Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
cybersergio
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 10:54

Jurriaan schreef: wo 23 december 2020, 22:23 Volgens mij is al weerlegd in dit topic dat dit artikel incorrect is.
1020 berichten, 68 pagina's. Waar precies? ;-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

69 dankzij jouw vraag :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De laatste weken ben ik op diverse plekken geweest om te mtben. Gek genoeg op al die routes ingehaald door een E-mtb'er. (ja ik word niet zo vaak ingehaald dus dat is opvallend 😜)

Maar zowel op Nijmegen als Hellendoorn reed ik zelf toch behoorlijk door. Gemiddelde lag ruim boven de 20. Zeker op Hellendoorn vond ik het echt opvallend hoe hard die gast overal overheen knalde. En je ziet die sporen dus echt wel. Lijkt idd op sporen van een enduro motor.

Ik gun een ieder z'n sportbeleving maar snap de wens om zo hard te gaan niet echt. Je zit ook helemaal niet zo actief (tenminste degenen die ik gezien heb) en dan lijkt het me best een uitdaging om alles technisch netjes te blijven fietsen. En als je zo hard kunt moet je zelf ook best wat doen dus blijft de vraag over waarom je dan een e-mtb nodig hebt? :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wat als reden om een e-mtb te gaan rijden is -lees ik regelmatig- dat je zonder conditie toch een leuk rondje kan maken. Ja je kan er wat van vinden maar we leven in een vrij land. Snap heel goed dat het voor sommige mensen een oplossing is maar als je geen zin hebt om aan je conditie te werken dan vind ik het wat slapjes.
Die sporen komen volgens mij van een aangepaste e-mtb.
"This species has amused itself to death"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

We worden steeds gemakzuchtiger gemaakt. Zo ook met het niet meer hoeven trainen om te kunnen mountainbiken. De kick komt dan uit de beleving en het parcours en niet meer uit de fysieke inspanning. Vele zullen dit volgen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Jurriaan schreef: za 26 december 2020, 23:40 We worden steeds gemakzuchtiger gemaakt. Zo ook met het niet meer hoeven trainen om te kunnen mountainbiken. De kick komt dan uit de beleving en het parcours en niet meer uit de fysieke inspanning. Vele zullen dit volgen.
ach, dit waait ook wel weer over .......
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

De adrenaline-kick om hard over onverharde paden te gaan is best groot.
Er zijn mensen die het daarvoor doen en die hebben echt wat aan een e-MTB, zelf als ze een beetje conditie hebben denk ik.
Dit waait niet over tenzij ze hun ding ergens anders kunnen doen.
Lekker fietsen!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Jurriaan schreef: za 26 december 2020, 23:40 We worden steeds gemakzuchtiger gemaakt. Zo ook met het niet meer hoeven trainen om te kunnen mountainbiken. De kick komt dan uit de beleving en het parcours en niet meer uit de fysieke inspanning. Vele zullen dit volgen.
Ik heb doordat er een kleine is gewoon minder tijd om eens een rondje te rijden.. en als er dan een leuk ritje gereden wordt in het buitenland ben haal ik het einde maar net en eigenlijk met te weinig energie om in de leuke stukjes nog te genieten.. Daarbij zal er niet in mijn hoofd opkomen om maar iemand asociaal in te gaan halen of iets moedwillig te slopen.. ach het is al zovaak gezegd ik meerdere topics maar als we elkaar allemaal wat gunnen komt het allemaal ook wel goed
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

hanjovdberg schreef: za 26 december 2020, 22:00 Ik gun een ieder z'n sportbeleving maar snap de wens om zo hard te gaan niet echt.
hanjovdberg schreef: za 26 december 2020, 22:00 Maar zowel op Nijmegen als Hellendoorn reed ik zelf toch behoorlijk door. Gemiddelde lag ruim boven de 20.
:winkie:




Dat haal ik ook net boven de 20km/h gem. op mijn trailfiets, maar dan moet ik toch echt zo hard mogelijk en haal soms zulke hoge snelheden ( bijna 40 km/h) dat je erg alert moet zijn op alle gaten, sprongetjes etc. Het zicht wordt dan al wat minder door al het getril en geklap op mijn fiets.
Mijn wens is dan ook om zo hard mogelijk te gaan, dat is de kick toch?

Jouwe denk ik ook als je ook boven de 20km/h gemiddeld fietst, of deed je het rustig aan? :D :-q
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Men hoeft toch helemaal geen reden ...of n excuus.. aan te voeren om een - bike rijden!? Ieg niet als je in z-limburg woont... 8) Ik heb dat apparaat gewoon omdat ik t leuk vind, los van alle fysieke ongemakken, luiheid, tijdsdruk, noem maar eens wat..

Ik heb nooit gefietst om zoveel mogelijk km's te maken of om een groot uithoudingsvermogen te ontwikkelen. Maar voor de fun, de adrenaline en de kick van techniekbeheersing. En dat begon al voordat we hier mtb's hadden; gewoon met de fiets van mam..

De e-mtb is imo een totaal andere beleving!!!!!! Vals plat en steil omhoog is opeens echt leuk geworden ipv ploeteren. Maar zodra de ondersteuning wegvalt is het gewoon een enorm lompe bak. Zowel bergaf als op de platte stukken met snelheden boven de 25 (en eigenlijk begint dat al boven de 20). En zeker op smalle single tracks tussen de boompjes door..

Ik ga regelmatig met ouwe analoge maten en hier en daar wachten we op elkaar. Gemiddelde snelheid ligt meestal rond de 17/18 km..Topspeed rond de 40. Ik ga dus beduidend minder hard omlaag dan met de ouwe hardtail..

