Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

maverick76 schreef: di 24 september 2019, 15:52
Verder zal ik de laatste zijn die negatief over E-mtb's zal praten, echter blijf ik wel kritisch op de gebruiker en het doel.
Nu ben ik wel benieuwd wat je hiermee bedoeld. Iedereen heeft immers een ander doel. En welk doel is een goed doel :wink:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Helemaal mee eens. In mijn ogen is het doel van een fiets met ondersteuning dat je toch de dingen kan doen welke fysiek niet/nauwelijks meer haalbaar is.
Helaas is dit in de statsfietsen branche nauwelijks het geval geweest maar hopelijk omdat mountainbiken toch echt een sport is dit wel meer het doel gaat worden.

Maar als we “lekker hard gaan crossen zonder veel moeite omdat het kan” met z'n allen dan durf je je als analoge rijder niet meer op de paden te begeven denk ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

maverick76 schreef: di 24 september 2019, 21:13 In mijn ogen is het doel van een fiets met ondersteuning dat je toch de dingen kan doen welke fysiek niet/nauwelijks meer haalbaar is.
Bedoel je dat de e-bike voor mensen met een lichamelijke beperking is?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat is de groep die het meeste heeft aan deze uitvinding maar nee ook voor mensen die net dat steuntje goed kunnen gebruiken om nog het plezier te kunnen beleven aan de sport. Door bijvoorbeeld leeftijd etc.

Maar ik ben geen voorstander van alles maar gewoon doen omdat het kan. Die tijd hebben we met de wijsheid van nu wel achter ons gelaten hoop ik.
Maar dat is een hele andere discussie waar ik de weg al eerder van heb bewandeld.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

maverick76 schreef: di 24 september 2019, 21:54 Dat is de groep die het meeste heeft aan deze uitvinding maar nee ook voor mensen die net dat steuntje goed kunnen gebruiken om nog het plezier te kunnen beleven aan de sport. Door bijvoorbeeld leeftijd etc.

Maar ik ben geen voorstander van alles maar gewoon doen omdat het kan. Die tijd hebben we met de wijsheid van nu wel achter ons gelaten hoop ik.
Maar dat is een hele andere discussie waar ik de weg al eerder van heb bewandeld.
Het beeld dat e-bikes bedoeld zijn voor mensen met een fysieke beperking zit diep geworteld. Wat moet er gebeuren om dat vast geroeste idee weg te krijgen?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat het ook meer een “hoop” is die ik uitspreek. :D

Het is ook appels met peren vergelijken.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

maverick76 schreef: di 24 september 2019, 15:52 Nee Kermit zo bedoelde ik het ook niet.

Ik reageerde meer sarcastisch op de rede van Diezer om een E-mtb aan te schaffen. Om lekker hard over de paden te kunnen crossen.

Ik denk dat we juist die instelling willen mijden.

Verder zal ik de laatste zijn die negatief over E-mtb's zal praten, echter blijf ik wel kritisch op de gebruiker en het doel.
Ik heb nergens het woord crossen gebruikt, ik wil met een hoge snelheid over de MTB paden biken, wat ik nu zonder ondersteuning doe.
Maar ik vond de beleving met ondersteuning geweldig.

Waarom zou een cross motor dan iets voor mij zijn? Omdat ik snel wil gaan? Ik ben op een parcours echt niet de enige die zo snel mogelijk wil gaan. Daarnaast zijn de e-mtb's toch begrenst op 25km/h. Mijn doel zou nooit zijn om de paden kapot te rijden en andere MTB'ers lastig te vallen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik ben eigenlijk nog nooit een razende e-mtb tegengekomen op de trails. Wel boswielrenners die enkel bezig zijn met hun Strava segmenten.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nouja, we staan natuurlijk pas in de kinderschoenen van de E-mtb's maar ik heb al zeker het een en ander horen langskomen over het omzeilen van de veel te lage 25 km/u begrenzing. De tijd zal het leren denk ik.

