Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Tsjibiti schreef:
kermit schreef:Op het moment dat je ego afhankelijk is van het al dan niet in kunnen halen van een wildvreemde andere fietser ben je imo niet helemaal slim bezig.
Je drukt je nog heel zacht uit met "niet helemaal slim bezig zijn". Het is eerder dat er een behoorlijk steekje los zit in die paar hersenspinsels die zo iemand blijkbaar heeft.
:roll: Blijkbaar zit er bij mij dan een steekje los. Nu zegt mijn vriendin dat al jaren... :winkie:
Maar zonder gekheid, als ik alleen rij op de racer heb ik wel eens moeite om een bepaalde snelheid / tempo aan te houden. En als er dan een stip aan de horizon is om naar toe te fietsen, dan werkt dat voor mij om het tempo er toch een beetje in te houden. Het is al zo saai soms op de racer, dus moet je het af en toe maar een beetje "spannend" maken voor jezelf.
Kan me niet schelen wie of wat dat voor een stipje is, met of zonder elektrische fiets, ziek, zwak of misselijk of herstellend of iets dergelijks. Of dat het een goed gevuld lycrapakje is of Tom Dumoulin.
En of dit dan valt onder het kopje "ego-afhankelijkehid" dan so be it.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Nog een jaar of 10-15 en dan fiets ik alle KOM's aan flarden met mijn opgevoerde E-MTB :tong
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Vorige week ook ingehaald door een eMTB. Dacht dat ik toch behoorlijk aan het doorstampen was, komt er iemand mij met een behoorlijke gang voorbij. Bleek het gelukkig zo'n eMTB te zijn, toen voelde mijn ego zich weer prima :winkie:

Wat mij wel opviel was dat deze eMTB een mooi spoor achterliet op de route. Wat dus in het begin van dit topic werd aangehaald lijkt mij het vermogen dat op de route wordt overgebracht een "groter probleem" voor de routes. Meer eMTBs lijdt waarschijnlijk tot (nog) meer/snellere erosie van de routes, waardoor onderhoud toeneemt en dus ook de kosten voor de terreinbeheerders.

In Amerika zijn volgens mij ook enkele routes verboden voor eMTB, wat daar het idee achter is weet ik ff niet, maar heb wel eens plaatjes voorbij zien komen waar zo'n verbodsbordje opstaat.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tsjibiti schreef:
kermit schreef:Op het moment dat je ego afhankelijk is van het al dan niet in kunnen halen van een wildvreemde andere fietser ben je imo niet helemaal slim bezig.
Je drukt je nog heel zacht uit met "niet helemaal slim bezig zijn". Het is eerder dat er een behoorlijk steekje los zit in die paar hersenspinsels die zo iemand blijkbaar heeft.
Val ik door de mand, nu ik beken. Afgelopen zondag op Rhenen was ik trots dat ik nog net een versnellingkje in de benen had om een wild vreemde in te halen (Ondanks of dankzij dat ik op mijn max reed). Ik kreeg bevestiging voor mezelf dat trainen loont. Goed dat een trainer dat uitspreekt, nog beter als ik zelf die bevestiging in het veld krijg. (En wie diegene was hoe vaak die trainde en wat nog meer. Het onbekende deed het hem in deze) Just my opinion.
Beide hadden we overingens geen e-bike.
tverdeni
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 september 2016, 10:13

