Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: di 4 februari 2020, 10:58 Hier rij ik al wat maandjes op rond , binnenkort iets groter tandwiel voorzijde , omdat ik voor 95% woon-werk rij , en niet in het bos .
Zit je niet continu tegen de begrenzing aan te trappen op de weg?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ben geen race /strava ridder , dus af en toe vandaar ook de poging van veranderen aandrijftandwiel om ook dat stukje soms niet te hebben .... :-q

De tijd van racen en haast laat ik aan mijn voorbij gaan , heb genoeg gehaast in mn leven ..., :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Kapitein Iglo schreef: di 4 februari 2020, 11:25
w0utje schreef: za 1 februari 2020, 08:54 Goedemorgen,

Zal hem hier ook nog maar even posten :
Afbeelding

Na een paar jaar niet gefietst te hebben en de mountainbike onder het stof stond, ben ik begin vorig jaar somatisch ziek geworden. Nu alles weer een klein beetje onder controle is blijft alleen mijn energie erg achter. Vandaar maar besloten om de oude marin mount xm9 om te bouwen tot emtb. Dat had ik jaren eerder moeten doen, de afgelopen weken weer een aantal keer Schoorl gefietst. Wat een genot en lol gehad!
De houding ten opzichte van een emtb viel me echt alles mee, iedereen die we tegenkwamen was erg positief.
Zelf de ombouw gedaan met een tongsheng tsdz2 motor, die had ik ook al onder de woon-werk fiets. Bevalt erg goed. Fiets weegt nu zo'n beetje 19.1kilo met 11.6Ah accu van 48 volt. Op standje 4 de nok op gaat met 20km/u zonder enige conditie..... :o
Ketting springt er alleen wel regelmatig af op het voorblad door alle gaten en kuilen. Dit weekend even testen met een zelfgemaakte geleider, als dat werkt ga ik een model maken met de 3d printer van een vriend van me.
Ben je niet bang dat je voorwiel het accupakket gaat raken bij stevig inveren?
Maximale veerweg al een paar keer gebruikt, dat komt niet eens in de buurt van het pakket. Tevens is het heel hard plastic, dus steenslag maakt weinig uit. De zwarte behuizing kost op ali ook maar een euro of 15 of zo. Dus als ie echt stuk gaat vervang ik hem wel. Kon hem verder ook nergens kwijt, tevens is het zwaarte punt zo mooi laag. Merk eigenlijk niet dat ik 7 kilo extra aan de fiets hangt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan zal de foto wat vertekenen :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

w0utje schreef: di 4 februari 2020, 17:43 Maximale veerweg al een paar keer gebruikt, dat komt niet eens in de buurt van het pakket. Tevens is het heel hard plastic, dus steenslag maakt weinig uit. De zwarte behuizing kost op ali ook maar een euro of 15 of zo. Dus als ie echt stuk gaat vervang ik hem wel. Kon hem verder ook nergens kwijt, tevens is het zwaarte punt zo mooi laag. Merk eigenlijk niet dat ik 7 kilo extra aan de fiets hangt.
Dacht het de accu was onbeschermd , :oops: maar als de behuizing voor de accu qwa kosten niet te hoog is , kan je zeker nog een keer wat stuk rijden , zwaartepunt is mooi laag zo :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Als ik die foto (ook op de specialized site) bekijk lijkt de geometrie zo op het eerste oog wel op een downhill fiets.
Vooral zadel en balhoofd hoek.
Lijkt mij nou juist iets waar je elektrische ondersteuning niet voor nodig heb.

Voor de rest wel mooi weggewerkt zo.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

RobBoZ schreef: vr 7 februari 2020, 07:51


Voor de rest wel mooi weggewerkt zo.
Idd, alles mooi en netjes weggewerkt, een erg laag totaal gewicht en een eigen motor ontwerp :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Doe ik het toch netjes met 19.1 kilo met 556watt accu en geen verdere gewichtsbesparing :tong
Tevens die prijzen, 15.000 euro voor het topmodel....
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

w0utje schreef: vr 7 februari 2020, 09:13 Doe ik het toch netjes met 19.1 kilo met 556watt accu en geen verdere gewichtsbesparing :tong
Tevens die prijzen, 15.000 euro voor het topmodel....
Mwa, 't is meer een limited edition collecters item.
Meer iets voor mensen waarvan geld uitgeven meer de hobby is dan echt fietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigen ontwerp motor.
Is dat een pluspunt?
Hun eigen dempers en vorken zijn nu ook niet echt een doorslaand succes.
Ironische woordspeling, doorslaand :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Leuk (YT video) vergelijk tussen eco en turbo modus. Niks wetenschappelijk, gewoon kijken hoeveel km je in 6 uur af kan leggen op een kort rondje. Zelfde e-mtb andere rijders.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Geinige video , leuk vergelijk. :-q
Stiekum al een beetje een ingeschatte uitkomst . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk om te zien, maar de uitslag is niet verbazingwekkend.

In de praktijk heb je vaak geen mogelijkheden tot opladen onderweg, dus dan is het vooral zorgen dat je zuinig genoeg fietst om tot het eind van je rit ondersteuning te hebben. In de Alpen heb ik tot 60km en ruim 1.600hm's op een accu van 500Wh gehaald, grotendeels in eco. Een rondje UHR met Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel kost me hooguit driekwart van een acculading, meestal minder.

En als je zoals ik meestal met bikers op analoge bikes samen rijdt heb je sowieso al niet veel meer nodig dan eco. Ook in eco houd ik de anderen makkelijk bij als het bergop gaat, sterker nog, meestal heb ik zelfs over ten opzichte van hen.
Het is anders als je met een echt snelle klimmer mee wilt rijden, dan wordt het serieus aanpoten in eco om bij te blijven (en dan nog wordt je gelost...). Ook hele steile klims worden erg zwaar in eco.

Wat ik dus doe is veel in eco rijden, en als ik zeker weet dat ik prik over ga hebben gaat soms wat vaker de trail-mode aan (= middelste stand op een Shimano motor). Tijdens mijn Alpenweken neem ik een tweede accu mee, want dan liggen de afstanden en hoogtemeters soms op waardes die ik niet met één acculading (bij een 500Wh accu) ga redden. Opladen tijdens de lunchpauze duurt (te) lang, en het is ook niet altijd zeker dat je een adres treft waar dat kan. Teveel risico dus :D

Omdat ik tijdens die weken ook samen met analoge bikers onderweg ben kan ik ook heel zuinig rijden en toch prima (zelfs voorin) met de groep mee. Ik zou erg graag van die reserveaccu verlost zijn, maar het zit er niet aan om nu alweer een sloot geld aan een nieuwe e-mtb uit te geven. Die ik nu heb was al een rib uit m'n lijf, en bevalt me verder ook supergoed...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een supercharger, alla Tesla, is er dus nog niet voor e-mtb?
Gesloten