En dan hebben we het ook nog over het vlakke Nederland in theory heb je weinig aan een E-mtb hier. Maargoed, dat dacht ik 15 jaar terug ook over de stads E-bikes en nu is de prognose dat iedereen over 10 jaar een e-bike rijd en als je op een fiets rijd dan ben je die rare nostalgist.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Makkelijk toch dat je niet meer in conditie hoeft te zijn en toch, dankzij de e-mtb, kunt mountainbiken. In de tijd dat je anders aan het trainen was om conditie op te bouwen kun je nu wat anders doen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat is het zeker! Past wel helemaal in de huidige tijd. :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurriaan schreef: wo 25 september 2019, 13:41 Makkelijk toch dat je niet meer in conditie hoeft te zijn en toch, dankzij de e-mtb, kunt mountainbiken. In de tijd dat je anders aan het trainen was om conditie op te bouwen kun je nu wat anders doen.
Ik denk dat 80% van de regulier mountainbikers ook niet aan trainen conditie opbouwen doet, de meeste rijden gewoon het weekend een lekker rondje en zetten dan de fiets weer voor een week in de schuur.

Merk het bij mezelf ook, vind lekker fietsen leuk maar zodra het op sport begint te lijken haak ik af. (trainingen schema's etc) misschien is zon E-bike wel iets voor mij.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

funride schreef: wo 25 september 2019, 19:28
Jurriaan schreef: wo 25 september 2019, 13:41 Makkelijk toch dat je niet meer in conditie hoeft te zijn en toch, dankzij de e-mtb, kunt mountainbiken. In de tijd dat je anders aan het trainen was om conditie op te bouwen kun je nu wat anders doen.
Ik denk dat 80% van de regulier mountainbikers ook niet aan trainen conditie opbouwen doet, de meeste rijden gewoon het weekend een lekker rondje en zetten dan de fiets weer voor een week in de schuur.

Merk het bij mezelf ook, vind lekker fietsen leuk maar zodra het op sport begint te lijken haak ik af. (trainingen schema's etc) misschien is zon E-bike wel iets voor mij.
Helemaal mee eens, echter toch verbeterd mijn conditie wel degelijk met de emtb. Ik merk ook dat ik nu na een jaar op de emtb mijn ondersteuning steeds meer terug schroef. Ik gebruik de turbo niet meer, waardoor de range vergroot en ik verder kan.
Zoals gezegd conditie verbeterd echt, je moet de ondersteuning gewoon economisch gebruiken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is ook logisch dat je conditie met rijden op een e-mtb verbetert, je beweegt op dezelfde rit immers net zoveel als op een analoge bike alleen ga je wat minder diep.

En voor degenen die het maar niet uit hun hoofd krijgen dat je op een e-bike amper wat hoeft te doen: ik heb nog steeds af en toe last van inspanningsmigraine na een rit. Let even goed op het woord, inspanningsmigraine, dat krijg je niet zonder je ingespannen te hebben :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De grootste grap is eigenlijk nog dat de meesten vergeten dat de motor alleen jouw trapbeweging ondersteund. Dus als je hard trapt, krijg je (op de juiste modus) veel ondersteuning.
Trap je zelf amper? Dan geeft de motor ook amper ondersteuning. Zelfs in turbo...

Op de vlakke fietspaden of vlakkere mountainbike heb je niet super veel vermogen nodig om 25km/u te halen, maar op een route met wat meer hoogteverschil moet er toch wat vermogen aan te pas komen om vooruit te komen ;)

Daar komt dan bij dat je niet een hele dag (of zelfs meerdere uren) op turbo kunt fietsen. De meeste mensen die een ebike kopen ter vervanging van hun normale fiets, zullen dan ook vaak in eco of trail rijden. Dan kun je tenminste je normale ritten nog maken.
En onder de streep kom je dan uit op het feit dat een goed getrainde mountainbiker nog steeds harder omhoog zal rijden dan (bijvoorbeeld) ikzelf met een ebike op standje eco.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gesloten