Mooi topic dit. Ik heb sinds een paar weken een hele mooie Haibike met 500w Yamaha ondersteuning waarmee ik met veel plezier op plekken kom waar ik anders nooit was gekomen.
Voor degene die niet zo heel goed kunnen nuanceren: sorry dat ik besta maar van mij zal je geen last hebben hoor. Ik rij heel netjes, hou met wandelaars en andere mtb-ers rekening en druk (net als ieder normaal mens) nooit een ander van het pad. Dat ik misschien wat makkelijker en sneller ga daar moet je maar mee leren leven :-D
Degenen die dit wel kunnen, hebben helemaal gelijk; het is een fiets waar een grote groep mensen lekker mee in beweging komt en ik denk dat je de meeste meer op zandpaden zult tegenkomen dan op hard-core single tracks. Gewoon mijn mening.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Jurriaan schreef:[…] trots dat ik nog net een versnellingkje in de benen had om een wild vreemde in te halen […]
Doe wat je wilt, maar het zegt hélemaal niks. Vorige week ook een MTB'er in m'n wiel hangen, terwijl ik op de racert reed. Hijgend en puffend blijf-ie maar bij me. Zal-ie vast trots tegen z'n vriendjes verteld hebben dat-ie "die gast op de reetfiets mooi bij kon houden op de MTB!" Weet hij veel dat ik die dag al tweehonderd kilometer achter de kiezen had…
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat bedoel ik dus. Natuurlijk is het leuk om net wat sneller als een ander te zijn, maar ingeval van een wildvreemde zegt het feitelijk niks omdat je geen flauw idee hebt waarmee je jezelf op dat moment meet.
Het punt dat ik wilde maken is dat je daar je ego niet van afhankelijk moet maken. Lukt het je om iemand in te halen, leuk. Lukt het niet, ook prima.

En bij vergelijkbare getraindheid zal een e-bike natuurlijk sneller zijn maar hoe erg is dat?
Ik hoop dat je vooral voor jezelf fietst, de lol haalt uit alles wat met onze mooie hobby te maken heeft. Los van een ander. Dat vergelijken met anderen gebeurt al op heel veel vlakken, ik ken echt mensen die een andere auto kopen omdat er drie huizen verderop ineens een duurdere bak voor de deur staat dan zij zelf hebben... dat vind ik best zielig. Hou het gewoon bij jezelf.

En zo ook mbt e-mtb's. Voor mij veranderd er toch niks als mijn buurman op een e-bike fietst? Ik geniet nog net zo op mijn eigen fiets als daarvoor.
Zolang hij zich normaal -met respect voor anderen en de natuur dus- gedraagt zie ik het probleem niet zo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef:Dat bedoel ik dus. Natuurlijk is het leuk om net wat sneller als een ander te zijn, maar ingeval van een wildvreemde zegt het feitelijk niks omdat je geen flauw idee hebt waarmee je jezelf op dat moment meet.
Het punt dat ik wilde maken is dat je daar je ego niet van afhankelijk moet maken. Lukt het je om iemand in te halen, leuk. Lukt het niet, ook prima.

En bij vergelijkbare getraindheid zal een e-bike natuurlijk sneller zijn maar hoe erg is dat?
Ik hoop dat je vooral voor jezelf fietst, de lol haalt uit alles wat met onze mooie hobby te maken heeft. Los van een ander. Dat vergelijken met anderen gebeurt al op heel veel vlakken, ik ken echt mensen die een andere auto kopen omdat er drie huizen verderop ineens een duurdere bak voor de deur staat dan zij zelf hebben... dat vind ik best zielig. Hou het gewoon bij jezelf.

En zo ook mbt e-mtb's. Voor mij veranderd er toch niks als mijn buurman op een e-bike fietst? Ik geniet nog net zo op mijn eigen fiets als daarvoor.
Zolang hij zich normaal -met respect voor anderen en de natuur dus- gedraagt zie ik het probleem niet zo.
Mooi toch, de egotjes houden de economie wel draaiende :lol:

