Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

kermit schreef:Wat boeit het of je wordt ingehaald door een e-biker, je zit toch niet in een wedstrijd?
Heel irritant dat je op een beklimming of op een recht stuk ingehaald wordt en dat je vervolgens op een stuk singletrack opgehouden wordt. Ben nog geen ebiker tegen gekomen die wél kan sturen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

dat soort figuren kom ik ook zonder e-bike tegen hoor.. dus dit is weer het zoveelste voorbeeld van hokjes en over 1 kam scheren.. (om maar even in het hokjes thema te blijven: bijvoorbeeld al die wielrenners die in de winter het bos onveilig maken). En die rijden dan nog meestal in grote kuddes!

En hoe vaak kom je dit soort figuren nou echt tegen? Ik zie die e-MTB's vaker op de weg dan in het bos
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Prulleman schreef:dat soort figuren kom ik ook zonder e-bike tegen hoor.. dus dit is weer het zoveelste voorbeeld van hokjes en over 1 kam scheren.. (om maar even in het hokjes thema te blijven: bijvoorbeeld al die wielrenners die in de winter het bos onveilig maken). En die rijden dan nog meestal in grote kuddes!

En hoe vaak kom je dit soort figuren nou echt tegen? Ik zie die e-MTB's vaker op de weg dan in het bos
+1 :-D
Ik ben mij er eentje...
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

bouwpakket schreef:
kermit schreef:Wat boeit het of je wordt ingehaald door een e-biker, je zit toch niet in een wedstrijd?
Heel irritant dat je op een beklimming of op een recht stuk ingehaald wordt en dat je vervolgens op een stuk singletrack opgehouden wordt. Ben nog geen ebiker tegen gekomen die wél kan sturen.
Andersom even irritant.
Willen ze me inhalen op het rechte stuk en vervolgens gaan ze rete langzaam heuvel op. :roll:
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Mosseltje schreef:Andersom even irritant.
Willen ze me inhalen op het rechte stuk en vervolgens gaan ze rete langzaam heuvel op. :roll:
touché :lol:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Prulleman schreef:dat soort figuren kom ik ook zonder e-bike tegen hoor.. dus dit is weer het zoveelste voorbeeld van hokjes en over 1 kam scheren.. (om maar even in het hokjes thema te blijven: bijvoorbeeld al die wielrenners die in de winter het bos onveilig maken). En die rijden dan nog meestal in grote kuddes!

En hoe vaak kom je dit soort figuren nou echt tegen? Ik zie die e-MTB's vaker op de weg dan in het bos
Vind ik toch wat anders. Hard omhoog kunnen fietsen "hoort" net als kundig kunnen sturen bij de standaard skills van de MTB'er. Als jij de conditie niet hebt om een boswielrenner omhoog voor te kunnen blijven moet je ook niet piepen als deze bij het omlaag gaan te langzaam gaat naar jouw zin.
(Wel een lastig dilemma hoor: maak je vlak voor de top plaats voor de snellere biker achter je, of schat je in dat deze niet kan sturen en trek je nog ff een sprintje zodat je zelf volle bak omlaag kunt?)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja.. verschillen linksom of rechtsom zullen er altijd zijn.. Als iedereen nou een beetje meer op zichzelf let ipv op anderen, dan zou de sfeer een stuk beter zijn in het bos. En dan komt het er volgens mij op neer dat je je eigen snelheid dus wat meer aan moet passen aan de mede bos gebruikers. Dit geldt voor iedereen, MTB-er, e-MTB-er, boswielrenners, Stravisten, ....

