Nutteloos #157 - Zomer - Herfst - Winter Topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dice Oldskool schreef: di 26 februari 2019, 14:49 Als dit de 1e aanzet is tot een zonovergoten voorjaar en zomer dan voorspel ik dat meer dan de helft van de Nederlandse routes voor de vakantie al zo droog en mul zijn dat er niet meer gefietst kan worden.
Dat was precies wat ik dacht toen ik afgelopen zondag de route in Leersum en Amerongen reedt...
Zeker Leersum heeft snel last van mul zand.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het gaat over drank en Mul zand en nutteloos komt in één keer op gang.
:winkie:
Ach ja, zoveel smaken en zoveel meningen over die smaken.
Ik kan een stout/porter/ipa wel goed hebben.
Veel kennis erover heb ik niet. Ook niet nodig. Ik proef en drink graag op een festivalletje.

Over dat Mul zand heb ik ook geen kennis. Blijkbaar reikt mijn kennisniveau niet zulke grote hoogtes als die van anderen hier.
Wat ik wel weet is dat ik mul zand lastig vind om door te komen met een fiets. Maar daar zijn vast wel technieken voor om te leren.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Persoonlijk heb ik liever een abdijbiertje dan een IPA.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Jan Willem schreef: di 26 februari 2019, 14:37 :-q
Is genoteerd. 26 februari 2019.
Zon, warm, terrasje, biertje. WOW!

Hoe is het mogelijk, exact een jaar geleden had het een graad of 15 gevroren en was de gevoelstemperatuur -20ºC.
Heb in die week toen op vrijdag en zaterdag op schitterend natuurijs geschaatst.
Op 26 februari 1986 had het ook gevroren en werd er ook op natuur ijs geschaatst. :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=auX5OwhxQFM
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

:bier:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: di 26 februari 2019, 14:49 Als dit de 1e aanzet is tot een zonovergoten voorjaar en zomer dan voorspel ik dat meer dan de helft van de Nederlandse routes voor de vakantie al zo droog en mul zijn dat er niet meer gefietst kan worden.
Behalve de routes op kunstmatig aangelegde vuil stort heuvels :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dice Oldskool schreef: di 26 februari 2019, 16:35 Afbeelding

:bier:
Ben niet zo van die challenges maar deze sta ik vol ledig achter :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ja, wat is het nou? Vol, of ledig?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Repeterend :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zo mag ik het horen! :bier: Ik kan niet tegen lege glazen. Volle ook niet trouwens.... :-{
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maar goed, noblesse oblige... Als ik dan tòch wat over bier moet vertellen: hieronder volgt een verhaal hoe La Chouffe bier aan zijn naam is gekomen.

Hoe de naam Achouffe ontstond.

In de tijd toen er op de baraque de fraiture nog geen frituur stond, verschalkten de tempeliers zich in de bossen van Cédrogne om hun geheime vergaderingen te houden in de spookcommanderij van Chession. Daarover wordt in de archiefstukken geen enkel woord gerept, maar het was onder leiding van Renaud d'Houffalize dat de tempeliers aan hun slechte naam zijn gekomen. Ze dronken als tempeliers. Ze dronken kabouterbier. Uit ware historische feiten groeide in de vallei der feeën, in de nabijheid van Houffalize, een legende van een ondergrondse brouwerij welke door kabouters werd gerund. Deze kabouters brouwden dagelijks 15 miljoen hectoliters bier, dat is de productie van België, welke ze bovengronds lieten uitstromen, als een bierbron in de bossen van Cédrogne. Omdat dit ook het hoogste punt van Belgie was, vloeide dit bier vanzelf naar alle hoeken van het land, en zo ontstond de benaming: Belgie, het bierland. Als deze lilliputters als verpozing even buiten hun brouwerij boven de grond kropen, konden ze niet tegen het felle zonlicht en moesten steeds niezen: aaaa-chouffe, aaaa-chouffe. Dit verklaart meteen de naam van deze toen nog onbekende plaats en de kabouters werden voortaan les nains d'Achouffe genoemd. Door het vertrek van de tempeliers op kruistocht waren de brouwkabouters genoodzaakt hun bierproductie terug te schroeven. De pest kwam de streek teisteren en verscheidene dorpen verdwenen volledig. De grond boven de kabouterbrouwerij stortte in, waardoor het hele kaboutervolkje levend werd begraven. Daardoor ligt nu het hoogste punt van Belgie iets verderop. Nu komt uit de bron van Cédrogne alleen maar water. Een kabouter overleefde de ramp. Hij heette A. Chouffe. Het was pas in 1978 dat A. Chouffe, op een van zijn nachtelijke tochten, een zekere Pierre Gobron en Christian Bauweraerts tegen het bierlijf liep. Zij wilden dit kabouterbier weer in eer herstellen, doch het recept was mee met de kabouterbrouwerij in de aarde verzwolgen. Onder de leiding van A.Chouffe, die ondertussen reeds aan aderverkalking leed, experimenteerden zij in de ondertussen beroemd geworden kelder van de familie Raveau in houffalize, bij de schoonouders van Pierre en Chris. In 't frans wordt nu een caveau waar bier bewaard wordt een "raveau" genoemd. Achttien jaar geleden (augustus 1982) is de wens van de oudste kabouter van Achouffe in vervulling gegaan. Het recept van het kabouterbier was teruggevonden. Hij dronk er een glas van, niesde nog een maal en gaf de geest. Op zijn begrafenis kwamen alle tempeliers terug uit de kruistochten en bleven in de streek wonen, op voorwaarde dat de brasserie d'Achouffe hen van la chouffe-bier kon voorzien. Als dank werd de laatste nain d'Achouffe op het etiket afgebeeld.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ad58 schreef: di 26 februari 2019, 17:45 Maar goed, noblesse oblige... Als ik dan tòch wat over bier moet vertellen: hieronder volgt een verhaal hoe La Chouffe bier aan zijn naam is gekomen.

Hoe de naam Achouffe ontstond.

In de tijd toen er op de baraque de fraiture nog geen frituur stond, verschalkten de tempeliers zich in de bossen van Cédrogne om hun geheime vergaderingen te houden in de spookcommanderij van Chession. Daarover wordt in de archiefstukken geen enkel woord gerept, maar het was onder leiding van Renaud d'Houffalize dat de tempeliers aan hun slechte naam zijn gekomen. Ze dronken als tempeliers. Ze dronken kabouterbier. Uit ware historische feiten groeide in de vallei der feeën, in de nabijheid van Houffalize, een legende van een ondergrondse brouwerij welke door kabouters werd gerund. Deze kabouters brouwden dagelijks 15 miljoen hectoliters bier, dat is de productie van België, welke ze bovengronds lieten uitstromen, als een bierbron in de bossen van Cédrogne. Omdat dit ook het hoogste punt van Belgie was, vloeide dit bier vanzelf naar alle hoeken van het land, en zo ontstond de benaming: Belgie, het bierland. Als deze lilliputters als verpozing even buiten hun brouwerij boven de grond kropen, konden ze niet tegen het felle zonlicht en moesten steeds niezen: aaaa-chouffe, aaaa-chouffe. Dit verklaart meteen de naam van deze toen nog onbekende plaats en de kabouters werden voortaan les nains d'Achouffe genoemd. Door het vertrek van de tempeliers op kruistocht waren de brouwkabouters genoodzaakt hun bierproductie terug te schroeven. De pest kwam de streek teisteren en verscheidene dorpen verdwenen volledig. De grond boven de kabouterbrouwerij stortte in, waardoor het hele kaboutervolkje levend werd begraven. Daardoor ligt nu het hoogste punt van Belgie iets verderop. Nu komt uit de bron van Cédrogne alleen maar water. Een kabouter overleefde de ramp. Hij heette A. Chouffe. Het was pas in 1978 dat A. Chouffe, op een van zijn nachtelijke tochten, een zekere Pierre Gobron en Christian Bauweraerts tegen het bierlijf liep. Zij wilden dit kabouterbier weer in eer herstellen, doch het recept was mee met de kabouterbrouwerij in de aarde verzwolgen. Onder de leiding van A.Chouffe, die ondertussen reeds aan aderverkalking leed, experimenteerden zij in de ondertussen beroemd geworden kelder van de familie Raveau in houffalize, bij de schoonouders van Pierre en Chris. In 't frans wordt nu een caveau waar bier bewaard wordt een "raveau" genoemd. Achttien jaar geleden (augustus 1982) is de wens van de oudste kabouter van Achouffe in vervulling gegaan. Het recept van het kabouterbier was teruggevonden. Hij dronk er een glas van, niesde nog een maal en gaf de geest. Op zijn begrafenis kwamen alle tempeliers terug uit de kruistochten en bleven in de streek wonen, op voorwaarde dat de brasserie d'Achouffe hen van la chouffe-bier kon voorzien. Als dank werd de laatste nain d'Achouffe op het etiket afgebeeld.
Lang verhaal, kort....