Ik vind iemands stuurkunsten belangrijker dan iemands trapkunsten. Als iemand mij inhaalt op een normale mtb weet ik dat hij waarschijnlijk in alle opzichten meer ervaren en dus beter is, op een e-mtb is dat nog maar de vraag. Ingehaald worden doet mijn ego niet zoveel pijn (anders zou ik na iedere rit huilend van de fiets stappen), maar ik ben dan wel bang dat iemand met een e-mtb harder rijdt dan zijn stuurkunsten aankunnen.
cheeta schreef:
Robertdj schreef:Mijn enige probleem met e-bikes op de openbare weg is dat de snelheden lastig in te schatten zijn. Bij een normale fiets kan je aan persoon, houding en cadans in één oogopslag een grove inschatting maken. Wil je een fietspad oversteken met de auto, zie je een oud vrouwtje rustig trappend rechtop fietsen, blijkt ze ineens 25 km/u te gaan... Daarom zou iedere e-bike in één oogopslag als e-bike te herkennen moeten zijn.
Misschien dat je geen auto zou moeten rijden wanneer je geen snelheid kunt inschatten...
Makkelijk scoren... Inschattingen in het verkeer maak je altijd o.b.v. meerdere factoren, zowel bewust als onbewust.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Alien schreef:Doe wat je wilt, maar het zegt hélemaal niks. Vorige week ook een MTB'er in m'n wiel hangen, terwijl ik op de racert reed. Hijgend en puffend blijf-ie maar bij me. Zal-ie vast trots tegen z'n vriendjes verteld hebben dat-ie "die gast op de reetfiets mooi bij kon houden op de MTB!" Weet hij veel dat ik die dag al tweehonderd kilometer achter de kiezen had…
Het zegt juist veel, in dit geval mij. Ik ben instaat om boven mijzelf uit te stijgen, dat is wat telt. Stukje ego vergroting. Is een essentiële basis van trainen. Zowel lichamelijk als geestelijk. Dit is dan wel een ander topic.

Dus terug naar e-bikes. Ik heb 1 keer op een e-mtb gereden, een kort rondje op wat singletracks op Papendal. Bijzonder ervaring om altijd 'power' te hebben. Staat op mijn to do lijst om het eens te doen op een thuisparcours.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Een e-mtb lijkt me een mooie uitkomst als je een ziekte hebt of gewoon ouder bent.
Voor de rest wat is er mis met trainen voor dat iets lukt of gewoon moeite doen?

Betreft het inhalen, boeien als iemand mij inhaalt als ik maar lol heb.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

mijn collega heeft Fibromyalgie waardoor lange stukken mtb'en er niet meer in zaten omdat hij dan teveel pijn kreeg.

Nu heeft hij zich een e mtb aangeschaft en hij fiets zo weer een km of 30 mee.
Wir wollen leben!
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

kermit schreef:Er komen weer de nodige genuanceerde reacties voorbij.... not.
Volgens mij stuk voor stuk klets van mensen die zelf nog ver verwijderd zijn van de leeftijd waarop het allemaal niet meer zo makkelijk gaat, en die ook geen noemenswaardige gezondheidsklachten hebben?

Allereerst heeft aso-gedrag werkelijk niks te maken met het voertuig waarmee je je verplaatst, dat is toch echt 100% de persoon die erop rijdt. En remknippen? Die heb je ook zonder e-mtb's en/of beginners op de route.

Dat je je blijkbaar laat frustreren doordat je iemand op een e-mtb niet kunt inhalen zegt mij ook vooral iets over je eigen mentaliteit, niks over de e-fiets...
Heb zelf een bagger periode achter de rug waar ik bijna een jaar niet heb kunnen biken. Daardoor ook mega aangekomen. Yep: life's a bitch!!! Een ebike was zelfs not done. Shit happens ;)

En neuh, geen mega frusti moment bij ebikes hoor. Wees gerust.

Als iemand er baat bij heeft: hulde & Happy trails!

endanniettemin blijven die dingen imho gewoon irri!
Blijkbaar nooit een spec gehad die voor je reed waar je niet bij kon komen? (nee? jij held jij ! :-q )
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

jorryt schreef:Een e-mtb lijkt me een mooie uitkomst als je een ziekte hebt of gewoon ouder bent.
Voor de rest wat is er mis met trainen voor dat iets lukt of gewoon moeite doen?
Wat is er mis met gewoon lui zijn en toch al fietsend van de natuur te genieten ?
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
leontoeter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 maart 2015, 21:30