Dus:
- Geen PR willen rijden als het druk is
- Even inschatten dat het geen zin heeft in te halen op een recht stuk als je weet dat je je voorganger daarna toch weer niet voor kan blijven
- rustig wachten tot een mooi stukje om in te halen
- netjes melden als je er voorbij wilt (en zeg dan ook even langs welke kant je komt, zeker als je rechts inhaalt)
- ook als je met een groepje voorbij komt, meld even hoeveel er nog komen

(inhaal etiquette laat nogal te wensen over merk ik, wellicht niet altijd bewust, maar wel storend)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

+1 wat Prulleman zegt
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Eens met het lijstje van prulleman, maar ik vind het eigenlijk wel meevallen met de inhaal-etiquette eigenlijk. Gaat best goed. Da's inclusief die paar ebikers die ik heel soms tegenkom.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Denk dat de grootste factor daarbij is, wanneer je het meest in het bos fietst. Op zondagochtend is het al drukker, en dan ook nog met een ander publiek. Die combinatie zorgt voor een grotere kans op problemen. Zelf fiets ik ook het vaakst op zondagochtend en denk dat het misschien in 10% van de gevallen beter kan en in 2 % ronduit vervelend.
Al met al nog prima te doen, ook niet gelijk zelf uit je plaat gaan als iemand anders wat lomper doet helpt natuurlijk ook mee.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

bouwpakket schreef:
Mosseltje schreef:Andersom even irritant.
Willen ze me inhalen op het rechte stuk en vervolgens gaan ze rete langzaam heuvel op. :roll:
touché :lol:
Nou en , wat een ramp. :o
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Heckler40 schreef:+1 wat Prulleman zegt
+2 :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

38x10 schreef:Vind ik toch wat anders. Hard omhoog kunnen fietsen "hoort" net als kundig kunnen sturen bij de standaard skills van de MTB'er.
Zullen we het er nog een keer over hebben als je 55 bent en aan de bètablokkers zit? :wink:
Maar het hoort natuurlijk bij jouw persoonlijke perceptie van een mountainbiker, er zijn ook mensen op een mtb die totaal niet met snelheid bezig zijn en dan zijn goed ontwikkelde skills ook minder belangrijk (voor de goede orde, dat is ook niet mijn favoriete manier van fietsen).

Even wat chargeren: hard omhoog fietsen is gewoon een kwestie van jong/gezond genoeg zijn en zo fanatiek trainen dat je je eigen partner niet meer herkent omdat je nooit meer iets samen doet. Met techniek heeft het niks te maken.
(Je kunt in plaats van bovenstaande ook gewoon een e-mtb kopen ;-)).

Maar dat bergop ingehaald worden en dan in de afdaling moeten remmen heb ik nu dus ook regelmatig. Niet dat ik zo gruwelijk snel daal, maar ik klim (tegenwoordig) gewoon traag. Doe ik dat niet kan ik na een kwartiertje fietsen alweer terug naar de auto...
Met een e-bike is dat straks wellicht opgelost, dan kan ik bergop in elk geval de beginners weer voorblijven :D :wink:

Zeker eens met Prulleman, een beetje rekening met elkaar houden houdt/maakt het allemaal een stuk leuker. Ik vind het geen enkel probleem om iemand voor te laten op een stuk dat-ie sneller is. Wel graag een seintje, ik heb geen ogen in m'n rug.
Nederland is gewoon een (over)vol landje, altijd en overal je eigen zin kunnen doen zit er niet meer in en mijn motto is heel simpel: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden... (helaas is die mentaliteit niet voor iedereen vanzelfsprekend, elke autorit van/naar m'n werk bewijst dat opnieuw :-{ ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

38x10 schreef:Eens met het lijstje van prulleman, maar ik vind het eigenlijk wel meevallen met de inhaal-etiquette eigenlijk. Gaat best goed. Da's inclusief die paar ebikers die ik heel soms tegenkom.
Voor de de vaste routes zal dat waarschijnlijk wel zo zijn , die rijd ik nauwelijks ooit. In toertochten valt dat niet mee. Vooral deelnemers die in groepsverband rijden en er onderling een wedstrijdje van maken.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsjibiti schreef:
38x10 schreef:Eens met het lijstje van prulleman, maar ik vind het eigenlijk wel meevallen met de inhaal-etiquette eigenlijk. Gaat best goed. Da's inclusief die paar ebikers die ik heel soms tegenkom.
Voor de de vaste routes zal dat waarschijnlijk wel zo zijn , die rijd ik nauwelijks ooit. In toertochten valt dat niet mee. Vooral deelnemers die in groepsverband rijden en er onderling een wedstrijdje van maken.
Waarom mensen in grote groepen rijden überhaupt leuk vinden is mij nog altijd een raadsel.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gesloten