Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 12:49 uit nieuwsgierigheid ben ik me is aan het oriënteren op het vlak van een E-MTB.. rij nu op een HT en ben benieuwd naar jullie ervaring met een E-MTB

Hoeveel harder fietsen jullie gemiddeld met een E-MTB in vergelijking met een normale MTB met de zelfde inspanning?
Niet , want je zit al gauw tegen de beperking aan van ondersteuning(25km/h) , nu zal je op de meeste trail's dit niet continue rijden , maar toch , daarin verschilt de weerstand van de motor , tussen bv een Bosch, Shimano ect .

Alleen zal je minder inspanning moeten leveren met een E-mtb tov een normale MTB , dus zal je harder gaan omdat je toch een idee hebt dat je te weinig inspanning levert ,en dan zit je aan de beperking van de EMTB . Ik ga op mn YT harder over een trail dan met de EMTB . 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Oké, eens... ik rij vooral in de omgeving van de Veluwe waar het vrij saai en vlak is, om zo de boel toch wat meer spanning te geven zat ik te denken aan een emtb
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Denk niet dat het echt meer 'spanning' zal brengen. Je range vergroot, je kan misschien makkelijker andere plaatsen bereiken maar in het vlakke speelt dit minder omdat je zoals boven aangegeven dan met de maximale ondersteunde snelheid zit. Vanaf dat er hoogte te overwinnen is speelt dit wél omdat je met een emtb snel(ler) en met minder inspanning naar boven gaat en dus meer afdaling kan doen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 14:58 Oké, eens... ik rij vooral in de omgeving van de Veluwe waar het vrij saai en vlak is, om zo de boel toch wat meer spanning te geven zat ik te denken aan een emtb
De enige extra spanning die een e-bike je daar oplevert meet je in volt ;)

Heb je al eens aan een cyclocrosser/gravelracer gedacht? Of een starre vork in je huidige fiets? Singlespeed al eens geprobeerd? Des te minder hulpmiddelen je fiets heeft des te spannender wordt het fietsen.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 14:58 Oké, eens... ik rij vooral in de omgeving van de Veluwe waar het vrij saai en vlak is, om zo de boel toch wat meer spanning te geven zat ik te denken aan een emtb
Nu zijn die electrische dingen al specifiek ontwikkeld voor luie mensen maar op vlakke routes heb je zo'n ding toch al helemaal niet nodig? Dan slib je compleet dicht.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Oke, ga is verder kijken. zoek gewoon iets waarmee ik een harde kan maar met de zelfde inspanning.. en heb geen tijd om nog meer trainen en ik hoef niet meer af te vallen hahaha :bier:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

slapbandje schreef: za 4 januari 2020, 15:56 Nu zijn die electrische dingen al specifiek ontwikkeld voor luie mensen maar op vlakke routes heb je zo'n ding toch al helemaal niet nodig? Dan slib je compleet dicht.

Dit bovenste kan je negeren is van de stamgast van het forum :D , en laten we de discussie van wel of niet een EMTB maar achterwege :-q

robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 16:01 Oke, ga is verder kijken. zoek gewoon iets waarmee ik een harde kan maar met de zelfde inspanning.. en heb geen tijd om nog meer trainen en ik hoef niet meer af te vallen hahaha :bier:
Het is al eerder gezegd , kijk eens naar een cyclocrosser, kan wat sneller dan een MTB , en je kan er ook menige trail meerijden , op de veluwe kan je dan wat harder en toch van het fietspad af ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

robertjan12 schreef: za 4 januari 2020, 14:58 Oké, eens... ik rij vooral in de omgeving van de Veluwe waar het vrij saai en vlak is, om zo de boel toch wat meer spanning te geven zat ik te denken aan een emtb
Zoek plekken met meer uitdaging, met of zonder e-mtb.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Koop een starre 26" singlespeed en je vindt overal uitdaging!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Eens. 26 "geeft meer beleving en vraagt meer vaardigheden. Grip is minder dan 29". Bike is meestal levendiger.

Harder kunnen fietsen ( meer trainen)is ook een optie.
Deze conclusie trek ik altijd als ik op een 29 -er heb gereden. Het kan meestal harder. Die bikes hebben meer rust door de grote wielen meer grip en meer stabiliteit. Zijn allemaal saaie factoren als je net niet hard genoeg gaat.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: zo 5 januari 2020, 10:43 Eens. 26 "geeft meer beleving en vraagt meer vaardigheden. Grip is minder dan 29". Bike is meestal levendiger.