tverdeni schreef:Mooi topic dit. Ik heb sinds een paar weken een hele mooie Haibike met 500w Yamaha ondersteuning waarmee ik met veel plezier op plekken kom waar ik anders nooit was gekomen.
Voor degene die niet zo heel goed kunnen nuanceren: sorry dat ik besta maar van mij zal je geen last hebben hoor. Ik rij heel netjes, hou met wandelaars en andere mtb-ers rekening en druk (net als ieder normaal mens) nooit een ander van het pad. Dat ik misschien wat makkelijker en sneller ga daar moet je maar mee leren leven :-D
Degenen die dit wel kunnen, hebben helemaal gelijk; het is een fiets waar een grote groep mensen lekker mee in beweging komt en ik denk dat je de meeste meer op zandpaden zult tegenkomen dan op hard-core single tracks. Gewoon mijn mening.
Mijn pa heeft ook net een haibike aangeschaft.
Na problemen met een hernia had hij minder kracht in de benen en snel last van zijn onderrug als hij hard aan zette (met mtb of racefiets) nu heeft hij een emtb waardoor we weer samen kunnen fietsen. Ik vind het een onwijs goede uitvinding voor mensen die het trainingsrondje van 50 km niet meer zelf kunnen volhouden.

Dat er dan ook meer onervaren mensen het bos in gaan vind ik wel een risico. Ik heb ook een rondje singletrack gereden op de ebike van mijn pa, maar als je hem op maximale ondersteuning zet, wordt zo'n fiets onhandelbaar. Je krijgt te veel acceleratie waardoor het lastiger is om bomen te ontwijken. Dit zal wellicht resulteren in meer ongevallen.
Echter als je al reeds een mtber bent en alleen overstapt omdat het lichamelijk niet meer gaat denk ik niet dat er nadelen aan zitten.

Daarnaast vind ik ook niet dat het pad meer wordt belast door een E-mtb ten opzichte van een normale mtb. Tegenwoordig weegt een E-mtb rond de 20 kilo. Daarnaast heeft de extra tractie niet veel invloed op de paden. Als ik de rijstijl van mij pa vergelijk: vooral veel zittend en een constant been tempo. Met de rijstijl van mij: veel staan, hoge druk op de pedalen, korte sprintjes. Denk ik dat ik meer zand los hark met het stampen op mijn pedalen en het schudden met mijn fiets als ik op wil trekken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals ik al zei, een lichte rijder met e-bike brengt niet meer gewicht op de schaal dan een wat zwaarder persoon met normale fiets. Die 10kg extra tov een gewone fiets valt met gemak binnen de gewichtsrange van de gemiddelde rijder.

Ik ben net terug van een Alpenweek, waarbij ik een km of twee, drie op de e-mtb van onze gids heb gereden. Dat was op het laatste stuk van een oneffen gravelklim en ik kreeg zijn fiets aangeboden omdat ik helemaal stuk zat... ( :-q )
De ondersteuning was zeer welkom en maakte het klimmen flink makkelijker. Maar ik vond er ook een nadeel aan zitten, het voelt veel onregelmatiger. Als je over hobbels rijdt met een normale fiets heb je niet constant exact dezelfde druk op het pedaal. Kuil in even wat minder, kuil uit even wat meer.
De motor reageert daar meteen op, kuil in even niks, kuil uit even een flinke boost. Dat vond ik niet echt prettig. Misschien wordt dat effect minder als je sneller gaat, maar ik vond het een beetje lullig om er "vol gas" vandoor te stampen terwijl hij op mijn fiets verder moest :)

Ik zie echt wel een e-mtb voor mezelf in de toekomst, maar ik ga ervan uit dat er absoluut een stuk gewenning bij gaat horen. En de ontwikkelingen zullen door blijven gaan, het is een grote markt en dan is er budget genoeg voor r&d.
Het viel me ook op hoe groot het aandeel e-mtb's was in de fietswinkels daar... (Franse Alpen). Echt een veel groter percentage dan in de Nederlandse shops.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten