Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Jurriaan schreef:Nice. (jammer dat ik niet kan)
En Nice vanaf Utrecht is ook royaal meer dan duizend km.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
Pino schreef: En een flinke demodag op de Nederlandse Berg 8 april met Specialized, Merida, Cannondale, Trek, Conway, Victoria. Van 11:00 tot 17:00 uur.
De Nederlandse berg? Bedoel je de Nedereindse berg?
Ja, sorry (nu in oorspronkelijk bericht gewijzigd)
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Hoe zit het trouwens met het snelheids verschil tussen een geoefende MTBer en een ongeoefende MTBer?
Mag men pas op JOUW parcour als ze JOUW gemmiddelde snelheid weten te evenaren?

Een hork is een hork. Ongeacht de fiets waar ze op zitten.

Ik merk ook dat er een hoop @*#§%zakken tussen de gewone MTBers zitten.
Zo heb ik vorige week 2 mensen aangesproken die het nodig vonden een vader met jong zoontje uit te schelden omdat ze niet opschoten en het pad zouden blokkeren. Vervolgens kreeg ik ook nog een grote bek omdat ik nep MTBer ben met mijn E-mtb.

Zielig volk.....

Bij de motor enduro heb je een hele andere mentaliteit. Daar worden tips en trucs gegeven aan de mindere goden. Minder van dat elitair nep gedoe. Gezamelijk genieten van de hobby zonder dat bekrompen hokjes gedoe.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

haha mountain bikers zijn de mindere goden dan ebikers
als je dat bedoelt
maar je heb gelijk
kom vaker klootzakken van bikers tegen zonder motertje dan met moter op t frame
en altijd van die strava asten in lycra verpakt
die mogen je wel van de track af vloeken als je niet snel genoeg de struiken in rij
Laatst gewijzigd door Vandenhakopdentakke op do 15 maart 2018, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
love is in the air time
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Met de mindere goden bedoelde ik de minder ervaren rijders, ongeacht de fiets waar ze op rijden.
Zou niet durven om een onderscheid te maken gebasseerd op materiaal, haha
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik kom terug van een grote blessure (gebroken enkel door een lelijke val in een zeer technische afdaling), operatie, gips, de hele tralala, minstens 9 weken niet gefietst, ben nu weer begonnen en gelukkig bestaat er dan zoiets als de e-mtb waardoor ik toch redelijk goed mijn conditie weer kan opbouwen. Mijn snelheid op de e-mtb is vergelijkbaar met wat ik voor mijn blessure reed op de gewone mtb...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mosseltje schreef:Hoe zit het trouwens met het snelheids verschil tussen een geoefende MTBer en een ongeoefende MTBer?
Mag men pas op JOUW parcour als ze JOUW gemmiddelde snelheid weten te evenaren?

Een hork is een hork. Ongeacht de fiets waar ze op zitten.

Ik merk ook dat er een hoop @*#§%zakken tussen de gewone MTBers zitten.
Zo heb ik vorige week 2 mensen aangesproken die het nodig vonden een vader met jong zoontje uit te schelden omdat ze niet opschoten en het pad zouden blokkeren. Vervolgens kreeg ik ook nog een grote bek omdat ik nep MTBer ben met mijn E-mtb.

Zielig volk.....

Bij de motor enduro heb je een hele andere mentaliteit. Daar worden tips en trucs gegeven aan de mindere goden. Minder van dat elitair nep gedoe. Gezamelijk genieten van de hobby zonder dat bekrompen hokjes gedoe.
Huplakee, alle mountainbikers weer in een hokje gedouwd! Lekker bezig... .


Het probleem is dat een e-MTB ook ander volk aantrekt. Misschien wel motor enduro rijders die vinden dat ze per definitie beter kunnen sturen en dat iedereen dus maar aan de kant moet... .

Oké, dat laatste is natuurlijk maar een slag in de rondte, maar het eerste gaat zeker op.



Maar zoals ik al vele malen gezegd heb, het gaat niet om de rijders, maar het is gewoon een andere sport die maar op een andere plek uitgevoerd moet worden. En voor de uitzonderingsgevallen moet dan een uitzondering gemaakt worden (zoals je met een blindegeleide hond wel overal mag komen waar een gewone hond niet mag komen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Het gaat hier wel om de rijders lijkt mij... als iemand gewoon beleefd is en dus niet zomaar iemand het decor in stuurt omdat hij/zij er persé langs wilt, dan maakt het toch geen f*ck uit of die persoon op een mtb of een e-mtb rijdt?
Begin niet over snelheidsverschillen, want een e-mtb waaraan niet geknoeid is, gaat niet harder dan 25km per uur en goed getrainde fietsers halen die 25km ook wel.
Wat een gel*l dat je op een apart parcours moet gaan rijden omdat je op een e-mtb rijdt.
Tolerantie staat hier hoog in het vaandel.
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Lars TB schreef:
Huplakee, alle mountainbikers weer in een hokje gedouwd! Lekker bezig... .