Harder kunnen fietsen ( meer trainen)is ook een optie.
Deze conclusie trek ik altijd als ik op een 29 -er heb gereden. Het kan meestal harder. Die bikes hebben meer rust door de grote wielen meer grip en meer stabiliteit. Zijn allemaal saaie factoren als je net niet hard genoeg gaat.
Vreemd genoeg heeft mijn 26" meer grip, biedt meer rust en gaat stukken makkelijker harder... :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Luhmann schreef: za 4 januari 2020, 15:27 Denk niet dat het echt meer 'spanning' zal brengen. Je range vergroot, je kan misschien makkelijker andere plaatsen bereiken maar in het vlakke speelt dit minder omdat je zoals boven aangegeven dan met de maximale ondersteunde snelheid zit. Vanaf dat er hoogte te overwinnen is speelt dit wél omdat je met een emtb snel(ler) en met minder inspanning naar boven gaat en dus meer afdaling kan doen.
Koop een cyclocrosser. Dat brengt enige uitdaging. Onderin de beugel op 33mm bandjes :-q
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Robertjan: of je harder gaat is helemaal afhankelijk van de gemiddelde snelheid die je nu op je gewone mtb doet.
Je kunt er gemakkelijk van uit gaan dat je met een emtb bij de snelste jongens op het parcours hoort en niet meer bij de langzame.
Voorbeeld: toen ik voorheen op mijn gewone fully Holten-Nijverdal deed, werd ik regelmatig ingehaald door anderen en zelf inhalen kwam maar een enkele keer voor.
Nu ik gisteren op een drukke dag dat traject deed (met mijn EMTB) heb ik een man/vrouw of 12 moeten inhalen en slechts 2 man konden mij inhalen (die ik vervolgens op een helling zelf weer kon inhalen).
Je rijdt dus anderen minder in de weg: de anderen rijden dan jou in de weg.
Als je er van uit gaat, dat je moet lijden op een circuit, moet je vooral geen emtb kopen. Als je veel lol wil op een flinke lange route (vooral met veel hellingen) en je uithoudingsvermogen laat je een beetje in de steek (ikzelf heb maar één werkzame long), dan is het bijzonder fijn om een emtb te hebben. En nog een pluspunt: omdat je minder energie hoeft te besteden aan de snelheid, heb je meer energie/concentratie over voor je techniek. Da's ook fijn.
Elmow
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:30

Starcruiser, Elmow wil ook graag even reageren op jou schrijven.
Er bestaan echt veel misverstanden over het gebruik van de EMTB.
Ik rijd zelf al een groot aantal jaren op de MTB maar merk nagelang ik ouder wordt (59)steeds dieper moet gaan om mijn routes te volbrengen en langere ritten van meer dan 2 a 2,5 uur zitten er niet meer in, nu heb ik er sinds enkele weken een EMTB fiets bij gekocht om toch wat grotere afstanden te kunnen overbruggen dit geeft mij weer veel meer voldoening en plezier in het fietsen. Ik rijdt nu kortere ritten tot circa 40km op de MTB en de langere ritten op de EMTB en de reden is dus niet zoals velen MTBers denken om dat je lui bent of sneller wil rijden maar gewoon langer plezier wil beleven aan deze mooie hobby en zo zie je maar dat ieder daar zo zijn eigen reden voor heeft, dus weg met al die vooroordelen en ieder laten genieten op zijn eigen manier!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: zo 5 januari 2020, 13:17 Koop een cyclocrosser. Dat brengt enige uitdaging. Onderin de beugel op 33mm bandjes :-q
+1
Mijn ervaring ook, je ervaart de snelheid als veel hoger omdat het allemaal moeilijker/directer wordt.
En het kost minder energie om het spannend te maken.
Heb met de gravel(achtige)fiets op het (eenvoudige) mtb parcours dezelfde spanning/snelheid ervaring met 120 hartslagen/min waar ik op de MTB tegen de max hs. aan zit.
Misschien op het meer technische parcours nog wel meer, maar dat heb ik nog niet aangedurfd.

Als je niet ingehaald wilt worden en snel thuis moet zijn is dat weer minder handig.
Kan natuurlijk ook een crossmotor kopen. :tong
Gesloten