Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

kermit schreef: do 25 april 2019, 08:55
Gebbetje schreef: wo 24 april 2019, 10:27 Als je niet normaal kunt fietsen is een elektrische fiets een prachtige uitvinding. Voor bijvoorbeeld ouderen of gehandicapten. In alle andere gevallen ben je gewoon lui. Ik zou me kapotschamen op zo’n ding. Je gaat toch ook niet in een elektrische rolstoel zitten terwijl je niets mankeert? Als je te beroerd bent om normaal te doen, blijf dan lekker thuis en ga een hobby zoeken die geen lichamelijke inspanning kost.
Jammer genoeg is het leven niet zo zwart-wit als je wellicht zou willen...
Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar wanneer ben je oud? Met 50? 60? 70?
Wanneer ben je lichamelijk niet meer in staat tot "normaal fietsen"? Als je gemiddelde snelheid onder de 15 per uur zakt op een standaard NL rondje? Onder de 10km/h? Of als je omvalt bij een bultje?

Wie bepaalt die definitie wanneer je "niet meer in staat bent" tot "normaal fietsen"? Jij? Ik?

Ik kan nog steeds rondjes rijden op een gewone mtb. Maar de snelheid ligt dan zo laag dat er van uitdaging niet veel sprake meer is. In het buitenland worden de mogelijkheden ook steeds beperkter als ik elke hoogtemeter zonder ondersteuning moet doen. Anderen pakken een lift of een shuttlebus, what's the difference? Ik fiets graag paden die niet kunstmatig aangepakt zijn in plaats van alleen de flowafdalingen vanaf een liftstation. Dan ben je doorgaans aangewezen op zelf omhoog trappen.

En misschien nog wel interessanter om eens naar te kijken, waarom heb je zoveel moeite met iemand op een e-mtb? Dat zegt namelijk veel meer over jezelf dan over degene op die e-mtb.
Ook de conclusie dat je lui zou zijn als je met ondersteuning trapt is pure nonsens. Ga eens lekker 50km Utrechtse Heuvelrug rijden op een e-mtb, dan heb je heus wel wat gedaan als je weer terug op de parking komt. Ja, de intensieve pieken zijn eruit gehaald maar je hebt net zoveel omwentelingen met je cranks gedaan als je maatje op een gewone bike.

En misschien trap ik er ook wel in, ben ik weer aan het proberen de nuance erin te brengen als reactie op een trollenpost... :roll:
Mocht u mij nog kennen van een tijd terug toen ik nog actief was hier op het forum dan zou u kunnen weten dat ik geen trol ben. Ik heb meestal een aparte uitgesproken mening en daar sta ik ook bekend om.....want ik schrijf/zeg gewoon wat ik vind en dat is nooit als trollenpost bedoeld! Al ben ik me er terdege van bewust dat dat zo over kan komen.

