Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

baron062 schreef: do 24 januari 2019, 13:42...
Aanpassen naar een 'correcte' topsnelheid is zo gebeurt, toch?
Pas dan ook even de accu aan. 2x zo snel rijden kost 4x zoveel energie.
Je actieradius wordt anders "iets" kleiner.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 januari 2019, 23:10
baron062 schreef: do 24 januari 2019, 13:42...
Aanpassen naar een 'correcte' topsnelheid is zo gebeurt, toch?
Pas dan ook even de accu aan. 2x zo snel rijden kost 4x zoveel energie.
Je actieradius wordt anders "iets" kleiner.
Uiteraard, maar 50 km/uur is natuurlijk overdreven. Ik kan mij voorstellen dat 32 km/uur je geeft wat 'nodig' is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: do 24 januari 2019, 14:54Helaas?
Misschien niet in het geval van e-MTB's, die moeten ze terugregelen naar 15 km/u.

Maar op mijn toerfiets op straat kruis ik zonder ondersteuning zo met 28 km/u. Dan voelt een e-bike als een beperking. Zo net effe boven de 30 km/u is dan lekker en dan zie ik een e-bike als een toevoeging. Harder hoeft niet echt, tenzij je woon-werkverkeer doet met lange stukken door de polder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kangoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 3 januari 2018, 14:34

https://www.emtb-news.de/news/polizei-s ... transport/

Voor 70.000€ aan gestolen e Bikes
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

80cc motor op een mountainbike
http://link.marktplaats.nl/m1373255191? ... nt=app_ios

Mocht het klimaatakkoord op niets uitlopen :bier:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Herperduin schreef: za 9 februari 2019, 12:21 80cc motor op een mountainbike
http://link.marktplaats.nl/m1373255191? ... nt=app_ios

Mocht het klimaatakkoord op niets uitlopen :bier:
Ebay is je vriend. Wel lekker warme knieen!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Brommer: rijwiel met hulpmotor, snelheid begrensd tot 25km/h. Met een koppel van 120 Nm, wat de bosgrond daarvan vindt wordt niet vermeld.
Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De 32 maart grap ten spijt, iedereen op een e-mtb binnen 10 jaar (muv enkele die-hards).
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Jurriaan schreef: zo 31 maart 2019, 22:22 De 32 maart grap ten spijt, iedereen op een e-mtb binnen 10 jaar (muv enkele die-hards).
Deze bewering durf ik te betwisten. Ik ben benieuwd of terrein eigenaren deze ontwikkeling nog lang toestaan. Zeker de groei in vermogen icm het omzeilen van de begrenzer, wat heel veel gebeurt. De snelheden worden hoger. Las bij de reacties al iemand die trots vertelde dat hij onbegrensd reed en 50km/u haalde. Het zal als biker vast fantastisch zijn, maar de omgeving en eigenaren gaat/gaan dit niet accepteren.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Deze bewering durf ik te betwisten. Ik ben benieuwd of terrein eigenaren deze ontwikkeling nog lang toestaan. Zeker de groei in vermogen icm het omzeilen van de begrenzer, wat heel veel gebeurt. De snelheden worden hoger.
ALS het blijft toegestaan, ben ik er ook van overtuigd dat het aantal e-MTB's op MTB-tracks zal blijven toenemen, zodat het op een gegeven moment echt onplezierig gaat worden voor mensen met een gewone MTB. Het omzeilen van de begrenzer is zoiets als het opvoeren van brommers en zal, als het technisch mogelijk blijft, ook zeker niet vanzelf afnemen. Wat mij betreft zijn e-MTB's, zeker die hele snelle, meer een variant op een 'crossbrommer'. Daarmee mag je nu al niet het terrein in en een elektrische bike zal dan door sommigen als een mooi alternatief worden gezien.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 31 maart 2019, 22:22 De 32 maart grap ten spijt, iedereen op een e-mtb binnen 10 jaar (muv enkele die-hards).
Heu, dat gaat toch volledig voorbij aan de zin van het fietsen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zolang vertegenwoordigers van merken die ebikes verkopen al aangeven dat het bij het nieuwe model nog makkelijker is geworden om de begrenzer te omzeilen zie ik de bui wel hangen. Gisteren op Amerogen ook weer 2 gasten op ebikes die op een vlak stuk heel hard bij me vandaan reden, terwijl ik toch echt ruim boven de 25 reed.

