Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Even inhakend op Kermits leeftijdsargument: Als ik zie hoe gevaarlijk de gemiddelde 65+er met zijn ebike op het fietspad is, is het dan wel verstandig om die mensen ook het bos in te sturen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Dat er nog steeds mensen zijn die een hekel aan e-bikes hebben zeg ..... Ze het gewoon als een alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend en de mensen bewegen tenminste nog. En ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hoho, ik ben een groot voorstander van ebikes, maar dan alleen daar waar gemotoriseerd verkeer is toegestaan.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Mijn enige probleem met e-bikes op de openbare weg is dat de snelheden lastig in te schatten zijn. Bij een normale fiets kan je aan persoon, houding en cadans in één oogopslag een grove inschatting maken. Wil je een fietspad oversteken met de auto, zie je een oud vrouwtje rustig trappend rechtop fietsen, blijkt ze ineens 25 km/u te gaan... Daarom zou iedere e-bike in één oogopslag als e-bike te herkennen moeten zijn.

E-mtbs ben ik nog niet zoveel tegengekomen. Zolang ze gebruikt worden om klimmetjes te halen en om tochtjes af te maken vind ik het niet zo'n probleem, als aanvulling voor een lichamelijke beperking dus. Maar als je 'm puur gebruikt om extra snelheid te pakken vind ik het onwenselijk en gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Robertdj op wo 7 juni 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zou het uitmaken of iemand op een e-mtb mij inhaalt of een willekeurig 'bouwpakket'?

(er vanuitgaande dat het niet gaat op een speed pedelec)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wel als die bouwpakket dat netjes doet en die ebiker mij de struiken in stuurt. (Zoals me dus al 2x is overkomen)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar dat en het al dan niet hebben van voldoende fietsbeheersing is 100% afhankelijk van de persoon op die (e-)fiets. Niet van het hulpmotortje als zodanig.

De ondersteuning gaat tot maximaal 25km/h (als er geen illegale praktijken op los gelaten worden, ook weer persoons- en niet voertuigafhankelijk). Dat is een snelheid die echt goed getrainde hobbyisten ook regelmatig halen op het vlakke, en op routes als die op de UHR door iedereen die lang genoeg van z'n remmen afblijft.

Zolang de berijder zich normaal gedraagt zie ik geen enkel probleem. Ook het gewichtsargument telt niet. Ik weeg 70kg en boven mijn huidige rijklare totaalgewicht komen er tien bij als ik een e-mtb zou rijden. Dan kom ik dus aan hetzelfde totaalgewicht als iemand van 80kg op een gewone bike. Moeten we dan iedereen boven de 80kg gaan weren omdat die meer remknippen veroorzaken? Dat is dus gewoon bs.

Als er al problemen komen met e-bikes ligt dat aan de rijders, niet aan de fiets.
Zo zijn er ook motorrijders die verantwoord met 150pk onder de kont om kunnen gaan en die dat blijkbaar niet kunnen. En automobilisten in beide categorien. En fietsers zonder hulpmotortje die als verschikkelijke horken over de weg of mtb-routes gaan.

En of ik weleens iemand in probeer te halen? Tegenwoordig nog maar zelden omdat ik weet dat het meestal zinloos is ;-)
Vroeger natuurlijk wel, soms lukte dat, soms niet. Lekker belangrijk. Het is toch nooit eerlijk, je hebt geen idee met wie je die strijd aangaat. Misschien traint die vent wel 15.000km per jaar, dan zit-ie toch in een andere categorie als de hobbyist die er 3.000 haalt. Of hij is dertig jaar jonger. Of juist net herstellende van een chemokuur. Bottom line, het zegt niks.
Op het moment dat je ego afhankelijk is van het al dan niet in kunnen halen van een wildvreemde andere fietser ben je imo niet helemaal slim bezig.

