waarom / wanneer ben jij met mountainbike begonnen?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16846
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sinds '82 had ik een sport- en later racefiets. In '89 kwam ik op het idee dat het wel geinig zou zijn er een mtb bij te hebben, dus toen -met beperkt budget- een instap Giant gekocht. Veel meer dan wat toertochtjes en rijden in de bossen in de buurt deed ik er niet mee.

Aantal jaren later een betere fiets gekocht, een stalen Marin Pine Mountain. Toen ik rond de eeuwwisseling in contact kwam met medeforummer Thasingletrackmastah kwamen langzaamaan ook de serieuzere ritten in beeld, Ardennen, Limburg en sinds 2006 ook elk jaar de Alpen.

Tegenwoordig zit ik veel vaker op de mtb als op de wegfiets, hoewel ik daar -in tegenstelling tot sommigen hier- ook zeker geen hekel aan heb. Afwisselen is ook leuk.

Ik hoef niet elke dag op de fiets te zitten, maar een week niet kunnen fietsen is wel zwaar r*k :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

No Biker schreef:Hier loopt al een topic over. Zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=53024" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch gek dat iedereen deze opmerking over het hoofd ziet, maar zodra iemand een topic over remmen ontluchten, ketting smeren of band plakken opent wordt die gelijk gekruisigd dat degene beter de zoekfunctie had moeten gebruiken en men de persoon in kwestie gewoon stomverbaasd achterlaat met nog geen antwoord op zijn vraag...

Ik ga dus ook niet vertellen hoe ik ooit met mtb-en in aanraking ben gekomen.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Meegs schreef: Ik ga dus ook niet vertellen hoe ik ooit met mtb-en in aanraking ben gekomen.
Dan zal het waarschijnlijk ook niet interessant zijn anders had je het wel in het oude topic geschreven.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Meegs schreef:
No Biker schreef:Hier loopt al een topic over. Zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=53024" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch gek dat iedereen deze opmerking over het hoofd ziet, maar zodra iemand een topic over remmen ontluchten, ketting smeren of band plakken opent wordt die gelijk gekruisigd dat degene beter de zoekfunctie had moeten gebruiken en men de persoon in kwestie gewoon stomverbaasd achterlaat met nog geen antwoord op zijn vraag...

Ik ga dus ook niet vertellen hoe ik ooit met mtb-en in aanraking ben gekomen.
Hop naar Nutteloos jij. :bier:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

slapbandje schreef:
Meegs schreef: Ik ga dus ook niet vertellen hoe ik ooit met mtb-en in aanraking ben gekomen.
Dan zal het waarschijnlijk ook niet interessant zijn anders had je het wel in het oude topic geschreven.
klopt.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Sinds eind 2015 zit ik op de MTB.
Begin 2015 begonnen met hardlopen om mijn conditie te verbeteren voor de bergsport, maar gezien mijn karakter (kortweg te omschrijven als "vol erin!!!" :-D ) had ik al snel last van blessures.
Eind 2015 een MTB geleend om te kijken of het wat was en na 2 ritten besloten om zelf een MTB te kopen.
Inmiddels meegedaan aan de Drenthe 200 en de SKS Marathon in Sundern-Hagen.
De Veldslag om Norg en opnieuw de Drenthe 200 staan voor dit jaar sowieso op de agenda.
Wat begon als iets zoeken om de conditie te verbeteren is nu uitgegroeid tot mijn favoriete hobby. :winkie:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

awinkel schreef:Sinds eind 2015 zit ik op de MTB.
Begin 2015 begonnen met hardlopen om mijn conditie te verbeteren voor de bergsport, maar gezien mijn karakter (kortweg te omschrijven als "vol erin!!!" :-D ) had ik al snel last van blessures.
Eind 2015 een MTB geleend om te kijken of het wat was en na 2 ritten besloten om zelf een MTB te kopen.
Inmiddels meegedaan aan de Drenthe 200 en de SKS Marathon in Sundern-Hagen.
De Veldslag om Norg en opnieuw de Drenthe 200 staan voor dit jaar sowieso op de agenda.
Wat begon als iets zoeken om de conditie te verbeteren is nu uitgegroeid tot mijn favoriete hobby. :winkie:
Verslaving noemen ze dat..... Gelukkig wel een van de gezondere :-q :lol:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als een echte verslaafde ontken ik dat ik verslaafd ben. :winkie:
Mijn vrouw denkt daar overigens anders over. :D
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Altijd een hekel gehad aan fietsen, vooral wielrennen vond (en vind) ik niks. Kon niet snappen dat mensen het leuk vonden om te fietsen. Ooit geprobeerd te beginnen met mountainbiken op een cheap ding, in de winter door de modder. Geen goed begin want ik kreeg er nog meer de pest in.