Afbeelding
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mijn Avatar verteld de rest :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

awinkel schreef: di 26 februari 2019, 15:06
Dice Oldskool schreef: di 26 februari 2019, 14:49 Als dit de 1e aanzet is tot een zonovergoten voorjaar en zomer dan voorspel ik dat meer dan de helft van de Nederlandse routes voor de vakantie al zo droog en mul zijn dat er niet meer gefietst kan worden.
Dat was precies wat ik dacht toen ik afgelopen zondag de route in Leersum en Amerongen reedt...
Zeker Leersum heeft snel last van mul zand.
Revival of the fatbike. Gaan die dingen toch een nut hebben nu ze alweer heel wat jaartjes in menig schuur stof staan te vangen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ad58 schreef: di 26 februari 2019, 17:45 Maar goed, noblesse oblige... Als ik dan tòch wat over bier moet vertellen: hieronder volgt een verhaal hoe La Chouffe bier aan zijn naam is gekomen.

Hoe de naam Achouffe ontstond.

In de tijd toen er op de baraque de fraiture nog geen frituur stond, verschalkten de tempeliers zich in de bossen van Cédrogne om hun geheime vergaderingen te houden in de spookcommanderij van Chession. Daarover wordt in de archiefstukken geen enkel woord gerept, maar het was onder leiding van Renaud d'Houffalize dat de tempeliers aan hun slechte naam zijn gekomen. Ze dronken als tempeliers. Ze dronken kabouterbier. Uit ware historische feiten groeide in de vallei der feeën, in de nabijheid van Houffalize, een legende van een ondergrondse brouwerij welke door kabouters werd gerund. Deze kabouters brouwden dagelijks 15 miljoen hectoliters bier, dat is de productie van België, welke ze bovengronds lieten uitstromen, als een bierbron in de bossen van Cédrogne. Omdat dit ook het hoogste punt van Belgie was, vloeide dit bier vanzelf naar alle hoeken van het land, en zo ontstond de benaming: Belgie, het bierland. Als deze lilliputters als verpozing even buiten hun brouwerij boven de grond kropen, konden ze niet tegen het felle zonlicht en moesten steeds niezen: aaaa-chouffe, aaaa-chouffe. Dit verklaart meteen de naam van deze toen nog onbekende plaats en de kabouters werden voortaan les nains d'Achouffe genoemd. Door het vertrek van de tempeliers op kruistocht waren de brouwkabouters genoodzaakt hun bierproductie terug te schroeven. De pest kwam de streek teisteren en verscheidene dorpen verdwenen volledig. De grond boven de kabouterbrouwerij stortte in, waardoor het hele kaboutervolkje levend werd begraven. Daardoor ligt nu het hoogste punt van Belgie iets verderop. Nu komt uit de bron van Cédrogne alleen maar water. Een kabouter overleefde de ramp. Hij heette A. Chouffe. Het was pas in 1978 dat A. Chouffe, op een van zijn nachtelijke tochten, een zekere Pierre Gobron en Christian Bauweraerts tegen het bierlijf liep. Zij wilden dit kabouterbier weer in eer herstellen, doch het recept was mee met de kabouterbrouwerij in de aarde verzwolgen. Onder de leiding van A.Chouffe, die ondertussen reeds aan aderverkalking leed, experimenteerden zij in de ondertussen beroemd geworden kelder van de familie Raveau in houffalize, bij de schoonouders van Pierre en Chris. In 't frans wordt nu een caveau waar bier bewaard wordt een "raveau" genoemd. Achttien jaar geleden (augustus 1982) is de wens van de oudste kabouter van Achouffe in vervulling gegaan. Het recept van het kabouterbier was teruggevonden. Hij dronk er een glas van, niesde nog een maal en gaf de geest. Op zijn begrafenis kwamen alle tempeliers terug uit de kruistochten en bleven in de streek wonen, op voorwaarde dat de brasserie d'Achouffe hen van la chouffe-bier kon voorzien. Als dank werd de laatste nain d'Achouffe op het etiket afgebeeld.
Heftig, moeilijk droog te houden...
Sneeuwmonster
Gesloten