Het probleem is dat een e-MTB ook ander volk aantrekt. Misschien wel motor enduro rijders die vinden dat ze per definitie beter kunnen sturen en dat iedereen dus maar aan de kant moet... .

Oké, dat laatste is natuurlijk maar een slag in de rondte, maar het eerste gaat zeker op.



Maar zoals ik al vele malen gezegd heb, het gaat niet om de rijders, maar het is gewoon een andere sport die maar op een andere plek uitgevoerd moet worden. En voor de uitzonderingsgevallen moet dan een uitzondering gemaakt worden (zoals je met een blindegeleide hond wel overal mag komen waar een gewone hond niet mag komen).
Ik stam nog uit de tijd dat motoren en paarden hetzelfde bos deelden.
Kwam je elkaar tegen dan ging de motor uit en wachtte je tot het paard voorbij was.
Het ging mis toen staatbosterreur het ging verbieden. Toen kwam het fenomeen wildcrosser pas om de hoek kijken.

Er is nu totaal geen probleem tussen E-mtb en mtb. Het snelheidsverschil is niet groter dan bij bijvoorbeeld geoefende en ongeoefende fietsers.

Ik ben inderdaad dat “ander volk.”
E-mtb is voor mij het alternatief voor de enduro die nergens meer welkom is.
En ik kan inderdaad een aardig stukje sturen.
Maar dat iedereen maar aan de kant moet is toch meer jou eigen mentaliteit dan dat van dat andere volk.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Om maar even een metafoor te gebruiken:

Een aso met slechte zin is vervelend.
Een aso met een pistool en slechte zin is zeer waarschijnlijk dodelijk......
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's allemaal leuk en aardig, maar een e-mtb is geen pistool.
En misschien is het een goed idee om eens te inventariseren hoeveel concrete problemen we zelf nu daadwerkelijk hebben meegemaakt met e-bikers? Ik trap af: nul komma nada.
De teller met aso-ervaringen met "gewone" bikers staat aardig wat hoger (die stand loopt trouwens een stuk minder snel op sinds ik geen toertochten meer rijd).

Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als toen er een paar jaar geleden een straat verderop in mijn wijk een asielzoekerscentrum werd geopend. Daar werd moord en brand geschreeuwd door een deel van de buurtbewoners, afgaande op hun "argumenten" leek het wel alsof er een bataljon zware criminelen op de buurt losgelaten zou gaan worden.
Inmiddels is het asielzoekerscentrum weer gesloten omdat er minder capaciteit nodig was als beraamd. En wat is er in die twee jaar aan overlast geweest?
Helemaal niets...

Dus misschien is het een idee om maar gewoon eens te bekijken hoe het gaat als er meer e-mtb's bij komen? Ik krijg het gevoel dat er nu al allerlei dingen die heel misschien wel eens zouden kunnen gebeuren bijgehaald worden om e-bikes te weren.
Stel dat ik op een e-bike zou stappen, daarmee ga ik me echt niet anders gedragen dan nu. Wat volgens mij best sociaal is.

Maar ik kan dan wel weer eens langer dan een paar minuten een tempo aanhouden waarmee bochten op vlakke routes opnieuw interessant worden. En wat klimmen zonder zelfs de beginnenste beginner voorbij te zien schuiven (die vervolgens op die leuke afdaling flink in de weg zit, want er is gelukkig nog wel wat verschil in rijtechniek met een beginner ;-)).

Afgezien van klimwerk is er geen sprake van een dramatisch snelheidsverschil met getrainde bikers op gewone bikes.
Dus je zou dan e-mtb's verbieden omdat de rijders zich misschien wel gaan misdragen?
Dan ook alcohol de wereld uit, daarvan is allang bewezen dat een groot deel van de gebruikers zich gaan misdragen. Zodanig dat er zelfs doden door vallen...

Enne, trails kapotrijden? Daar heb je geen e-bike voor nodig.
Zie de grote groepen die elke week op een vast tijdstip de routes op gaan, ongeacht hoe die erbij liggen of zelfs ondanks concrete verzoeken van trailcrews om dat niet te doen. Zelfs lintjes om lussen tijdelijk af te sluiten worden gewoon verwijderd.
Die types veroorzaken tot nu toe de grootste schade aan routes, niet die enkele verdwaalde e-bike.

Het is het poppetje op de fiets, en niet de fiets waar het mis kan gaan.
De verschillen tussen een legale e-mtb en een gewone mtb zijn volgens mij niet groot genoeg voor een grote toename aan trailerosie.