:bier:
feel the fear,do it anyway!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Erwin25 schreef: zo 27 december 2020, 14:54
hanjovdberg schreef: za 26 december 2020, 22:00 Ik gun een ieder z'n sportbeleving maar snap de wens om zo hard te gaan niet echt.
hanjovdberg schreef: za 26 december 2020, 22:00 Maar zowel op Nijmegen als Hellendoorn reed ik zelf toch behoorlijk door. Gemiddelde lag ruim boven de 20.
:winkie:




Dat haal ik ook net boven de 20km/h gem. op mijn trailfiets, maar dan moet ik toch echt zo hard mogelijk en haal soms zulke hoge snelheden ( bijna 40 km/h) dat je erg alert moet zijn op alle gaten, sprongetjes etc. Het zicht wordt dan al wat minder door al het getril en geklap op mijn fiets.
Mijn wens is dan ook om zo hard mogelijk te gaan, dat is de kick toch?

Jouwe denk ik ook als je ook boven de 20km/h gemiddeld fietst, of deed je het rustig aan? :D :-q
Marathon tempo of duurtraining tempo. Zeker niet volle bak dat doe ik expres niet want dan heb je nog wat over als je omhoog moet. Ik vind het dan wel prettig als ik nog wat over heb. Maar denk dat mijn basistempo redelijk hoog ligt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Dan is dat een mooi basistempo. :-q
Dat haal ik meer als maximaal tempo. Ben dan ook heel wat ouder en net begonnen. :winkie:

Ik moet zeggen dat ik soms tijdens de klim al hijgend vaak denk: volgende keer pak ik de Levo. Maar eerlijk gezegd heb ik daar nog geen 25 km op gefietst sinds aanschaf en al 1000 km op de gewone MTB
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lijkt me best wel een keer leuk om een vergelijkende test te doen. Dus een parcours op zowel de e-bike als gewone MTB rijden. Beetje ervaren wat nu het verschil echt is.

Maar voorlopig komt die e-mtb er niet :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Sowieso is fietsen met een E-MTB ook heel leuk en kan de funfactor erg hoog liggen. Oók op een E-MTB kun je je longen uit je lijf fietsen. Maar de gem. snelheid ligt dan een stuk hoger. Het gaat soms meer richting motorcrossen.
Ik vind de uitstraling van de Turbo Levo bijvoorbeeld erg stoer en overwoog voor ik mijn MTB kocht een elektrische te kopen. Toch gekozen voor een normale MTB omdat conditie verbeteren/ ouder worden afremmen ook een groot doel is.

Vrij snel toch een E-MTB erbij gekocht zodat mijn vrouw met mij mee kan fietsen. En kon ik toch die Levo kopen. :D
Ik fiets daar heel af en toe op maar mis het lichte en wendbare van mijn Scalpel. Daardoor nog nooit de behoefte gehad een hele singletrack ronde op de E-MTB te doen op Appelscha Bosberg na ( kleine 5km technisch parcours met bulten en afdalingen) . Die is fantastisch op de E-MTB. Maar een E-MTB is vaak meer een Enduro dus niet te helemaal te vergelijken met een XC of trailfiets.

Ook al droom ik soms toch van die Turbo Levo SL in carbon. Lijkt mij in het buitenland of Limburg erg leuk. Maar pfff.... die prijs.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

hanjovdberg schreef: za 26 december 2020, 22:00 De laatste weken ben ik op diverse plekken geweest om te mtben. Gek genoeg op al die routes ingehaald door een E-mtb'er. (ja ik word niet zo vaak ingehaald dus dat is opvallend 😜)

Maar zowel op Nijmegen als Hellendoorn reed ik zelf toch behoorlijk door. Gemiddelde lag ruim boven de 20. Zeker op Hellendoorn vond ik het echt opvallend hoe hard die gast overal overheen knalde. En je ziet die sporen dus echt wel. Lijkt idd op sporen van een enduro motor.

Ik gun een ieder z'n sportbeleving maar snap de wens om zo hard te gaan niet echt. Je zit ook helemaal niet zo actief (tenminste degenen die ik gezien heb) en dan lijkt het me best een uitdaging om alles technisch netjes te blijven fietsen. En als je zo hard kunt moet je zelf ook best wat doen dus blijft de vraag over waarom je dan een e-mtb nodig hebt? :~
Tja, het zetje in de rug zorgt ervoor dat alles wat harder gaat. Ik gebruik de ondersteuning eigenlijk voornamelijk om mijn hartslag lager te houden zodat ik geen extra medicatie nodig heb door de stress op mijn lijf. Met een e-mtb heuvel op kan nog steeds een flinke belasting zijn, met als gevolg dat ik dan op de sterkste standen 3 of 4 bv in Schoorl de nok op fiets. Gevolg is dan wel met een beetje cadans dat ik daar met 16-20km/u naar boven fiets. Het commentaar is dan niet van de lucht, maar met de huidige versnelling verhouding met een beetje knappe cadans schiet het lekker op. (1x9)
E-mtb zorgt er juist voor dat ik nu ook langere ritten kan maken, de belasting blijft wat lager. Gevolg is wel dat ik wat rechter op wilde zitten, dus de houding veranderd dan ook wat. 3u lang voorover hangen was geen optie, dan had ik op die manier stress op mijn lijf met alle gevolgen om dat te compenseren. Dus zo blijft het een beetje zoeken :wink:
Gesloten