Waarom heb ik zoveel moeite met e-mtb? Nou, ik heb veel te maken met mensen met een handicap/beperking en ik denk dat het daar vandaan komt. Als je mensen ziet vechten tegen hun beperking en ze ziet vechten tegen het onbegrip dat ze tegenkomen in hun dagelijks leven dan is het, voor mij althans, moeilijk om te zien dat kerngezonde mensen lachend op hun e-bikes door het leven gaan. Voorbeeldje, ik zat laatst op een verjaardag waar iemand uiterst trots vertelde dat hij zo goed en gezond bezig was sinds hij een e-bike had aangeschaft. Nou is de reactie van het gros van de mensen hierop dat dit een goede gang van zaken is. Nou.....bij mij schiet dat in het verkeerde keelgat. Wat die man eigenlijk zegt is dat hij al die tijd te beroerd is geweest om iets aan zijn gezondheid/algehele conditie te doen behalve toen het hem gemakkelijk werd gemaakt dmv een e-bike. Dat vind ik een slappe instelling ondanks dat hij nu meer beweging krijgt dan voorheen. Men verwacht tegenwoordig alles maar op een presenteerblaadje te ontvangen. Ik sta dagelijks twee keer knarsentandend op het schoolplein te kijken naar 26 jarige hipstermoeders die op hun peperdure e-bike hun kroost op school komen afleveren. Ik kan gewoon geen begrip en respect voor dat soort gedrag opbrengen. Daarnaast snap ik ook totaal niet wat er nou zo leuk aan is om met hulp van een elektromotor een klim te doen. Uiteindelijk heb je, als je boven bent, het toch niet helemaal 100% zelf gedaan.....hoe kun je daar nou voldoening uit halen? En het ergste is dan dat zo iemand high fivend staat te vieren dat ie dat toch maar effetjes geflikt heeft.........GRRRRRRRR!!!
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19
Waarom heb ik zoveel moeite met e-mtb? Nou, ik heb veel te maken met mensen met een handicap/beperking en ik denk dat het daar vandaan komt. Als je mensen ziet vechten tegen hun beperking en ze ziet vechten tegen het onbegrip dat ze tegenkomen in hun dagelijks leven dan is het, voor mij althans, moeilijk om te zien dat kerngezonde mensen lachend op hun e-bikes door het leven gaan. Voorbeeldje, ik zat laatst op een verjaardag waar iemand uiterst trots vertelde dat hij zo goed en gezond bezig was sinds hij een e-bike had aangeschaft. Nou is de reactie van het gros van de mensen hierop dat dit een goede gang van zaken is. Nou.....bij mij schiet dat in het verkeerde keelgat. Wat die man eigenlijk zegt is dat hij al die tijd te beroerd is geweest om iets aan zijn gezondheid/algehele conditie te doen behalve toen het hem gemakkelijk werd gemaakt dmv een e-bike. Dat vind ik een slappe instelling ondanks dat hij nu meer beweging krijgt dan voorheen. Men verwacht tegenwoordig alles maar op een presenteerblaadje te ontvangen. Ik sta dagelijks twee keer knarsentandend op het schoolplein te kijken naar 26 jarige hipstermoeders die op hun peperdure e-bike hun kroost op school komen afleveren. Ik kan gewoon geen begrip en respect voor dat soort gedrag opbrengen. Daarnaast snap ik ook totaal niet wat er nou zo leuk aan is om met hulp van een elektromotor een klim te doen. Uiteindelijk heb je, als je boven bent, het toch niet helemaal 100% zelf gedaan.....hoe kun je daar nou voldoening uit halen? En het ergste is dan dat zo iemand high fivend staat te vieren dat ie dat toch maar effetjes geflikt heeft.........GRRRRRRRR!!!

Heel begrijpelijk allemaal,

Waar ik dan weer geen respect voor kan opbrengen zijn mensen die alleen maar hun eigen visie moeten spuien, andermans reacties niet lezen of er niet op reageren........! Alleen maar hun eigen perspectief hebben en totaal niet bereid zijn hun tunnelvisie te laten lopen en te empathiseren met andersdenkenden...
Niet eens een x de moeite nemen om zich voor te stellen dat iemand ook hele andere redenen kan hebben om bepaalde keuzes te maken.

:evil:

Maar wa ever, :bier:
feel the fear,do it anyway!
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

gekkokees schreef: za 18 mei 2019, 01:50
Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19
Waarom heb ik zoveel moeite met e-mtb? Nou, ik heb veel te maken met mensen met een handicap/beperking en ik denk dat het daar vandaan komt. Als je mensen ziet vechten tegen hun beperking en ze ziet vechten tegen het onbegrip dat ze tegenkomen in hun dagelijks leven dan is het, voor mij althans, moeilijk om te zien dat kerngezonde mensen lachend op hun e-bikes door het leven gaan. Voorbeeldje, ik zat laatst op een verjaardag waar iemand uiterst trots vertelde dat hij zo goed en gezond bezig was sinds hij een e-bike had aangeschaft. Nou is de reactie van het gros van de mensen hierop dat dit een goede gang van zaken is. Nou.....bij mij schiet dat in het verkeerde keelgat. Wat die man eigenlijk zegt is dat hij al die tijd te beroerd is geweest om iets aan zijn gezondheid/algehele conditie te doen behalve toen het hem gemakkelijk werd gemaakt dmv een e-bike. Dat vind ik een slappe instelling ondanks dat hij nu meer beweging krijgt dan voorheen. Men verwacht tegenwoordig alles maar op een presenteerblaadje te ontvangen. Ik sta dagelijks twee keer knarsentandend op het schoolplein te kijken naar 26 jarige hipstermoeders die op hun peperdure e-bike hun kroost op school komen afleveren. Ik kan gewoon geen begrip en respect voor dat soort gedrag opbrengen. Daarnaast snap ik ook totaal niet wat er nou zo leuk aan is om met hulp van een elektromotor een klim te doen. Uiteindelijk heb je, als je boven bent, het toch niet helemaal 100% zelf gedaan.....hoe kun je daar nou voldoening uit halen? En het ergste is dan dat zo iemand high fivend staat te vieren dat ie dat toch maar effetjes geflikt heeft.........GRRRRRRRR!!!

Heel begrijpelijk allemaal,

Waar ik dan weer geen respect voor kan opbrengen zijn mensen die alleen maar hun eigen visie moeten spuien, andermans reacties niet lezen of er niet op reageren........! Alleen maar hun eigen perspectief hebben en totaal niet bereid zijn hun tunnelvisie te laten lopen en te empathiseren met andersdenkenden...
Niet eens een x de moeite nemen om zich voor te stellen dat iemand ook hele andere redenen kan hebben om bepaalde keuzes te maken.

:evil:

Maar wa ever, :bier:
En zo valt er altijd wel iets te vinden om op te zeiken. Pffff
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Dat bedoel ik......
feel the fear,do it anyway!
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Mijn maatje thuis heeft door acute leukemie een aantal jassen uitgedaan, gelukkig weer gezond verklaard, maar niet in staat om mee te gaan zonder E-bike met het vaste groepje.
Met gelukkig dus wel, veel gezelliger met hem dan zonder hem.
Maar soms is die motor wel irritant :winkie: :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19
Mocht u mij nog kennen van een tijd terug toen ik nog actief was hier op het forum dan zou u kunnen weten dat ik geen trol ben. Ik heb meestal een aparte uitgesproken mening en daar sta ik ook bekend om.....want ik schrijf/zeg gewoon wat ik vind en dat is nooit als trollenpost bedoeld! Al ben ik me er terdege van bewust dat dat zo over kan komen.

Waarom heb ik zoveel moeite met e-mtb? Nou, ik heb veel te maken met mensen met een handicap/beperking en ik denk dat het daar vandaan komt. Als je mensen ziet vechten tegen hun beperking en ze ziet vechten tegen het onbegrip dat ze tegenkomen in hun dagelijks leven dan is het, voor mij althans, moeilijk om te zien dat kerngezonde mensen lachend op hun e-bikes door het leven gaan. Voorbeeldje, ik zat laatst op een verjaardag waar iemand uiterst trots vertelde dat hij zo goed en gezond bezig was sinds hij een e-bike had aangeschaft. Nou is de reactie van het gros van de mensen hierop dat dit een goede gang van zaken is. Nou.....bij mij schiet dat in het verkeerde keelgat. Wat die man eigenlijk zegt is dat hij al die tijd te beroerd is geweest om iets aan zijn gezondheid/algehele conditie te doen behalve toen het hem gemakkelijk werd gemaakt dmv een e-bike. Dat vind ik een slappe instelling ondanks dat hij nu meer beweging krijgt dan voorheen. Men verwacht tegenwoordig alles maar op een presenteerblaadje te ontvangen. Ik sta dagelijks twee keer knarsentandend op het schoolplein te kijken naar 26 jarige hipstermoeders die op hun peperdure e-bike hun kroost op school komen afleveren. Ik kan gewoon geen begrip en respect voor dat soort gedrag opbrengen. Daarnaast snap ik ook totaal niet wat er nou zo leuk aan is om met hulp van een elektromotor een klim te doen. Uiteindelijk heb je, als je boven bent, het toch niet helemaal 100% zelf gedaan.....hoe kun je daar nou voldoening uit halen? En het ergste is dan dat zo iemand high fivend staat te vieren dat ie dat toch maar effetjes geflikt heeft.........GRRRRRRRR!!!
En toch blijf ik me hier verbazen. De meest gekke dingen worden tegenwoordig als normaal gezien. En toch worden hier pagina’s vol geschreven, alleen over het feit dat mensen op een emtb kruipen. Of daar en diepere onderliggende gedachte/jalouzie onderligt. Zeg het maar? Ik blijf me hier amuseren.