Er lijken ook 2 groepen ebikers te ontstaan; Enerzijds de Kermits, die gewoon lekker willen biken met een beetje hulp, gekleed in hun normale fietspakje (want inspanning) en anderzijds de pseudo crossmotorrijders, dik aangekleed, met allerlei beschermers, full facehelm, zonder begrenzer en vooral ook weinig respect voor de rest van de wereld. Die tweede groep lijkt in opmars, ik zie er in ieder geval steeds meer op de UHR.
Ik denk dan ook dat Ebikers als Kermit (die ik zijn fiets van harte gun) zich vooral zorgen moeten maken over die andere groep en niet zozeer over kritische analoge bikers, die heus wel snappen dat voor mensen met een beperking een ebike een uitkomst is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 1 april 2019, 06:18
Jurriaan schreef: zo 31 maart 2019, 22:22 De 32 maart grap ten spijt, iedereen op een e-mtb binnen 10 jaar (muv enkele die-hards).
Deze bewering durf ik te betwisten. Ik ben benieuwd of terrein eigenaren deze ontwikkeling nog lang toestaan. Zeker de groei in vermogen icm het omzeilen van de begrenzer, wat heel veel gebeurt. De snelheden worden hoger. Las bij de reacties al iemand die trots vertelde dat hij onbegrensd reed en 50km/u haalde. Het zal als biker vast fantastisch zijn, maar de omgeving en eigenaren gaat/gaan dit niet accepteren.
En terecht imo.
Ik hoop alleen dat er dan wel verschil gemaakt wordt tussen de 'misbruikers' en degenen die gewoon op legale e-mtb's rijden en zich normaal gedragen. Ben alleen een beetje bang dat er weer voor de gemakkelijke weg van dan maar alles verbieden wordt gekozen, afgaande op hoe het meestal gaat. Want jezelf in een onderwerp verdiepen en dan genuanceerd afwegen en degenen aanpakken die het voor de rest bederven, dat is niet van deze tijd waarin onderbuikgevoel regeert :-{
Ook voor wat betreft e-bikers.

En dan ben je als goedwillende e-biker de klos, dan kun je met je duurbetaalde fiets een beetje op het asfalt blijven of de gok nemen dat je niet gepakt wordt en toch even genieten van een rondje door het bos. Hoewel dat "genieten" een hele andere dimensie krijgt als je elke rit het risico op een forse bekeuring loopt :-{

Misschien in dat verband even nuttig om de parallel met hoe het met gewone mountainbikers is gegaan te belichten. Die werden soms ook met de nek aangekeken omdat ze de natuur zouden verstoren, de paden aan gort zouden rijden en conflicten zouden hebben met andere bosgebruikers. En ja, van dat soort eikels waren er ook een paar.
Gelukkig heeft dat niet geleid tot het afsluiten van alle bos in NL voor mtb-ers. Nee, na heel veel werk zijn er dan nu op steeds meer plekken mooie routes beschikbaar, waar bikers hun hobby kunnen uitoefenen. Een belangrijk deel van dat werk was de terreineigenaren overtuigen van het feit dat mtb-ers geen nietsontziende asocialen zijn maar gewone mensen, waar ook weleens een rotte appel tussen zit.
De natuur kan blijkbaar prima omgaan met wat mensen op een crossfiets, de paden worden onderhouden om overmatige erosie tegen te gaan en er is vaak een fysieke scheiding van de verschillende recreantenstromen om de kans op conflicten te minimaliseren.

Zo is het volgens mij ook met e-bikes. Een legale e-mtb brengt niet meer schade toe aan de routes dan andere fietsers, de IMBA heeft die conclusie ook al getrokken. Blijft over je eigen gedrag, ga je een beetje normaal en respectvol om met anderen of ben je een hork. E-bikers zijn niet anders dan bikers op niet-ondersteunde fietsen, het gros gedraagt zich normaal en ja, er zitten helaas ook wat hufters tussen...

En het is heel erg kortzichtig om horkengedrag te koppelen aan een bepaald vervoermiddel. Zo is er altijd wel een categorie te bedenken waar je op een of andere manier een slechte ervaring mee hebt opgedaan. Maar zodra je die ervaring gaat koppelen aan een complete groep mensen ben je toch echt verkeerd bezig, dat zegt heel wat meer over je eigen vermogen tot nuanceren dan over die groep gebruikers.

Behalve voor mensen die Strava gebruiken natuurlijk, dat zijn wel ècht allemaal horken waarvoor de hele wereld aan de kant moet zodat zij twee tellen sneller dat segmentje kunnen rijden :evil:
(Voelt lekker hè, dat je nu ook bij een groep horken hoort? :wink: )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zeer relevant: Ik vrees dat vooral het horkengedrag van een deel van de snorscooters genoeg reden is ze naar de rijbaan te verbannen.

Ik schrik echt van de hoeveelheid opvoerkits die er voor e-bikes te vinden zijn....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat ontstaan van twee groepen klopt volgens mij als een bus. Maar is niet nieuw.
Ook onder human propelled MTBikers heb je ook wel veel gasten die de boel verzieken voor anderen.

Het is gewoon jammer om te zien hoe onze Playstation generatie op een e-bike kruipt om die 6km naar school te fietsen. Bang om moe te worden.
Dat zie je nu ook gebeuren bij de groep 'foute' E-MTBikers, zonder de introductie van e-MTB hadden we het gros van die lui waarschijnlijk nooit in het bos gezien.
Wel actie willen maar niet moe willen worden.
En nee, ik scheer niet alles over één kam, ik ben slechts bang dat als ik tzt aan een e-MTB toe ben, ik daarmee niet meer het bos in mag...
Puur egoïsme dus :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gesloten