Wil je "eerlijk" je prestaties vergelijken moet je lekker wedstrijden gaan rijden, die zijn daar ooit voor bedacht.
En die zijn er zelfs ook al voor e-mtb's ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dennis1987 schreef:[…] alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend […]
Is dat zo? Kun je dat onderbouwen?
[…] ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Oh, geloof me: dat punt zijn we alláng gepasseerd. En wat gaat dat voor gevolgen hebben voor de volksgezondheid?
Vorsprung durch Pedantik.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Dennis1987 schreef:Dat er nog steeds mensen zijn die een hekel aan e-bikes hebben zeg ..... Ze het gewoon als een alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend en de mensen bewegen tenminste nog. En ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Hier in de omgeving (Utrechtse Heuvelrug) zie ik meer jongeren op een e-bike naar de basis en middelbare school fietsen dan dat er ouderen mee rond rijden... Die verschijnen vooral in het weekend, mits het niet te mooi weer is :lol:

Ik vrees met grote vrezen voor de ontwikkeling van de volksgezondheid de komende jaren... Men doet hun uiterste best om enige vorm van fysieke inspanning te voorkomen. Dat lijkt mij een perfect recept voor grote problemen later... Of misschien nu al, meestal zijn ze enigszins aan de stevige kant.
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

StephanR schreef:
Dennis1987 schreef:Dat er nog steeds mensen zijn die een hekel aan e-bikes hebben zeg ..... Ze het gewoon als een alternatief voor een (snor)brommer. Stuk minder vervuilend en de mensen bewegen tenminste nog. En ik dacht dat we al af waren van het idee dat alleen ouderen en mensen met een beperking erop rijden.
Hier in de omgeving (Utrechtse Heuvelrug) zie ik meer jongeren op een e-bike naar de basis en middelbare school fietsen dan dat er ouderen mee rond rijden... Die verschijnen vooral in het weekend, mits het niet te mooi weer is :lol:

Ik vrees met grote vrezen voor de ontwikkeling van de volksgezondheid de komende jaren... Men doet hun uiterste best om enige vorm van fysieke inspanning te voorkomen. Dat lijkt mij een perfect recept voor grote problemen later... Of misschien nu al, meestal zijn ze enigszins aan de stevige kant.
Jongeren op de basisschool zie ik nog niet veel rijden op een e-bike, op de middelbare school zie ik het wel steeds meer maar ik vind het vergelijkbaar met een brommer. Vroeger (toen alles anders was) was het makkelijker om een brommer te rijden (geen rijbewijs nodig, benzine goedkoper) en reden de meeste op de brommer, nu is dat vervangen door de e-bike. Het is wel wachten op regelgeving want er ontstaan onveilige situaties omdat de begrenzing eraf gehaald wordt.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Waarom wachten op regelgeving? Die is er al. Handhaven.
Vorsprung durch Pedantik.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Wees blij dat ze nog iets aan beweging doen, al is het maar op een e-bike.
Als je kind 3 kwartier moet fietsen naar school snap ik wel waarom de e bike aan populariteit wint.

Heb mij ook eens op laten naaien in Leersum door een mtber die een paar km pal achter mij bleef hangen, hoorde een irritante bromtoon.....
Bleek een Duitser op een e Trek, leek wel een vibrator...die reed dus echt voor...

Lekker laten gaan en het in de bosjes rijden is echt niet alleen voorbehouden aan e mtb's, wel eens strava idioten tegen gekomen die in grotere groepen rijden?

Elkaar een beetje respecteren en mocht het uit de hand gaan lopen dan is er maar een oplossing: doelgroepstroken :lol:
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Fijn toch voor die jongeren dat ze op een e-bike naar school kunnen. Ik kwam vroeger altijd bezweet aan in de zomer. Dat is anders ook geen pretje hoor als het al zo warm is. Dan pakken ze toch gewoon ipv een snorbrommer de electrische fiets.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

kermit schreef:Op het moment dat je ego afhankelijk is van het al dan niet in kunnen halen van een wildvreemde andere fietser ben je imo niet helemaal slim bezig.
Je drukt je nog heel zacht uit met "niet helemaal slim bezig zijn". Het is eerder dat er een behoorlijk steekje los zit in die paar hersenspinsels die zo iemand blijkbaar heeft.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Robertdj schreef:Mijn enige probleem met e-bikes op de openbare weg is dat de snelheden lastig in te schatten zijn. Bij een normale fiets kan je aan persoon, houding en cadans in één oogopslag een grove inschatting maken. Wil je een fietspad oversteken met de auto, zie je een oud vrouwtje rustig trappend rechtop fietsen, blijkt ze ineens 25 km/u te gaan... Daarom zou iedere e-bike in één oogopslag als e-bike te herkennen moeten zijn.
Misschien dat je geen auto zou moeten rijden wanneer je geen snelheid kunt inschatten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gesloten