Andersom schijnt het wel zo te zijn dat vrijwel iedereen op een e-mtb zich met enige regelmaat moet verantwoorden naar complete vreemden, tot zelfs uitgescholden worden aan toe. Niet omdat hij iets asociaals gedaan heeft, maar alleen om het feit dat hij trapondersteuning gebruikt.
Wie is daar dan de aso...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Beetje dubbel. Ik heb nul vervelende ervaringen met e-bikes. Al moest ik laatst wel even drie keer nadenken toen iemand achterop kwam, ik vroeg of hij er soms langs wilde en toen als antwoord kreeg: "nee hoor, ik zet mijn ondersteuning wel even wat zachter". Het duurde ff voordat het kwartje viel dat dit dus iemand op een e-bike was... (Die dus netjes wachtte tot het brede pad langs de bergweg om langszij te komen)

Maar er is best een goeie kans dat e-MTB's de weg naar een breder publiek weten te vinden die de fiets gaan gebruiken om eens lekker in het rond te gaan scheuren door de bossen (ik kan me nog voorstellen dat dit leuk is ook). Je hoeft geen doemdenker te zijn om te verwachten dat dit een negatief effect gaat hebben op zowel de trails als het algemene MTB imago.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef:Da's allemaal leuk en aardig, maar een e-mtb is geen pistool.
En misschien is het een goed idee om eens te inventariseren hoeveel concrete problemen we zelf nu daadwerkelijk hebben meegemaakt met e-bikers? Ik trap af: nul komma nada.
.....
Inderdaad! Had het paar posts terug al gemeld: ik ben ze ook nog niet (bewust) tegengekomen. Nou heb ik helaas niet zoveel vrije tijd dat ik duizenden km kan fietsen, maar ik probeer toch elk weekend wel een rondje ergens te fietsen (meestal rond Dorst), dus redelijk representatief denk ik.

en verder, voorbeelden van mensen die de struiken in gereden worden zijn natuurlijk altijd schandalig, of het nou een stravist of een e-MTBer is, dat doet er niet toe. Zeker als je dan een klein ventje van de baan rijdt.. (ik fiets ook wel eens met mijn zoontje van 7, maar dat soort fratsen op Cadettenkamp gelukkig nog niet tegengekomen).
Zelf wacht ik meestal tot een fatsoenlijk stuk om in te halen, en meld het altijd even. Sommige fietsers zijn zou gefocussed op zichzelf dat ze niemand aan horen komen. Ik vind het bloed irritant als iemand je zonder signaal voorbij komt knallen op een smal stuk. Op LDD mezelf ook een keer rotgeschrokken toen er ineens uit het niets een paar rakelings voorbij komen. Als ik erop voorbereid ben, vind ik een schoudertikje echt niet erg, of even je fiets opzij hangen om de sturen wat ruimte te geven, maar als het uit het niets komt is het echt link en vervelend. (nogmaals mtb of e-mtb is hier om het even, het gaat om de rijder).
(gelukkig wordt ik niet zoveel ingehaald :lol: :bier: :winkie: )
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Vandenhakopdentakke schreef:haha mountain bikers zijn de mindere goden dan ebikers
als je dat bedoelt
maar je heb gelijk
kom vaker klootzakken van bikers tegen zonder motertje dan met moter op t frame
en altijd van die strava geile gasten in lycra verpakt
die mogen je wel van de track af vloeken als je niet snel genoeg de struiken in rij
:-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Mosseltje schreef:Hoe zit het trouwens met het snelheids verschil tussen een geoefende MTBer en een ongeoefende MTBer?
Mag men pas op JOUW parcour als ze JOUW gemmiddelde snelheid weten te evenaren?

Een hork is een hork. Ongeacht de fiets waar ze op zitten.

Ik merk ook dat er een hoop @*#§%zakken tussen de gewone MTBers zitten.
Zo heb ik vorige week 2 mensen aangesproken die het nodig vonden een vader met jong zoontje uit te schelden omdat ze niet opschoten en het pad zouden blokkeren. Vervolgens kreeg ik ook nog een grote bek omdat ik nep MTBer ben met mijn E-mtb.

Zielig volk.....

Bij de motor enduro heb je een hele andere mentaliteit. Daar worden tips en trucs gegeven aan de mindere goden. Minder van dat elitair nep gedoe. Gezamelijk genieten van de hobby zonder dat bekrompen hokjes gedoe.
Volgens mij heel goede weergave van hoe het er vaak aan toe gaat , ook in toertochten. :-q :-q
Laatst gewijzigd door Tsjibiti op vr 9 februari 2018, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gesloten