En uiteindelijk fietsen we toch over dezelfde paden. Als de ebike mensen aan het bewegen krijgt. Super toch. Altijd beter dan stil zitten.
Ben wel benieuwd wat de tegenstanders vinden van bijvoorbeeld de prof downhillers die tegenwoordig een emtb aanschaffen om te trainen. Zijn dat dan ook opeens van zo’n zielige figuren? Ondanks dat ze technisch op een veel hoger niveau liggen.
O ja, voordat er een reactie op komt. Dat niveau heb ik bij lange na niet. Maar ik heb nu eenmaal heel veel plezier op mijn mtb en ook op mijn emtb.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Tja, als je alleen fietst voor fysieke voldoening dan is de ebike niet voor jou. Alleen fietsen heel veel mensen om lekker buiten te zijn, leuke dingen te doen met vrienden, een passende inspanning (en ja dat mag iedereen lekker voor zichzelf bepalen). Als er mensen in mijn omgeving dat op een ebike willen doen ook al hebben ze geen beperking zal ik mij daar niet boos om maken, want: wat zal ik daar mee opschieten?

Leven en laten leven! Is een ebike vals spelen, nee, niet alles is een wedstrijd.

Je kunt het leven moeilijker maken dan het is als je je gaat bemoeien met elke keus die een ander maakt. Zeker in het geval waar het jou niet zal beperken, als de ebike zich namelijk als normaal vriendelijk mens opstelt zal niemand daar overlast van ondervinden.

Het bos is niet van ons, maar van iedereen. Iedereen mag zelf kiezen waar die zijn geld aan uitgeeft en zo zou ik nog wel ff door kunnen gaan.

Peace, ik begin door dit topic wel een beetje hippie gevoelens te ontwikkelen :D
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19 Daarnaast snap ik ook totaal niet wat er nou zo leuk aan is om met hulp van een elektromotor een klim te doen. Uiteindelijk heb je, als je boven bent, het toch niet helemaal 100% zelf gedaan.....hoe kun je daar nou voldoening uit halen?
Pssst: ik zit heel vaak in een ski lift en dan gaat mijn fiets gewoon mee in het liftje, als ik dan weer beneden ben heb ik dat helemaal 100% zelf gedaan. Ik heb een geheimpje voor je: niet de hele wereld vindt leuk wat jij leuk vindt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

superrob schreef: zo 19 mei 2019, 15:53
Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19 Daarnaast snap ik ook totaal niet wat er nou zo leuk aan is om met hulp van een elektromotor een klim te doen. Uiteindelijk heb je, als je boven bent, het toch niet helemaal 100% zelf gedaan.....hoe kun je daar nou voldoening uit halen?
Pssst: ik zit heel vaak in een ski lift en dan gaat mijn fiets gewoon mee in het liftje, als ik dan weer beneden ben heb ik dat helemaal 100% zelf gedaan. Ik heb een geheimpje voor je: niet de hele wereld vindt leuk wat jij leuk vindt.
Sterker nog, je bent er waarschijnlijk met de auto naar toe gereden. Totaal afkeurenswaardig :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eindelijk iemand alhier die ook de auto afkeurt :winkie:

Maar goed een let’s eride zie jullie niet zitten, zegt ook wel iets :wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19Ik sta dagelijks twee keer knarsentandend op het schoolplein te kijken naar 26 jarige hipstermoeders die op hun peperdure e-bike hun kroost op school komen afleveren. Ik kan gewoon geen begrip en respect voor dat soort gedrag opbrengen.
1. Ze hadden ze ook met de SUV kunnen komen afzetten dus wat dat betreft is het eigenlijk al winst...
2. Ik vind het interessant dat hier expliciet benadrukt moet worden dat het om "peperdure" e-bikes gaat. :roll:
Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19 Daarnaast snap ik ook totaal niet wat er nou zo leuk aan is om met hulp van een elektromotor een klim te doen. Uiteindelijk heb je, als je boven bent, het toch niet helemaal 100% zelf gedaan.....hoe kun je daar nou voldoening uit halen?
Nee, maar je hebt ook niet al je energie in iets gestoken waar je misschien helemaal geen voldoening uithaalt en niet meer is dan een noodzakelijk kwaad, waardoor je uiteindelijk meer voldoening uit een dag kunt halen:
1. omdat je die leuke afdaling flat-out kunt gaan en niet aan het bijkomen bent van de klim,
2. omdat je vaker die heuvel op kunt rijden?
Zoals al opgemerkt, haalt niet iedereen z'n voldoening uit hetzelfde...
BullS4 schreef: za 18 mei 2019, 19:14Ben wel benieuwd wat de tegenstanders vinden van bijvoorbeeld de prof downhillers die tegenwoordig een emtb aanschaffen om te trainen.
Niet alleen de DH'ers... Als je in een regio met veel hoogteverschil woont, is het ook niet altijd makkelijk om een trainingsschema te volgen en niet over een bepaalde inspanning te gaan (als je niet op een rollertrainer wilt gaan zitten).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Gebbetje schreef: za 18 mei 2019, 01:19
Mocht u mij nog kennen van een tijd terug toen ik nog actief was hier op het forum dan zou u kunnen weten dat ik geen trol ben. Ik heb meestal een aparte uitgesproken mening en daar sta ik ook bekend om.....want ik schrijf/zeg gewoon wat ik vind en dat is nooit als trollenpost bedoeld! Al ben ik me er terdege van bewust dat dat zo over kan komen.
Ik ken je niet van een tijd terug, ik heb je ook niet gemist. Tis goed dat je van jezelf weet dat je een flapuit bent, nu nog het besef dat je ook onzin uitkraamt en je bent weer een stapje verder.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik vind t heerlijk, de kids 's ochtends in m'n 'peperdure' e-bike pleuren en hophop naar school. Lichaamsbeweging doe ik liever pas als ik wakker ben :-)
De enige reactie die ik van andere ouders hoor is 'man dat lijkt me zo fijn, zo'n ding!'

E-mtb zou ik ook voor tekenen, of een berg met een uplift hier om de hoek, ook goed...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik vind het wel een aardige discussie om te volgen.. maar het fanatieke voor en vooral tegen is wel een beetje van de zotten..
Laat iedereen lekker kiezen hoe hij of zij wilt rijden, zolang je maar een beetje respect houdt voor je mede bos gebruikers is het allang goed (dan doe je het al beter dan de gemiddelde kudde boswielrenners).

Het gekke vind ik dat aan de ene kant is het veel cooler om op je 150mm speelse bike in je baggy kleding "lol" te hebben en op je gemak een beetje te stunten in het bos tegenover in lycra een strava PR halen op je XC bike. Als je die 2 bikers naast elkaar zet wordt de eerste (zeker hier op het forum) meer geaccepteerd. (en zou mezelf eerder in de 2e categorie stoppen).
Maar komt het dan op e-bikes aan, wat veel meer aansluit bij die eerste groep, want dan kom je tenminste nog een beetje vooruit, dan mag het ineens niet meer.... Bikers uit de 2e groep zullen echt niet zomaar aan de ebike gaan om een snellere PR te zetten.. die die blijven lekker 100% zelf trappen.

Ook de vergelijking hierboven met een skilift is een mooie, dat is volledig geaccepteerd en supertof. En dat is het ook, ben zelf ook een x in winterberg geweest en ik ga zeker vaker een bikepark bezoeken, maar als ik elke week 1 of 2 keer wil fietsen, maak ik toch mijn km rond Dorst, XC stijl. Dus waarom is met de lift naar boven cool en een ebike lame? ik zie niet echt het verschil..

Dus oordeel niet teveel en laat ze lekker zelf beslissen hoe ze willen rijden, zolang ze maar respect hebben voor anderen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb met mijn echtgenote Zeist en Austerlitz gereden. Ik op de 29plus en mevrouw op de Cube Stereo met 140mm veerweg en 75nm koppel. Het eerste wat ze zei na de route: Ik vind er niks aan, hier had ik liever met mijn (nu verkochte) Scalpel gereden. Zorg dat er veel draaien en keren in zit en de eMTB er zal er niet meer komen. Ik zet haar ritjes op Strava overigens altijd netjes op e-bike rit, maar ik hoor niemand erover dat zijn of haar Kommetje gepikt is door een e-biker.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gesloten