Tot 2 vrienden in 2015 een nieuwe Canyon Grand Canyon en Trek Superfly kochten, en ik 1x keer met hen ben gaan fietsen over een plaatselijke route.. Vond het nog steeds saai, maar toch maar uit 'nood' (moest toch sporten) een Canyon Nerve besteld. Dat was in februari, en de eerste paar maanden waren gruwelijk afzien door een gemis aan conditie en teveel gewicht. Toch ingeschreven voor de Ardennes Trophy en de RdhF, omdat ik nooit onder wil doen voor de rest. Heb ze toch uit kunnen rijden, en toen vond ik het: mountainbiken is saai, hier in de bossen van Brabant. Naar beneden moet het gaan en hard! Dus nu ben ik veel meer te vinden in de Ardennen en Winterberg, en heeft vorig jaar de Nerve plaats moeten maken voor een Spectral 8.0

En nu vind ik fietsen geweldig, maar het moet wel leuk blijven. Dorst vind ik prima voor even, de gewone routes in Nederland gruwelijk saai, maar downhill is toch veel meer mijn ding. Ga dit seizoen dus ook veel meer van dat ondernemen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Eerste MTB gebruikt gekocht in 1990 als woon werk fiets, een starre stalen Stumpjumper.

Een collega nam me toen mee het bos in, op vlakke pedalen, geen fietsbroek en zonder helm, maar toch die brede grijns Dus vanaf zeg 1991 gebruikte ik de MTB om fit te blijven voor het windsurfen. Vooral in de winter dus en verder elk weekeinde zonder wind.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

awinkel schreef:Sinds eind 2015 zit ik op de MTB.
Begin 2015 begonnen met hardlopen om mijn conditie te verbeteren voor de bergsport, maar gezien mijn karakter (kortweg te omschrijven als "vol erin!!!" :-D ) had ik al snel last van blessures.
Eind 2015 een MTB geleend om te kijken of het wat was en na 2 ritten besloten om zelf een MTB te kopen.
Inmiddels meegedaan aan de Drenthe 200 en de SKS Marathon in Sundern-Hagen.
De Veldslag om Norg en opnieuw de Drenthe 200 staan voor dit jaar sowieso op de agenda.
Wat begon als iets zoeken om de conditie te verbeteren is nu uitgegroeid tot mijn favoriete hobby. :winkie:
Bekend verhaal, ik heb begin dit jaar trailrunning geprobeerd omdat het me leuk lijkt en je in korte tijd je ei kwijt kan vergeleken met mtb. Bij de tweede keer gelijk een kuitspier gescheurd waar ik nu nog last van heb dus die trailschoenen gebruik ik sindsdien maar voor het hiken..

Ik rij overigens sinds eind 2002 nadat ik bij Mammoet een Funbox (gratis tijdschrift wat allang niet meer bestaat) mee nam vol met mtb actie.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ook ik ben begonnen in de vroege jaren rond 92/93' en eigenlijk nooit echt gestopt. Ik heb het grootste gedeelte van mijn leven in Amsterdam gewoond dus van "mountainbiken" was niet veel spraken dus werd het als snel een soort urban trial/street wat we beoefenden. Ook heb ik nog 3 jaar als fietskoerier gewerkt op mijn mtb met smalle slicks.

Toen een jaartje in Zweden gewoond en hier is het echte mountainbiken ontstaan waar ik merkte dat mijn trial/street skils me goed hielpen.
Intussen woon ik in Apeldoorn tegen de Veluwe aan dus werd een rondje bostrappen al snel dagelijkse kost.

Afijn, ik merkte dat ik een beetje uit was gekeken de laatste maanden om het mountainbiken en de uitdaging die het me gaf. Ik voel me te oud om nog "enge" dingen bij te leren en de rest van de skils zijn prima op pijl. Dus besloot ik de uitdaging te zoeken in een andere soort fiets en wel een singlespeed crosser. Dat is wel even andere koek om hiermee over een boomstam te bunnyhoppen of een manual te maken ;-). Maar wel weer erg leuk!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Deze zomer 30 jaar op de MTB, daarvoor ook wel op eigen creaties door het bos gecrosst. Begonnen op een Raleigh Maverick, daarna tientallen fietsen versleten en nu mede eigenaar van ons eigen merk. Blijft een leuk spelletje dat mountainbiken :-q
Zelf het meest liefhebber van mooie technische en vooral rustige trails.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb 25 jaar aan hardlopen (1/2 marathons) gedaan maar mijn knieën wilden niet meer. Gestopt met lopen maar al vrij snel zat ik op een mountainbike. Dit doe ik nu dus zo'n 6 jaar met veel plezier. Ik ben geen Strava ridder, mooie trails met wat klim en daalwerk genieten mijn voorkeur.
Plaats reactie