afhankelijk is van het al dan niet in kunnen halen van een wildvreemde andere fietser ben je imo niet helemaal slim bezig.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7364
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Misschien dat je geen auto zou moeten rijden wanneer je geen snelheid kunt inschatten...Robertdj schreef:Mijn enige probleem met e-bikes op de openbare weg is dat de snelheden lastig in te schatten zijn. Bij een normale fiets kan je aan persoon, houding en cadans in één oogopslag een grove inschatting maken. Wil je een fietspad oversteken met de auto, zie je een oud vrouwtje rustig trappend rechtop fietsen, blijkt ze ineens 25 km/u te gaan... Daarom zou iedere e-bike in één oogopslag als e-bike te herkennen moeten zijn.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |