Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Verder heb ik weinig zin in een oeverloze discussie. Ik merk alleen dat alle serieuze mtb aanvaringen die heb gehad of gezien heb de afgelopen jaren veroorzaakt werden door ebikers. Mensen die me in een klim de bocht uitduwen, groepje ebikers die in de Alpen op volle snelheid bergop tussen wandelaars doorjakkeren(waarna ik er op aan werd gesproken :evil: ), gasten in volle protectie op Amerongen die tegen de richting inreden omdat de afdaling leuker was als klim op hun fiets, gasten die op Zeist met hun 3" banden maar dwars door het bos gaan rijden omdat er iemand voor ze zit op de singletrack. En vrijwel allemaal gaan ze harder dan 25, en gaan ze dat moeiteloos.
Het is niet 1x maar een patroon. En je kan er vanuit gaan dat de boswachter dit ook ziet, en de toekomst wellicht is dat wel allemaal op onze ebike naast het bos moeten gaan rijden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

@suravida
+1 voor de oeverloze discussie. Je ervaring met ebikers deel ik (nog) niet. Wat me wel opvalt is dat over het algemeen het aandeel knurften wat ik op de UHR tegenkom een flink stuk hoger ligt dan in m'n eigen regio. Ook rijden er op de UHR meer e-mtb's en 1+1=2 hè. Die knurften reden trouwens vroeger ook al asociaal. En ondanks dat aso gedrag destijds mogen we nog steeds met de mountainbike het bos in.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

suravida schreef: vr 10 mei 2019, 21:39 Verder heb ik weinig zin in een oeverloze discussie. Ik merk alleen dat alle serieuze mtb aanvaringen die heb gehad of gezien heb de afgelopen jaren veroorzaakt werden door ebikers. Mensen die me in een klim de bocht uitduwen, groepje ebikers die in de Alpen op volle snelheid bergop tussen wandelaars doorjakkeren(waarna ik er op aan werd gesproken :evil: ), gasten in volle protectie op Amerongen die tegen de richting inreden omdat de afdaling leuker was als klim op hun fiets, gasten die op Zeist met hun 3" banden maar dwars door het bos gaan rijden omdat er iemand voor ze zit op de singletrack. En vrijwel allemaal gaan ze harder dan 25, en gaan ze dat moeiteloos.
Het is niet 1x maar een patroon. En je kan er vanuit gaan dat de boswachter dit ook ziet, en de toekomst wellicht is dat wel allemaal op onze ebike naast het bos moeten gaan rijden.
Laten we het daar dan op houden. Alle ebikers, wielrenners en KOM-rijders zijn asociaal en alleen met zich zelf bezig. Iedereen moet voor hun aan de kant gaan. Dan kunnen we dat afsluiten ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

BullS4 schreef: vr 10 mei 2019, 23:19Dan kunnen we dat afsluiten ;)
Het bos bedoel je? :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dan wel voor e-bikes... :lol: grapje :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik lees voornamelijk dat er kansen zijn voor speciale MTB routes met elementen waar e-bikers zich naar hartelust kunnen uitleven.

Misschien dat we ergens waar toch 3 of meer "meer van hetzelfde" routes liggen, er eentje doneren om te transformeren in een e-mtb only route.


Laatst met een serieus snelheidsverschil ingehaald door een Speedpedelec op een fietspad langs het kanaal. Als je al ~35km/h rijdt, is het een beetje WTF? moment.
Maar eerlijkheidshalve is het vooral een stukje gewenning omdat je het niet verwacht en niet veel anders dan dat je zelf 'normale' fietsers inhaalt (waarmee 'aso' toch aan het perspectief ligt).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

gekkokees schreef: vr 10 mei 2019, 19:56 Tegenwoordig, en dan bedoel ik de laatste 40 jaar, kan elke auto ook harder dan de max toegestane snelheid. Zullen we die ook maar allemaal verbieden?
De potentie om je in zo'n auto te misdragen is natuurlijk ook aanwezig. En ja, ik moet bekennen dat ik elke dag wel een x of wat over de schreef ga...
Nee, maar onder de chauffeurs heb je ook een clink stel aso's, die toevalligerwijs ook behoorlijk merkvast zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

superrob schreef: vr 10 mei 2019, 19:31
baron062 schreef: vr 10 mei 2019, 18:49 Het is natuurlijk een populistische krant, dat NRC, dus het zal wel fake nieuws zijn. En daarbij: e-mtbers voeren hun fiets toch niet op?
https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... g-10130161
Rob, het zal aan mij liggen, maar op mij komt dit toch over als een staaltje asociaal de zaken omdraaien.
(dat vind ik dus)
Omdat de wetgever hier een steekje liet vallen is een opgevoerde emtb niet verboden, dus bij voorbaad al niet asociaal.

Gekko haalde al het vergelijk met auto's aan. Het is niet illegaal om een auto te bezitten die >250kmh kan.
En toch zien we dit soort auto's regelmatig asociale stunts uithalen.
OK, gelukkig meestal niet met 250kmh, maar daarom niet minder asociaal.

MIJN mening:
Harder fietsen dan je eigenlijk zelf zou kunnen is voor een gezonde fietser mechanische doping en dus onsportief, bij gelegenheid zelfs asociaal.
Apparaten die ons in staat stellen om harder te gaan dan verstandig wordt geacht stimuleren asociaal gedrag.
We zien het overal om ons heen.

Nu heb ik jou nog niet gezien, dus het is asociaal om over jou te oordelen. Maar ik vind dat je opmerkingen/standpunten wel gevaarlijk dicht in het asociale hoekje komen.
Maar ik kan me naruurlijk ernstig vergissen.
Ik ben in het echt veel vriendelijker, jij waarschijnlijk ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

superrob schreef: vr 10 mei 2019, 19:31
baron062 schreef: vr 10 mei 2019, 18:49 Het is natuurlijk een populistische krant, dat NRC, dus het zal wel fake nieuws zijn. En daarbij: e-mtbers voeren hun fiets toch niet op?
https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... g-10130161
Fake oud nieuws
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 mei 2019, 16:51Gekko haalde al het vergelijk met auto's aan. Het is niet illegaal om een auto te bezitten die >250kmh kan.
En toch zien we dit soort auto's regelmatig asociale stunts uithalen.
OK, gelukkig meestal niet met 250kmh, maar daarom niet minder asociaal.
Type "koeriersbusje' eveneens en die halen bij lange na geen 250km/h...

Maar ik heb overigens zelden problemen met asociale acties van Porsches, BMW M's, Mercedes AMGs (de echte), ... Het aantal mini-MPV's daarentegen waarbij je ernstig je twijfels hebt of a) de bestuurder ueberhaupt weet waar hij/zij mee bezig is en b) of ze zich ueberhaupt van het verkeer (en de snelheid daarvan) om hun heen bewust zijn (spiegels?, totaal verkeerde rijbaan, ...). Die vind ik eigenlijk pas echt asociaal!

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 mei 2019, 16:51Apparaten die ons in staat stellen om harder te gaan dan verstandig wordt geacht stimuleren asociaal gedrag.
En wie beoordeelt "dan verstandig wordt geacht"...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De maatschappij, dus sowieso al een glijdende schaal.

Nu is het op de weg (ik blijf nog even bij de vergelijking met de auto) wel zo dat ik toleranter ben op de snelweg, dan in de stad.
Ik denk dat dit op de fiets net zo is, op de weg is er meer ruimte voor snelheidsverschillen dan op de singletrack.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Eerlijk gezegd denk ik - en dat maak ik ook wel uit jullie pleidooi op - dat t enige echte "gevaar" schuilt in het feit of mensen schrikken al, dan niet.
Als mensen hun ego beschadigd raakt omdat ze wie dan ook niet kunnen bijhouden, staan ze imo sws al totaal verkeerd in het leven.

Dat schrikken gebeurt dan weer om dat je niet gewaarschuwd bent; dat geldt voor alle verkeer. Als ik een porsche in mn spiegel zie naderen die zijn snelheidbeperking eraf gehaald heeft en hem m ff aan t testen is zal ik niet van hem schrikken. Simpel.

In het bos kom ik wandelaars, hikers, hondenuitlaters en slome fietsers tegen. Bij ze allemaal begin ik een half uur van tevoren te jodelen :bier:
zodat ze weten dat ze aan de kant moeten springen en ruim baan voor mij moeten maken om dat ik me niet kan beheersen...of niet wil afremmen en als een malloot die berg af moet op mn kulaatje...

Bij t passeren roep ik dan luidkeels "ALAAF!" Zodat met name de slome gastfietsers niet vergeten dat ze te gast zijn in MIJN bos... :winkie:

Ik heb dan ook, zo goed als, nog nooit boze gezichten gezien of domme opmerkingen naar mn hoofd gekregen. Dit i.t.t. wat hier ook altijd, al decennia lang, beweerd wordt.

Dus, als jullie van mening dat wij bikers sws al een slechte naam hebben kunnen jullie mss beter een voorbeeld aan mijn voorbeeldig gedrag nemen. :P

N.B.Laatst riep er wel een stel slomuh of ik niet kon bellen. maar ik heb hun duidelijk gemaakt dat mijn beltegoed op was.... en toen werden ook zij toch gedwongen tot een :-D
feel the fear,do it anyway!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

gekkokees schreef: za 11 mei 2019, 18:10N.B.Laatst riep er wel een stel slomuh of ik niet kon bellen. maar ik heb hun duidelijk gemaakt dat mijn beltegoed op was.... en toen werden ook zij toch gedwongen tot een :-D
Geniaal! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, op die manier kan niemand boos zijn/worden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 mei 2019, 18:22 Ja, op die manier kan niemand boos zijn/worden :winkie:
Zelfs niet als je op een (opgevoerde) E-mtb rijdt (?) :lol:

Aso's altijd met bepaalde automerken? Idem met E-mtb??? Ik zou willen dat de wereld zo lekker overzichtelijk in elkaar zat :D :bier:
Gesloten